Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Areata > AA - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 8 november 2007, 10:57   #1
Jolande
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 19 september 2005
Berichten: 47
Alopecia en schildklier

Hey iedereen,


Ik zit eigenlijk met een paar vraagjes:

Kan het zijn dat je al een aantal jaar alopecia hebt en dan ineens er schildklierproblemen bij krijgt?
Of is het eerder het één of het ander?
Kan ons immuunsysteem tegelijk je haarwortel en je schildklier aanvallen?

Zo ja, hoe voel je je dan als je de twee tegelijk hebt?

Zijn er misschien ook nog andere aandoeningen naast huidproblemen (psoriasis,...) en schildklierproblemen die je kan hebben in relatie tot alopecia?


Groetjes,


Jolande.
Jolande is offline   Met citaat reageren
Oud 11 november 2007, 18:21   #2
severus
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 11 november 2007
Berichten: 3
Jolande,

Zo'n 15 jaar geleden werd bij mij een traag werkende schildklier geconstateerd. Vier jaar geleden kreeg ik ineens grote kale plekken op mijn hoofd, en bleek ik Alopecia te hebben. Ook mijn darmstelsel, zetel van het immuunsysteem, werkt al heel lang niet naar behoren. Een aantal andere (niet ernstige) kwalen worden allemaal toegeschreven aan datzelfde.
Bij mij lijkt het er dus wel op dat ik verschillende uitingen van een niet goed werkend immuunsysteem heb.

Ik kan niet zeggen dat ik me er slecht bij voel, maar heb dit soort problemen al zo lang dat ik me niet meer kan herinneren hoe ik me daarvoor voelde. Gelukkig kan ik gewoon doen wat ik wil, al slik ik een schildklierhormoon, heb ik een pruik, en moet ik opletten met wat ik eet. Er valt voor mij goed mee te leven.

Zijn er meer mensen die dit herkennen?

Groet, Henriette
severus is offline   Met citaat reageren
Oud 18 november 2007, 11:49   #3
DCarmen
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 31 januari 2006
Berichten: 33
heey,

Ja.
Mijn moeder kreeg eerst alopectia areata en vervolgens ook schildklier problemen.
Nu heb ik het ook, alopectia areata.. en geen schildklier problemen, maar ga maandag (morge) hiervooor naar de huisarts.
DCarmen is offline   Met citaat reageren
Oud 23 november 2007, 13:28   #4
Jansy
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 30 augustus 2004
Berichten: 24
Weet zelf niet wat ik het eerste had, weet alleen wel dat ik klein beetje AA echt pleksgewijs had. Na de bevalling van mn eerste kindje (2005) binnen acht maanden al mn haar overal kwijt was en dat toen door bloedprikken gebleken is dat mn schildklier te langzaam werkt. Vorig jaar zwanger van mn tweede kindje en kreeg tijdens zwangerschap mn wenkbrouwen en wimpers terug en paar plukjes haar op mn hoofd. Nu 7 maanden na de geboorte van de 2de heb ik nog steeds mn wenkbrouwen en wimpers waar ik ontzettend gelukkig mee ben. Plukjes op mn hoofd zijn ondertussen wel weer weg. Slik pilletjes voor de schildklier, heb een haarwerk van echt haar in model en kleur dat ik zelf ook ongeveer had en voel me verder keigoed !!

Groet Jansy
Jansy is offline   Met citaat reageren
Oud 24 november 2007, 12:49   #5
marianneke
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 1 augustus 2002
Locatie: brabant
Berichten: 116
[QUOTE=Jolande;146481]

Kan het zijn dat je al een aantal jaar alopecia hebt en dan ineens er schildklierproblemen bij krijgt?
Of is het eerder het één of het ander?
Kan ons immuunsysteem tegelijk je haarwortel en je schildklier aanvallen?

Zo ja, hoe voel je je dan als je de twee tegelijk hebt?

Zijn er misschien ook nog andere aandoeningen naast huidproblemen (psoriasis,...) en schildklierproblemen die je kan hebben in relatie tot alopecia?
QUOTE]

Hallo Jolanda,

Alopecia en schildklierproblemen (Hashimoto) kunnen inderdaad samengaan. Het komt vaak voor. Het zijn beiden autoimmuun-ziekten.
Ik heb het beiden. Alopecia al 20 jaar en sinds 2 jaar is bij mij Hashimoto ontdekt, maar ik heb het waarschijnlijk al heeeeel lang.

De Proffessor die mij behandeld, heeft onderzoek gedaan naar autoimmuun-ziekten en dan met name schildklierziekten.
Hij zegt dan ook: Als je èèn autoimmuunziekte hebt, heb je een grote kans om èèn of meerdere auto-immuunziekten te krijgen.

Nu hebben we eens goed in de familie gekeken en inderdaad het heerst er van de auto-immuunziekten (reuma, ziekte van bechtrew, psoriasses en diabetes)........ fijn, maar niet heus

Ik hoop dat je vragen hierbij beantwoord zijn. Meer info (over combinatie schildklierproblemen en alopecia/ander autoimmuunziekten)kan je ook lezen op
www.hypomaarniethappy.nl en op het forum van die site.

Groetjes Marianneke
marianneke is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Oorzaak Van Alopecia Gevonden!!!!! JaRule17 AA - Algemeen 29 15 december 2012 10:58
20 en haarverlies (ijzer/pil???) MelissaM. Haarproblemen bij vrouwen 10 22 augustus 2007 10:19
Het onderwerp Alopecia Werd Behandeld Door Een Tijdschrift Van Jehovah's Getuigen JaRule17 AA - Algemeen 6 11 mei 2006 15:02
Artikel: Wieke Peters (12 jr) over haar Alopecia Areata Totalis Webmaster AA - Algemeen 9 16 september 2005 23:15


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 20:41.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.