Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Trichotillomanie > TTM - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 11 augustus 2006, 16:31   #1
bolleke
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 3 december 2001
Locatie: Antwerpen
Berichten: 1.670
vraagje aan.. iedereen

Hallo, ik zit met een vraagje:

Ikzelf heb ooit mijn wenkbrauwen laten epileren en ik vond dat echt een pijnlijke kwestie (ik trek dan ook nooit wimpers of wenkbrauwen).
Zijn er nog mensen die deze ervaring hebben?
Zijn er wimper- en wenkbrauwtrekkers die geen hoofdharen trekken omdat het bij hen dààr pijn doet?
Waarom deze vraag? Omdat ik wil weerleggen dat ttm'ers aan zelfverwonding of zelfverminking doen. Ik heb niet het gevoel dat ik mijn haren uittrek omdat die pijn dan mijn zogezegde emotionele pijn zou vervangen... want dat is de reden van automutilatie. (Ook in de P-magazine hebben ze me alzo 'betiteld' en daar was ik niet blij om)

Graag jullie antwoord! mercikes
__________________
Bolleke (Daniëla)
"Dromen worden waar als wij ze waar maken"
bolleke is offline   Met citaat reageren
Oud 11 augustus 2006, 17:27   #2
Lila
Proefkonijn
 
Lila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 november 2004
Berichten: 310
Ik heb er ook moeite mee om mijn wenkbrauwen te epileren. Doet echt pijn!
Ik weet wel zeker dat TTM geen automutilatie is, net zoals het geen OCD is, ook al willen sommige 'deskundigen' ons anders doen geloven.

Mijn moeder heeft mij destijds bedolven onder de folders en praatgroepen over automutilatie, maar hoe meer ik erover las, hoe zekerder ik wist dat ik daar niet bijhoorde.

Laatst gewijzigd door Lila; 11 augustus 2006 om 23:42
Lila is offline   Met citaat reageren
Oud 11 augustus 2006, 19:51   #3
ingevdb
ingeske
 
ingevdb's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Locatie: Vlaams-Brabant, België
Berichten: 95
hey bolleke,

ik pluk ook alleen aan mijn hoofdhaar. ik heb mijn wenkbrauwen 2 keer laten epileren, en verging vd pijn . nee, TTM is ook volgens mij absoluut geen vorm van zelfverwonding. en ik geloof dat ik dat wel kan zeggen, want heb zelf enkele jaren ook een probleem met zelfverwonding gehad (dus NIET haren uittrekken, al deed ik dat toen OOK). de hele gedachtengang achter ZVW is totaal anders dan die rond TTM. zal er nu niet helemaal over uitwijden (tenzij iemand hierin geïnteresseerd is??), maar ook ik kan me erg storen aan mensen die TTM als ZVW zien..
inge
ingevdb is offline   Met citaat reageren
Oud 11 augustus 2006, 20:09   #4
ikkah..1302
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 9 augustus 2006
Berichten: 18
het klikt misschien raar maar als ik hoofdharen trek zoek ik soms expres de pijnlijke haren,, geen idee waarom,,

maar ik ben ook bang voor pijn, ik heb een wrat op mijn voet en ben te bang om die aan te laten stippen.

ook wenkbrauwen epileren doet bij mij wel pijn,, maar die pijn vind ik niet erg,, ik epileer ze alleen soms maar trek niet net als hoofdharen.
ikkah..1302 is offline   Met citaat reageren
Oud 11 augustus 2006, 21:05   #5
bolleke
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 3 december 2001
Locatie: Antwerpen
Berichten: 1.670
Hoi Inge,
Je mag mij gerust meer vertellen over zelfverwonding, ik ben in alles geïnteresseerd..

En Ikkah, misschien ga je juist de pijnlijke plekken (haren) opzoeken om op die manier een negatief gevoel te ervaren dat jou zou kunnen doen stoppen met harentrekken... Dat doe ik ook wel eens, als de trekdrang opkomt, speciaal die haren plukken die wel pijn doen (vb achteraan in de nek) zodat ik een negatief signaal krijg en stop met trekken, ook al is de 'goesting' om aan de andere (zeg maar de genotsharen te plukken) veel groter... Het is een vorm van gedragstherapie die je jezelf oplegt.

Lila, hoe staat het verder met je onderzoek? Ben benieuwd...
__________________
Bolleke (Daniëla)
"Dromen worden waar als wij ze waar maken"
bolleke is offline   Met citaat reageren
Oud 11 augustus 2006, 21:20   #6
Shame
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 juli 2006
Locatie: Groningen
Berichten: 14
Ik voel bij het trekken inderdaad geen pijn. En ik háát het epileren van mijn wenkbrauwen.

Maar misschien kun je het wel zien als een vorm van zelfbeschadiging. Om het even bij mezelf te houden: ik weet dat ik er niet mooier van wordt, en ik blijf er mee door gaan. Ik besef me dat ook tijdens het trekken, maar op dat moment kan dat me niets schelen. Je beschadigt jezelf dan toch? Of zie ik dat verkeerd?
Shame is offline   Met citaat reageren
Oud 11 augustus 2006, 21:30   #7
ingevdb
ingeske
 
ingevdb's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Locatie: Vlaams-Brabant, België
Berichten: 95
hey shame,
begrijp wat je bedoelt. maar ik geloof dat een heel groot verschil is dat TTM een soort van oncontroleerbare drang is. ja, terwijl je het doet, weet je dat je het niet wil, en dat het gevolgen heeft, maar op dat moment lijkt het iets wat je ondanks alles niet kan stoppen. terwijl zelfverwonding soms bijna een (on)bewuste keuze is, omdat je iets niet aankan, een emotie, een verdriet, en je wordt daar zodanig angstig/wanhopig/kwaad,... van, dat je een uitlaatklep zoekt. bijna bewust, een beetje zoals drinken mischien. voor mezelf ben ik vaker onbewust aan het trekken, dan bewust. en zelfs als het bewust gebeurt, wil ik het niet! ZVW wou ik ergens wel, omdat ik dacht dat ik anders gek werd. ik had er nadien ook niet zo enorm veel spijt van; bv op vlak van "wat als iemand dit ziet??" het was sowieso natuurlijk wel makkelijker weg te steken, maar ik bleef altijd met het gevoel zitten dat ik op dat moment geen andere kant uitkon. bij TTM is dat anders, ik vervloek mezelf nadien dat ik getrokken heb.
mm, sorry voor deze enigzins warrige uitleg (bij deze heb ik al wat meer uitleg aan jou gegeven ook, bolleke ), maar zo voelt het ongeveer... hoop dat t toch wat duidelijk is...
inge
ingevdb is offline   Met citaat reageren
Oud 11 augustus 2006, 23:39   #8
jolien
HaarWeb lid
 
jolien's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 oktober 2003
Locatie: Belgisch Limburg
Berichten: 180
Waar het pijn doet, pluk ik niet. Ik heb TTM nooit als zelfverwonding gezien en zal het ook nooit zo bekijken, eigenlijk.

Groetjes
jolien is offline   Met citaat reageren
Oud 12 augustus 2006, 17:27   #9
marly
HaarWeb lid
 
marly's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 september 2004
Locatie: Rijswijk
Berichten: 612
Inge,ik ben het met je eens dat TTM niets met zelfverwonding (automutilatie) te maken heeft. Ik heb in mijzelf gesneden,ik deed dat heel bewust omdat ik wilde voelen. Voelen dat er iets was,dat mij meer pijn deed dan mijn gevoel op dat moment. Een soort van troost,'zie je wel dat er nog ergere dingen zijn'-gevoel. Dat heb ik bij TTM niet,meestal pluk ik ook niet bewust.

Groetjes,Marly
__________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie

Huishoudelijk regelement (Richtlijnen/Privacy/Disclaimer)

Help ons met HaarWeb!
Jullie suggesties en inbreng zijn voor ons belangrijk!

---------------------------------------------------------------------------------------------

Om de waarheid te vinden moet je jezelf aanvaarden,eniger krachtiger instrument bestaat niet.
Swami Prajnanpad
marly is offline   Met citaat reageren
Oud 12 augustus 2006, 20:39   #10
ingevdb
ingeske
 
ingevdb's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Locatie: Vlaams-Brabant, België
Berichten: 95
hey marly,

"blij" dat ik hier niet de enige ben (al ben iuk natuurlijk niet blij dat jij er ook een probleem mee hebt gehad!). net wat je schrijft, zo voel ik het ook...
liefs
inge
ingevdb is offline   Met citaat reageren
Oud 12 augustus 2006, 21:02   #11
merryl
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 februari 2003
Berichten: 30
Ik trek aan m'n wenkbrauwen en wimpers, maar het doet helemaal geen pijn bij mij, indien soms toch, laat ik dat gedeelte staan, en probeer ik een ander gedeelte. Aan mijn hoofdhaar trek ik niet, ik heb het niet geprobeerd, en zal het waarschijnlijk ook nooit doen. (hoop ik)
merryl is offline   Met citaat reageren
Oud 13 augustus 2006, 10:10   #12
eus
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 19 februari 2002
Locatie: south-east of holland
Berichten: 219
Ik trek ook wimpers en wenkbrauwen, doet geen pijn, is wel soms heel gevoelig maar dat is dan juist 'fijn'.
Ik trek niet aan mijn hoofdhaar omdat ik daar geen drang voel (als ik wel eens een paar haren uittrek doet dat ook geen pijn) Als ik drang voel gaat mijn hand naar wimpers en wenkbrauwen. Ikzelf denk dat automutilatie en TTM twee echt verschillende dingen zijn.
eus is offline   Met citaat reageren
Oud 13 augustus 2006, 15:21   #13
Limburgse
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 19 november 2005
Locatie: zuid limburg
Berichten: 228
Hoi Bolleke,

Nee, het trekken doet geen pijn. Het is voor mij een fijn gevoel. Ik trek hoofdhaar op vaste plaatsen, op andere plaatsen is geen drang en daar doet het wel pijn als ik daar trek.

Mijn wimpers boven mijn ogen trek ik uit, beneden niet. Zou ik er daar een uittrekken dan doet dat pijn.

Het epileren van mijn wenkbrauwen (alleen om schoonheidsredenen) doet me vreemdgenoeg ook geen pijn, terwijl ik daar geen drang heb. Dat kan ik dus even niet veklaren.

Ik zie TTM niet als automutilatie. Het gaat niet om het ervaren van pijn, het gaat om toegeven aan een verschrikkelijk sterke drang op een bepaalde plaats. Maar goed, dat is hoe IK het ervaar....

Wel boeiend om te lezen hoe iedereen hier zijn eigen theorie / ervaring heeft.

De Limburgse
__________________
voelen is trekken!!! wees alert.....
Limburgse is offline   Met citaat reageren
Oud 14 augustus 2006, 10:01   #14
erna
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 7 november 2001
Locatie: Den Haag
Berichten: 147
Hallo,

ik heb hetzelfde als limburgse. Ik trek alleen op vaste plaatsten, daar waar het niet pijn doet. Ik heb wel geprobeerd ergens anders te trekken (om de kaalheid te verspreiden), maar dat ging niet, omdat het daar pijn doet. Ook wimpers heb ik getrokken, maar alleen de bovenste. De onderste deden pijn en dus haalde ik daar geen voldoening uit. Het gaat niet om het pijngevoel, het gaat om een bepaalde drang...

Grt erna
erna is offline   Met citaat reageren
Oud 14 augustus 2006, 14:46   #15
bolleke
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 3 december 2001
Locatie: Antwerpen
Berichten: 1.670
Bedankt iedereen,
Mijn vermoeden is dus waar. Ik had het er al langer moeilijk mee, met alle etiketten die ze op ons lijf willen plakken. Want zolang de medici ons zien als zelf-verminkers zullen ze ons ook behandelen als dusdanig, met alle gevolgen vandien...
Wie nog wil reageren, van harte welkom. We kunnen alleen maar leren van elkaar.
Groetjes!
__________________
Bolleke (Daniëla)
"Dromen worden waar als wij ze waar maken"
bolleke is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
penetrant vraagje over bijwerkingen medicatie Marte Hirsutisme - Behandelingen 2 10 juni 2005 20:17
vraagje Nerakje TTM - Algemeen 3 11 januari 2005 19:02
vraagje!! cees Medicijnen/haargroeimiddelen 2 29 augustus 2003 16:55
nog een vraagje lusie Hirsutisme - Algemeen 1 20 januari 2003 22:18
hallo iedereen anneke TTM - Algemeen 2 29 augustus 2002 22:03


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 22:09.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.