Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Medicijnen/haargroeimiddelen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 11 februari 2005, 15:01   #1
Haarzoeker
HaarWeb lid
 
Haarzoeker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 oktober 2003
Berichten: 191
Drooge hoofdhuid en rooscure

Ik was vandaag bij de kapper en had erg last van roos dacht ik. Honderden van de kleine witte schilfertjes vielen van mijn hoofd. Ik zei tegen de kapper: "zo he, ik heb wel erg last van roos zeg". De kapper vertelde mij dat dit geen roos was, maar gewoon huidschilfertjes, dat komt doordat ik een erg droge hoofdhuid heb. Ik vertelde de kapper dat ik rooscure gebruik, maar volgens hem is dit te agressief als je last hebt van huidschilfers. Beter is het om een shampoo voor een droge hoofdhuid te gebruiken. Nu dacht ik dat een droge hoofdhuid misschien ook leid tot overmatig haaruitval dus rooscure werkt misschien bevorderent op haaruitval.
Haarzoeker is offline   Met citaat reageren
Oud 11 februari 2005, 15:13   #2
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Haarzoeker
De kapper vertelde mij dat dit geen roos was, maar gewoon huidschilfertjes
roos is toch ook "gewoon huidschilfertjes"?
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback

Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 11 februari 2005, 15:26   #3
Hanna
HaarWeb lid
 
Hanna's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 december 2004
Berichten: 16.459
Nee, echte roos is een ziekte. Door die t.v.-reclames denkt onderhand iedereen dat ieder schilfertje "roos" is. Ga maar even zoeken op internet.
Hanna is offline   Met citaat reageren
Oud 11 februari 2005, 15:29   #4
Mcsnip
HaarWeb lid
 
Mcsnip's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2004
Berichten: 112
nope volgens mij niet, roos komt van binnenuit, wat wel lijkt op huidschilfertjes. Als je huid droog is, krijg je ook soort van schilfers, heb het vaak op mn voorhoofd. Zou daarom best kunnen dat continue gebruik van rooscure de hoofdhuid dermate uitdroogt dat het de haren aantast. Maar das logisch want rooscure is een kuur, die je een bepaalde tijd moet gebruiken om van je roos af te komen.
__________________
intern
- cetirizinedihydrochloride
- visolie
Mcsnip is offline   Met citaat reageren
Oud 11 februari 2005, 15:47   #5
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hanna
Nee, echte roos is een ziekte. Door die t.v.-reclames denkt onderhand iedereen dat ieder schilfertje "roos" is. Ga maar even zoeken op internet.
zeg hanna ik vind het storend dat jij alles met een gigantische stelligheid roept zonder je te baseren op bronnen. Je slaat ook meer dan eens de plank mis.

Het gaat veel en veel te ver om roos een ziekte te noemen: het is een doodeenvoudig schimmeltje die ervan houdt tussen de haren te leven. Zijn aanwezigheid zorgt voor een schilfering van de hoofdhuid.

Dus wat uit je haar valt als je roos hebt zijn wel degelijk gewoon huidschilfertjes. En een kapper kan echt niet zien wat daarvan de oorzaak is: een schimmel of een shampoo.
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback

Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 11 februari 2005, 16:58   #6
kevin
Poster v/h Jaar 2008

 
kevin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 4.019
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Haarzoeker
Ik was vandaag bij de kapper en had erg last van roos dacht ik. Honderden van de kleine witte schilfertjes vielen van mijn hoofd. Ik zei tegen de kapper: "zo he, ik heb wel erg last van roos zeg". De kapper vertelde mij dat dit geen roos was, maar gewoon huidschilfertjes, dat komt doordat ik een erg droge hoofdhuid heb. Ik vertelde de kapper dat ik rooscure gebruik, maar volgens hem is dit te agressief als je last hebt van huidschilfers. Beter is het om een shampoo voor een droge hoofdhuid te gebruiken. Nu dacht ik dat een droge hoofdhuid misschien ook leid tot overmatig haaruitval dus rooscure werkt misschien bevorderent op haaruitval.
Ik heb daar zelf ook erg last van, de zogenaamde "sneeuwbuien" als ik door mijn haar gaat. Ik gebruik al 6 maanden rooscure, maar het is niet minder geworden. Misschien dat rooscure dan toch zorgt voor meer haaruitval?
__________________
Experimentele aanpak:
-Topicals: nieuwste HW topical.
-Supplementen: gezondheidsblog o.a ter ondersteuning van haarverlies.
-Shampoo:
micellarin green shampoo.


kevin is offline   Met citaat reageren
Oud 11 februari 2005, 17:03   #7
jongen25
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 31 augustus 2004
Berichten: 579
Geslacht:
Sluit me volledig bij je aan kevinme. Ook bij mij is de roos zeker niet minder geworden. Wel minder last van jeuk, mits ik Rooscure niet vaker dan 2-3 keer per week gebruik.
__________________
Regime:

-1 mg finasteride per dag (sinds 12-7-04), later overstap naar 1/4, later 1/5 proscar.
Vanaf 22 mei 2006: spiro. Na 2010 mee gestopt, wellicht weer mee beginnen

Stand van zaken:
Zomer 2003 bemerkte ik diffuse uitdunning bovenop (achterkant scheiding,rond kruin), sinds halverwege 2004 geleidelijk oprukkende inhammen.
Na start regimen reageerde de haarlijn heftig. Bitemporale recessie zet zich nog voort, maar in latere jaren in een langzaam tempo.
Bovenop meende ik verslechtering te zien, maar anno 2012 kan ik zeggen dat de situatie redelijk stabiel is (afkloppen!).

Updat herfst 2019: laatste half jaar behoorlijk veel haar kwijtgeraakt - diffuus bovenop en bij haarlijn. Kan TE als gevolg van stress zijn, maar uiteraard ook van AGA die doorzet/ verminderde werking fina. Voorlopig soelaas: gezond leven en in gaten houden
jongen25 is offline   Met citaat reageren
Oud 11 februari 2005, 22:27   #8
Hanna
HaarWeb lid
 
Hanna's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 december 2004
Berichten: 16.459
[QUOTE=laurensj]
Het gaat veel en veel te ver om roos een ziekte te noemen: het is een doodeenvoudig schimmeltje die ervan houdt tussen de haren te leven. Zijn aanwezigheid zorgt voor een schilfering van de hoofdhuid.

/QUOTE]

Hallo dokter Laurensj,
Schimmelziektes mogen dus bij jou geen ziekte genoemd worden?
Ga je met een voetschimmel ook niet naar de huisarts?
Getverderrie.

Hanna
Hanna is offline   Met citaat reageren
Oud 12 februari 2005, 14:54   #9
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hanna
Hallo dokter Laurensj,
Schimmelziektes mogen dus bij jou geen ziekte genoemd worden?
Ga je met een voetschimmel ook niet naar de huisarts?
Getverderrie.

Hanna
Hey Hanna,
Ik ben zeker geen dokter en zal dat ook nooit worden, laten daar geen misverstanden over bestaan.
Inderdaad is het begrip "ziekte" niet met rechte lijnen af te bakenen. Wanneer is iets een ziekte? In iedere bos haar zitten schimmels en iedereen heeft in meer of mindere mate te maken met roos. Dat is heel normaal. Is dat dan een ziekte? Moet daar wat tegen gedaan worden? Ik denk van niet. Het hoort gewoon bij het mens-zijn.
Natuurlijk kan Roos extremere vormen aannemen, dusdanig dat het een erge variant van seborroïsch eczeem is. Op zo'n moment is het wel een "ziekte" en dan kunnen er medicijnen gebruikt worden.
Maar het (licht) schilferen van de hoofdhuid icm de aanwezigheid van schimmels is de normaalste zaak van de wereld.
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback

Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 12 februari 2005, 17:24   #10
Haarmannetje
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 16 augustus 2002
Berichten: 4.021
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hanna
Hallo dokter Laurensj,
Schimmelziektes mogen dus bij jou geen ziekte genoemd worden?
Ga je met een voetschimmel ook niet naar de huisarts?
Getverderrie.

Hanna
Tegenwoordig is iedere tand die maar een mm scheef staat een afwijken en in het verlengde daarvan is ieder klein schimmeltje al direct een ziekte. Ik ben het volledig met Laurens eens, dat het wel heel erg ver gaat om direct van een ziekte te spreken bij zoiets onschuldigs. Even de definitie van 'ziekte' erbij halen door Van Dale:

Citaat:
ziek·te (de ~ (v.), ~n/~s)
1 min of meer ernstige of langdurige stoornis in het functioneren van lichaam of geest
Ik moet mij sterk vergissen, maar ik geloof dat we hieruit kunnen concluderen, dat een ziekte met name een stoornis is in het functioneren. Een schimmeltje op je voeten, of op je hoofdhuid, of waar dan ook, kan geen ziekte genoemd worden.

Er zijn ook mensen tegenwoordig die acne (de simpele variant zoals dat in de pubertijd niet onwaarschijnlijk voorkomt) een ziekte noemen .
Haarmannetje is offline   Met citaat reageren
Oud 12 februari 2005, 17:31   #11
Ephrapha
Banned user
 
Geregistreerd: 10 februari 2005
Berichten: 37
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door laurensj
zeg hanna ik vind het storend dat jij alles met een gigantische stelligheid roept zonder je te baseren op bronnen. Je slaat ook meer dan eens de plank mis.

Het gaat veel en veel te ver om roos een ziekte te noemen: het is een doodeenvoudig schimmeltje die ervan houdt tussen de haren te leven. Zijn aanwezigheid zorgt voor een schilfering van de hoofdhuid.

Dus wat uit je haar valt als je roos hebt zijn wel degelijk gewoon huidschilfertjes. En een kapper kan echt niet zien wat daarvan de oorzaak is: een schimmel of een shampoo.
Zeg Laurens, wat is dat toch voor een homo-avatar die je hebt
Ephrapha is offline   Met citaat reageren
Oud 12 februari 2005, 17:32   #12
Ephrapha
Banned user
 
Geregistreerd: 10 februari 2005
Berichten: 37
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Haarmannetje
Tegenwoordig is iedere tand die maar een mm scheef staat een afwijken en in het verlengde daarvan is ieder klein schimmeltje al direct een ziekte. Ik ben het volledig met Laurens eens, dat het wel heel erg ver gaat om direct van een ziekte te spreken bij zoiets onschuldigs. Even de definitie van 'ziekte' erbij halen door Van Dale:



Ik moet mij sterk vergissen, maar ik geloof dat we hieruit kunnen concluderen, dat een ziekte met name een stoornis is in het functioneren. Een schimmeltje op je voeten, of op je hoofdhuid, of waar dan ook, kan geen ziekte genoemd worden.

Er zijn ook mensen tegenwoordig die acne (de simpele variant zoals dat in de pubertijd niet onwaarschijnlijk voorkomt) een ziekte noemen .
Dan is alopecia androgenetica ook geen ziekte...
Ephrapha is offline   Met citaat reageren
Oud 12 februari 2005, 17:35   #13
Haarmannetje
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 16 augustus 2002
Berichten: 4.021
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ephrapha
Dan is alopecia androgenetica ook geen ziekte...
Nee, vind ik ook niet. Ik vind het vrij extreem om AGA een ziekte te noemen. In mijn ogen is het een natuurlijk en geheel normaal proces in het lichaam. Niet alles wat afwijkt van de norm (en dat kunnen we bij AGA onderhand sowieso betwijfelen) is ook daadwerkelijk een afwijking, een ziekte, een aandoening of iets dergelijks. Mensen vrezen het vreemde, het onbekende en het niet veel voorkomende en bestempelen dat graag snel met een negatief etiket.
Haarmannetje is offline   Met citaat reageren
Oud 12 februari 2005, 17:50   #14
Hanna
HaarWeb lid
 
Hanna's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 december 2004
Berichten: 16.459
Hey jongens,
Laten we er maar over op houden, of je iets nou een ziekte of een aandoening noemt of een erfelijke afwijking, whatever.
Doei!
Hanna is offline   Met citaat reageren
Oud 12 februari 2005, 17:56   #15
Haarmannetje
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 16 augustus 2002
Berichten: 4.021
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hanna
Hey jongens,
Laten we er maar over op houden, of je iets nou een ziekte of een aandoening noemt of een erfelijke afwijking, whatever.
Doei!
Nou, ik vind het nogal een belangrijke discussie om eerlijk te zijn. Het is nogal een verschil of je iets een ziekte noemt, of een individuele fysieke eigenschap.
Haarmannetje is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
[ketoconazol] Algemeen (Rooscure en Nizoral) Tiuri Medicijnen/haargroeimiddelen 1636 25 januari 2019 15:29
Witte, jeukende korrels op hoofdhuid, check dit... MauZ AGA - Algemeen 18 17 september 2011 18:44
Rooscure Haarmannetje Medicijnen/haargroeimiddelen 5 13 februari 2005 17:31
Haaruitval en gevoelige hoofdhuid Frans AGA - Algemeen 6 16 februari 2004 22:04


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 13:36.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.