Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Medicijnen/haargroeimiddelen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 2 januari 2016, 20:52   #1
scotty
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 23 mei 2012
Berichten: 28
Finasteride en kinderwens

Hi,

Ik vroeg mij af hoe het nou precies en wat er bekend is over het gebruik van Finasteride als je een kinderwens hebt anno 2016. Ikzelf denk hier pas over een paar jaar aan te beginnen maar ik zou er wel graag meer over willen weten. Ik neem zelf 0.5mg per dag en doe dit al jaren.

- Zijn hier gebruikers die Finasteride gebruiken en kinderen hebben gekregen?
- Zo ja ben je gestopt of niet?
- Indien gestopt, hoe lang van te voren? En ook tijdens de zwangerschap waarschijnlijk?
- Heb je last gehad van veel haarverlies gedurende die periode (niet dat dat een overweging is mocht het noodzakelijk zijn om er mee te stoppen)

Ik las laatst dat stoppen niet nodig zou zijn en vraag mij af hoe dat anno 2016 zit. Dit kon ik erover vinden:
http://www.ziekenhuis.nl/medicijnen/...oppen/item9295
Hier staat dat stoppen eigenlijk niet nodig is. Wel mag de vrouw finasteride niet slikken of aanraken. Gek dat de man het dan eigenlijk wel mag slikken als ik het zo lees.

Heeft hier iemand de laatste jaren toevallig informatie over ingewonnen?
scotty is offline   Met citaat reageren
Oud 3 januari 2016, 20:38   #2
grsuy
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 15 mei 2015
Berichten: 149
Geslacht:
Dag Scotty,

Ik ben zelf 26 jaar en heb ook nog een kinderwens. Momenteel neem ik enkel minoxidil, maar ik heb ook een tijd Finasteride overwogen en een HT.

Ik ben vorige zomer eens op consult geweest bij Dr. Eberson en m.b.t. jouw vraag kan ik zeggen dat volgens wat Dr. Eberson mij toen gezegd heeft Finasteride zeker en vast niet te combineren valt met een kinderwens. Ik baseer mij hier enkel op zijn bewoordingen van toen, maar je zou toch een 6-tal maanden op voorhand moeten stoppen met Finasteride en dan kan er wel wat haar gaan uitvallen.

Hij zei me dat als ik er nu mee zou beginnen en bijvoorbeeld binnen anderhalf jaar het product al weer zou stopzetten er misschien plots evenveel haar of meer uitvalt dan wat ik al door Finasteride zou behouden (of zelfs gewonnen) hebben.

Goed, dit is natuurlijk maar de mening hierover van 1 bron, maar volgens mij toch een vrij betrouwbare bron.
grsuy is offline   Met citaat reageren
Oud 3 januari 2016, 21:12   #3
themen
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Berichten: 1.536
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door grsuy Bekijk bericht
Dag Scotty,

Ik ben zelf 26 jaar en heb ook nog een kinderwens. Momenteel neem ik enkel minoxidil, maar ik heb ook een tijd Finasteride overwogen en een HT.

Ik ben vorige zomer eens op consult geweest bij Dr. Eberson en m.b.t. jouw vraag kan ik zeggen dat volgens wat Dr. Eberson mij toen gezegd heeft Finasteride zeker en vast niet te combineren valt met een kinderwens. Ik baseer mij hier enkel op zijn bewoordingen van toen, maar je zou toch een 6-tal maanden op voorhand moeten stoppen met Finasteride en dan kan er wel wat haar gaan uitvallen.

Hij zei me dat als ik er nu mee zou beginnen en bijvoorbeeld binnen anderhalf jaar het product al weer zou stopzetten er misschien plots evenveel haar of meer uitvalt dan wat ik al door Finasteride zou behouden (of zelfs gewonnen) hebben.

Goed, dit is natuurlijk maar de mening hierover van 1 bron, maar volgens mij toch een vrij betrouwbare bron.
Je bedoelt dus dat je GEEN fina moet slikken tijdens een kinderwens??
__________________
Huidig
Minoxidil | Foam 5% 2x p/d | sinds 17 feb 2015

themen is offline   Met citaat reageren
Oud 3 januari 2016, 21:46   #4
grsuy
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 15 mei 2015
Berichten: 149
Geslacht:
Als we Dr. Eberson mogen geloven is dat de juiste conclusie, ja . En dat lijkt mij persoonlijk eigenlijk allemaal ook maar zeer voor de hand liggend.

Maar goed, zelf heb ik er geen ervaring mee natuurlijk, dus misschien niet onbelangrijk om ook eens de mening te horen van mensen die al in die concrete situatie gezeten hebben...
grsuy is offline   Met citaat reageren
Oud 4 januari 2016, 10:15   #5
YannickUA
Student farmacie
 
YannickUA's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2015
Berichten: 264
Geslacht:
Algemeen wordt aangenomen dat mannen finasteride kunnen blijven slikken én tegelijk een kind kunnen verwekken, aangezien de concentratie finasteride in de mannelijke zaadcellen zo enorm klein is, doch wel aanwezig, dat de kans op afwijkingen aan de foetus minimaal is (of toch niet het directe gevolg van finasteride).
Maar aangezien dit moeilijk aantoonbaar is op zeer lange termijn weet men natuurlijk nooit zeker of hun bevindingen wel volledig kloppen.

De kans is hoe dan ook zeer klein, dus je moet zelf de keuze maken of je een (enorm) klein risico op een afwijking wil lopen of al je herwonnen/verzwakte haren binnen een half jaar wil verliezen.
YannickUA is offline   Met citaat reageren
Oud 9 januari 2016, 12:37   #6
Serious
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 12 januari 2005
Berichten: 76
Ik zat eigenlijk met dezelfde vragen als de topic starter. Toevallig heb ik met dr Eberson ook Fina besproken. Hij raadde mij dat gelet op een eventuele kinderwens ook niet aan. Ik zou het mezelf nooit vergeven (hoe klein die kans ook is) dat je kind op de wereld zet met een afwijking omdat papa zonodig haar op z'n bol wilde.
__________________
September 2015 - 2020 Grafts - Dr. Eberson
Vanaf december 2015 - Minox 5% (Foligain foam)
Serious is offline   Met citaat reageren
Oud 9 januari 2016, 13:09   #7
themen
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Berichten: 1.536
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Serious Bekijk bericht
Ik zat eigenlijk met dezelfde vragen als de topic starter. Toevallig heb ik met dr Eberson ook Fina besproken. Hij raadde mij dat gelet op een eventuele kinderwens ook niet aan. Ik zou het mezelf nooit vergeven (hoe klein die kans ook is) dat je kind op de wereld zet met een afwijking omdat papa zonodig haar op z'n bol wilde.
Helemaal mee eens. Je kunt het toch gewoon gebruiken. En als je aan een kind wil, stop je per direct.
__________________
Huidig
Minoxidil | Foam 5% 2x p/d | sinds 17 feb 2015

themen is offline   Met citaat reageren
Oud 9 januari 2016, 16:41   #8
Robert M
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 11 november 2012
Berichten: 49
Ik begrijp dat als je je vrouw zwanger wil maken, je maar best even kunt stoppen met het slikken van finasteride.

Wat ik echter niet begrijp is dat je zes maanden op voorhand zou moeten stoppen. Ik heb immers al vaak gelezen dat finasteride snel wordt afgebroken en binnen de 24 uur al volledig verdwenen is uit het lichaam.
Robert M is offline   Met citaat reageren
Oud 10 januari 2016, 22:38   #9
123hallo
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 713
Geslacht:
Ik lees vaak dat er mannen zijn die niet stoppen en kinderen maken.
Je kunt er ook gewoon een weekje mee stoppen, moet vast meer dan genoeg zijn.

Persoonlijk zou ik dan niet graag met een meid (hoeveel ik ook van haar houd) kinderen willen maken waarvan haar vader ook kaal is. Om op zijn minst de genen een beetje te verbeteren, want alhoewel ik niet weet of deze het later erg zullen vinden, zou ik niet mijn kinderen teveel willen opdragen met die vervelende genen van kaalheid. En zo draag je jou steentje een beetje bij aan de verbetering van je toekomstige naasten en zal het onderwerp "finasteride en kinderwens" steeds minder van belastende onderwerp zijn.

Laatst gewijzigd door 123hallo; 10 januari 2016 om 22:41
123hallo is offline   Met citaat reageren
Oud 10 januari 2016, 23:06   #10
themen
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Berichten: 1.536
Geslacht:
24 u van te voren stoppen?

Fina is nog veel langer effectief in je lichaam. 1x inname van fina heeft een Tissue Binding van 3-4 dagen. Dat is al punt 1. Ten 2e moet je lichaam dan ook herstellen. Want in de periode dat je fina gebruikt went alles aan de lage DHT waarden. Als je stopt zal het zeker even duren voor alles weer draait op oorspronkelijke DHT waarden.

Dus conclusie. Gewoon minimaal maandje van te voren stoppen of langer. Zeke niet het risico nemen. Denk eens na; kind met afwijking...jonge je kan jezelf wel voor je kop schieten als dat gebeurd. Dat wil je écht niet.
__________________
Huidig
Minoxidil | Foam 5% 2x p/d | sinds 17 feb 2015

themen is offline   Met citaat reageren
Oud 11 januari 2016, 13:16   #11
ryan82
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 8 november 2007
Locatie: Rotterdam
Berichten: 725
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door themen Bekijk bericht
24 u van te voren stoppen?

Fina is nog veel langer effectief in je lichaam. 1x inname van fina heeft een Tissue Binding van 3-4 dagen. Dat is al punt 1. Ten 2e moet je lichaam dan ook herstellen. Want in de periode dat je fina gebruikt went alles aan de lage DHT waarden. Als je stopt zal het zeker even duren voor alles weer draait op oorspronkelijke DHT waarden.

Dus conclusie. Gewoon minimaal maandje van te voren stoppen of langer. Zeke niet het risico nemen. Denk eens na; kind met afwijking...jonge je kan jezelf wel voor je kop schieten als dat gebeurd. Dat wil je écht niet.
Als je dit echt niet wilt moet je toch een half jaar stoppen? Want het blijft in je bloed actief voor ongeveer half jaar - jaar ?
__________________
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Maatregelen:
04-2004: minoxidil

07-2004: Dustateride (dichter haar, ook frontaal)
08-2012: RU
01-2014: Spiro cream (Toekomst)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
ryan82 is offline   Met citaat reageren
Oud 11 januari 2016, 17:09   #12
123hallo
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 713
Geslacht:
Dan maar een mislukte kind, als mijn haar maar goed zit (..geintje, hé )

Maar even serieus, wat wordt er verstaan onder een afwijking?
-iets zoals ADHD, autisme en dat soort dingen?
-iets aan de penis bij een jongen?
-of werkelijk een verstandelijk gehandicapte?

Bij het eerste zou het niet zo`n ramp zijn, de laatste twee is wat anders.
En hoe erg zou zo`n afwijking kunnen zijn. Bij het woord afwijking raak ik
namelijk niet bezorgd, wel bij het woord ernstige afwijking.
123hallo is offline   Met citaat reageren
Oud 11 januari 2016, 17:19   #13
YannickUA
Student farmacie
 
YannickUA's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2015
Berichten: 264
Geslacht:
Afwijkingen door finasteride kunnen in theorie enkel maar leiden tot geslachtsafwijkingen. Tweeslachtigheid, aangeboren onvruchtbaarheid en van zulke zaken.
Die kans is echter énorm klein en nog nooit aangetoond.
YannickUA is offline   Met citaat reageren
Oud 13 januari 2016, 16:21   #14
Robert M
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 11 november 2012
Berichten: 49
Myth: Finasteride causes birth defects if a man takes it when his wife is pregnant.
Fact: Exposure of pregnant women to semen from men treated with Propecia poses no known risks to the fetus.


Bron: http://www.bernsteinmedical.com/medi...a-finasteride/
Robert M is offline   Met citaat reageren
Oud 14 januari 2016, 18:22   #15
123hallo
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 713
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door YannickUA Bekijk bericht
Afwijkingen door finasteride kunnen in theorie enkel maar leiden tot geslachtsafwijkingen. Tweeslachtigheid, aangeboren onvruchtbaarheid en van zulke zaken.
Die kans is echter énorm klein en nog nooit aangetoond.
Lijkt me overigens wel vet als je een tweeslachtig kind krijgt wie weet plant het zichzelf voort.

Maar serieus, het klinkt niet echt zorgelijk als de kans zo énorm klein is. Ik blijf hiermee realistisch en geen 'doemdenker' van het "stel je voor als dit of als dat".

Als ik even van het "finasteride en kinderwens" onderwerp mag afleiden, vraag ik mij oprecht af hoe dit zit met dutasteride en een kinderwens?

Want dutasteride is een sterkere medicatie dan finasteride en de risico's lijken mij dan ook een stuk groter.
123hallo is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 09:07.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.