Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Medicijnen/haargroeimiddelen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 22 juni 2004, 13:32   #1
opzichgoed
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 24 oktober 2003
Berichten: 246
Info: Propecia vs. kinderwens

Afgelopen week weer op bezoek geweest bij mijn inmiddels goed bevriende arts. Ik heb hem gelijk zoals altijd weer wat vragen gesteld waar ik mee zat. Onder andere: wat kan het gevolg zijn voor het sperma?

Zijn antwoord:
Citaat:
In principe raadt men aan ongeveer 3 a 4 maanden voor dat je 'het' gaat doen toch wel te stoppen met Propecia / Fina. Er wordt uit voorzorg vaak vermeld dat er 'een' kans bestaat dat wanneer het kind een jongetje is deze 'misschien' een afwijking kan hebben aan de penis of testikels. Er is hier alleen nog geen bewijs voor. Dit wordt meer gezegd om eventuele schadeclaims in de States voor te zijn voor als het eventueel een keer zou kunnen gebeuren.
Oftewel best vaag. Alleen dit is wat er bekend is. In praktijk moet er altijd eerst iets gebeuren voordat er aan de bel getrokken wordt. Maar jah dat is altijd met alles.

Is er misschien iemand hier die al langer Propecia / Finastride of Proscar gebruikt en een kind heeft gekregen?

OKdan!
__________________
Finasteride 1,25mg (1/4 Proscar)
Minoxidil 5% (Kirkland Signature) (3x p wk)
Multivit. (Etos)
Rooscure Shampoo (3x p wk)
opzichgoed is offline   Met citaat reageren
Oud 7 juli 2004, 21:08   #2
zucht
HaarWeb lid
 
zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 maart 2004
Berichten: 272
Ik ben vandaag bij de dermatoloog geweest. Die raadde me propecia/finasteride aan. Hij zei ook dat ingeval van kinderwens, het wordt aangeraden om zeker 1 maand voor de pogingen te stoppen met de fina. Dit omdat er niet kan worden gegarandeerd dat de molecule niet met het sperma meegaat. De molecule zelf is immers erg toxisch voor de vrucht.
__________________
Huidige aanvalspositie :

Enkel nog Nizoral shampoo. Ik berust.
zucht is offline   Met citaat reageren
Oud 7 juli 2004, 22:26   #3
pizzacat
Kraak eens een noot!
 
pizzacat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 januari 2004
Berichten: 1.428
duidelijk. je kan simpelweg naar het kind toe het risico niet nemen, dus paar maanden van tevoren stoppen, na de verwekking weer vrolijk verder.
pizzacat is offline   Met citaat reageren
Oud 7 juli 2004, 22:40   #4
zucht
HaarWeb lid
 
zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 maart 2004
Berichten: 272
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pizzacat
duidelijk. je kan simpelweg naar het kind toe het risico niet nemen, dus paar maanden van tevoren stoppen, na de verwekking weer vrolijk verder.
idd. door de slapeloze nachten na de geboorte verlies je überhaupt een pak haar
__________________
Huidige aanvalspositie :

Enkel nog Nizoral shampoo. Ik berust.
zucht is offline   Met citaat reageren
Oud 10 juli 2004, 23:50   #5
Alessandro
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 12 december 2001
Berichten: 98
Het is wat mij betreft heel eenvoudig:

Uit de officiele testen van fina en zelfs duta die zijn gebruikt voor de registratie in de VS, is gebleken dat de hoogst gemeten concentratie nog een stuk onder de laagste grens lag waarbij het fina gehalte kwaad kan.
Met andere woorden: Finasteride komt van nature in het sperma voor, in een hele lage concentratie. Die concentratie wordt bij orale inname van fina/duta wel wat verhoogt, maar dat blijft ver genoeg onder de kritische grens.
Daarom heeft de fabrikant ook afgezien (in ieder geval bij duta) om dit risico in de bijsluiter te vermelden. een vrij drastische stap, aangezien ze normaal gesproken werkelijk alles wat maar evt een bijwerking zou kunnen zijn vermelden, ter uitsluiting van aansprakelijkheid.
Het is niet zo dat ik maar heel snel over dingen heen stap. Het is een plausibele theorie dat het evt schadelijke effecten voor de foetus zou hebben. Maar als de feiten anders spreken, moet je dat denk ik ook erkennen, en heeft het weinig zin om maar van het negatieve uit te blijven gaan.
De kinderen geboren uit de testgroepen in dat onderzoek (waren denk ik trouwens wel uitzonderingen, aangezien de testgroepen uit mannen van 40-60 bestonden die al last hadden van prostaatvergroting), zijn ook allemaal gezond ter wereld gekomen. Ook hebben ze gekeken naar mensen die genetisch geen DHT produceren en ook die mensen kregen verder gezonde kinderen.
Alessandro is offline   Met citaat reageren
Oud 11 juli 2004, 00:58   #6
pizzacat
Kraak eens een noot!
 
pizzacat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 januari 2004
Berichten: 1.428
Finasteride komt niet in sperma voor, maar er is een grens vastgesteld, als het fina gehalte erboven komt is er een kans op schadelijke effecten. dat die grens er is staat los van het wel of niet van nature aanwezig zijn van de stof.

Over eventuele schadelijke effecten voor de foetus:
Het niet bekend zijn van een effect wil niet zeggen dat het er niet zou kunnen zijn. Van softenon dacht men ook dat het een onschuldig slaapmiddel was, de zaken liggen tegenwoordig gelukkig anders, maar er is niet zodanig onderzoek naar finasteride gedaan dat je mag concluderen dat er geen risico is. Grote kans dat er inderdaad geen gevaar is, daar staat tegenover dat je het kleine risico dat er misschien is gewoon niet moet nemen. Men moet zijn ijdelheid maar ff 2 maanden aan de kant zetten, daarna mag men weer alle troep slikken die men wilt.

Laatst gewijzigd door pizzacat; 11 juli 2004 om 01:04
pizzacat is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Propecia en talg MauZ Medicijnen/haargroeimiddelen 6 5 juni 2004 13:51
Hans van Breukelen pupuh Chirurgische behandelingen 68 30 december 2003 19:26
onderzoeksresultaten 6 jarige studie finasteride melvinpoorter Medicijnen/haargroeimiddelen 5 11 juni 2003 20:58
propecia en vrouwen bouman60 Medicijnen/haargroeimiddelen 1 7 mei 2003 21:34


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:43.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.