Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Haarwerken/camouflage > Haarwerken

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 6 december 2005, 09:43   #16
kas
kas
 
Geregistreerd: 29 juni 2005
Locatie: Eindhoven
Berichten: 1.797
drempel

Hoi,

Heb 'ns ff geinformeerd bij onze accountant. In ons geval mbt de drempel (waar we dus bovenuit moeten komen voor ik de evt. hw kosten zou kunnen opvoeren) ligt in 2005 nog op 6000 euro, in 2006 wordt dit met het nieuwe ziektekostenstelsel in ons geval Euro 9.000. Dit betekent dus dat we pas boven het laatstgenoemde bedrag mogen opvoeren.
Praktisch onhaalbaar dus ...
Kitty
__________________
diane 35 + androcur
kas is offline   Met citaat reageren
Oud 6 december 2005, 12:53   #17
duuuuus
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 21 oktober 2004
Berichten: 62
Bedankt voor je antwoord. Wat moet de wereld toch zonder hulpzame mensen op internet.

Wat betekent die 500 euro "aftrekbaar" precies? Krijgt diegene uit het voorbeeld dan zowiezo 500 euro terug? En dan zou het rekensommetje dus worden:

extra aftrek in 2005 is 90 %: 0,9 x 1500=1350
chronisch zieken: 800
Totaal aftrekbaar: 1500 + 1350 + 800 = 3650
Belastingbesparing: 0,42 x 3650 = 1533

Dan zou je dus 1533 euro terug krijgen? Dat is nog meer dan de ziektekosten zelf haha. Helemaal als je die 500 euro er ook nog bij krijgt.

Wat klopt er niet?


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door WVV
Duuuuuuuuus,


Enkel het bedrag BOVEN de drempel kan je opvoeren als ziektekosten. De minimum drempel is trouwens 762 euro voor 2004.

Voorbeeld:

Inkomen: 10.000
Drempelbedrag: 11% van 10.000 = 1.100
Ziektekosten: 1.600

Dan is aftrekbaar: 1.600 -1.100 = 500

Ik hoop dat het zo duidelijk is.

Trouwens, over het briefje van de dokter heb ik vernomen dat de belastinginspecteur hier soms nogal streng in kan zijn. Beter is dan ook om een uitgebreide brief van de huisarts te krijgen waarom je op medische/psychische redenen aan een haarwerk toe bent, nog sterker sta je als je zo'n brief van de psychiater/psycholoog hebt.
duuuuus is offline   Met citaat reageren
Oud 6 december 2005, 13:07   #18
WVV
RickR
 
Geregistreerd: 19 april 2005
Berichten: 38
Hoi Kas,

Indien je accountant zegt dat de drempel 6.000 is voor 2005 dan hoort daar minimaal een inkomen van 53.000 bij voor jullie samen. Als dat zo is, dan heeft de accountant gelijk. Voor 2006 is mij echter niet bekend waarom die drempel voor jullie zo fors omhoog gaat.




Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kas
Hoi,

Heb 'ns ff geinformeerd bij onze accountant. In ons geval mbt de drempel (waar we dus bovenuit moeten komen voor ik de evt. hw kosten zou kunnen opvoeren) ligt in 2005 nog op 6000 euro, in 2006 wordt dit met het nieuwe ziektekostenstelsel in ons geval Euro 9.000. Dit betekent dus dat we pas boven het laatstgenoemde bedrag mogen opvoeren.
Praktisch onhaalbaar dus ...
Kitty
WVV is offline   Met citaat reageren
Oud 6 december 2005, 13:11   #19
WVV
RickR
 
Geregistreerd: 19 april 2005
Berichten: 38
Hallo Duuuus,

Het sommetje komt er dan als volgt uit te zien:

Aftrekbare kosten: 500
Verhoging 90% van 500: 450
Aftrek chronisch zieken: 800

Totaal: 500+450+800=1.750

Dit betekent een belastingteruggaaf van 42% van 1.750 = 735


Ik hoop dat het zo duidelijk is.





Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duuuuus
Bedankt voor je antwoord. Wat moet de wereld toch zonder hulpzame mensen op internet.

Wat betekent die 500 euro "aftrekbaar" precies? Krijgt diegene uit het voorbeeld dan zowiezo 500 euro terug? En dan zou het rekensommetje dus worden:

extra aftrek in 2005 is 90 %: 0,9 x 1500=1350
chronisch zieken: 800
Totaal aftrekbaar: 1500 + 1350 + 800 = 3650
Belastingbesparing: 0,42 x 3650 = 1533

Dan zou je dus 1533 euro terug krijgen? Dat is nog meer dan de ziektekosten zelf haha. Helemaal als je die 500 euro er ook nog bij krijgt.

Wat klopt er niet?
WVV is offline   Met citaat reageren
Oud 6 december 2005, 14:38   #20
duuuuus
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 21 oktober 2004
Berichten: 62
Ohja dat snap ik. Dus dan is het wel voordelig om een laag inkomen te hebben, want dan is de drempelwaarde lager zodat je ziektekosten er meer overheen zitten en krijg je meer geld terug.

Maar dan moet toch ook nog de 11 % van het inkomen in het eerste voorbeeld van de 2130 euro af?


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door WVV
Hallo Duuuus,

Het sommetje komt er dan als volgt uit te zien:

Aftrekbare kosten: 500
Verhoging 90% van 500: 450
Aftrek chronisch zieken: 800

Totaal: 500+450+800=1.750

Dit betekent een belastingteruggaaf van 42% van 1.750 = 735


Ik hoop dat het zo duidelijk is.
duuuuus is offline   Met citaat reageren
Oud 7 december 2005, 09:07   #21
WVV
RickR
 
Geregistreerd: 19 april 2005
Berichten: 38
Duuuuuuuus,

Op zich heb je daar gelijk in, maar ik had er bijgeschreven dat je er in het voorbeeld vanuit moest gaan dat je met je andere ziektekosten net niet tot het bedrag aan de drempel kwam. Andere ziektekosten zijn bijv. ZFW-premie (werkgevers- en werknemersdeel) die is ingehouden op je loon (zie jaaropgave), zelf betaalde premie Ziekenfonds/Particuliere verzekering, reiskosten naar ziekenhuis, tandarts, therapeut etc., vast bedrag per persoon van 23,00. Dus je hebt al gauw een aardig bedrag aan ziektekosten.






Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duuuuus
Ohja dat snap ik. Dus dan is het wel voordelig om een laag inkomen te hebben, want dan is de drempelwaarde lager zodat je ziektekosten er meer overheen zitten en krijg je meer geld terug.

Maar dan moet toch ook nog de 11 % van het inkomen in het eerste voorbeeld van de 2130 euro af?
WVV is offline   Met citaat reageren
Oud 7 december 2005, 09:35   #22
kas
kas
 
Geregistreerd: 29 juni 2005
Locatie: Eindhoven
Berichten: 1.797
Wvv

Hoi,

Dat van dat inkomen wat je me zegt klopt wel, ik denk dat onze drempel zo fors stijgt omdat in ons geval de kinderen (2 van onder de 18) straks " gratis" meeverzekerd zijn en nu omdat we particulier verzekerd zijn en we nu dus een behoorlijke premie voor de kinderen ook ophoesten, dat loopt de verzekeraar straks "mis". In 2006 daalt onze premie dus per maand..

't moet toch ergens vandaan komen, nietwaar?..
Groet
Kitty
__________________
diane 35 + androcur
kas is offline   Met citaat reageren
Oud 8 december 2005, 10:28   #23
duuuuus
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 21 oktober 2004
Berichten: 62
Dankjewel, nu begrijp ik het helemaal.

Nog twee kleine vraagjes: telt studiefinanciering als inkomen? En moet je altijd met bruto inkomen of netto inkomen rekenen?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door WVV
Duuuuuuuus,

Op zich heb je daar gelijk in, maar ik had er bijgeschreven dat je er in het voorbeeld vanuit moest gaan dat je met je andere ziektekosten net niet tot het bedrag aan de drempel kwam. Andere ziektekosten zijn bijv. ZFW-premie (werkgevers- en werknemersdeel) die is ingehouden op je loon (zie jaaropgave), zelf betaalde premie Ziekenfonds/Particuliere verzekering, reiskosten naar ziekenhuis, tandarts, therapeut etc., vast bedrag per persoon van 23,00. Dus je hebt al gauw een aardig bedrag aan ziektekosten.
duuuuus is offline   Met citaat reageren
Oud 9 december 2005, 11:56   #24
WVV
RickR
 
Geregistreerd: 19 april 2005
Berichten: 38
Hoi duuuuuuuuus,

Studiefinanciering wordt door de fiscus NIET als inkomen gezien en je hoort altijd met je BRUTO inkomen te rekenen.

Groeten,

WVV



Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duuuuus
Dankjewel, nu begrijp ik het helemaal.

Nog twee kleine vraagjes: telt studiefinanciering als inkomen? En moet je altijd met bruto inkomen of netto inkomen rekenen?
WVV is offline   Met citaat reageren
Oud 19 december 2005, 11:51   #25
duuuuus
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 21 oktober 2004
Berichten: 62
Hoi WVV,

Verandert niet alles in 2006 door de nieuwe zorgverzekering?
duuuuus is offline   Met citaat reageren
Oud 19 december 2005, 12:38   #26
WVV
RickR
 
Geregistreerd: 19 april 2005
Berichten: 38
Nee hoor duuus, in grote lijnen verandert er niet veel, behalven dan dat de verhoging van 65% niet verhoogd wordt naar 90% zoals ik eerder schreef, maar naar liefst 113%!!!!


Maar ik blijf er op hameren: het belangrijkste in deze is dat je een goede onderbouwing hebt van je huisarts of psycholoog/psychiater dat je om medische redenen (vaak psychisch) een haarwerk aanschaft!!
WVV is offline   Met citaat reageren
Oud 19 december 2005, 12:56   #27
duuuuus
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 21 oktober 2004
Berichten: 62
Dat is goed nieuws.

Je schreef eerder dat de belastingdienst soms een beetje moeilijk doet over het briefje van de huisarts/psycholoog. Hoe zorg je ervoor dat ze het wel moeten accepteren??

Ik ben er een beetje huiverig voor dat ze het niet accepteren. Dat zou echt een ramp zijn want ik kan het absoluut niet allemaal zelf betalen.
Ik moet bijlenen van de IB-groep om het voor te schieten. Deze lening wordt toch ook niet als inkomen gezien (net als studiefinanciering), of wel?


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door WVV
Nee hoor duuus, in grote lijnen verandert er niet veel, behalven dan dat de verhoging van 65% niet verhoogd wordt naar 90% zoals ik eerder schreef, maar naar liefst 113%!!!!


Maar ik blijf er op hameren: het belangrijkste in deze is dat je een goede onderbouwing hebt van je huisarts of psycholoog/psychiater dat je om medische redenen (vaak psychisch) een haarwerk aanschaft!!
duuuuus is offline   Met citaat reageren
Oud 19 december 2005, 14:45   #28
duuuuus
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 21 oktober 2004
Berichten: 62
Betaalt de fiscus eigenlijk ook mee aan haartransplantaties?
duuuuus is offline   Met citaat reageren
Oud 19 december 2005, 14:52   #29
WVV
RickR
 
Geregistreerd: 19 april 2005
Berichten: 38
Duuuuus,

Als er duidelijk in het briefje staat dat je op medische gronden een haarwerk wil aanschaffen is de kans van slagen groot.

Wil je zekerheid dan kan je de brief eerst naar de Belastingdienst sturen met het verzoek hun te laten antwoorden of de kosten aftrekbaar zullen zijn.

Hebben ze dat positief geantwoord dan heb je daar zekerheid over. Let nog wel op dat er genoeg loonbelasting op je loon wordt ingehouden, want je kan nooit meer belasting terugkrijgen dan dat er aan loonbelasting op je loon is ingehouden!

Succes.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duuuuus
Dat is goed nieuws.

Je schreef eerder dat de belastingdienst soms een beetje moeilijk doet over het briefje van de huisarts/psycholoog. Hoe zorg je ervoor dat ze het wel moeten accepteren??

Ik ben er een beetje huiverig voor dat ze het niet accepteren. Dat zou echt een ramp zijn want ik kan het absoluut niet allemaal zelf betalen.
Ik moet bijlenen van de IB-groep om het voor te schieten. Deze lening wordt toch ook niet als inkomen gezien (net als studiefinanciering), of wel?
WVV is offline   Met citaat reageren
Oud 19 december 2005, 14:53   #30
WVV
RickR
 
Geregistreerd: 19 april 2005
Berichten: 38
Duuuuus,

Daar geldt hetzelfde verhaarl voor.




Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duuuuus
Betaalt de fiscus eigenlijk ook mee aan haartransplantaties?
WVV is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Haarwerken FAQ (verouderde versie) - Feedback en suggesties Webmaster Haarwerken 28 24 april 2009 14:00
synthetische pruiken mariet Haarwerken 34 16 maart 2006 12:45
Haarwerken FAQ (verouderde versie) Webmaster Haarwerken 0 15 augustus 2005 11:08
De aanschafkosten van verschillende soorten haarwerken. Do Haarwerken 6 5 april 2002 14:58


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:55.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.