Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Trichotillomanie > TTM - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 29 juli 2007, 20:34   #1
Poema
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 12 mei 2006
Locatie: Tilburg
Berichten: 93
De nachtelijke wc-escapades van een TTM-er

Momenteel probeer ik ze weer te laten groeien na een half jaar afscheren maar het is zooo moeilijk er weer af te blijven. Kale plekken verschijnen dagelijks, wordt er niet goed van.
Vannacht werd ik wakker, moest naar de wc..en dat zo verrekte gevaarlijk als ik een een trekperiode zit. Dat zal jullie vast bekend in de oren klinken.
Ik word wakker, kijk op de wekkerradio 2.40 uur.
Ik ga naar de wc
Voel een kriebel op mijn hoofd
denk: niet doen
niet doen
niet doen
anders zit je er over een uur nog
niet doen
niet doen
mijn hand gaat omhoog
(begin nou niet!!)
en trekt een haar uit
wat een dikke haarwortel....
ik knaag erop
verrukkelijk
nog eentje
en zo ga ik nog even door
ze zijn op die ene plek op mijn hoofd precies goed
zo lekker
precies perfecte wortels
helemaal egaal, geen halve, groot, lekker dik..perfect..
ik denk: niet doen, stop nou !!!!
nog eentje
nog eentje en dan stop ik!
ik heb er weer eentje en ben weer bij 4
ik trek altijd tot 4 stuks en dan zeg ik 'klaar' te zijn
maar ga gewoon verder
en als ik er dan 1 heb, moet ik weer tot 4
mijn hersens reageren niet op mijn opdracht die mijn gedachtes uitzend
ik zeg toch: stop nou!
waarom reageer ik dan niet?
Ik zeg toch: sta op van de wc en ga naar bed!
Waarom reageren mijn hersens niet en voeren ze die activiteit niet gewoon uit?
Ik ben weer bij de 3, nog ééntje...maar helaas...ik trek er twee tegelijk..
moet ik er nog weer 3 bij hebben.
de laatste en dan stop ik!
Echt !!
Hij is opgeknaagd.
Nog even voelen hoe kaal de plek nu wel niet is
even mijzelf pijnigen met de gladde rotgevoel
maar voelen is funest
en de volgende haar zit tussen mijn vingers
een lekkere dikke wortel, eentje met een rood pigmentpuntje!
Die knarsen zo lekker!! perfect!
Nog eentje dan...
En ik kan er niks aan doen. Normaal kan ik mijn man roepen om me 'van de wc af te helpen. Als hij dan voor me staat dan kan ik zo opstaan.
Maar hij slaapt.
Dus moet ik het alleen doen.
Nog een haar
en nog eentje
kom op nou!
Ik wordt zo kwaad op mezelf
Maar knaag lustig door.
En nog eentje
en nog eentje
en nog één dan
En dan opeens is de TTM-betovering verbroken
sta ik op
Veeg met wc-papier de bosjes haar van de vloer
Gooi ze in de wc
Kijk in de spiegel
Nee, niet doen!
DOe het licht uit en ga naar mijn bed
De wekkerradio geeft 03.49 aan.
Verdomme
Poema is offline   Met citaat reageren
Oud 29 juli 2007, 21:44   #2
steenbokje
mooi hè? àlles!
 
steenbokje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 juni 2007
Locatie: rotterdam
Berichten: 240
hoi sorry hoor ik heb dit probleem niet ken het ook niet mag me ook niet bemoeien,maar dit lijkt wel dwang neurose....je zal en je moet leren je dwang testoppen dit is niet goed..ik denk wel 10 ker na over aan me haar te plukken...ik snap dit helemaal niet...ben blij dat mijn haar weer al is het langzaam aan weer gaat groeien mijn haar viel uit waar ik niks van merkte door med.
en hoop vurig dat het gauw weer voller wordt
sterkte en wees streng voor je zelf
liefs patricia
steenbokje is offline   Met citaat reageren
Oud 29 juli 2007, 22:18   #3
Hanna
HaarWeb lid
 
Hanna's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 december 2004
Berichten: 16.459
Ik ben ook geen TTM-er, maar die wc is kennelijk een te gezellige plek. Zorg dat 't daar vreselijk ongezellig en koud is, misschien helpt dat.
Zorg anders dat er een zak nootjes ligt, die zijn ook lekker knapperig.
Vóórdat je naar de wc gaat, kun je een keukenwekkertje in de slaapkamer instellen op 10 minuten; als je niet binnen 10 minuten terug bent, zal je man door 't gerinkel wakker worden....
Hanna is offline   Met citaat reageren
Oud 29 juli 2007, 22:33   #4
bolleke
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 3 december 2001
Locatie: Antwerpen
Berichten: 1.670
Beste Poema,
Ik ben wèl een ttm'er en ik herken dit verhaal (jammer genoeg)...
Ik kan je maar één ding zeggen: geef de moed niet op, laat de hoop niet varen, ooit wordt het beter!
Als ik mezelf vergelijk met pakweg 10, 20... ja zelfs 30 jaar geleden, dan trek ik nu vééééééééééééééééééél minder, trances zijn er zo goed als niet meer en de kracht om daadwerkelijk te doen wat ik mezelf voorneem is immens veel groter geworden.
Het is wel een lange weg geweest aan het 'werken aan mezelf' en ik ben er nog steeds mee bezig (want ttm ligt blijkbaar constant nog op de loer, althans voor mij ). Dus, lieve Poema, geef NOOIT de moed op!
Ik vind het knap hoe je hebt verwoord wat zovelen onder ons ook voelen... die eeuwige tweestrijd tussen zeggen en doen. En toch ligt de keuze bij ons... bij niemand anders, waarmee ik niet zeg dat het een gemakkelijke opdracht is. Absoluut niet.
Mijn steun heb je X.
__________________
Bolleke (Daniëla)
"Dromen worden waar als wij ze waar maken"
bolleke is offline   Met citaat reageren
Oud 29 juli 2007, 23:31   #5
Lila
Proefkonijn
 
Lila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 november 2004
Berichten: 310
Wat een goede omschrijving!

Ik ga het aan mijn moeder laten lezen. Die werd altijd kwaad als 's ochtends haar pincet weer eens onvindbaar was terwijl hij de vorige avond nog op zijn plek in de badkamer lag.

Bedankt, veel sterkte en wees niet te kwaad op jezelf. Jíj doet het niet, de TTM doet het.
__________________
Weblog: TLC Conference 2009

Bereid je maar vast voor
op de dag dat alles beter is.
Lila is offline   Met citaat reageren
Oud 30 juli 2007, 10:35   #6
Poema
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 12 mei 2006
Locatie: Tilburg
Berichten: 93
Hanna en Steenbokje, als je zelf geen ttm hebt dan IS dit ook niet te begrijpen en klinkt het zeker raar in de oren. Het is niet zo makkelijk om gewoon een zak nootjes neer te leggen, zo werkt het niet met TTM. Als je het zelf niet hebt, of in hele lichte mate, dan kun je je daar ook geen voorstelling van maken. De wc ongezellig maken idem dito, zo werkt het niet, TTM is sterker dan ALLES als je in zo'n trance zit.
Een keukenwekkertje is wel een idee, maar als ik ga dan doe ik dat toch niet omdat de TTM WIL dat ik ga plukken, hoe idioot dat ook klinkt.
Je wilt het WEL en je wilt het NIET. En omdat je het ook weer wél wilt houd je het dus ook niet tegen.
Zover ik weet houd TTM ook wel degelijk verband met dwangneurose, het is ook iets dwangmatigs.
Maar zoals ik al zei, als je geen ttm hebt dan is dit ook niet te begrijpen.
De reactie van Steenbokje doet dan ook pijn. Wij ttm-ers voelen ons soms al 'gek' genoeg zonder de 'sorry hoor's' en 'ik snap dit helemaal niet' van niet ttm-ers. Dat doet pijn. Ik kom hier voor herkenning van ttm-ers en daarom durf ik zo specifiek mijn verhaal te doen. Ik zit niet te wachten op 'ik begrijp zoiets niet' reacties van niet-ttm'ers.


Ik ben erg blij dat de echte TTM-ers het wel degelijk herkennen, had ook niet anders verwacht. Bolleke en Lila, heel erg bedankt voor jullie reactie!
Lila, een pincet heb ik niet meer in huis. Die komen er niet meer in. De laatste heeft mijn man op mijn verzoek afgepakt en door de midden gebroken. En ze komen er niet meer in hier !! Dan is het einde helemaal zoek!

Bolleke, bij mij is de TTM ook minder als vroeger hoor, ik begon toen ik 16 was en ben nu 35. Ik merk wel dat het idd veranderd en je er meer grip op krijgt, maar ik denk ook zeker wel dat je er je leven lang allert op moet blijven.

Ik hoop dat meer ttm-ers mijn verhaal herkennen.
Poema is offline   Met citaat reageren
Oud 30 juli 2007, 11:52   #7
mirjam
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 18 augustus 2001
Locatie: Ede Gelderland
Berichten: 76
Lieve Poem,

Ik herken het ook helemaal hoor (helaas). Het eeuwige niet willen, wel willen. Ik denk ook zo vaak "ik moet nu pleisters gaan plakken" maar doe het vervolgens niet.
Bij mij is m'n haar dunner dan het ooit geweest is, alhoewel het trekken weleens erger geweest is. Ik voel pijn wanneer ik 's morgens m'n eeuwige staartje maak en probeer de kale plekken zoveel mogelijk te camoufleren. En toch blijven trekken. Soms vind ik het erg lastig om hoop en moed te blijven houden maar als ik de moed verlies is het eind helemaal zoek.
In ieder geval heel veel kracht en sterkte toegewenst en een dikke knuf vanaf hier!

liefs,
Mir
mirjam is offline   Met citaat reageren
Oud 30 juli 2007, 14:37   #8
Lila
Proefkonijn
 
Lila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 november 2004
Berichten: 310
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Poema Bekijk bericht
Hanna en Steenbokje, als je zelf geen ttm hebt dan IS dit ook niet te begrijpen en klinkt het zeker raar in de oren. Het is niet zo makkelijk om gewoon een zak nootjes neer te leggen, zo werkt het niet met TTM. Als je het zelf niet hebt, of in hele lichte mate, dan kun je je daar ook geen voorstelling van maken. De wc ongezellig maken idem dito, zo werkt het niet, TTM is sterker dan ALLES als je in zo'n trance zit.
Een keukenwekkertje is wel een idee, maar als ik ga dan doe ik dat toch niet omdat de TTM WIL dat ik ga plukken, hoe idioot dat ook klinkt.
Je wilt het WEL en je wilt het NIET. En omdat je het ook weer wél wilt houd je het dus ook niet tegen.
Zover ik weet houd TTM ook wel degelijk verband met dwangneurose, het is ook iets dwangmatigs.
Maar zoals ik al zei, als je geen ttm hebt dan is dit ook niet te begrijpen.
De reactie van Steenbokje doet dan ook pijn. Wij ttm-ers voelen ons soms al 'gek' genoeg zonder de 'sorry hoor's' en 'ik snap dit helemaal niet' van niet ttm-ers. Dat doet pijn. Ik kom hier voor herkenning van ttm-ers en daarom durf ik zo specifiek mijn verhaal te doen. Ik zit niet te wachten op 'ik begrijp zoiets niet' reacties van niet-ttm'ers.
Helemaal mee eens. Ik heb me ook erg boos gemaakt om deze reacties. Tips zijn altijd welkom, maar alleen van mensen die zich tenminste enigszins verdiept hebben in TTM. Dit forum is inderdaad zo'n beetje de enige plek waar TTMers hun verhaal kwijt kunnen zonder meteen veroordeeld te worden, en dat moet zo blijven. Kwetsende reacties krijgen we al genoeg in het dagelijks leven.
__________________
Weblog: TLC Conference 2009

Bereid je maar vast voor
op de dag dat alles beter is.
Lila is offline   Met citaat reageren
Oud 30 juli 2007, 15:20   #9
Oilily
HaarWeb lid
 
Oilily's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2002
Berichten: 1.105
Beste oplossing is op voorhand werken. Als je voelt dat je niet kan slapen of naar de wc moet en je weet dat het gevaarlijk kan worden, doe wat haarmasker op de plaats waar je trekt. Dan is het supervettig en kun je rustig naar de wc gaan of wat tv kijken bij slapeloosheid. Volgende dag even uitwassen en all ok.

En als er nu iets is waar ik van aan mijn haar ga trekken, dan is het wel zo'n voise troela die zegt dat we 'streng moeten zijn voor onszelf'. Mens, ge snapt er de ballen van, zwijg en lees er wat over en hou vooral uw vingers van het toetsenbord voor zo'n ridicule opmerkingen. Danku
Oilily is offline   Met citaat reageren
Oud 30 juli 2007, 18:55   #10
bolleke
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 3 december 2001
Locatie: Antwerpen
Berichten: 1.670
't Is natuurlijk moeilijk als mensen - die geen ttm hebben - een reactie (durven) uiten op dit forum. Maar de manier waarop wij daar mee omgaan, zegt meer iets over onszelf dan over die mensen. Uiteindelijk bedoelen zij het goed en willen ze alleen maar goede raad geven... Tja, en toevallig hebben wij dus geen huis-tuin-en keukenprobleempje (was het maar zo simpel) ... en kunnen we met dat soort 'goede raad' niets aanvangen.
Tóch willen we geholpen worden...
Is dit niet zo'n beetje tekend voor de manier waarop we met onszelf omgaan? Niet willen, toch doen. Verlangen om hulp maar ook wel hulp tegenhouden of zelfs tegenwerken. Onszelf gekwetst voelen door opmerkingen van anderen, al wéten we dat daar geen reden voor is, want het is niet onze schuld! Soms agressieve uitspraken doen om onszelf te beschermen... ???
Dit is een openbare Internetsite, en dus geen 'veilige' haven, net zoals de realiteit. Aan ons om sterk in onze schoenen te staan en te leren leven met andere mensen en hun gebreken (en vooral met onszelf en onze tekortkomingen)...
__________________
Bolleke (Daniëla)
"Dromen worden waar als wij ze waar maken"
bolleke is offline   Met citaat reageren
Oud 30 juli 2007, 22:10   #11
steenbokje
mooi hè? àlles!
 
steenbokje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 juni 2007
Locatie: rotterdam
Berichten: 240
het spijt me poema,echt waar ik wil het juist heel graag begrijpen en zou echt willen dat je er vanaf komt.mijn oprechte exuses wil al helemaal niemand kwetsen zeker mensen met haar problemen niet helaas weet ik wel wat kale plekken zijn maar dan anders nogmaals sorry,en wens succes liefs steenbokje
steenbokje is offline   Met citaat reageren
Oud 30 juli 2007, 22:39   #12
Hanna
HaarWeb lid
 
Hanna's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 december 2004
Berichten: 16.459
Bolleke,
Je hebt 't héél goed onder woorden weten te brengen

En je schrijft: Tòch willen wij geholpen worden....
Maar hoe dan?

Ik krijg de indruk dat TTM een verslaving is en iedere verslaafde weet dat 't niet gezond is voor hem/haar, maar toch hebben ze eigenlijk geen zin om ermee te stoppen, omdat 't zo lekker is..... Klopt die logica?
Hanna is offline   Met citaat reageren
Oud 31 juli 2007, 09:16   #13
bolleke
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 3 december 2001
Locatie: Antwerpen
Berichten: 1.670
Hanna,
Het is inderdaad vergelijkbaar met een verslaving. Alleen, 'geen ZIN' hebben om te stoppen is niet het juiste woord. Het voelt aan alsof we gedreven worden door krachten die we niet zelf onder controle hebben, we kùnnen dus niet stoppen. Vandaar dat het zo belangrijk is om ervoor te zorgen dat we die trekaanvallen vóór zijn... of nog beter, om ervoor te zorgen dat er geen trekdrang meer is. Maar dat laatste is een heel moeilijke opdracht waar je best niet alleen aan begint... maar hulp vragen is dan weer zo moeilijk..
__________________
Bolleke (Daniëla)
"Dromen worden waar als wij ze waar maken"
bolleke is offline   Met citaat reageren
Oud 31 juli 2007, 10:07   #14
Oilily
HaarWeb lid
 
Oilily's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2002
Berichten: 1.105
Zelfbehoud betekent ook zeggen wat op je lever ligt en net dat heb ik gedaan. Sorry, maar niemand van de mensen of vrienden aan wie ik ooit over mijn ttm heb verteld heeft gezegd 'Je moet streng zijn voor jezelf'. Ik vond dat gewoon een idiote uitspraak waarop ik even wou repliceren .
Ik ben de laatste tijd net iets harder geworden misschien maar dat was ook wel nodig. En voor mij is altijd alle hulp welkom, echt waar. Ik leg de meest belachelijke voorstellen niet meer naast mij neer. Maar ik zit dan niet meer zo met de ttm, in die zin dat het mijn gedachten beheerst. Da's wel een megaverschil tegenover vroeger. Ik heb ttm maar ik ben geen ttm meer. En daar speelt er terug 'normaal' uitzien voor de buitenwereld een grote rol in, tezamen met de 'foert factor
Oilily is offline   Met citaat reageren
Oud 2 augustus 2007, 19:13   #15
vleervlinder
HaarWeb lid
 
vleervlinder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juli 2003
Locatie: Menen
Berichten: 118
joenge, oilily... de foert-factor ze zouden da moeten opnemen in de woordenboek
vleervlinder is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Hallo allemaal! zonnestraal TTM - Algemeen 510 6 september 2006 12:21


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:11.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.