Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > AGA - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Waardering: Waardering discussie: 2 stemmen, 5,00 gemiddeld. Weergave
Oud 29 oktober 2004, 15:22   #1
Petro
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 juni 2004
Berichten: 26
Shedding

Ook al weet ik dat er al in verschillende topics over gesproken wordt, toch zou ik het in deze topic graag wat verhalen willen horen over het fenomeen shedding.

Ikzelf ben half juli begonnen met het slikken van prophecia. Ik heb gelukkig absoluut geen last van bijwerkingen, maar het resultaat is tot nu toe echt alleen nog maar zwaar negatief. De reden dat ik begonnen ben met prophecia is dat ik wat haar op de kruin begon te verliezen, verder had ik een klein beetje last van inhammen maar dat was nog geen drama. Op dit moment ben ik echter het haar vol op mijn bol echt in een enorm tempo aan het verliezen, je kunt daar inmiddels echt op de huid kijken.
Dé reden dat ik met prophecia ben begonnen was eigenlijk juist dat ik dát haar niet wilde verliezen. Een kaal hoofd past gewoon totaal niet bij mijn gezicht, ik heb een behoorlijk hoog voorhoofd dus het liefst bedek ik dat juist met wat haar, iets wat nu dus absoluut niet meer kan. Vreselijk!!

Maar goed, een flinke shedding schijnt dus juist een goed teken te zijn, een teken dat het middel aanslaat. De ongezonde haren gaan nu allemaal tegelijkertijd in winterslaap en komen daarna sterker terug, en hopelijk met meer. Prima. Maar ondertussen lees ik wel dat prophecia vooral voor de kruin werkt en vrijwel niet voor inhammen en het voorhoofd. Daar ben ik dan toch mooi klaar mee! Komen de haren die nu in winterslaap zijn gegaan dan wel weer gewoon terug?! Eigenlijk zou dat onafhankelijk van of het middel nou werkt of niet toch sowieso moeten gebeuren he? Iedereen die een shedding heeft gehad moet die haren later weer terugkrijgen? Die vraag, die angst eigenlijk, die zou ik graag beantwoord willen zien.

In de bestaande topics heb ik helaas geen bevredigend antwoord daarop gevonden. Toch zijn er genoeg mensen die prophecia gebruiken of hebben gebruikt. Mensen ook die gestopt zijn vanwege de shedding. Naar hun ervaringen ben ik ook benieuwd. Kwamen de winterslaap-haren nadat je gestopt was met prophecia weer terug? Op dit moment maak ik me meer zorgen over de vraag of ik mijn verloren shedding-haar wel terugkrijg dan over de vraag of het middel uiteindelijk voor me gaat werken. Het eerste vind ik veel en veel belangrijker!

De vraag is dus eigenlijk: Betekent een shedding echt alleen TIJDELIJK haarverlies, en komt het in die periode verloren haar ook SOWIESO weer terug?
Petro is offline   Met citaat reageren
Oud 29 oktober 2004, 15:25   #2
Biertje1
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 58
.

ik ben gisteren met propecia begonnen. Wanneer begon het met uitvallen bij jou?
__________________
Behandeling:

Rooscure 2 keer per week (sinds:28-10-04)

Propecia (sinds 28-10-04)



Status:

Flinke inhammen
Net begonnen met tegengaan.
Biertje1 is offline   Met citaat reageren
Oud 29 oktober 2004, 15:45   #3
Iemand
Warfare on Hair :D
 
Iemand's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 oktober 2003
Berichten: 291
Je weet niet wat er zou gebeuren als je niks zou slikken. Gewoon doorzetten, je kan gewoon geen haar verliezen door Fina (Althans, geen haar dat niet meer terug komt)
__________________
Regime:

Intern:
2x Finasteride (1/4 van 5mg) (dru-online.com)
1x Saw Palmetto 160mg (CheapRegaine.nl)
Vitamine B-Complex (Etos)
Vitamine C (1000mg)
Selenium-Zink (Etos)
Visolie / Omega-3 Vetzuren (Etos)
Bio-MSM 1500mg (Pharma Nord)
Dagravit Totaal 30 (Dagravit)

Extern:

1x-2x Minoxidil 5% (Kirkland, CheapRegaine.nl)
of
2x Minoxidil 5% Day and Night kit (Dr Lee, Minoxidil.com)

Toekomst misschien:
Rooscure
een Anti-histamine
Iemand is offline   Met citaat reageren
Oud 29 oktober 2004, 15:52   #4
Haarmannetje
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 16 augustus 2002
Berichten: 4.021
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Iemand
Je weet niet wat er zou gebeuren als je niks zou slikken. Gewoon doorzetten, je kan gewoon geen haar verliezen door Fina (Althans, geen haar dat niet meer terug komt)
Precies, in hoeverre is het nu eigenlijk een feit dat fina een shedding veroorzaakt? Ik kan het me namelijk niet echt voorstellen. Volgens mij was het ook wel gebeurd zonder fina.
Haarmannetje is offline   Met citaat reageren
Oud 29 oktober 2004, 17:04   #5
jongen25
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 31 augustus 2004
Berichten: 579
Geslacht:
Petro, ik wil alleen maar even zeggen dat je niet de enige bent die dit ondervindt. Zelf ben ik ook halverwege juli met finasteride begonnen, en Zucht (ook forumgebruiker) eveneens. Beiden ondervinden we op dit moment een gigantsiche shedding. Bij mij nam de haaruitval in gestaag tempo toe; vorig jaar zo'n 30/40 op kussen en 35 bij het wassen, nu soms 80 op kussen en 90 bij het wassen. En dan heb ik het niet over de haren die in de kam blijven zitten, of op het toetsenbord van de computer vallen.
Ik ben ook met finasteride begonnen omdat mijn kruin begon te dunnen. Aanvankelijk leek het beter te gaan, maar nu is het overall - diffuus - toch een stuk dunner geworden. En heb er serieuze inhammen bijgekregen.
Toch denk (en hoop) ik dat dit niet een slecht teken is. Het aangetaste haar valt nu gewoon versneld uit, en zal echt nog wel terugkomen - zie de witte bolletjes topic. Zucht stuurde mij een persoonlijk berichtje met daarin de ervaringen van een andere fina-gebruiker: die had na drie, vier maanden eveneens een heftige shedding en begon de moed te verliezen. Maar hij ging door, en nu is zijn situatie verbeterd.
Ik heb voor mezelf besloten dat ik het nog een maandje of vijf aankijk en dat ik dan een eindevaluatie maak. Zou kunnen dat ik, net als Tiuri, dan met fina stop en eventueel naar iets anders overstap.
__________________
Regime:

-1 mg finasteride per dag (sinds 12-7-04), later overstap naar 1/4, later 1/5 proscar.
Vanaf 22 mei 2006: spiro. Na 2010 mee gestopt, wellicht weer mee beginnen

Stand van zaken:
Zomer 2003 bemerkte ik diffuse uitdunning bovenop (achterkant scheiding,rond kruin), sinds halverwege 2004 geleidelijk oprukkende inhammen.
Na start regimen reageerde de haarlijn heftig. Bitemporale recessie zet zich nog voort, maar in latere jaren in een langzaam tempo.
Bovenop meende ik verslechtering te zien, maar anno 2012 kan ik zeggen dat de situatie redelijk stabiel is (afkloppen!).

Updat herfst 2019: laatste half jaar behoorlijk veel haar kwijtgeraakt - diffuus bovenop en bij haarlijn. Kan TE als gevolg van stress zijn, maar uiteraard ook van AGA die doorzet/ verminderde werking fina. Voorlopig soelaas: gezond leven en in gaten houden

Laatst gewijzigd door Tiuri; 30 december 2007 om 21:04
jongen25 is offline   Met citaat reageren
Oud 29 oktober 2004, 17:14   #6
Colm
Star Trek fan
 
Colm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2004
Berichten: 75
Citaat:
Precies, in hoeverre is het nu eigenlijk een feit dat fina een shedding veroorzaakt? Ik kan het me namelijk niet echt voorstellen. Volgens mij was het ook wel gebeurd zonder fina.
Haarmannetje, jij gebruikt geen fina dus om dat te zeggen vind ik niet zo slim.
Ikzelf ben sinds half juli met propecia begonnen en de 3 maanden erna begon het als een gek uit te vallen. Het lijkt zich wat the stabiliseren nu, maar ik gebruik dan sinds een maand ook nog Minox, P5P, Groene thee, zink, Rozemarijn en Rooscure.

Het is gewoon zo dat als je op tijd met fina begint, je nog een hoop sterke haren hebt (dus weinig shedding), maar als je al flinke inhammen hebt, heb je zeer veel zwakker haren die versneld gaan uitvallen. Een groot gedeelte is dan al zo erg verzwakt dat het gewoon niet meer terugkomt.
Ik ga wel mee met het idee dat je door fina geen haren kan verliezen die je anders zou houden. Die zouden toch wel uitvallen, maar dan wel voorgoed.

Laatst gewijzigd door Colm; 29 oktober 2004 om 17:16
Colm is offline   Met citaat reageren
Oud 29 oktober 2004, 17:42   #7
The Dude
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 7 maart 2004
Berichten: 362
Ik heb geen shedding ondervonden. Dus ik vermoed dat ik meer strekere haren heb dan mensen met shedding.
__________________
Regime:
-1 mg Fina (sinds midden september 2003) [ GESTOPT augustus 2006 ]
-Veel water
-Multivitaminen
-0.5 mg Duta (sinds augustus 2006)

21 jaar, NW 2
The Dude is offline   Met citaat reageren
Oud 29 oktober 2004, 17:59   #8
Haarmannetje
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 16 augustus 2002
Berichten: 4.021
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Colm
Haarmannetje, jij gebruikt geen fina dus om dat te zeggen vind ik niet zo slim.
Ja oke, dit is ook wel een beetje zo natuurlijk. Maar ik vind het vreemd dat het bij sommigen wel gebeurt en bij anderen weer niet. Ik bedoel, als het zo zou zijn (dat het door fina veroorzaakt wordt), waarom dan niet bij iedereen? Laurens zegt zelf ook wat betreft de inhammen al ver te zijn, terwijl bij hem fina niet zorgde voor een shedding. Je kunt het gewoon niet zeker weten, of het nu komt door fina, of dat het simpelweg het natuurlijk verloop is.
Haarmannetje is offline   Met citaat reageren
Oud 29 oktober 2004, 18:00   #9
Haarmannetje
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 16 augustus 2002
Berichten: 4.021
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Colm
Een groot gedeelte is dan al zo erg verzwakt dat het gewoon niet meer terugkomt.
Maar dit vind ik niet logisch. Als fina dan zou werken, zouden die haren zeker terug moeten komen. Want door de fina zouden de follikels juist weer hersteld kunnen worden en dan zouden er juist betere haren moeten groeien.
Haarmannetje is offline   Met citaat reageren
Oud 29 oktober 2004, 18:54   #10
Vince001
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 maart 2004
Locatie: Ned
Berichten: 941
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Iemand
Je weet niet wat er zou gebeuren als je niks zou slikken. Gewoon doorzetten, je kan gewoon geen haar verliezen door Fina (Althans, geen haar dat niet meer terug komt)
Niet om mn eigen verhaal meteen naar voren te schuiven, maar ik denk toch dat een paar mensen hier, even serieus naardeze threadmoeten kijken.

Ik heb hier mijn eigen probleem met fina uitgewerkt en op Hairlosshelp verschillende threads gevonden waar fina-gebruikers dezelfde ervaring hebben.

Wat men vooral in het oog moet houden is dat een "shedding" ooit moet stoppen. Er staat drie tot vier maanden voor, maar ik kan me voorstellen dat je er daar nog een aantal achteraan plakt. Ik bedoel het zeker niet vervelend, maar het advies om je shedding kosten wat kost gewoon uit te zitten is echt geen goed advies
__________________
AmazingLaserBrush
Vince001 is offline   Met citaat reageren
Oud 29 oktober 2004, 19:56   #11
pizzacat
Kraak eens een noot!
 
pizzacat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 januari 2004
Berichten: 1.428
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vince001
Niet om mn eigen verhaal meteen naar voren te schuiven, maar ik denk toch dat een paar mensen hier, even serieus naardeze threadmoeten kijken.

Ik heb hier mijn eigen probleem met fina uitgewerkt en op Hairlosshelp verschillende threads gevonden waar fina-gebruikers dezelfde ervaring hebben.

Wat men vooral in het oog moet houden is dat een "shedding" ooit moet stoppen. Er staat drie tot vier maanden voor, maar ik kan me voorstellen dat je er daar nog een aantal achteraan plakt. Ik bedoel het zeker niet vervelend, maar het advies om je shedding kosten wat kost gewoon uit te zitten is echt geen goed advies
En dan midden in je shedding stoppen met fina? Nee, dan komt het zeker niet meer terug. Gebruik het een jaar lang, doet het dan niks voor je dan kun je het rustig laten voor wat het is, tot die tijd gewoon doorbijten.
__________________
-Duta sinds 2-8-04, om de 3 dagen
-Rooscure 2-3x per week
-Minoxidil (Xandrox 15 plus)
pizzacat is offline   Met citaat reageren
Oud 29 oktober 2004, 20:19   #12
Vince001
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 maart 2004
Locatie: Ned
Berichten: 941
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pizzacat
En dan midden in je shedding stoppen met fina? Nee, dan komt het zeker niet meer terug. Gebruik het een jaar lang, doet het dan niks voor je dan kun je het rustig laten voor wat het is, tot die tijd gewoon doorbijten.
Waarom zou haar dat in een shedding uitvalt niet meer terugkomen? De haarwortel sterft niet af. De cyclus zet zich gewoon voort. Je zult alleen niet de betere, dikkere haar krijgen die anders wel de oude haar had vervangen....

Verder is het punt juist dat het duidelijk niet om een shedding gaat. Een shedding duurt een klein aantal maanden en als je die periode doorlopen hebt zonder dat de hevige uitval afneemt, kun je t geen shedding meer noemen.

Ik zou, denk ik, t zelfde doen als Jongen25 schrijft, nog een paar maanden aanhouden. Maar uiteindelijk moet je toch ook echt durven stoppen...
__________________
AmazingLaserBrush
Vince001 is offline   Met citaat reageren
Oud 29 oktober 2004, 20:55   #13
Iemand
Warfare on Hair :D
 
Iemand's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 oktober 2003
Berichten: 291
Als je mijn reply in dat topic ook lees zie je dat ik denk dat je zonder fina net zoveel haar had verloren.
__________________
Regime:

Intern:
2x Finasteride (1/4 van 5mg) (dru-online.com)
1x Saw Palmetto 160mg (CheapRegaine.nl)
Vitamine B-Complex (Etos)
Vitamine C (1000mg)
Selenium-Zink (Etos)
Visolie / Omega-3 Vetzuren (Etos)
Bio-MSM 1500mg (Pharma Nord)
Dagravit Totaal 30 (Dagravit)

Extern:

1x-2x Minoxidil 5% (Kirkland, CheapRegaine.nl)
of
2x Minoxidil 5% Day and Night kit (Dr Lee, Minoxidil.com)

Toekomst misschien:
Rooscure
een Anti-histamine
Iemand is offline   Met citaat reageren
Oud 29 oktober 2004, 21:08   #14
Vince001
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 maart 2004
Locatie: Ned
Berichten: 941
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Iemand
Als je mijn reply in dat topic ook lees zie je dat ik denk dat je zonder fina net zoveel haar had verloren.
Ja, weet ik Iemand. Maar ik was het niet met je eens. Ik kan wel begrijpen dat de situatie moeilijk voor te stellen is, maar als je zelf haaruitval van die soort ervaart, begrijp je dat er iets fout zit. Dat is, denk ik, ook de reden dat een paar mensen in deze post van Petro zichzelf herkennen.
__________________
AmazingLaserBrush
Vince001 is offline   Met citaat reageren
Oud 29 oktober 2004, 21:17   #15
pizzacat
Kraak eens een noot!
 
pizzacat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 januari 2004
Berichten: 1.428
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vince001
Waarom zou haar dat in een shedding uitvalt niet meer terugkomen? De haarwortel sterft niet af. De cyclus zet zich gewoon voort. Je zult alleen niet de betere, dikkere haar krijgen die anders wel de oude haar had vervangen....

Verder is het punt juist dat het duidelijk niet om een shedding gaat. Een shedding duurt een klein aantal maanden en als je die periode doorlopen hebt zonder dat de hevige uitval afneemt, kun je t geen shedding meer noemen.

Ik zou, denk ik, t zelfde doen als Jongen25 schrijft, nog een paar maanden aanhouden. Maar uiteindelijk moet je toch ook echt durven stoppen...
Shedding is geen vastgesteld, gedefinieerd fenomeen, het is op zn minst erg subjectief. Ga, met elk haarproduct, uit van een jaar. In dat jaar heeft je haar iig een aardig deel van zn cyclus doorlopen, is er dan geen resultaat dan moet je het staken.
__________________
-Duta sinds 2-8-04, om de 3 dagen
-Rooscure 2-3x per week
-Minoxidil (Xandrox 15 plus)
pizzacat is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Wat is shedding? Haarmannetje Medicijnen/haargroeimiddelen 15 4 mei 2004 22:20
Saw Palmetto shedding Henk21 Medicijnen/haargroeimiddelen 3 29 februari 2004 14:18
Shedding: De waarheid II Jaapie Medicijnen/haargroeimiddelen 0 31 januari 2004 10:16
Shedding: De waarheid I Jaapie Medicijnen/haargroeimiddelen 0 31 januari 2004 10:15
shedding Kale Medicijnen/haargroeimiddelen 0 18 september 2003 16:09


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 18:01.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.