Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > AGA - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Waardering: Waardering discussie: 2 stemmen, 5,00 gemiddeld. Weergave
Oud 28 januari 2013, 22:50   #1
AlexRisa
HaarWeb lid (mannelijk)
 
Geregistreerd: 28 januari 2013
Locatie: Amsterdam
Berichten: 23
negatieve factoren

De meeste discussies hier gaan over dingen die je kunt gebruiken voor meer haar (of minder haaruitval).
Maar zijn er - naast stress en roken - nog andere dingen (negatieve factoren) waarvan is bewezen dat ze (mannelijke) haaruitval verergeren?
Dus dingen die je juist kunt (proberen te) vermijden?

En dan bedoel ik geen afwijkingen van bepaalde hormonen of enzymen of cytokinen, maar de dingen (bijvoorbeeld voeding of lifestyle-aspecten) die die afwijkingen veroorzaken.
(Kunnen bepaalde voedingsmiddelen bijvoorbeeld DHT verhogen? Of kun je van slaaptekort hogere ontstekingswaardes krijgen?)

Ik had wel een studie gezien over vrouwelijke haaruitval:

Citaat:
Plast Reconstr Surg. 2012 Dec;130(6):1219-26. doi: 10.1097/PRS.0b013e31826d104f.
The contribution of endogenous and exogenous factors to female alopecia: a study of identical twins.
Gatherwright J, Liu MT, Gliniak C, Totonchi A, Guyuron B.
Source
Cleveland, Ohio From the Department of Plastic Surgery, University Hospitals Case Medical Center, and Case Western Reserve University School of Medicine.
Abstract
BACKGROUND:
In this study, the authors investigated the potential contribution of environmental factors and testosterone levels on androgenic alopecia in women.
METHODS:
Ninety-eight identical female twins were recruited from 2009 to 2011. Subjects were asked to complete a comprehensive questionnaire, provide a sputum sample for testosterone analysis, and pose for standardized digital photography. Frontal, temporal, and vertex hair loss were assessed from the photographs using Adobe Photoshop. Hair loss measures were then correlated with survey responses and testosterone levels between twin pairs. Two independent, blinded observers also rated the photographs for hair thinning.
RESULTS:
Factors associated with increased frontal hair loss included multiple marriages (p = 0.043); longer sleep duration (p = 0.011); higher severity of stress (p = 0.034); positive smoking history (p = 0.021); higher income (p = 0.023); absence of hat use (p = 0.017); and history of diabetes mellitus (p = 0.023), polycystic ovarian syndrome (p = 0.002), and hypertension (p = 0.001).
Factors associated with increased temporal hair loss included divorce or separation (p = 0.034), multiple marriages (p = 0.040), more children (p = 0.005), longer sleep duration (p = 0.006), and history of diabetes mellitus (p = 0.008) and hypertension (p = 0.027).
Lack of sun protection (p = 0.020), consuming less caffeine (p = 0.040), history of skin disease (p = 0.048), and lack of exercise (p = 0.012) were associated with increased vertex hair loss.
Higher testosterone levels were associated with increased temporal and vertex hair loss patterns (p < 0.039).
Increased stress, increased smoking, having more children, and having a history of hypertension and cancer were all associated with increased hair thinning (p < 0.05).
CONCLUSION:
This study implicates several environmental risk factors in the pathophysiology of female alopecia.
Dus waar worden vrouwen kaal van?
Factoren geassocieerd met haaruitval bij vrouwen:
-meerdere huwelijken, echtscheidingen, het hebben van meerdere kinderen, zware stress, lange slaapduur, roken, diabetes, hoge bloeddruk; en het niet dragen van hoedjes;
-en, specifiek voor het haar op de kruin (vertex): huidaandoeningen, laag cafëine gebruik en weinig lichaamsbeweging.
(Testosteron was ook hoger bij vrouwen met meer haaruitval. Maar dat kwam waarschijnlijk niet door genen, maar door omgevingsfactoren, want het waren identieke tweelingen.)

Zijn er ook zulke onderzoeken gedaan bij mannen? (Als niemand wat weet dan zoek ik zelf nog wel eens verder op medline haha.)
AlexRisa is offline   Met citaat reageren
Oud 9 februari 2013, 00:11   #2
AlexRisa
HaarWeb lid (mannelijk)
 
Geregistreerd: 28 januari 2013
Locatie: Amsterdam
Berichten: 23
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AlexRisa Bekijk bericht
Zijn er ook zulke onderzoeken gedaan bij mannen? (Als niemand wat weet dan zoek ik zelf nog wel eens verder op medline haha.)
Ik heb wel een onderzoek gevonden met mannen,
maar dat gaat niet direct over haaruitval, maar over hormonen (die wel een grote rol spelen bij haaruitval).

Citaat:
J Clin Endocrinol Metab. 1994 Nov;79(5):1310-6.
The relation of smoking, age, relative weight, and dietary intake to serum adrenal steroids, sex hormones, and sex hormone-binding globulin in middle-aged men.
Field AE, Colditz GA, Willett WC, Longcope C, McKinlay JB.
Source
Department of Epidemiology, Harvard School of Public Health, Channing Laboratory, Boston, Massachusetts 02115.
Abstract
The relationships of cigarette smoking, age, relative weight, and dietary intake to serum dehydroepiandrosterone (DHEA), dehydroepiandrosterone sulfate (DHEAS), androstenedione, cortisol, 3-alpha-androstanediol, 3-alpha-androstanediol-glucuronide, testosterone, albumin-bound testosterone, free testosterone, dihydrotestosterone (DHT), and sex hormone-binding globulin (SHBG) were examined cross-sectionally in 1241 randomly sampled middle-aged U.S. men.
Compared with nonsmokers and independent of relative weight (body mass index) and age, cigarette smokers had increased serum levels of DHEA (18% higher, P = 0.0002), DHEAS (13% higher, P = 0.0007), cortisol (5% higher, P = 0.01), androstenedione (33% higher, P = 0.0001), testosterone (9% higher, P = 0.009), DHT (14% higher, P = 0.004), and SHBG (8% higher, P = 0.004).
Androstenedione, total plasma testosterone, albumin-bound testosterone, DHT, and SHBG decreased with increasing relative weight.
Age was positively associated with serum SHBG and negatively associated with albumin-bound testosterone, DHEA, and DHEAS.
An association was found between alcohol intake and DHEA (r = 0.15; P = 0.0001), cortisol (r = 0.10; P = 0.0007), and 3-alpha-androstanediol-glucuronide (r = 0.08; P = 0.0004).
Cortisol was the only hormone that was associated with carbohydrate intake (r = -0.09; P = 0.002).
The only hormones associated with dietary lipids were DHT (for vegetable fat, r = 0.07; P = 0.02), cortisol (for total fat, r = 0.08; P = 0.007), and SHBG (for animal fat, r = -0.06; P = 0.05).
In addition, SHBG was positively associated with dietary (r = 0.07; P = 0.008) and crude (r = 0.08; P = 0.007) fiber.
These data suggest that serum adrenal steroid and sex hormone concentrations in middle-aged men are more influenced by cigarette smoking, age, and obesity than by dietary intake; however, serum adrenal steroids were influenced by alcohol intake.
Rokers hadden dus allerlei verhoogde steroïden-waardes, terwijl bij mannen met overgewicht en oudere mannen een aantal steroïden verlaagd waren.
Alcohol verhoogde ook een paar steroïden-waardes.

Voeding had een minder sterke invloed (r = 0.0x).
Koolhydraten verlagen je cortisol, vetten verhogen je cortisol;
plantaardig vet verhoogt daarnaast je DHT, en dierlijk vet verlaagt je SHBG - voedingsvezels verhogen je SHBG.
AlexRisa is offline   Met citaat reageren
Oud 9 februari 2013, 12:18   #3
Kuit
Banned user
 
Geregistreerd: 6 oktober 2012
Locatie: Amsterdam, waar anders?
Berichten: 379
Hey alexrisa, interessante topic!

Ik wil je vragen of ik je per ongeluk een prive bericht gestuurd heb? Was me bedoeling niet als het zo is.
Kuit is offline   Met citaat reageren
Oud 10 februari 2013, 22:07   #4
AlexRisa
HaarWeb lid (mannelijk)
 
Geregistreerd: 28 januari 2013
Locatie: Amsterdam
Berichten: 23
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kuit Bekijk bericht
Hey alexrisa, interessante topic!

Ik wil je vragen of ik je per ongeluk een prive bericht gestuurd heb? Was me bedoeling niet als het zo is.
Dank je.

Nee ik heb geen privé bericht gekregen.

Jammer dat ze in die studie bij mannen alleen naar androgenen (en stress hormonen) keken, en niet naar oestrogenen, die spelen toch een onderschatte rol bij mannen en bij haargroei denk ik.
En dat ze alleen naar macro-nutriënten (koolhydraten, vetten) en niet naar micro-nutriënten (vitamines, mineralen) keken.
AlexRisa is offline   Met citaat reageren
Oud 1 maart 2013, 18:18   #5
AlexRisa
HaarWeb lid (mannelijk)
 
Geregistreerd: 28 januari 2013
Locatie: Amsterdam
Berichten: 23
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AlexRisa Bekijk bericht
Zijn er ook zulke onderzoeken gedaan bij mannen? (Als niemand wat weet dan zoek ik zelf nog wel eens verder op medline haha.)
Blijkbaar hebben dezelfde onderzoekers in het tweelingen-onderzoek wel ook naar mannen gekeken:
( van: http://www.nu.nl/gezondheid/2625360/...arverlies.html )
Citaat:
Ongezonde leefstijl zorgt voor haarverlies
BAARN - Verschillende leefstijlfactoren zoals stress, roken, overmatig drinken en blootstelling aan zonlicht kunnen leiden tot haarverlies. Dat tonen de eerste resultaten van een onderzoek onder tweelingen.
Vooral bij vrouwen lijkt dit het geval, zo concludeert Bahman Guyuron, onderzoeker en plastische chirurg bij de Amerikaanse Case Western Reserve University.
Bij mannen zijn genen toch het meest bepalend voor haalverlies of kaal worden.
Tweelingen
Voor het onderzoek onderzocht Guyuron 90 mannelijke en 98 vrouwelijke eeneiïge tweelingen. "Bij deze tweelingen is het genetisch bepaald dat zij evenveel haar hebben.", legt Guyuron uit. "Als de een minder haar heeft dan de ander is dit dus aan factoren van buitenaf te wijten."
De tweelingen vulden gedetailleerde vragenlijsten in. Daarnaast werden er foto's genomen van hun schedels, op basis waarvan verschillende experts de haardichtheid bepaalden. Opvallend was dat hoewel de tweelingen vaak in veel gedragingen gelijk waren, een verschil in een of twee dingen al bij kon dragen aan haarverlies.
Stress
Bij vrouwen is stress een belangrijke factor, vooral als het gaat om relaties. Een vrouw in een stabiel huwelijk blijkt een vollere kop met haar te hebben dan haar zus die gescheiden of weduwe is. Ook een hoger inkomen, meerdere kinderen en een hoge bloeddruk hadden een negatieve invloed op de haargroei bij vrouwen.
Het dragen van hoedjes en andere vormen van zonbescherming, het drinken van koffie en een stabiel huwelijk zorgen bij vrouwen juist voor een dikkere haardos.
Genen
Bij mannen spelen de genen dus de belangrijkste rol, maar ook roken, drinken, veel buiten zijn (blootstelling aan zonlicht) en een zittende leefstijl verhoogden de kans op kaalheid. Het dragen van petjes en een hoger BMI lijken mannen juist te beschermen.
De resultaten van het onderzoek worden gepresenteerd op de jaarlijkse bijeenkomst van de American Society of Plastic Surgery. Het zijn eerste aanwijzingen. Het onderzoek is nog niet beoordeeld door andere wetenschappers.
De rol van hormonen bij haaruitval (zie mijn eerdere bericht hierboven) lijkt me hiermee wel bevestigd,
aangezien in dit onderzoek dingen die steroïden-waardes verhogen (roken, alcohol) de kans op kaalheid verhoogden,
en iets dat steroïden-waardes verlaagt (overgewicht) de kans op kaalheid verlaagde.
Dus lifestyle-factoren lijken vooral indirect (via hun effect op hormoon-spiegels) invloed te hebben op haaruitval.
(Vetcellen maken dacht ik ook oestrogeen aan? Dus overgewicht zou - naast het verlagen van mannelijke hormonen - ook een beschermend effect kunnen hebben tegen haaruitval door het verhogen van vrouwelijke hormonen?)

Daarnaast blijkt teveel zon op je hoofd dus slecht te zijn voor je haar, en petjes (of hoedjes bij vrouwen) kunnen daartegen beschermen.
AlexRisa is offline   Met citaat reageren
Oud 7 maart 2013, 22:49   #6
AlexRisa
HaarWeb lid (mannelijk)
 
Geregistreerd: 28 januari 2013
Locatie: Amsterdam
Berichten: 23
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AlexRisa Bekijk bericht
De rol van hormonen bij haaruitval (zie mijn eerdere bericht hierboven) lijkt me hiermee wel bevestigd,
aangezien in dit onderzoek dingen die steroïden-waardes verhogen (roken, alcohol) de kans op kaalheid verhoogden,
en iets dat steroïden-waardes verlaagt (overgewicht) de kans op kaalheid verlaagde.
Dus lifestyle-factoren lijken vooral indirect (via hun effect op hormoon-spiegels) invloed te hebben op haaruitval.
(Vetcellen maken dacht ik ook oestrogeen aan? Dus overgewicht zou - naast het verlagen van mannelijke hormonen - ook een beschermend effect kunnen hebben tegen haaruitval door het verhogen van vrouwelijke hormonen?)
Ik heb wat onderzoeken over koffie en hormonen opgezocht.
Koffie lijkt verschillende effecten te hebben bij mannen en vrouwen:
koffie verhoogt testosteron en verlaagt estradiol bij mannen (dus mannen worden er mannelijker en minder vrouwelijk van?) - dat is waarschijnlijk niet goed voor hun haar;
koffie verlaagt testosteron en verlaagt estradiol bij vrouwen (dus vrouwen worden er minder mannelijk maar ook minder vrouwelijk van?), en verder verhoogt het estrone en progesteron, en SHBG bij vrouwen;
het effect van koffie op hormonen bij vrouwen kan trouwens anders zijn voor of na de menopauze.

Als je er vanuit gaat dat de invloed van koffie op haaruitval indirect is (via het effect van koffie op hormonen), dan is koffie waarschijnlijk dus ook een negatieve factor voor mannen, naast roken en alcohol.
Maar als je cafeïne op je (hoofd)huid smeert, dan lijkt het de negatieve effecten van testosteron/DHT (androgene hormonen) te verminderen, of zelfs grotendeels op te heffen. Dus mannen kunnen cafeïne misschien beter uitwendig dan inwendig gebruiken? (Hoewel het geloof ik ook voor een deel via de huid in het lichaam op wordt genomen, dus als je het alleen smeert en niet drinkt, krijg je toch wat cafeïne in je systeem.)
AlexRisa is offline   Met citaat reageren
Oud 8 maart 2013, 00:41   #7
AlexRisa
HaarWeb lid (mannelijk)
 
Geregistreerd: 28 januari 2013
Locatie: Amsterdam
Berichten: 23
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AlexRisa Bekijk bericht
Jammer dat ze in die studie bij mannen alleen naar androgenen (en stress hormonen) keken, en niet naar oestrogenen, die spelen toch een onderschatte rol bij mannen en bij haargroei denk ik.
En dat ze alleen naar macro-nutriënten (koolhydraten, vetten) en niet naar micro-nutriënten (vitamines, mineralen) keken.
Ik heb ook wat gevonden over oestrogenen (vrouwelijke hormonen) bij mannen:
Citaat:
Eur J Cancer Prev. 2001 Jun;10(3):275-80.
Testosterone and oestradiol in relation to tobacco smoking, body mass index, energy consumption and nutrient intake among adult men.
Tamimi R, Mucci LA, Spanos E, Lagiou A, Benetou V, Trichopoulos D.
Source
Department of Epidemiology, Harvard School of Public Health, Boston, MA 02115, USA.
Abstract
There is substantial evidence linking steroid hormones and diet to cancer aetiology. The evidence on lifestyle determinants of steroid hormones, however, is limited. We have conducted a study to identify dietary and other lifestyle predictors of testosterone and oestradiol among adult men. Subjects were 112 healthy Greek men, recruited as controls in a case-control study on the aetiology of liver cancer. Demographic data and detailed histories of smoking habits and alcohol consumption were recorded. Diet was assessed through an interviewer-administered validated food-frequency questionnaire. Serologic measurements of oestradiol, testosterone and sex hormone binding globulin were also conducted. We developed linear regression models to evaluate the associations of smoking and dietary factors with serum testosterone and oestradiol.
The results indicate that, among men, both testosterone and oestradiol serum levels decline with age, whereas body mass index may be inversely related with testosterone and positively with oestradiol. The evidence concerning alcohol in relation to these hormones is inconclusive. Emerging evidence concerning smoking suggests positive associations with both hormones in the blood. The principal nutritional findings are a positive association of carbohydrate intake with testosterone levels and a set of inverse associations of vitamins with oestradiol.
Roken verhoogt dus naast testosteron ook estradiol.
En koolhydraten verhogen ook je testosteron.
En sommige vitamines verlagen je estradiol? Jammer dat er niet bij staat welke vitamines..

Nog een onderzoek over hormonen bij mannen:
Citaat:
J Clin Endocrinol Metab. 2000 Jan;85(1):293-6.
Diet and sex hormone-binding globulin.
Longcope C, Feldman HA, McKinlay JB, Araujo AB.
Source
University of Massachusetts Medical School, Worcester 01655, USA.
Abstract
The serum concentration of sex hormone-binding globulin (SHBG) is inversely related to weight and in animal studies is inversely related to protein intake. As SHBG can affect the biological activity of testosterone and estradiol, we wished to determine the role of protein intake on SHBG levels in men. Using data from the Massachusetts Male Aging Study we examined cross-sectional relationships between dietary components and SHBG levels in 1552 men (aged 40-70 yr) for whom these factors were known.
Analyzed by multiple regression, controlling for testosterone and estradiol levels, age (P<0.001) and fiber intake (P = 0.02) were positively correlated to SHBG concentration, whereas body mass index (P<0.001) and protein intake (P<0.03) were negatively correlated to SHBG concentration. The intakes of calories, fat (animal or vegetable), and carbohydrate were not related to SHBG concentration.
We conclude that age and body mass index are major determinants of SHBG concentrations in older men, and fiber and protein intake are also significant contributors to SHBG levels, but total caloric intake and the intake of carbohydrate or fat are not significant. Thus, diets low in protein in elderly men may lead to elevated SHBG levels and decreased testosterone bioactivity. The decrease in bioavailable testosterone can then result in declines in sexual function and muscle and red cell mass, and contribute to the loss of bone density.
Overgewicht en eiwitten verlagen dus je SHBG.
(Ze zien laag SHBG hier trouwens als iets positiefs - maar voor je haar is het waarschijnlijk negatief. Hoewel het naast testosteron dus ook estradiol kan binden (en daarmee inactiveren), en estradiol is waarschijnlijk goed voor je haar.)

Een veganistisch dieet (dus zonder vlees, vis, eieren, melk/zuivelproducten) verhoogt je SHBG:
(En het verhoogt ook je testosteron (maar niet vrij testosteron) en estradiol een beetje.)
Citaat:
Br J Nutr. 1990 Jul;64(1):111-9.
Testosterone, sex hormone-binding globulin, calculated free testosterone, and oestradiol in male vegans and omnivores.
Key TJ, Roe L, Thorogood M, Moore JW, Clark GM, Wang DY.
Source
Cancer Epidemiology Unit, Imperial Cancer Research Fund, Radcliffe Infirmary, Oxford.
Abstract
Total testosterone (T), total oestradiol (E2) and sex hormone-binding globulin (SHBG) concentrations were measured in plasma samples from fifty-one male vegans and fifty-seven omnivores of similar age. Free T concentration was estimated by calculation.
In comparison with the omnivores, the vegans had 7% higher total T (P = 0.250), 23% higher SHBG (P = 0.001), 3% lower free T (P = 0.580), and 11% higher E2 (P = 0.194).
In a subset of eighteen vegans and twenty-two omnivores for whom 4 d diet records were available, there were statistically significant correlations between T and polyunsaturated fatty acids (r 0.37), SHBG and fat (r 0.43 for total fat, 0.46 for saturated fatty acids and 0.33 for polyunsaturated fatty acids), and SHBG and alcohol (r-0.39).
It is concluded that a vegan diet causes a substantial increase in SHBG but has little effect on total or free T or on E2.
En ik heb ook wat gevonden over een paar mineralen/metalen en hun verhouding met hormonen bij mannen.
Genoeg ijzer is belangrijk voor je haar. Maar ijzertekort is meestal alleen bij vrouwen (voor de menopauze) een probleem. Alleen vrouwen die menstrueren raken namelijk veel ijzer kwijt uit hun lichaam, vandaar dat een tekort aan ijzer bij vrouwen veel vaker voorkomt dan bij mannen.
WAARSCHUWING: Teveel ijzer kan gevaarlijk zijn, dus ik zou geen hoge doses ijzer gaan slikken. IJzer kan - net als in de open lucht - in je lichaam ook 'roesten' (oxideren) omdat daar ook zuurstof aanwezig is. En mannen raken een teveel aan ijzer moeilijk kwijt, dus die moeten extra oppassen met ijzer pillen.

In dit onderzoek vonden ze (te) weinig testosteron bij (te) weinig zink (gemeten in het haar);
en minder testosteron bij meer koper (gemeten in het haar):
Citaat:
Biol Trace Elem Res. 2011 Dec;144(1-3):264-71. doi: 10.1007/s12011-011-9085-y. Epub 2011 Jun 14.
Correlation between serum testosterone level and concentrations of copper and zinc in hair tissue.
Chang CS, Choi JB, Kim HJ, Park SB.
Source
Department of Family Practice and Community Health, Ajou University School of Medicine, Suwon, South Korea.
Abstract
Testosterone deficiency is associated with late-onset hypogonadism. Micronutrients including copper (Cu) and zinc (Zn) influence testosterone synthesis. The association between micronutrient concentrations in hair tissue and serum testosterone was studied in Korean men. The subjects were 88 men 40-60 years of age who visited the health promotion center and an outpatient clinic of family medicine at a university hospital from March 2006 to February 2008. Population sociological features of the subjects were acquired by self-administered surveys and interview, height and weight were measured, serum total testosterone was determined in the morning, and Cu and Zn were quantified from hair tissue collected in the morning.
Subjects with normal testosterone group had a significantly higher Zn level compared to low testosterone group (P = 0.003). Significant negative correlations were evident between total testosterone and Cu level (r = -0.252, P = 0.022), and the Cu/Zn ratio (r = -0.288, P = 0.008).
Normal testosterone is associated with a higher Zn level. Decreased serum testosterone is significantly associated with a high level of Cu and elevated Cu/Zn ratio in hair tissue.
Waarschijnlijk kunnen zink supplementen je testosteron verhogen, ALS je een lage zink-spiegel hebt. (als je een normale zink-spiegel hebt wordt je testosteron waarschijnlijk niet nog hoger van extra zink)
Misschien kunnen koper supplementen je testosteron verlagen. Maar in ander onderzoek was hoger koper (gemeten in het bloed) juist geassocieerd met hoger testosteron..
WAARSCHUWING: Teveel koper kan gevaarlijk zijn! (en te weinig testosteron trouwens ook!), dus ik zou geen hoge doses koper gaan slikken. Koper kan pro-inflammatory (ontstekings-bevorderend) werken in je lichaam, vooral in combinatie met vitamine C.
(En enkele mg is bij koper al veel! Ze zouden het misschien beter in mcg dan in mg kunnen meten, net als ze bij sporen-elementen als selenium en chroom doen.)
Koper zou wel goed kunnen zijn voor je haar. (Zink remt alleen type 1 5-AR, koper remt ook type 2 5-AR; het verlaagt waarschijnlijk DHT.)
Maar topical copper (koper) is waarschijnlijk ook goed voor je haar, en dat is waarschijnlijk wel veilig (het verlaagt waarschijnlijk alleen plaatselijk DHT, en dat is misschien wel ideaal, want DHT heeft ook andere functies elders in je lichaam); er zijn shampoo's en andere topical producten verkrijgbaar met copper peptides erin.

In onderstaand onderzoek vonder ze weer hoger zink bij hoger testosteron, maar koper (gemeten in het bloed) was hier ook hoger bij hoger testosteron.
Hoger cadmium en lood (dat zijn beide giftige zware metalen) waren ook geassocieerd met hoger testosteron. Dus die wil je zoveel mogelijk vermijden als je je haar wilt houden (en ook om andere redenen).
Hoger molybdeen was geassocieerd met lager testosteron (vooral als de zink-spiegel laag was).
Er bestaan molybdeen supplementen (en het zit ook in sommige multi's), die zouden je haargroei kunnen helpen, door je testosteron te verlagen.
Citaat:
Fertil Steril. 2010 Jan;93(1):130-40. doi: 10.1016/j.fertnstert.2008.09.044. Epub 2008 Nov 6.
Environmental exposure to metals and male reproductive hormones: circulating testosterone is inversely associated with blood molybdenum.
Meeker JD, Rossano MG, Protas B, Padmanahban V, Diamond MP, Puscheck E, Daly D, Paneth N, Wirth JJ.
Source
Department of Environmental Health Sciences, University of Michigan School of Public Health, Ann Arbor, Michigan 48109, USA. meekerj@umich.edu
Abstract
OBJECTIVE:
To explore associations between exposure to metals and male reproductive hormone levels.
DESIGN:
Cross-sectional epidemiology study with adjustment for potential confounders.
SETTING:
University Medical Center.
PATIENT(S):
Men recruited through two infertility clinics in Michigan.
INTERVENTION(S):
Metal concentrations and reproductive hormone levels were measured in blood samples collected from 219 men.
MAIN OUTCOME MEASURE(S):
Serum FSH, LH, inhibin B, T, and sex hormone-binding globulin levels.
RESULT(S):
Cadmium, copper, and lead were all significantly or suggestively positively associated with T when modeled individually, findings that are consistent with limited previous human and animal studies.
Conversely, molybdenum was associated with reduced T. A significant inverse trend between molybdenum and T remained when additionally considering other metals in the model, and a positive association between T and zinc was also found. Finally, in exploratory analysis there was evidence for an interaction between molybdenum and zinc, whereby high molybdenum was associated with a 37% reduction in T (relative to the population median level) among men with low zinc.
CONCLUSION(S):
Although reductions in T and reproductive toxicity after molybdenum exposure have been previously demonstrated in animal studies, more research is needed to determine whether molybdenum poses a risk to human reproductive health.

Laatst gewijzigd door AlexRisa; 8 maart 2013 om 00:44
AlexRisa is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 08:02.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.