Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Trichotillomanie > TTM - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 19 september 2004, 22:31   #1
bolleke
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 3 december 2001
Locatie: Antwerpen
Berichten: 1.670
invloed van medicatie

Dag allemaal,

Zoals sommigen van jullie weten ben ik gestart met het tweede jaar 'Gezinswetenschappen'.
De eerste les; persoonlijkheidspsychologie, was al direct een schot in de roos want we zitten al met een werkje opgescheept, nou ja, opgescheept... 't is maar hoe je 't bekijkt natuurlijk!
Ik heb gekozen voor het onderwerp: 'De invloed van medicatie op je persoonlijkheid'. Uiteraard gaat het hier niet over een simpele Aspro Bruis, maar om één specifiek medicijn, nl. Prozac (of het generische product Fluoxetine of Fontex).
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en zo ja, willen jullie die ervaringen dan met me delen? Het kan via dit forum (heel graag zelfs) of privé (daniela.v.lancker@pandora.be)
Voor alle duidelijkheid; het gaat om veranderingen in je persoonlijkheid. Dus, of je jezelf niet meer als je-zelf ervaarde, was je agressief, emotioneel of net niet, wou je liever terug naar je oude (niet-probleemloze) 'zelf' dan te moeten (mogen) leven met deze medicatie maar met een 'gewijzigd persoon'?

PS: Prozac is een anti-depressivum maar wordt ook (in hogere dosissen) gegeven tegen dwangstoornissen.

Ik ben benieuwd...
Slaapzacht, Bolleke (Daniëla)
bolleke is offline   Met citaat reageren
Oud 20 september 2004, 16:56   #2
ernestina
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 29 april 2002
Locatie: Soest
Berichten: 152
Ik heb een poosje Prozac gebruikt. In een periode waarin ik veel last had van hevige gemoedsschommelingen. Na een poosje was ik wel tevreden. Alles werd wat vlakker en de hevige emotionele gevoelens bleven weg. Eindelijk rust. Alleen... alles werd wat vlakker... alles. Ik kon geen moment meer echt genieten. Hoewel ik blij was met het feit dat ik niet langer overspoeld werd door negatieve gevoelens, miste ik de positieve dingen in het leven. Ik genoot niet meer van mijn kinderen, ik genoot niet van lekker eten, zelfs het paardrijden waar ik zoveel van hou was niet meer wat het geweest was.
Vanaf het moment dat ik besloot ermee op te houden en ik mezelf weer terugvond, kon ik weer gelukkig zijn. Ik herinner mij nog een moment dat ik in de auto, onderweg naar mijn werk, hardop begon mee te zingen met een liedje op de radio! Dat was te lang geleden. Dat had ik te lang moeten missen. Dat moment vergeet ik nooit. Het was het moment waarop ik besloot dat ik nooit meer medicatie zou gebruiken voor/tegen mijn TTM.
ernestina is offline   Met citaat reageren
Oud 21 september 2004, 11:30   #3
Oilily
HaarWeb lid
 
Oilily's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2002
Berichten: 1.105
Dag bolleke

Ik veronderstel dat je mijn mening al kent maar ik zal ze nog even uit de doeken doen (gna, gna )

Awel, ik ervaarde hetzelfde als ernestina. Alles werd vlak, ik werd depressief van anti-depressiva... Raar hé? En ik kreeg bijwerkingen, ik viel af (wat natuurlijk mooi meegenomen was), ik begon overdreven met mijn been te wippen, ik begon aan mijn tenen te prutsen, ik werd er supernerveus van... Ik ben dan ook gewoon van de ene op de andere dag gestopt met die pillen want ik had er geen nut van, integendeel...

Groetjes
Kim
Oilily is offline   Met citaat reageren
Oud 21 september 2004, 13:39   #4
marly
HaarWeb lid
 
marly's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 september 2004
Locatie: Rijswijk
Berichten: 612
hallo,
2 jaar geleden ben ik,na ruim 2 jaar,gestopt met seroxat. omdat ik van de een op de andere dag heftige paniekaanvallen kreeg,ben ik srx gaan slikken. en ik moet zeggen...het hielp! de veranderingen in mijn persoonlijkheid waren eigenlijk alleen maar positief...ik heb geen enkele driftaanval meer gehad,ik kon wel gewoon boos worden maar dat sloeg niet om naar drift. mijn relatievatie-vermogen werd stukken beter,en door die 2 veranderingen ben ik veel prettiger in de omgang geworden...voor anderen maar zeker ook voor mezelf.
na het afbouwen van srx was ik bang voor terugval in oude 'gewoonten'...maar niets bleek minder waar gelukkig. nu slik ik sinds 2 maanden weer srx...maar omdat mijn lijf altijd erg lang nodig heeft om te wennen aan medicijnen van dit kaliber kan ik er nu nog niets over zeggen...maar mocht ik weer veranderingen krijgen zal ik het hier zeker melden!
liefs,marly
marly is offline   Met citaat reageren
Oud 24 september 2004, 12:14   #5
bolleke
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 3 december 2001
Locatie: Antwerpen
Berichten: 1.670
Bedankt voor jullie reacties!
Ik schrik er eigenlijk een beetje van dat er zo weinig reacties zijn...
In een tijd waarin schijnbaar alles met een pilletje kan opgelost worden (althans dat is wat de commerciële wereld ons wil opleggen), zijn er blijkbaar toch weinig hulpverleners die mensen met ttm of andere stoornissen de laan uitsturen met een pilletje... of is dit een voorbarige conclusie?
Reacties zijn nog steeds welkom hoor!
Groetjes, Daniëla (Bolleke)
bolleke is offline   Met citaat reageren
Oud 24 september 2004, 15:31   #6
dian
HaarWeb lid
 
dian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2002
Locatie: Gelderland
Berichten: 178
hoi Daniëla.

Ik gebruik een ander middel dan Prozac, dus daarom reageerde ik niet, ik gebruik fluvoxamine, beter bekent als fevarin. Ik merk duidelijk verschil in mijn persoonlijkheid. Ben veel drukker, spontaner, asertiever en kan alles wat beter aan. Heb nog steeds gewone emoties maar blijf er niet meer zo in hangen. Het helpt, maar heb na ruim een jaar nog steeds vervelende bijwerkingen.

Groetjes
Dian
dian is offline   Met citaat reageren
Oud 26 september 2004, 20:30   #7
Madelief
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 26 januari 2002
Berichten: 580
Hoi bolleke,

Ik heb zo'n 4.5 jaar fluoxetine geslikt. Sinds het voorjaar ben ik hiermee gestopt en dat ging prima. Tot een maandje geleden ofzo.... Deze tijd van het jaar voel ik mij toch wat down ..... Ik denk dat de fluoxetine de scherpe kantje van mijn gevoel afhaalde, het vlakt wat af. Voor mijn ttm betekende het helemaal niets! Nu ga ik kijken hoe het verder gaat, als ik denk dat ik wegglij in somberheid en de ttm daardoor misschien weer om de hoek komt kijken, is het voor mij een niet al te grote stap om een pilletje te slikken. Maar als het niet nodig is, liever niet.
enne Bolleke wat ben je weer lekker actief hier. Hartstikke goed.
groetjes Madelief
Madelief is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
zoveel haaruitval kan toch niet normaal zijn?wanneer is het AGA? feb Haarproblemen bij vrouwen 1412 26 augustus 2005 17:29
stoppen medicatie rafke Medicijnen/haargroeimiddelen 4 21 augustus 2004 16:30
De invloed van je metabolisme op de opname van SP of fina etc Jaapie Medicijnen/haargroeimiddelen 1 9 september 2003 19:17
medicatie leen2 TTM - Algemeen 4 10 november 2002 21:24
Heeft sex invloed op je haaruitval ??? Emilio AGA - Algemeen 1 24 april 2002 23:53


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 09:09.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.