Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > AGA - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 8 december 2003, 19:41   #1
Frans
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 8 december 2003
Berichten: 11
Unhappy Haaruitval en gevoelige hoofdhuid

Momenteel heb ik de laatste drie maanden last van een pijnlijke en gevoelige hoofdhuid. Ben gevoelig voor kou en warmte op de hoofdhuid. De plekken waar, dat verschilt per moment (bevreemd mij). Daarbij heb ik ook vaak tintelende sensaties op de hoofdhuid. Mijn haren voelen ook stugger en harder aan. Het rare is dat ik wel het idee heb dat de haren dikker worden en zie dat de wortels van de uitvallende haren veel dikker zijn. Ik zie duidelijk dikke witte follikels.

Kent iemand deze symtonen? Daarbij ben ik benieuwd of je kan voelen dat je kaal wordt (misschien een beetje rare vraag, maar die zit nu eenmaal in mijn hoofd), of dat je in principe dit alleen kan waarnemen met het oog?

Frans

Heb sinds mijn 23ste middelmatige inhammen, middels het gebruik van minoxidil 5% (haal ik bij de apotheek) is het haaruitval redelijk gestabiliseerd.
Frans is offline   Met citaat reageren
Oud 24 december 2003, 10:52   #2
Haarmannetje
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 16 augustus 2002
Berichten: 4.021
Hallo Frans,

Een gevoelige hoofdhuid hoeft niet direct te betekenen dat je kaal wordt, maar het kan wel. Er zijn verschillende oorzaken: schimmelinfectie, overgevoeligheid voor een bepaald haarmiddel, stress, maar ook beginnende kaalheid.

Ik heb het zelf ook ervaren, maar dat kwam door een reactie op stress (ik word overigens ook kaal... ooit ). Ik heb toen van de huisarts het middel Denorex voorgeschreven gekregen en een soort gel wat ik daarna moest inmasseren. Na twee weken was het over.

De kaalwording bij mij is genetisch bepaald, dus dat zal wel gewoon voortzetten.

Dus als je er echt last van heb, zou ik gewoon even je huisarts bezoeken.
Haarmannetje is offline   Met citaat reageren
Oud 27 december 2003, 15:09   #3
Frans
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 8 december 2003
Berichten: 11
Thanks Haarmannetje,

Denorex heb ik reeds in huis gehaald. Echter de irritaties blijven, denk dat het stress is. Daar ben ik niet geheel vrij van. Wie wel !

Groet,
Frans
Frans is offline   Met citaat reageren
Oud 16 februari 2004, 02:40   #4
Cid
Retired member
 
Cid's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 juni 2001
Locatie: Inmarsat
Berichten: 25
Een toenemende gevoeligheid van de hoofdhuid kan, zoals gezegd, verschillende oorzaken hebben. Soms is het ook een samenspel van factoren. En soms is er alleen sprake van wat jeuk dat door de haaruitval geïndiceerd wordt (wat natuurlijk alsnog een probleem kan worden als je gaat krabben of chemicaliën gebruikt).

Wat naar mijn idee veel voorkomt bij mensen met AA dat ze, om het wederin binnendringen van DHT in de hoofdhuid tegen te gaan, hun haar iedere dag wassen, en vaak dan ook nog met een aggressieve shampoo. Een duidelijk voorbeeld hiervan is anti-roosshampoo met Ketoconazole, dat een positieve uitwerking op het tegengaan van haaruitval zou hebben. Sommigen laten het dan ook nog eens 5 minuten inwerken. Op die manier verminderd de natuurlijke weerstand van je hoofdhuid al snel en beland je in een spiraal; de shampoo is weliswaar actief tegen schadelijke bacteriën, maar neemt ook de goede weg en houdt de weerstand laag.

Een andere, misschien meer voor de hand liggende mogelijkheid is een overgevoeligheidsreactie op de gebruikte minoxidil.
Hoe dan ook, je zult even wat moeten experimenteren en proberen de oorzaak uit te sluiten. Hierbij zou ik zelf aanvankelijk de voorkeur geven aan een milde, voor de hoofdhuid zo min mogelijk belastende variant, om het lichaam de kans te geven haar zelfhelende capaciteit te benutten.

Je kunt hierbij denken aan het (kort) wassen met een milde shampoo voor dagelijks gebruik, in de eerste periode even wat vaker (bijv. als je jeuk krijgt of dagelijks) en daarna bijv. om de dag. Naar mijn idee bereik je dan een mooie balans tussen schoon haar (ook met het oog op de uitwendige medicatie), gezonde hoofdhuid en preventie van ophoping en reabsorptie van DHT door de hoofdhuid.
Ook te overwegen valt een andere minoxidil-variant: de 2%-uitvoering is bijv. minder belastend. Als je overgevoelig mocht zijn voor propylene glycol (PPG), een vast bestanddeel v/d minox, kun je via Regrowth LLC een huidvriendelijke versie met glycerine i.p.v. PPG bestellen. Overigens is hun minoxidil aanzienlijk minder vet dan de reguliere van Regaine, dus prettiger voor het haar, en bevat meer alcohol (en optioneel Retin-A, maar da's voor jou nu even niet wenselijk), dat de opname extra bevordert. Dus misschien evengoed op termijn de moeite van het proberen waard.
Tenslotte kun je ook nog denken aan haarproducten die een gezonde uitwerking hebben op de hoofdhuid en de processen die met haargroei te maken hebben, zoals die van Skin Biology (Folligen) of Tricomin, die beide koper-peptides bevatten, Saw Palmetto en nog wat andere positieve zaken. Deze producten kunnen de extra belasting van de minox compenseren en verdere haargroei bevorderen.

Mocht dat allemaal toch niet gaan lukken of de klachten te ernstig worden, is wellicht een consult bij een dermatoloog een uitkomst. Sommige receptgebonden medicamenten kunnen een aggressieve en nadelige uitwerking hebben, dus daarmee experimenteren zou ik liever niet doen zonder gedegen diagnose en achtergrondinformatie.

Succes!
__________________
Groeten,


Cid
Cid is offline   Met citaat reageren
Oud 16 februari 2004, 14:37   #5
nobody
Rebel Scum
 
nobody's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2003
Berichten: 67
Citaat:
Originally posted by Haarmannetje
Hallo Frans,

[knip]

Ik heb het zelf ook ervaren, maar dat kwam door een reactie op stress (ik word overigens ook kaal... ooit ). Ik heb toen van de huisarts het middel Denorex voorgeschreven gekregen en een soort gel wat ik daarna moest inmasseren. Na twee weken was het over.

[knip]

Ik vraag me al een tijd af of kaalheid als gevolg van stress omkeerbaar is. Zijn er b.v. mensen die al hun haar weer terug hebben gekregen na een stress periode. Of komt het (bijna) nooit meer helemaal terug.
nobody is offline   Met citaat reageren
Oud 16 februari 2004, 20:11   #6
veens764
HaarWeb lid
 
veens764's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: netherlands
Berichten: 128
re soort gel

wat was de naam van die gel?
__________________
marco
veens764 is offline   Met citaat reageren
Oud 16 februari 2004, 21:04   #7
Boris
HaarWeb lid
 
Boris's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2004
Locatie: Disney World
Berichten: 617
Ik heb vaak last van bultjes/puistjes op mijn hoofdhuid. Vreemd genoeg vooral op de plekken waar ik in principe nooit kaal kan worden en niet bij de slapen of op mijn kruin. Weet er iemand wat dit is en wat de oorzaak hiervan is. Ik weet wel dat toen ik de vichy aminexil shampoo gebruikte ik het nog veel erger had.

Op welk tijdstip van de dag kan ik het beste finasteride innemen. Of maakt dit niets uit???
__________________
My regimen:
  • Sinds 2011 weer 2 x per week keta 2% shampoo. met breaks van soms een maand of 2,3.
  • Sinds 2012 steeds een aantal maanden Inneov van Vichy

In the past:
  • La Biosthetique haarampullen (soort Aminexil)
  • jan 2003 - mei 2011 Proscar 0,8 tot 1,25 mg 6 x p/w
  • nov. 2004 - 2008 af en toe rooscure of keta 2%
  • Saw Palmetto 1 a 2 x per dag
  • 12/2001, 04/2002, 02/2004, 2010 aminexil kuur
Boris is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 22:58.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.