Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Medicijnen/haargroeimiddelen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 14 januari 2016, 14:29   #1
grsuy
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 15 mei 2015
Berichten: 149
Geslacht:
Bijwerkingen finasteride: genetische invloed?

Hallo iedereen,

Ik ben 26 en merk al een 6-tal jaar uitdunning van mijn haar voorin.
Vorige zomer heb ik enkele klinieken bezocht voor een consultatie m.b.t. een haartransplantatie, maar aangezien ik nog geen stabilisatie merk wil ik nog wat wachten. Momenteel gebruik ik enkel Minoxidil 5%.

De oplossing zou natuurlijk Finasteride kunnen zijn, maar omwille van een kinderwens zal dit sowieso nog niet voor meteen zijn. Ik wil dat risico namelijk niet aangaan. De gekende bijwerkingen zijn uiteraard mijn bezwaar voor eventueel gebruik later.

Binnen enkele jaren overweeg ik wel een haartransplantatie en/of gebruik finasteride. Het liefst zou ik eerst enkele maanden finasteride proberen, want je weet maar nooit dat dat product op zich ervoor kan zorgen dat een operatie overbodig wordt.

Mijn vader heeft nog veel haren op zijn 56e, maar hij heeft ook een haartransplantatie ondergaan meer dan 20 jaar geleden. Daarnaast gebruik hij Minoxidil en Proscar. Het is een doosje van de lokale apother met capsules en ik denk dat het om 0,9 mg/dag gaat (eigen preparaat van de apotheker misschien?).

Mijn vader is dat product beginnen innemen jaren geleden zonder dat hem ooit over eventuele bijwerkingen gesproken werd door de arts. Op het internet kon je het in die tijd natuurlijk ook allemaal niet zomaar gaan opzoeken :-).

Hoe dan ook, één ding is zeker: mijn vader neemt al jaren proscar en heeft geen enkele bijwerking.

Nu is mijn vraag: als mijn vader met proscar geen bijwerkingen heeft, verhoogt dit dan aanzienlijk de kans dat ik er ook weinig of geen bijwerkingen van zou hebben? Het mentale aspect even niet meegerekend dan uiteraard, want uiteraard stel ik mij nu meer vragen dan mijn vader destijds.

Ik weet dat er natuurlijk altijd uitzonderingen zijn, maar louter statistisch bekeken... zou dit goed nieuws voor mij kunnen betekenen of mag ik mij daar toch niet al te zeer op baseren in mijn overweging?

Grts
grsuy is offline   Met citaat reageren
Oud 14 januari 2016, 14:33   #2
INT
HaarWeb lid
 
INT's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2006
Berichten: 984
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door grsuy Bekijk bericht
Hallo iedereen,

Ik ben 26 en merk al een 6-tal jaar uitdunning van mijn haar voorin.
Vorige zomer heb ik enkele klinieken bezocht voor een consultatie m.b.t. een haartransplantatie, maar aangezien ik nog geen stabilisatie merk wil ik nog wat wachten. Momenteel gebruik ik enkel Minoxidil 5%.

De oplossing zou natuurlijk Finasteride kunnen zijn, maar omwille van een kinderwens zal dit sowieso nog niet voor meteen zijn. Ik wil dat risico namelijk niet aangaan. De gekende bijwerkingen zijn uiteraard mijn bezwaar voor eventueel gebruik later.

Binnen enkele jaren overweeg ik wel een haartransplantatie en/of gebruik finasteride. Het liefst zou ik eerst enkele maanden finasteride proberen, want je weet maar nooit dat dat product op zich ervoor kan zorgen dat een operatie overbodig wordt.

Mijn vader heeft nog veel haren op zijn 56e, maar hij heeft ook een haartransplantatie ondergaan meer dan 20 jaar geleden. Daarnaast gebruik hij Minoxidil en Proscar. Het is een doosje van de lokale apother met capsules en ik denk dat het om 0,9 mg/dag gaat (eigen preparaat van de apotheker misschien?).

Mijn vader is dat product beginnen innemen jaren geleden zonder dat hem ooit over eventuele bijwerkingen gesproken werd door de arts. Op het internet kon je het in die tijd natuurlijk ook allemaal niet zomaar gaan opzoeken :-).

Hoe dan ook, één ding is zeker: mijn vader neemt al jaren proscar en heeft geen enkele bijwerking.

Nu is mijn vraag: als mijn vader met proscar geen bijwerkingen heeft, verhoogt dit dan aanzienlijk de kans dat ik er ook weinig of geen bijwerkingen van zou hebben? Het mentale aspect even niet meegerekend dan uiteraard, want uiteraard stel ik mij nu meer vragen dan mijn vader destijds.

Ik weet dat er natuurlijk altijd uitzonderingen zijn, maar louter statistisch bekeken... zou dit goed nieuws voor mij kunnen betekenen of mag ik mij daar toch niet al te zeer op baseren in mijn overweging?

Grts
Het zal in ieder geval niet in je nadeel werken. Er is te weinig bekend over de aard van bijwerkingen om op basis daarvan een uitspraak te doen of het in je voordeel zal werken. Enige manier is daarachter te komen is door het zelf te proberen.
INT is offline   Met citaat reageren
Oud 14 januari 2016, 19:04   #3
123hallo
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 713
Geslacht:
Je kent de gezegde wel; zo vader, zo zoon.

Je kunt erop aan dat als je vader geen bijwerkingen heeft ervaren, dat jij ongeveer hetzelfde zou ondervinden. Uiteraard heb je ook de genen van je moeder. Ik denk dat je (juist wegens je vader) geen zorgen hoeft te maken.
123hallo is offline   Met citaat reageren
Oud 14 januari 2016, 21:30   #4
themen
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Berichten: 1.536
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 123hallo Bekijk bericht
Je kent de gezegde wel; zo vader, zo zoon.

Je kunt erop aan dat als je vader geen bijwerkingen heeft ervaren, dat jij ongeveer hetzelfde zou ondervinden. Uiteraard heb je ook de genen van je moeder. Ik denk dat je (juist wegens je vader) geen zorgen hoeft te maken.
Heren, kom op zeg.....

Waar is dit in godesnaam op gebaseerd.

Je komt er op 1 manier achter. gebruiken. Krijg je een slappe pik? Dan heb je pech en je vader geluk. Dat je vader geen bijwerkingen heeft zegt totaal niets. Sterker nog. Misschien heeft ie wel bijwerkingen maar heeft ie er geen last van....

Even met onze boerenverstand nadenken. Je hebt idd genen van je vader. dat zegt nog écht 0,0000 over hoe jij reageert op medicijnen tov je vader.
__________________
Huidig
Minoxidil | Foam 5% 2x p/d | sinds 17 feb 2015

themen is offline   Met citaat reageren
Oud 14 januari 2016, 23:27   #5
123hallo
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 713
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door themen Bekijk bericht
Waar is dit in godesnaam op gebaseerd.
bedoel je de gezegde? dat is spreukenwijsheid Als men ergens geen
wetenschappelijke onderbouwing heeft, kunt men daarop teruggrijpen.

Verder ben ik het zeker met je eens, gewoon nemen en afzien.
Wie niet waagt, wie niet wint
123hallo is offline   Met citaat reageren
Oud 15 januari 2016, 00:03   #6
themen
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Berichten: 1.536
Geslacht:
Nee, ik bedoel dit topic in zijn algemeenheid.

Dit zijn vragen die werkelijk niemand hier kan beantwoorden. Ik ben dan ook van mening dat bepaalde topics, en deze is er 1 van eens beoordeeld moeten worden door de moderators hier.

Dit heeft namelijk geen enkele toegevoegde waarde. Hoe goed iedereen het ook bedoelt niemand is hier bij gebaat.
Wat je wel krijgt is mensen die dit in vluchtigheid lezen en er vervolgens conclusies uit gaan trekken. Er komen hier mensen die wanhopig zijn die dingen snel aannemen op dit "haar" gebied. Kortom dan heb je er mensen bij die naar hun vader kijken en op basis daarvan een conclusie gaan trekken. want ja ik heb ergens gelezen op haarweb dat......

Zo lees ik vaker topics waarvan ik zeg; hier kan werkelijk niemand iets mee. bijvoorbeeld; gaan bijwerkingen vanzelf weg. etc.

je krijgt er enkel geruchten van, speculerende mensen..
__________________
Huidig
Minoxidil | Foam 5% 2x p/d | sinds 17 feb 2015

themen is offline   Met citaat reageren
Oud 15 januari 2016, 01:37   #7
grsuy
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 15 mei 2015
Berichten: 149
Geslacht:
Themen, aangezien jij zo overtuigd bent ga ik ervan uit dat je medisch geschoold bent of toch op zijn minst al heel wat studies doorgenomen hebt? Bijwerkingen op bepaalde producten, of het nu gaat om Finasteride of om het even welk medicijn, hebben dus geen enkele link met genetica?

Ik stel dit trouwens als een zeer serieuze (wetenschappelijke) vraagstelling. Zelf heb ik namelijk weinig medische kennis.

Mag ik bovendien even opmerken dat ik het toch wel vrij hard van je vind om op die manier te reageren. Met alle respect, maar als een topic je helemaal niet interesseert kun je ook gewoon doorscrollen. Het is absoluut niet verplicht om op elke vraag te antwoorden. Is een forum niet bedoeld opdat mensen 'hun' vraag kunnen stellen? Dat is naar mijn mening de essentie van verschillende topics. Je haalt er zelf uit wat voor jou interessant is en wat je wil lezen.

Wat die speculaties betreft… Uiteindelijk kunnen we alles daartoe herleiden. Neem nu het klassieke voorbeeld van finasteride: de voorstanders zullen voorstanders blijven, de tegenstanders zullen tegenstanders blijven en de twijfelaars wellicht ook twijfelaars tot ze het product ooit gaan nemen en dan waarschijnlijk op termijn voor-of tegenstander worden.

Bij operaties zie je trouwens soms prachtige resultaten met weinig grafts en fiasco's met heel veel grafts. Laten we al die topics ook afschaffen, want dat is toch enkel voer voor speculaties.

Miscchien kunnen we het hele forum gewoon beter afschaffen?

Nee, even serieus. Als er één ding is dat ik persoonlijk van geen toegevoegde waarde vind dan is het een reactie zoals die van jou. Sorry.

Voor de rest hoop ik dat er wel mensen zijn die enige relevantie van mijn vraag inzien en hun deskundigheid, algemene kennis of ervaring willen delen.

Thanks.

Laatst gewijzigd door grsuy; 15 januari 2016 om 01:54
grsuy is offline   Met citaat reageren
Oud 15 januari 2016, 14:46   #8
themen
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Berichten: 1.536
Geslacht:
Even een correctie van mijn zijde, want zo bedoel ik het uiteraard niet.

1. ik bevestig nergens dat er geen enkel verband zou KUNNEN zijn. Ik vertel alleen dat op je vraag niemand concreet antwoord kan geven. Behalve dat je het gewoon moet proberen.

2. Ik ben het zeker met je eens. iedereen is vrij om te posten wat hij/zij wil. Het komt misschien hard over. Zo bedoel ik het absoluut niet hoor. Sterker nog, het is goed om kritische vragen te stellen. Ik had er inderdaad ook niet op kunnen reageren en ja ik zal ongetwijfeld zelf ook wel eens een vraag stellen waar men van denkt....hoe moeten wij dat weten.

Maar wie zegt dat je vader geen bijwerkingen heeft? Hij gaat echt niet melden als hij waterig zaad heeft o.i.d.

De beste remedie is om het zelf te proberen en zien wat voor effect het heeft voor je. Probeer niet te veel te focussen op bijwerkingen. Dan krijg je ze namelijk.

Begrijpen we elkaar zo weer? Het was niets persoonlijk tegen jou
__________________
Huidig
Minoxidil | Foam 5% 2x p/d | sinds 17 feb 2015

themen is offline   Met citaat reageren
Oud 15 januari 2016, 17:04   #9
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
Er komen heel vaak vragen voorbij die nooit echt beantwoord kunnen worden. Het enige dat vraagstellers krijgen is dan een soort 'steun', de gemoedsrust om in ieder geval de vraag gesteld te hebben.

Voor het gebruik van medicatie geldt dat je in de regel pas weet wat het doet als je het gebruikt. Je hoopt dat het doet waarvoor het voorgeschreven is en je hoopt dat je daarbij geen bijwerkingen ervaart. Wat anderen ook ervaren, jouw ervaring kan altijd anders zijn.

En wat je vader ervaart kan dus ook anders zijn. En inderdaad, die zal sommige bijwerkingen echt niet melden aan zijn zoon. Zeker waterig sperma niet, want iemand van zijn leeftijd weet dat dat sowieso heel erg kan wisselen, van jaar tot jaar, van dag tot dag. Het zal waarschijnlijk niet eens bij hem opkomen om het als bijwerking te zien
__________________
Maatregelen:
04-2002: minoxidil (van NW3- naar NW2+, normale kruin)
07-2004: finasteride (dichter haar, ook frontaal)
11-2006: FUE (1400 grafts) frontaal (ProHair, van NW2+ naar NW2-)
05-2010: FUE ( 900 grafts) frontaal (ProHair, van NW2- naar NW1,5)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
_____________________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie
Haarwoordenboekje - Huishoudelijk reglement - Suggesties & feedback]
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Oud 17 januari 2016, 12:09   #10
grsuy
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 15 mei 2015
Berichten: 149
Geslacht:
Themen, geen probleem hoor. We begrijpen elkaar weer .

Ik ga helemaal akkoord met wat jullie zeggen, het enige wat je kan doen is het zelf proberen, maar eigenlijk is mijn echte vraag veel minder subjectief dan hoe ze blijkbaar overkomt.

Wat ik mij louter afvroeg is of een reactie op bepaalde stoffen ook een link heeft met hoe je ouders bijvoorbeeld op die stoffen reageren. Net zoals de kans aanzienlijk groter is dat je niet snel een bril zal moeten dragen als beide ouders altijd perfecte ogen gehad hebben, vroeg ik mij af of dit ook betrekking kan hebben op reacties in het lichaam op bepaalde stoffen.

Ik geef toe dat dit misschien vergezocht is, en ik die vraag even goed op een forum over aspirine of om het even welk medicijn had kunnen stellen. Maar, net daarom had ik erbij gezet 'louter statistisch'. Mijn vraag was m.a.w. enkel of er zwart op wit bewijs is dat je percentueel een verminderde kans hebt op bijwerkingen op een bepaald product als je vader er bijvoorbeeld geen heeft.

Niet dat dit veel zou veranderen in mijn overweging om Finasteride al dan niet te proberen, maar het zou misschien een halve procent kunnen meespelen . De vraag is van mijn kant misschien eerder gesteld uit algemene interesse en daarom niet zo bijster interessant voor anderen, dat geef ik bij nader inzien wel toe .
grsuy is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 02:51.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.