Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Medicijnen/haargroeimiddelen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 11 november 2023, 00:40   #16
mickfoley
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 20 april 2022
Berichten: 350
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klapz Bekijk bericht
Gelezen en inderdaad een bizar slechte studie. Vreemd dat er nog steeds geen reproductie is, maar goed er is ook geen commercieel belang bij uiteraard.

Toch kan het muntje links of rechtsom vallen. Zoveel toegevoegde waarde heeft creatine ook niet. Het is een beetje een afweging voor jezelf.
Creatine heeft wellicht naar jouw mening een marginaal effect op krachttraining en het lichaam, maar dat is relatief gezien. Voor iemand die natuurlijk traint is het effect (wat betreft krachtsport) van creatine een stuk groter dan voor iemand die niet natuurlijk traint. Het effect is sowieso groot genoeg om meetbaar te zijn en dus naar mijn mening niet marginaal.

Daarnaast is creatine ook een supplement die ontzettend belangrijk is en ook als steeds belangrijker zal worden gezien om gezond(er) oud(er) te worden. Het dagelijks innemen van creatine heeft namelijk (ook) een positieve invloed op cognitieve functies, wat naar mijn mening nog veel belangrijker is. Ik neem dan ook dagelijks creatine in vanwege beide voordelen.

Laatst gewijzigd door mickfoley; 11 november 2023 om 00:45
mickfoley is offline   Met citaat reageren
Oud 11 november 2023, 10:51   #17
supersky
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 9 september 2022
Berichten: 35
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mickfoley Bekijk bericht
Creatine heeft wellicht naar jouw mening een marginaal effect op krachttraining en het lichaam, maar dat is relatief gezien. Voor iemand die natuurlijk traint is het effect (wat betreft krachtsport) van creatine een stuk groter dan voor iemand die niet natuurlijk traint. Het effect is sowieso groot genoeg om meetbaar te zijn en dus naar mijn mening niet marginaal.

Daarnaast is creatine ook een supplement die ontzettend belangrijk is en ook als steeds belangrijker zal worden gezien om gezond(er) oud(er) te worden. Het dagelijks innemen van creatine heeft namelijk (ook) een positieve invloed op cognitieve functies, wat naar mijn mening nog veel belangrijker is. Ik neem dan ook dagelijks creatine in vanwege beide voordelen.

Verschillende meta studies laten zien dat het effect verwaarloosbaar is. De effect sizes die er zijn (als die er al zijn) zijn klinisch niet echt relevant. Ook al kan je statistisch een effect waarnemen, dan betekent dit nog niet dat je hier iets aan hebt.
Het cognitieve effect is ook alleen waarneembaar in oudere populaties 75+ jaar en niet in de jongere.


Maar belangrijk om te onthouden. De meeste studies zijn slecht uitgevoerd of in onnatuurlijke omstandigheden. Dus de resultaten zijn ook zeer discutabel.

Als je gewoon een normaal goed gevarieerd dieet hebt, is het effect waarschijnlijk compleet 0 - net zoals met de meeste supplementen.

Maar als je geen problemen hebt met je nieren, lever, glycemia, waterhuishouding, spieren, maagproblemen, medicaties ect... dan moet je doen wat je zelf prettig vind
supersky is offline   Met citaat reageren
Oud 11 november 2023, 18:57   #18
Klapz
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 17 mei 2013
Berichten: 378
Wat jullie schrijven is interessant. Ik zal me er eens verder in verdiepen, in dit geval niet zoveel gedaan als jullie blijkbaar. Thanks voor de info!
Klapz is offline   Met citaat reageren
Oud 12 november 2023, 18:48   #19
Deman
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 13 september 2016
Berichten: 81
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klapz Bekijk bericht
Wat jullie schrijven is interessant. Ik zal me er eens verder in verdiepen, in dit geval niet zoveel gedaan als jullie blijkbaar. Thanks voor de info!
Terug te komen op je vraag. Ik gebruik inderdaad creatine, 5mg per dag. Moet zeggen dat effect van creatine op je dht minimaal is dat dit niet eens zichtbaar is op je haren.

Althans ik heb sinds me 15 haaruitval, het is altijd het zelfde geweest met of zonder creatine.
Deman is offline   Met citaat reageren
Oud 12 november 2023, 19:07   #20
Reet
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 9 oktober 2012
Berichten: 1.310
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deman Bekijk bericht
Terug te komen op je vraag. Ik gebruik inderdaad creatine, 5mg per dag. Moet zeggen dat effect van creatine op je dht minimaal is dat dit niet eens zichtbaar is op je haren.

Althans ik heb sinds me 15 haaruitval, het is altijd het zelfde geweest met of zonder creatine.
Met alle respect, maar helaas kunnen we niet stellen dat creatine géén effect op je haren heeft omdat het in jouw geval niet zo is. Ik ken meerdere mensen die aan krachtsport doen en sinds ze creatine gebruikt hebben meer haren verliezen. Ook hier verbind ik geen conclusies aan. Het is gewoon persoonsgebonden of in ieder geval spelen er denk ik meerdere factoren waarom de een wel een mindere ervaring heeft met creatine en de ander niet. Pas bij een gedegen onderzoek zullen de misvattingen de wereld uit geholpen worden.
Reet is offline   Met citaat reageren
Oud 12 november 2023, 21:01   #21
zyzzalive
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 28 juni 2016
Berichten: 973
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Reet Bekijk bericht
Precies wat je zegt: commercieel gezien valt er geen winst te behalen. Het risico dat er meer mensen creatine links laten liggen (mocht creatine daadwerkelijk haaruitval verergeren bij AGA gevoelige mensen) is groter dan dat de relatief kleine groep mensen die wel gerustgesteld aan de creatine zal gaan (mocht creatine ook voor de AGA mensen veilig blijken). Daarnaast is er niet 1, maar zijn er vele commerciele partijen die er ietsjes beter/slechter van zo'n onderzoek zouden kunnen worden. Commercieel gezien waardeloos voor die partijen dus. Een onderzoek zou echt door een haarstichting opgestart moeten worden in het belang van de AGA gevoelige mensen die onzeker zijn over creatinegebruik. Tsja...
Laat het dan niet de Nederlandse haarstichting zijn aub
zyzzalive is offline   Met citaat reageren
Oud 1 maart 2024, 21:02   #22
Deman
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 13 september 2016
Berichten: 81
Geslacht:
Wat is er aan de hand?

Maand 9 van de update.

Sinds kort, een paar weken. Merk ik dat mijn haaruitval weer actief is geworden, ik zie weer overal haren op me bed, bij het kammen van me haren tel ik er ongeveer 40 tal haren.

Ik snap niet wat er aan de hand is? Ik heb niks veranderd aan mijn regime. Nog steeds Finasteride 1mg, nog steeds gebruik ik lotion minoxidil. Doe niks anders aan mijn haren.

Voor de rest ervaar ik nog steeds geen negatieve symptomen, maar positief is er ook niet veel aan momenteel.

Iemand die hier meer van weet, waarom dit komt? Ik ben wel van apotheek veranderd, in België maken ze finasteride zelf, maar ik vermoed dat 1mg finasteride overal hetzelfde moet en kan zijn? Slik de nieuwe finasteride van de nieuwe apotheek nu al 3-4 maanden en de shedding is een aantal weken bezig, dus ik weet niet of er een link is..

Moet zeggen dat ik er even niet goed van ben, het ging net zo goed.
Deman is offline   Met citaat reageren
Oud 8 maart 2024, 11:30   #23
timonvanommen
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 27 december 2023
Berichten: 10
Geslacht:
Soms heb je in periodes shedding. Gaat vanzelf over! Vooral het eerste jaar heb je soms echt een periode waar alles lijkt uit te vallen. Het komt sterker terug daarna!
timonvanommen is offline   Met citaat reageren
Oud 20 maart 2024, 21:33   #24
Klapz
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 17 mei 2013
Berichten: 378
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door timonvanommen Bekijk bericht
Soms heb je in periodes shedding. Gaat vanzelf over! Vooral het eerste jaar heb je soms echt een periode waar alles lijkt uit te vallen. Het komt sterker terug daarna!
Goed gezegd! Zeker doorzetten. Haar kan er in elk geval niet van uitvallen op de langere termijn.
Klapz is offline   Met citaat reageren
Oud 31 maart 2024, 16:33   #25
Deman
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 13 september 2016
Berichten: 81
Geslacht:
Update maand 10.

Helaas is de shedding al 2 maanden bezig. Ik snap niet wat er scheelt, elke dag verlies ik weer haren als voor finasteride. Ik blijf wel volhouden, ik heb nog finasteride voor 4 maanden, ik ga nog 4 maanden slikken.

Het effect van finasteride heeft in mijn geval tot nu toe maar paar maanden gewerkt..

Verlies vooral veel korte haartjes. Heb lange haren, mandot
Deman is offline   Met citaat reageren
Oud 3 april 2024, 09:30   #26
Hefty Rabbit
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 3 maart 2022
Berichten: 44
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deman Bekijk bericht
Update maand 10.

Helaas is de shedding al 2 maanden bezig. Ik snap niet wat er scheelt, elke dag verlies ik weer haren als voor finasteride. Ik blijf wel volhouden, ik heb nog finasteride voor 4 maanden, ik ga nog 4 maanden slikken.

Het effect van finasteride heeft in mijn geval tot nu toe maar paar maanden gewerkt..

Verlies vooral veel korte haartjes. Heb lange haren, mandot

In ieder geval kan het niet dat finasteride haaruitval versnelt. De oorzaak van haaruitval is en blijft DHT (toch bij MPB), en finasteride onderdrukt die productie altijd gedeeltelijk. Dat finasteride niet bij iedereen even effectief is, is zo, maar zonder finasteride (of dutasteride) verliest elke kalende man ongetwijfeld nog meer haar dan mét.

Misschien is voor jou finasteride niet effectief genoeg. Je zou kunnen switchen naar dutasteride?
Hefty Rabbit is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 18:06.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.