Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Overige (haar)discussies > Van alles en nog wat...

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 9 september 2005, 12:07   #1
Haarmannetje
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 16 augustus 2002
Berichten: 4.021
De subsidiekraan van de SGP is dichtgedraaid; eerlijk of niet?

Citaat:
DEN HAAG (ANP) - De Nederlandse overheid mag de Staatkundig Gereformeerde Partij (SGP) geen subsidie meer geven. Dat heeft de rechtbank in Den Haag woensdag bepaald. De partij laat geen vrouwen als volwaardig lid toe en dat is in strijd met het Vrouwenverdrag, meent de rechtbank.

Het Proefprocessenfonds Clara Wichmann en zeven andere maatschappelijke instanties hadden bij de rechtbank ook geëist dat de SGP een einde moest maken aan het weren van vrouwen als volwaardig lid van de partij. De rechter zou daartoe de huidige statuten nietig moeten verklaren. Hierin ging de rechtbank niet mee, omdat geen SGP-vrouwen zich bij het proces hadden aangesloten.

De rechtbank herinnert eraan dat de Nederlandse regering eind jaren tachtig het Vrouwenverdrag heeft geratificeerd. ,,Daarmee heeft Nederland zich verplicht passende maatregelen te nemen om discriminatie van vrouwen in het politieke en openbare leven uit te bannen. Nederland is de verplichtingen uit dit verdrag niet nagekomen. De overheid heeft niets ondernomen om aan de discriminatie van vrouwen door de SGP een einde te maken, maar heeft zelfs de SGP ondersteund door middel van het verlenen van subsidie'', stelt de rechtbank.

Hij heeft de Nederlandse Staat opgedragen geen subsidie aan de SGP meer toe te kennen, zolang die partij vrouwen niet op gelijke voet met mannen toelaat tot het lidmaatschap van de partij. De SGP kent vrouwen nu geen volwaardig lidmaatschap toe. Vrouwen kunnen zich ook niet verkiesbaar stellen.
Iedereen zal inmiddels wel op de hoogte zijn van dit nieuwsfeit. Wat vinden wij er van? Is het correct dat de subsidiekraan van de SGP is dichtgedraaid vanwege hun visie omtrent de rolverdeling tussen mannen en vrouwen?
Haarmannetje is offline   Met citaat reageren
Oud 9 september 2005, 12:14   #2
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Het gaat er hier om welk grondrecht zwaarder weegt: het verbod op discriminatie of vrijheid van godsdienst. Wetmatig gezien is er geen hierarchie tussen de verschillende grondrechten, dus het is een persoonlijke afweging.

Ikzelf vind het verbod op discriminatie net wat belangrijker dan vrijheid van godsdienst, dus ik ben blij met de uitspraak van de recher. Maar ik kan me voorstellen dat veel mensen bezwaar maken tegen het feit dat op deze manier een politieke partij gedwongen wordt op te doeken of hun standpunten te wijzigen, dat is in feite iets wat tegen de principes van een democratie ingaat.

Moeilijk dus.
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback

Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 9 september 2005, 16:53   #3
Georgie
HaarWeb lid
 
Georgie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2004
Berichten: 1.906
Ik vind het terecht.

Dat een partij met die principes bestaat is wat mij betreft oké, maar dat die principes met overheidsgelden worden gesteund vind ik niet oké.
Maar ja, ik ben natuurlijk wel een vrouw .
__________________
Has finally left the building!
Georgie is offline   Met citaat reageren
Oud 9 september 2005, 16:58   #4
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Georgie
Dat een partij met die principes bestaat is wat mij betreft oké, maar dat die principes met overheidsgelden worden gesteund vind ik niet oké.
Ja ik snap wat je bedoelt Georgie, maar het probleem is dat het directe gevolg van deze maatregel is dat de partij niet kan blijven bestaan. De miljoenen liggen niet voor het oprapen, zelfs niet voor de SGP . Ze zullen dus ofwel hun standpunt moeten wijzigen, ofwel moeten opdoeken.
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback

Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 9 september 2005, 17:23   #5
Georgie
HaarWeb lid
 
Georgie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2004
Berichten: 1.906
Dat is dan heel jammer.

Als er een partij bestond die in zijn handvest had staan dat joden of Marokkanen en en noem maar op geen lid mochten worden e.d., dan was het land al lang te klein geweest.
Vrouwenzaken, hč...

In de tijd dat de Taliban veel in het nieuws was, werd er op een bepaald moment vooral veel gesproken over de vernietiging van kostbare, niet vervangbare boeddhabeelden. Begrijp me, daar was ik het niet mee eens.
Dat er dat land de rechten van vrouwen met voeten werden getreden, dat ze gestenigd werden, letterlijk verhongerden omdat een vrouw niet mocht werken (ook een weduwe zonder familie, zonder inkomsten met 8 kinderen niet), daar hoorde je nooit iemand over. Maar die Boeddhabeelden.... dat was pas echt erg, natuurlijk.
__________________
Has finally left the building!
Georgie is offline   Met citaat reageren
Oud 9 september 2005, 17:36   #6
Henk
Moderator

 
Geregistreerd: 16 maart 2002
Berichten: 25.153
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Georgie
Dat is dan heel jammer.

Als er een partij bestond die in zijn handvest had staan dat joden of Marokkanen en en noem maar op geen lid mochten worden e.d., dan was het land al lang te klein geweest.
Vrouwenzaken, hč...
Ik denk dat Moslims ook geen lid mogen worden van de SGP.
En moslimvrouwen waarschijnlijk al helemaal niet.
Henk is offline   Met citaat reageren
Oud 9 september 2005, 17:47   #7
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henk
Ik denk dat Moslims ook geen lid mogen worden van de SGP.
En moslimvrouwen waarschijnlijk al helemaal niet.
Nou, de traditionele moslimvrouw houdt zich tenminste koest en hult zich geheel in een burka, dat zal de SGP denk ik van harte toejuichen Zulke onderdanige vrouwen wil zelfs de SGP misschien nog wel
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback


Laatst gewijzigd door Tiuri; 9 september 2005 om 18:31
Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 9 september 2005, 18:24   #8
Haarmannetje
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 16 augustus 2002
Berichten: 4.021
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Georgie
Ik vind het terecht.

Dat een partij met die principes bestaat is wat mij betreft oké, maar dat die principes met overheidsgelden worden gesteund vind ik niet oké.
Maar ja, ik ben natuurlijk wel een vrouw .
Dat geldt dan natuurlijk voor alle partijen, dus zou je je moeten afvragen of subsidieverstrekking uberhaupt een goed idee is.
Haarmannetje is offline   Met citaat reageren
Oud 9 september 2005, 18:25   #9
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Haarmannetje
Dat geldt dan natuurlijk voor alle partijen, dus zou je je moeten afvragen of subsidieverstrekking uberhaupt een goed idee is.
ja inderdaad, maar als je dat niet doet moeten allerlei schmutzige commerciele bedrijven de partijen gaan sponsoren, en dan staat Shell volgende week de hele noordzee leeg te pompen
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback

Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 9 september 2005, 18:45   #10
Haarmannetje
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 16 augustus 2002
Berichten: 4.021
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tiuri
ja inderdaad, maar als je dat niet doet moeten allerlei schmutzige commerciele bedrijven de partijen gaan sponsoren, en dan staat Shell volgende week de hele noordzee leeg te pompen
Ja, dat snap ik , maar dan vind ik het vreemd dat partij A wordt afgeknepen en partij B niet en dat op basis van de standpunten. Nu is het natuurlijk zo dat de meerderheid het gelijkheidsbeginsel wat betreft geslacht (enzovoort) onderschrijft en dat zie je ook terug bij de verkiezingen. Het democratische systeem van ons land lost alles zelf op. De meerderheid is voor het gelijkheidsbeginsel en dus blijft een partij als de SGP klein.
Haarmannetje is offline   Met citaat reageren
Oud 10 september 2005, 17:44   #11
Papillon
HaarWeb lid
 
Papillon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 september 2005
Berichten: 14
Hoi ,

Dan vind ik Groenlinks wel wat hebben. Ze hebben als fractievoorzitter een vrouw. (Femke Halsema).
Een Iranese politieke (ex)vluchtelinge ( Farah Karimi) in de tweede kamer.
Ik heb zelfs horen fluisteren dat ze een transseksueel als lid hebben.
Zou bijna zeggen dat Groenlinks meer subsidie moeten krijgen.
Maarja dan ben je natuurlijk ook weer discriminerend bezig.


Groetjes, An
Papillon is offline   Met citaat reageren
Oud 11 september 2005, 01:01   #12
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Papillon
Hoi ,

Dan vind ik Groenlinks wel wat hebben. Ze hebben als fractievoorzitter een vrouw. (Femke Halsema).
Een Iranese politieke (ex)vluchtelinge ( Farah Karimi) in de tweede kamer.
Ik heb zelfs horen fluisteren dat ze een transseksueel als lid hebben.
Zou bijna zeggen dat Groenlinks meer subsidie moeten krijgen.
Maarja dan ben je natuurlijk ook weer discriminerend bezig.


Groetjes, An
je hebt zelfs horen fluisteren dat ze een transseksueel als lid hebben?? Wat is daar bijzonder aan? ik denk dat iedere grote vereniging wel een transseksueel als lid heeft. Of bedoel je echt kamerlid?

Dat ze een politieke vluchteling in de kamer hebben is ook niet bijzonder, iedere partij past dat trucje tegenwoordig toe. De PvdA zelfs een paar en de VVD heeft Ayaan natuurlijk.
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback


Laatst gewijzigd door Tiuri; 11 september 2005 om 01:29
Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 11 september 2005, 01:21   #13
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Staat in beroep tegen SGP-vonnis

HILVERSUM De Staat gaat in beroep tegen de uitspraak van de Haagse rechter dat de SGP geen subsidie meer mag krijgen zolang die partij geen vrouwen toelaat als volwaardig lid. Minister De Geus zei dat in het tv-programma Debat op 1.

Het kabinet wil de zaak doorzetten tot het hoogste rechtscollege,de Hoge Raad. Die moet beslissen over de houding van de staat tegenover politieke partijen.

Rond de SGP zijn er twee grondrechten in het geding.Aan de ene kant is er de vrijheid van vereniging en vergadering, maar anderzijds is er een verbod op discriminatie.Het beroep moet duidelijk maken welk grondrecht zwaarder weegt.


Bron: NOS Teletekst
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback

Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 11 september 2005, 17:46   #14
Papillon
HaarWeb lid
 
Papillon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 september 2005
Berichten: 14
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tiuri
je hebt zelfs horen fluisteren dat ze een transseksueel als lid hebben?? Wat is daar bijzonder aan? ik denk dat iedere grote vereniging wel een transseksueel als lid heeft. Of bedoel je echt kamerlid?
Hoi Tiuri , Ik denk dat het wel bijzonder is als je een lid hebt die transseksueel is. Waarom bracht Kelly dan zoveel commotie? Mensen zagen haar bij Bigbrother en velen maar raden is het een vent of een meid?

Citaat:
Dat ze een politieke vluchteling in de kamer hebben is ook niet bijzonder, iedere partij past dat trucje tegenwoordig toe. De PvdA zelfs een paar en de VVD heeft Ayaan natuurlijk.
Nog steeds zit ik te wachten op de eerste vrouwelijke lijsttrekker van VVD of PVDA.
Dit is het hoogste haalbare in de partij en mannen laten dit niet maar zo aan een vrouw over.

Groetjes, An
Papillon is offline   Met citaat reageren
Oud 11 september 2005, 20:38   #15
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Papillon
Nog steeds zit ik te wachten op de eerste vrouwelijke lijsttrekker van VVD of PVDA.
Dit is het hoogste haalbare in de partij en mannen laten dit niet maar zo aan een vrouw over.

Groetjes, An
Inderdaad is het belachelijk dat vooral zo'n linkse partij als de PvdA nog nooit een vrouwelijke lijsttrekker naar voren heeft geschoven.
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback

Tiuri is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Hirsutisme als schoonheidsideaal 409 Hirsutisme - Algemeen 77 28 oktober 2007 17:58
Synthetisch, of echt haar, of een combinatie? Chris Haarwerken 11 5 juni 2006 19:50
Aan Madelief en Ellis : informatie m.b.t. jullie therapieën. Grover TTM - Algemeen 6 1 augustus 2003 14:50
boek bolleke Boeken en artikelen 40 15 januari 2003 23:20


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 20:20.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.