Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Haarproblemen bij vrouwen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 5 juni 2008, 20:10   #1
Lon
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 november 2007
Berichten: 168
medicijnen en haaruitval

Hallo lotgenoten,

Ik vraag me iets af, misschien dat iemand van jullie hier een antwoord op weet. In het kort mijn situatie; Ik slikte de dianepil en kreeg een trombose. Ik moest toen stoppen met de dianepil. Tegelijkertijd met het stoppen van de dianepil moest ik beginnen met een bloedverdunnend medicijn, wat als bijwerking haaruitval kan hebben. Gevolg; haaruitval.

De haaruitval kan dus gekomen zijn door 1) het stoppen met de diane en 2) de bloedverdunnende medicijnen of 3) de combinatie van beide.

Na een half jaar mocht ik stoppen met de bloedverdunners. En na een week gestopt te zijn hiermee stopte ook mijn haaruitval! Ik was hier natuurlijk erg blij mee. Een maand lang heb ik toen helemaal geen haaruitval gehad, maar na die maand is het helaas toch weer begonnen.

Nou weet ik dat je door te stoppen met de dianepil ineens veel haaruitval kan krijgen, omdat alle haren die je destijds door de diane hebt behouden ineens uitvallen. (+ hormoonschommelingen, etc.)

Maar kan je ook andersom redeneren?
Dat door bijv. de bloedverdunners de haren versneld zijn gaan uitvallen. Daardoor zijn de haren al voortijdig uitgevallen en toen ik stopte met de bloedverdunners is dus een periode van geen haaruitval gecreeerd? Immers, de meeste haren waren al uitgevallen? (Snapt iemand het nog?)

Om een lang verhaal kort te maken; ik zoek een verklaring waarom ik in die ene maand (na het stoppen met de bloedverdunners) ineens geen haaruitval meer had. Iemand een idee?

groetjes,
Lonneke
Lon is offline   Met citaat reageren
Oud 7 juni 2008, 18:48   #2
kas
kas
 
Geregistreerd: 29 juni 2005
Locatie: Eindhoven
Berichten: 1.797
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lon Bekijk bericht
Hallo lotgenoten,

Ik vraag me iets af, misschien dat iemand van jullie hier een antwoord op weet. In het kort mijn situatie; Ik slikte de dianepil en kreeg een trombose. Ik moest toen stoppen met de dianepil. Tegelijkertijd met het stoppen van de dianepil moest ik beginnen met een bloedverdunnend medicijn, wat als bijwerking haaruitval kan hebben. Gevolg; haaruitval.

De haaruitval kan dus gekomen zijn door 1) het stoppen met de diane en 2) de bloedverdunnende medicijnen of 3) de combinatie van beide.

Na een half jaar mocht ik stoppen met de bloedverdunners. En na een week gestopt te zijn hiermee stopte ook mijn haaruitval! Ik was hier natuurlijk erg blij mee. Een maand lang heb ik toen helemaal geen haaruitval gehad, maar na die maand is het helaas toch weer begonnen.

Nou weet ik dat je door te stoppen met de dianepil ineens veel haaruitval kan krijgen, omdat alle haren die je destijds door de diane hebt behouden ineens uitvallen. (+ hormoonschommelingen, etc.)

Maar kan je ook andersom redeneren?
Dat door bijv. de bloedverdunners de haren versneld zijn gaan uitvallen. Daardoor zijn de haren al voortijdig uitgevallen en toen ik stopte met de bloedverdunners is dus een periode van geen haaruitval gecreeerd? Immers, de meeste haren waren al uitgevallen? (Snapt iemand het nog?)

Om een lang verhaal kort te maken; ik zoek een verklaring waarom ik in die ene maand (na het stoppen met de bloedverdunners) ineens geen haaruitval meer had. Iemand een idee?

groetjes,
Lonneke
Nee, sorry Lon. Geen idee. Maar helpt het je uberhaupt als er een verklaring voor zou komen? Op dit moment gebruik je toch geen van die 2 medicijnen meer als ik het goed heb begrepen?
Wil zeker niet niet "belerend" of betuttelend overkomen maar wat schiet je op met de wetenschap?
Maar een "gooi" ernaar : "Zoals je het beschrijft lijkt het alsof het stoppen met de bloedverdunners (die als bijwerking TE kunnen genereren) dus eventjes positief effect heeft gehad op je haaruitval. De wisseling van de wacht (diane stoppen, dat ook haaruitval kan genereren) en starten met bloedverdunners heeft beide wellicht een TE effect gehad althans dat lijkt zo. Stoppen diane = een heel bekende en kennelijk starten met bloedverdunners ook.
Het blijft allemaal een rare materie die ook grillig en minder voorspelbaar kan verlopen als je zou denken.

|Groetjes
Kitty
__________________
diane 35 + androcur
kas is offline   Met citaat reageren
Oud 8 juni 2008, 10:42   #3
Josie
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 23 juni 2007
Berichten: 384
Hi Lon,

Moeilijk te zeggen. Als je bloedverdunners krijgt die haaruitval veroorzaken, dan is dat niet ineens over als je ermee stopt. Je hebt ze 6 maanden gebruikt, dus je zou dan nog haaruitval daarvan daarna moeten hebben. Maar misschien waren je telogene haren even 'op'.

Ik vind het een vreemd patroon eigenlijk. Kan er eigenlijk ook niet iets zinnigs op zeggen.

En Kas, nee waarschijnlijk schiet ze er niet veel mee op, maar voor sommigen geeft een verklaring een soort acceptatie. Ik denk dat dit ook voor Lon geldt. Ik herken dat wel. Ik moet gewoon weten wat er gebeurt met mijn lijf en waarom. Kan er niet tegen als het maar wat doet en ik snap het niet. Daar raak ik net zo gefrustreerd van en het niet willen weten kan ik dan niet zo goed. Zou misschien beter zijn, maar dat is gewoon niet hoe ik met dit soort issues omga. Ik analyseer nu eenmaal heel veel;-).
Josie is offline   Met citaat reageren
Oud 9 juni 2008, 12:56   #4
Lon
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 november 2007
Berichten: 168
Bedankt Kas en Josie!

Kas;
Ik schiet er in mijn geval wel iets mee op, omdat ik eigenlijk nog in de fase zit waarin ik aan het uitzoeken ben of ik wel AGA en haaruitval heb. Elke keer dat ik haaruitval heb (gehad) was dat onder gebruik van een of ander medicijn.

Het vervelende is dat ik na die maand zonder haaruitval weer met een medicijn tegen acne ben begonnen (Roaccutane) wat ook haaruitval veroorzaakt. Na 5 dagen Roaccutane geslikt te hebben kreeg ik mijn haaruitval weer terug. Ben meteen gestopt met de Roa, maar inmiddels is de haaruitval nog niet over. (maandje gestopt nu.)

Ik weet dus niet of de haaruitval die ik nu heb komt door de Roa of dat het AGA is. En zo ben ik een beetje aan het proberen te achterhalen wat die maand zonder haaruitval (en dus zonder medicijnen) zou kunnen betekenen en of de haaruitval nu minder gaat worden nu ik helemaal geen medicijnen meer slik.

Kas; heb jij enig idee hoe lang de haaruitval aanhoudt als je gestopt bent met de diane? (ik neem aan dat deze haaruitval tijdelijk is?) Aantal maanden? Ervanuit gaande dat je geen AGA hebt dan.

Groetjes,
Lonneke
Lon is offline   Met citaat reageren
Oud 9 juni 2008, 15:13   #5
Sammy
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 28 juni 2004
Berichten: 400
Als je alleen een TE hebt, dan moet het binnen een half jaar over zijn. Ook moet je haar dan (grotendeels) weer terug groeien. Als je AGA hebt gaat het daarna gestaag verder en wordt je haar ook niet weer voller.
Sammy is offline   Met citaat reageren
Oud 9 juni 2008, 18:21   #6
Josie
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 23 juni 2007
Berichten: 384
Lon,
Het kan natuurlijk ook dat je last hebt van beide nu; medicijnen haaruitval en aga. Het is natuurlijk zo dat je bij aga je een TE niet echt kan veroorloven. Teruggroeien als je aga hebt is een lastige dan.
Daarom baal ik ook zo van mijn TE's: ik weet dat mijn beperkte voorraad haar daar onder te lijden heeft. vreselijk he.
Josie is offline   Met citaat reageren
Oud 25 juni 2008, 11:28   #7
petraa
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 16 april 2008
Berichten: 28
Weet iemand of het stoppen met de dianepil eigenlijk altijd tijdelijke haaruitval oplevert? (ik praat nu even over mensen die de diane slikten bijv. voor acné, maar die geen AGA hebben.)

Petra
petraa is offline   Met citaat reageren
Oud 25 juni 2008, 18:30   #8
Sammy
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 28 juni 2004
Berichten: 400
Nee, dat doet het zeer zeker niet. Alleen als je daar gevoelig voor bent of (zoals in de meeste gevallen) AGA hebt. Ik kan dit met grote stelligheid zeggen omdat een hele riedel vriendinnen, bekenden en zelfs een paar familieleden van mij vroeger aan de Diane35 zijn geweest (die pillen werden destijds voor iedere pukkel uitgedeeld) en die hebben, jaren nadat ze ermee gestopt zijn, nog steeds prachtige en volle bossen haar. Ze zijn ook niet bekend met het verschijnsel TE, want als ik daarover vertel zetten ze altijd grote ogen op.

Anyway, ik denk zelf altijd dat ik uiteindelijk toch wel haaruitval zou hebben gekregen in de overgang (net als mijn oma), maar dat de Diane35 dit proces in mijn geval al veel eerder in gang heeft gezet. Mijn vriendinnen krijgen hoogstwaarschijnlijk nooit AGA (fijn voor hun!)
Sammy is offline   Met citaat reageren
Oud 25 juni 2008, 18:43   #9
Sammy
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 28 juni 2004
Berichten: 400
Ter aanvulling: als je AGA hebt, heb je grote kans dat je haar, net zoals bij mij, nergens tegen bestand is. Bij het minste of geringste krijg je dan een TE, zoals door medicijn- of haarverfgebruik, ongezond eten met daaraan gekoppeld een vitamine- of mineralengebrek, stress, slecht slapen, overige problemen. You name it! Helaas kun je dit niet allemaal voorkomen, maar als je er een beetje rekening mee houdt, kun je het haarverlies wel vertragen!

En wat volgens mij écht ook kan werken, is je minder focussen op je haarproblemen. Sinds ik uit enorme frustratie een tijd geleden een enorm stuk van mijn haar heb afgeknipt (het klinkt misschien raar, maar het voelde echt als een bevrijding) en ik als gevolg daarvan nu continu met mijn "probeerhaarwerk" rondloop, heb ik bijna geen haaruitval meer. Het is net alsof mijn haar beter blijft zitten, nu ik het maar gewoon "losgelaten" heb. Waarschijnlijk klinkt dit jullie als klinkklare onzin in de oren en natuurlijk zijn er ook andere mogelijke redenen (minox en spiro bijvoorbeeld, al had ik daarmee voorheen toch nog steeds haaruitval), maar ik vind het wel erg typisch.
Sammy is offline   Met citaat reageren
Oud 26 juni 2008, 10:56   #10
petraa
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 16 april 2008
Berichten: 28
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sammy Bekijk bericht
Nee, dat doet het zeer zeker niet. Alleen als je daar gevoelig voor bent of (zoals in de meeste gevallen) AGA hebt. Ik kan dit met grote stelligheid zeggen omdat een hele riedel vriendinnen, bekenden en zelfs een paar familieleden van mij vroeger aan de Diane35 zijn geweest (die pillen werden destijds voor iedere pukkel uitgedeeld) en die hebben, jaren nadat ze ermee gestopt zijn, nog steeds prachtige en volle bossen haar. Ze zijn ook niet bekend met het verschijnsel TE, want als ik daarover vertel zetten ze altijd grote ogen op.

Anyway, ik denk zelf altijd dat ik uiteindelijk toch wel haaruitval zou hebben gekregen in de overgang (net als mijn oma), maar dat de Diane35 dit proces in mijn geval al veel eerder in gang heeft gezet. Mijn vriendinnen krijgen hoogstwaarschijnlijk nooit AGA (fijn voor hun!)

Maar ik denk ook wel dat er mensen zijn die stoppen met de diane en wel haaruitval hebben, maar dit niet zo erg bemerken. Als je nl. van niets weet en er niet zo heel erg mee bezig bent dan valt het niet altijd op (als je tenminste geen bossen tegelijk verliest dan.)

Zeg jij nu trouwens dat je AGA gekregen hebt door de diane? (dat heeft het in gang gezet?) Wist niet dat dat ook nog kon?
petraa is offline   Met citaat reageren
Oud 26 juni 2008, 13:48   #11
Hanna
HaarWeb lid
 
Hanna's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 december 2004
Berichten: 16.459
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door petraa Bekijk bericht
Maar ik denk ook wel dat er mensen zijn die stoppen met de diane en wel haaruitval hebben....
Dat zijn de AGA-patiënten wiens haar behouden bleef door het slikken van het medicijn en dus haaruitval krijgen als ze stoppen met slikken.
Hanna is offline   Met citaat reageren
Oud 26 juni 2008, 19:49   #12
Sammy
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 28 juni 2004
Berichten: 400
Volgens mij zijn de meningen daar op deze site nogal over verdeeld. Het is en blijft een kip of ei verhaal, al klinkt Hanna's uitleg natuurlijk het meest rationeel. Wat ik wel frappant vind is dat het bijna altijd Diane35 slikkers zijn die na het stoppen met AGA geconfronteerd worden en bovendien al op belachelijk jonge leeftijden. Inderdaad, AGA zal er altijd al wel ingezeten hebben, maar doordat door het stoppen met de pil je hormonen ernstig uit balans raken, kan deze "ziekte" al op zeer jonge leeftijd getriggerd worden. In de rest van mijn familie krijgen de vrouwen bijvoorbeeld niet eerder haaruitval dan na de overgang. Oh ja, nog iets! Ik heb vroeger een andere pil geslikt en toen ik daar mee stopte, had ik helemaal geen haaruitval. Een tijd later ben ik toen aan de Diane35 gegaan en je raadt al wat er gebeurde toen ik wederom van de pil af ging... Ik weet het dus eerlijk gezegd niet.
Sammy is offline   Met citaat reageren
Oud 26 juni 2008, 23:53   #13
Hanna
HaarWeb lid
 
Hanna's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 december 2004
Berichten: 16.459
Met "de" pil bedoelt men in NL de anti-conceptiepil. De Diane35 is geen anti-conceptiepil, maar heeft een anti-conceptionele bijwerking. Daar zit dus een verschil.
Wie de Diane35 neemt tegen ernstige acné, is -voor zover ik weet- al behoorlijk androgeen, oftewel een toekomstige AGA-patiënte.

Zelf heb ik in de loop der jaren een heel wat verschillende echte anti-conceptiepillen geslikt waar ik nooit haaruitval van kreeg, noch tijdens, noch er na.



.

Laatst gewijzigd door Hanna; 26 juni 2008 om 23:55
Hanna is offline   Met citaat reageren
Oud 28 juni 2008, 13:24   #14
petraa
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 16 april 2008
Berichten: 28
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hanna Bekijk bericht
Dat zijn de AGA-patiënten wiens haar behouden bleef door het slikken van het medicijn en dus haaruitval krijgen als ze stoppen met slikken.
Hoi Hanna,

Dus jij wilt zeggen dat vrouwen die stoppen met de diane en haaruitval daarna krijgen altijd AGA hebben? (ook al stopt de haaruitval na een paar maanden?)

En mensen die geen AGA hebben en toch de diane slikken; die haren blijven toch door de cyproteron ook langer behouden dan normaal? Of werkt de cyproteron niet bij mensen die geen AGA hebben?

Het is me niet helemaal duidelijk...

grt,
Petra
petraa is offline   Met citaat reageren
Oud 28 juni 2008, 13:44   #15
Lon
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 november 2007
Berichten: 168
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lon Bekijk bericht
Hallo lotgenoten,

Ik vraag me iets af, misschien dat iemand van jullie hier een antwoord op weet. In het kort mijn situatie; Ik slikte de dianepil en kreeg een trombose. Ik moest toen stoppen met de dianepil. Tegelijkertijd met het stoppen van de dianepil moest ik beginnen met een bloedverdunnend medicijn, wat als bijwerking haaruitval kan hebben. Gevolg; haaruitval.

De haaruitval kan dus gekomen zijn door 1) het stoppen met de diane en 2) de bloedverdunnende medicijnen of 3) de combinatie van beide.

Na een half jaar mocht ik stoppen met de bloedverdunners. En na een week gestopt te zijn hiermee stopte ook mijn haaruitval! Ik was hier natuurlijk erg blij mee. Een maand lang heb ik toen helemaal geen haaruitval gehad, maar na die maand is het helaas toch weer begonnen.

Nou weet ik dat je door te stoppen met de dianepil ineens veel haaruitval kan krijgen, omdat alle haren die je destijds door de diane hebt behouden ineens uitvallen. (+ hormoonschommelingen, etc.)

Maar kan je ook andersom redeneren?
Dat door bijv. de bloedverdunners de haren versneld zijn gaan uitvallen. Daardoor zijn de haren al voortijdig uitgevallen en toen ik stopte met de bloedverdunners is dus een periode van geen haaruitval gecreeerd? Immers, de meeste haren waren al uitgevallen? (Snapt iemand het nog?)

Om een lang verhaal kort te maken; ik zoek een verklaring waarom ik in die ene maand (na het stoppen met de bloedverdunners) ineens geen haaruitval meer had. Iemand een idee?

groetjes,
Lonneke
Hallo Hanna,

Jij weet altijd veel; heb jij misschien een verklaring voor het feit dat ik een maand lang geen haaruitval heb gehad? Kan mijn redenatie kloppen (tijdelijk weinig haren in uitvalsfase?) of heb je zelf een ander idee?

groetjes,
Lonneke
Lon is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Haaruitval...en al de rest Dawid AGA - Algemeen 15 21 augustus 2009 12:57
Haaruitval door medicijnen? linda_master Haarproblemen bij vrouwen 6 9 augustus 2008 13:26
Hebben medicijnen de toekomst? Vince001 Medicijnen/haargroeimiddelen 66 21 februari 2007 22:21
medicijnen die haaruitval kunnen veroorzaken sigur Medicijnen/haargroeimiddelen 0 15 november 2004 19:43
haaruitval door medicijnen LuvJanine Haarproblemen bij vrouwen 3 14 oktober 2004 13:46


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 20:14.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.