Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > AGA - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 11 november 2016, 13:20   #1
kaal1996?
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 11 november 2016
Berichten: 4
Geslacht:
haaruitval tijdens erasmus

Dag iedereen

Ik ben een Belg en ben 20 jaar oud en studeer nu voor een semester in het buitenland.

Sinds ik hier toekwam, begon ik overal haren te vinden. Op mijn hoofdkussen, op de grond, in de douche (mijn eigen douche, geen gedeelde). Ik was compleet radeloos. Ik besloot dan maar om hier naar een dermatoloog te gaan, die me wist te vertellen dat ik luizen had. Ze verzekerde me dat ik niet kaal zou worden, en dat die luizen gepaard met de verhuisstress en examenstress van juni de oorzaak zouden zijn van mijn haaruitval.

Helemaal gelukkig keerde ik terug, maar zag toen dat ze me Minoxidil had voorgeschreven. Na even te webben, had ik door dat dit enkel voor AGA is, en dus begon ik weer enorm te stressen. Sedert mijn luizenkuur (dat ik 4 keer heb gedaan), is mijn haaruitval verminderd, maar niet verdwenen. Mijn hoofdhuid is wel enorm droog van de behandelingen, en ik verlies dus nog steeds haar.

Mijn mama kwam op bezoek en zei me dat mijn kruin nog exact hetzelfde eruit ziet, en mijn haarlijn is voor zover ik weet nog niet verschoven (ik heb een klein plekje aan de voorkant van mijn haarlijn dat ik als meetinstrument gebruik). Ik heb wel een paar kleinere haartjes aan de voorkant van mijn haarlijn, maar precies geen of weinig bij de plek waar inhammen beginnen. Afgaande op foto's, had ik die haartjes precies ook al in 2014.

Toch ben ik er niet gerust in. Mijn papa is bijna 58 en heeft nog veel haar, behalve iets minder haar op de kruin en kleine inhammen. Mijn mama's vader is begonnen te kalen rond zijn 50ste. Mijn mama's broer heeft nog al zijn haar.

Ik weet dat het dus in de familie zit, maar aangezien ik 20 ben, zou het best vroeg zijn, niet?

Ik kom begin januari terug naar België, en heb een afspraak bij de derma begin februari, maar ik zit met zulke kopzorgen, dat ik enorm aan het aftellen ben. Ik ben echt nog niet klaar om kaal te worden...

Hopelijk weet iemand raad, want ik weet het allemaal niet meer...
kaal1996? is offline   Met citaat reageren
Oud 11 november 2016, 18:38   #2
YannickUA
Student farmacie
 
YannickUA's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2015
Berichten: 264
Geslacht:
De haarlijn schuift na de pubertijd (bijna) altijd langzaamaan een vingerbreedte op. Dat gaat gepaard met miniaturisatie van de meest frontale haren.
Als je niet buitensporig veel haren vindt, of geen uitdunnende inhammen opmerkt, dan moet je je geen zorgen maken.

Dat een luizen-behandeling je hoofdhuid erg kan uitdrogen is normaal, maar dat herstelt zich wel. Probeer in ieder geval geen agressieve shampoo's (zoals die van head & shoulders, etc) meer te gebruiken.

Probeer gewoon te genieten van je semester in het buitenland. Zo'n kans krijg je niet vaak meer.
Ik heb ongelofelijk goede herinneringen overgehouden aan m'n semester in Los Angeles.
Waar zit je nu?

Laatst gewijzigd door YannickUA; 11 november 2016 om 18:41
YannickUA is offline   Met citaat reageren
Oud 11 november 2016, 20:44   #3
kaal1996?
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 11 november 2016
Berichten: 4
Geslacht:
Bedankt voor je antwoord!

Ik merk wel veel haar op, maar ik denk niet dat ik over de 100 zit. Voor de luizenbehandeling vond ik soms wel 30 haren op mijn kussen, maar nu controleer ik het niet meer, maar het valt in elk geval veel minder op.

Ik gebruik wel Head & Shoulders, maar echt al minstens 5 jaar. Zou ik daar nu effect van ondervinden?

Ik weet wel dat het mogelijk is, maar hoe groot is de kans dat ik 30 jaar eerder begin te kalen dan mijn grootvader? Ik ben nog zo jong...

Genieten is op dit moment moeilijk. Ik doe mijn best, maar aangezien ik enorm ijdel ben, zit ik elke minuut van de dag te denken aan mijn haar. Elk haar dat uitvalt, ontketent een paniekreactie.

Maar het is dus normaal om kleinere haren te hebben aan de haarlijn zonder dat ik AGA heb? Ik moet bovendien ook vermelden dat ik eerder dit jaar een B12-tekort had, wellicht door mijn semi-vegetarisch leven. Ik heb toen een kuur gedaan van zo'n 50 pillen (elke dag eentje), maar dat was rond februari/maart. Zou het kunnen dat mijn B12-waarde terug laag is en haaruitval veroorzaakt?

Nogmaals erg bedankt!

PS: ik zit in Zuid-Frankrijk

Laatst gewijzigd door kaal1996?; 11 november 2016 om 20:53
kaal1996? is offline   Met citaat reageren
Oud 12 november 2016, 12:23   #4
YannickUA
Student farmacie
 
YannickUA's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2015
Berichten: 264
Geslacht:
Nee, van head&shoulders zal je heus geen haaruitval krijgen. Het droogt je hoofdhuid bij regelmatig gebruik wel verder uit en gezien die al uitgedroogd was door de antiluizenshampoo kan het vochtniveau nooit stabiliseren. En dat resulteert in jeuk en een schilferende hoofdhuid.
Had je voor je luizen kreeg ook al last van schilfers? Als dat niet het geval was, zou ik gewoon stoppen met h&s/anti dandruff shampoo.

Op kaalheid staat geen leeftijd. Het kan perfect dat jij nu al last begint te krijgen van de eerste tekenen van kaalheid terwijl je grootvader pas op z'n 50e kaal begon te worden. Dat mannen steeds vroeger en sneller kaal worden, wordt helaas hoe langer hoe meer de regel ipv uitzondering. Een kwart van alle 20-jarigen heeft al last van haaruitval.

Onderschat nooit de gevolgen van een vitamine-deficiëntie. Een tekort aan B12 komt idd vaak voor bij veganisten en kan hoogstens resulteren in spierzwakte en bloedarmoede. Maar dat het de oorzaak zou zijn van haaruitval, dat lijkt me uitgesloten. Een tekort aan sommige andere vitaminen en/of mineralen kan in uitzonderlijke gevallen haaruitval als gevolg hebben, maar cobalamine niet.

Laatst gewijzigd door YannickUA; 12 november 2016 om 12:31
YannickUA is offline   Met citaat reageren
Oud 12 november 2016, 13:42   #5
kaal1996?
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 11 november 2016
Berichten: 4
Geslacht:
Ik heb altijd al schilfertjes gehad, maar nu komen er vaak grotere schilfertjes uit.

Is het dan misschien de seizoenswisseling? Ik weet gewoon niet waarom ik nu zoveel haar verlies. Misschien lette ik er vroeger niet op, omdat ik ook niet in zo'n klein kamertje moest slapen (ik zit hier op kot, thuis niet).

Is dit een normale kruin? Ik heb ter referentie een foto van 2 jaar geleden erbij gestoken, wel van ver getrokken en ingezoomd, maar ik denk wel dat dat mijn kruin is.

Laatst gewijzigd door kaal1996?; 12 november 2016 om 19:39
kaal1996? is offline   Met citaat reageren
Oud 12 november 2016, 19:35   #6
YannickUA
Student farmacie
 
YannickUA's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2015
Berichten: 264
Geslacht:
Tgoh, roos/schilfers kunnen veroorzaakt worden door enerzijds een te droge hoofdhuid of door seborroïsch eczeem.
Welke van de twee je nu per se hebt dat kan ik zo niet zeggen. Weet wel dat het te vaak gebruiken van uitdrogende shampoo's een te droge hoofdhuid nog verder zal uitdrogen en het probleem zal verergeren.
Bij seborroïsch eczeem is het net aangewezen om regelmatig antiroos-shampoos te gebruiken.
Mijn goede raad zou zijn om een week of twee te stoppen met h&s en enkel nog maar van die gewone (baby)shampoos te gebruiken. Probeer het haar ook niet elke dag te wassen. 3 keer pw is meer dan voldoende.

Moest je zien dat na twee of drie weken de schilfers nog groter en talrijker zijn, dan heb je eerder last van seborroïsch eczeem. Dat is een milde huidaandoening die zeer makkelijk onder controle te krijgen is met bepaalde shampoos, zoals ketoconazol in shampoo-vorm.

Dat je louter en alleen schilfers krijgt door seizoens- of klimaatverandering is niet mogelijk. Het kan een droge hoofdhuid of seborroïsch eczeem wel tijdelijk verergeren. Airco, koude buitenlucht, etc kan het probleem allemaal verergeren. Zon, vochtigheid en warmte brengen meestal verlichting in de klachten.

Ik ben geen dermatoloog, dus ik ben geen goede bron. Maar die kruin lijkt mij niets abnormaals. De kruin bevat altijd minder haar. Als je dan nog eens wat langer en een weerborstel hebt, dan valt dat sowieso al harder op. Maar dit is niets om je zorgen over te maken.
Ik ben niet kalend en mijn kruin is altijd al zo geweest.
YannickUA is offline   Met citaat reageren
Oud 12 november 2016, 19:38   #7
kaal1996?
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 11 november 2016
Berichten: 4
Geslacht:
Echt bedankt, YannickUA!

Ik ga nu gewoon genieten van mijn Erasmus, en ik evalueer de situatie wel wanneer ik terug in België ben.
kaal1996? is offline   Met citaat reageren
Reageren

Labels
aga, haaruitval

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:05.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.