Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Medicijnen/haargroeimiddelen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 14 december 2004, 17:19   #1
husa
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 22 oktober 2004
Berichten: 37
[dutasteride] Dosering

Ik heb nu hetmiddel avodart gekregen , is het nu de bedoeling dat je dit net als fina door stukjes moet delen.
Of moet je gewoon die 0,5 mg nemen.






3 ht
7 jaar fina
biergist plus vitamine b
husa is offline   Met citaat reageren
Oud 14 december 2004, 22:58   #2
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
thread-titel aangepast.

Avodart is geen tablet maar een capsule. Die is gevuld met vloeistof. Je kunt het dus niet doormidden snijden. Je kunt wel beslissen om de dag een duta te nemen bijv.
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback

Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 14 december 2004, 23:44   #3
husa
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 22 oktober 2004
Berichten: 37
avodart

Blijf het dan wel effectief als je het om de dag inneemt.
Of moet je dat voor je eigen uitvogelen.
Laurens neem jij het ook om de dag................
husa is offline   Met citaat reageren
Oud 14 december 2004, 23:55   #4
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door husa
Blijf het dan wel effectief als je het om de dag inneemt.
Of moet je dat voor je eigen uitvogelen.
Laurens neem jij het ook om de dag................
yo husa Ik heb dit er eens eerder over gepost:

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van onze favoriete 5AR-remmer dutasteride is 0,5mg per dag. Veel mensen denken dat je af en toe een dutaatje over kan slaan doordat het zo'n sterk middel is. Dat duta inderdaad een sterk middel is, is te zien aan het "halfleven" (engels: half-life) van het medicijn. Dit is de tijd dat het duurt voordat de helft van een dosering is verdwenen uit het lichaam.

Het halfleven van fina is 6 tot 8 uur, het halfleven van duta is maar liefst 240 uur! Dit wil zeggen dat het dus gemiddeld tien dagen duurt voordat de werking van duta is gehalveerd. Er zijn gevallen bekend waarin een JAAR na het stopzetten van een behandeling met dutasteride, het DHT-niveau slechts 25% bereikt had van het oude niveau. Dutasteride is hiermee een uniek medicijn.

Dit wil helaas niet zeggen dat je dan minder hoeft in te nemen, hoewel veel mensen dat wel denken. Het gaat namelijk om de lange termijn. Op de lange termijn moet je dezelfde dosering binnenkrijgen om resultaten te zien en te behouden.

Om te bepalen wat nou de juiste dosering is hebben wetenschappers tests uitgevoerd, zie o.a. deze grafiek:



Hieruit blijkt dat 0,5mg per dag alles bij elkaar afgewogen het beste is. 2,5mg per dag is nog iets effectiever in het DHT-killen, maar blijft exponentieel achter (5x zo grote dosering, maar lang niet 5x zo effectief). De vraag is ook of het wel nodig is nog meer DHT te killen, omdat een beetje niet erg is. Bovendien zijn de bijwerkingen met 2,5mg natuurlijk ook groter.

Wetenschappers hebben dus na zorgvuldig onderzoek bepaald dat 0,5mg per dag het beste is, en er is dus wat voor te zeggen om ook gewoon 0,5mg per dag te nemen. De grafiek laat echter zien dat minder dan 0,5mg ook zeer effectief kan zijn. Je ziet dat 0,1mg per dag evenveel haren oplevert als 5mg finasteride. Zelfs zo'n kleine hoeveelheid is dus al erg effectief. Maar het is niet mogelijk om een halve of kwart dutasteride per dag te nemen, omdat het gelcapsules zijn en geen tabletten. Gelcapsules zijn niet te snijden. Om hetzelfde effect te krijgen als een halve dutasteride per dag kun je beslissen om om de dag één Avodart te slikken. Op de lange termijn krijg je dan gemiddeld 0,25mg per dag binnen. Hoewel dit niet zo effectief zal zijn als iedere dag een Avodart, is het nog steeds een zeer goede oplossing. Vooral voor mensen die wat huiverig zijn om iedere dag de volle dosis te nemen, of voor mensen die bijwerkingen ervaren met 0,5mg per dag, is dit een goede optie. In ieder geval laat deze grafiek zien dat 0,25mg dutasteride per dag nog steeds effectiever is dan 5mg finasteride per dag.

Gebruik je nu al 0,5mg dutasteride per dag? Pas dan wel op met het verlagen van de dosering. Wat er gebeurt als je op een gegeven moment mindert met dutasteride van bijvoorbeeld 7x per week naar 3x per week, is dat de werking héél erg langzaam zal afnemen door het gigantisch lange halfleven. Echter, de DHT-levels zullen uiteindelijk wel degelijk iets stijgen. De effecten van het verlagen van de dutasteride-dosering kunnen dus pas enkele maanden later waargenomen worden.

Het voordeel van het lange halfleven van dutasteride is dat je erg flexibel om kan gaan met de tijd van innemen. Door het halfleven van 240 uur heb je een speling van ongeveer 10 dagen. Je kunt dan dus beslissen niet iedere dag 0,5mg te slikken, maar iedere week 3,5mg. Dus in één keer de dosis van de hele week. Dit moet dan even effectief werken als iedere dag 0,5mg. Bij finasteride heb je deze speling niet: na 8 uur is de helft van de werkzame stof al uit het bloed dus is een strakker slikschema (iedere dag) een vereiste.
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: gif dutaschart.gif‎ (6,1 KB, 49x gelezen)
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback


Laatst gewijzigd door Tiuri; 1 juli 2005 om 10:59
Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 15 december 2004, 22:03   #5
husa
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 22 oktober 2004
Berichten: 37
Bedankt Laurens.

Heb gister 1 pil ingenomen ,werd vanochtend een beetje misselijk weet niet of dat met die pil temaken had.Slikte ruim 7 jaar fina en nooit problemen gehad,denk dat dit gewoon een beetje toeval is.Maar denk je dat het niet wijs is om gewoon iedere dag te slikken.Ben 35 jaar dus het moet volgens mij niet zo n probleem zijn,aangezien jullie wat jonger zijn dan ik.
husa is offline   Met citaat reageren
Oud 2 februari 2005, 22:44   #6
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
als ik eens een weekendje wegga (vrijdag - zondag) en ik heb geen zin om met mn pillen duta te zeulen, dan kan ik toch voor vertrek in één keer drie pillen innemen (vrijdag, zaterdag, zondag)? En dan maandag gewoon de draad weer oppakken? Lijkt mij wel tenminste.
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback

Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 2 februari 2005, 23:08   #7
Cloud
Moderator

 
Geregistreerd: 19 februari 2004
Locatie: België
Berichten: 1.466
Maar Laurens, is dat niet te belastend voor je lever, zoveel pillen in één keer?
__________________

"Yes, in this immense confusion one thing alone is clear. We are waiting for the laser helmet to come." (Samuel Beckett, Waiting for Godot, p.78)

minoxidil 5% (sinds dec 2003)
Hairmax lasercomb (2004-2008)
Aculas laser 5x50mW (2008-2009)
Laserhelm met 150 diodes tot de fatale kortsluiting
Sinds aug 2010 laserhelm met 360 diodes
Terug naar mijn Aculas laser sinds okt 2011
MKW laser sinds 2014

Finasteride sinds nov 2011

HaarWeb | De support-site voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
Haarwoordenboekje | Huishoudelijk Reglement (Richtlijnen/Privacy/Disclaimer)
Cloud is offline   Met citaat reageren
Oud 3 februari 2005, 12:57   #8
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cloud
Maar Laurens, is dat niet te belastend voor je lever, zoveel pillen in één keer?
hm okee, dan neem ik ze wel gewoon mee
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback

Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 3 februari 2005, 14:02   #9
Cloud
Moderator

 
Geregistreerd: 19 februari 2004
Locatie: België
Berichten: 1.466
Het is toch niet zo moeilijk om ongezien een pilletje te slikken? Ik heb daar althans geen problemen mee als ik met iemand uit eten ga, en ik mijn duta wil slikken zonder de vervelende vraag te krijgen wat ik inneem.
__________________

"Yes, in this immense confusion one thing alone is clear. We are waiting for the laser helmet to come." (Samuel Beckett, Waiting for Godot, p.78)

minoxidil 5% (sinds dec 2003)
Hairmax lasercomb (2004-2008)
Aculas laser 5x50mW (2008-2009)
Laserhelm met 150 diodes tot de fatale kortsluiting
Sinds aug 2010 laserhelm met 360 diodes
Terug naar mijn Aculas laser sinds okt 2011
MKW laser sinds 2014

Finasteride sinds nov 2011

HaarWeb | De support-site voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
Haarwoordenboekje | Huishoudelijk Reglement (Richtlijnen/Privacy/Disclaimer)
Cloud is offline   Met citaat reageren
Oud 3 februari 2005, 14:29   #10
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cloud
Het is toch niet zo moeilijk om ongezien een pilletje te slikken? Ik heb daar althans geen problemen mee als ik met iemand uit eten ga, en ik mijn duta wil slikken zonder de vervelende vraag te krijgen wat ik inneem.
ik bedoelde niet zozeer dat ik het vervelend vind dat het soms in het geheim moet. Maar ik ben heel vaak de weekenden weg van huis. Normaal neem ik mn pilletjes mee, maar ik vergeet het nogal eens. Als ik dan die dosis van tevoren neem, kan ik het ook niet meer vergeten
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback


Laatst gewijzigd door Tiuri; 3 februari 2005 om 16:03
Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 3 februari 2005, 15:14   #11
Cloud
Moderator

 
Geregistreerd: 19 februari 2004
Locatie: België
Berichten: 1.466
Ha OK. Ik bewaar een strip duta in mijn handtas, dus heb 'm altijd bij me. Handtassen zijn toch zo handig!
__________________

"Yes, in this immense confusion one thing alone is clear. We are waiting for the laser helmet to come." (Samuel Beckett, Waiting for Godot, p.78)

minoxidil 5% (sinds dec 2003)
Hairmax lasercomb (2004-2008)
Aculas laser 5x50mW (2008-2009)
Laserhelm met 150 diodes tot de fatale kortsluiting
Sinds aug 2010 laserhelm met 360 diodes
Terug naar mijn Aculas laser sinds okt 2011
MKW laser sinds 2014

Finasteride sinds nov 2011

HaarWeb | De support-site voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
Haarwoordenboekje | Huishoudelijk Reglement (Richtlijnen/Privacy/Disclaimer)
Cloud is offline   Met citaat reageren
Oud 18 juni 2005, 17:27   #12
Juve'n
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 8 april 2005
Berichten: 4
Wat ik me afvroeg is hoelang het duurd voordat je DHT-niveau terug op peil is.
Duta zou zeer lang, langer dan fin in je systeem blijven.

Kan je dus niet 3x per week een 0.5 of zelf 0.25 mg duta innemen en toch nog betere resultaten behalen voor dezelfde prijs (tov fin 1mg elke dag)?

Laatst gewijzigd door Tiuri; 18 juni 2005 om 18:19 Reden: Post verplaatst naar de juiste thread.
Juve'n is offline   Met citaat reageren
Oud 21 juni 2005, 06:42   #13
Mark82
HaarWeb lid
 
Mark82's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 augustus 2004
Berichten: 219
Geslacht:
Post

Ben zelf inmiddels bijna 3 weken aan de duta en heb hopelijk te maken met een "shedding". M'n haarstatus heeft een dieptepunt bereikt.Ik word gek,mezelf oppeppen gaat allang niet meer, AGA heeft voor een flinke streep door de sociale rekening gezorgd. Het liefst blijf ik de hele dag binnen, weg van het publiek en het gestaar. Ik probeer al maanden optimistme uit de hoed te toveren en als je het voor elkaar krijgt om positief te denken, dan wordt dat schijnbaar alleen maar afgestraft.Ik zit in een put en kan er niet uitklimmen. 23 jaar voor godsake... 23. Hoe doen jullie het toch in vredesnaam? Zucht, sorry...ik moest het even van me afschrijven
__________________
Regime

Intern :
- |GESTOPT|Dutasteride (Avodart) 0,5 mg (vanaf 02-06-2005 t/m 15-11-2006)
- Plantina Multi Fit (vanaf 03-12-2004)
- Groene Thee (Pickwick 76%) (vanaf 10-09-2005)
- MSM 750mg (vanaf 14-09-2005)
- Omega Combi, omega 3,6 en 9. (vanaf 14-09-2005)
- |GESTOPT| Finasteride (Propecia) 1mg (vanaf 07-09-2004 t/m 01-06-2005)

Mark82 is offline   Met citaat reageren
Oud 21 juni 2005, 13:04   #14
Morientes
HaarWeb lid
 
Morientes's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 december 2004
Berichten: 592
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mark82
Ben zelf inmiddels bijna 3 weken aan de duta en heb hopelijk te maken met een "shedding". M'n haarstatus heeft een dieptepunt bereikt.Ik word gek,mezelf oppeppen gaat allang niet meer, AGA heeft voor een flinke streep door de sociale rekening gezorgd. Het liefst blijf ik de hele dag binnen, weg van het publiek en het gestaar. Ik probeer al maanden optimistme uit de hoed te toveren en als je het voor elkaar krijgt om positief te denken, dan wordt dat schijnbaar alleen maar afgestraft.Ik zit in een put en kan er niet uitklimmen. 23 jaar voor godsake... 23. Hoe doen jullie het toch in vredesnaam? Zucht, sorry...ik moest het even van me afschrijven
Rustig man, maak je niet zo druk erom... ik weet het makkelijker gezegt dan gedaan maar het is echt zo. Er zijn nog meer dingen in het leven! Wees geduldig met je regime, meestal is een shedding een teken dat het medicijn werkt. Ga anders je aandacht ergens anders op vestigen zoals sport ofzo, werkt voor mij om je gedachten ff te verzetten of koop wat leuke kleding, ik wens je veel succes!
__________________
Regime:

Essengen 6 Plus 1ml s'avonds
Morientes is offline   Met citaat reageren
Oud 16 juli 2005, 13:38   #15
Bas6562
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 5 april 2005
Berichten: 261
Ik vraag me ff af of leeftijd ook iets uitmaakt bij t gebruik van duta wat betreft de dosering, ja ik weet dat je op je 17e daar niet mee moet beginnen, maar ik ben zelf bijna 29, dan lijkt me dat toch geen probleem? Ben best wel benieuwd hoe oud de gemiddelde gebruiker hier is. Zelf wil ik ze nl. om de dag innemen, maar dat doe ik dan vooral omdat t goedkoper is en dat is voor mij wel noodzakelijk op dit moment. Maar gezien m'n leeftijd zou elke dag dus ook makkelijk kunnen (als dat financieel weer mogelijk is)?
Bas6562 is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
[finasteride] Dosering Frodo Medicijnen/haargroeimiddelen 212 28 augustus 2008 12:40
aminixol klaas Medicijnen/haargroeimiddelen 20 4 april 2004 20:57
Antwoord op Saw Palmetto! The Docter Medicijnen/haargroeimiddelen 11 18 juli 2003 04:18


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 09:45.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.