Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Trichotillomanie > TTM - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 13 januari 2006, 15:25   #16
Oilily
HaarWeb lid
 
Oilily's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2002
Berichten: 1.105
Ik kan maar niet op zijn naam komen. Geef me wat bedenktijd
Oilily is offline   Met citaat reageren
Oud 13 januari 2006, 18:07   #17
bolleke
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 3 december 2001
Locatie: Antwerpen
Berichten: 1.670
John R. Kender (je vindt er wellicht meer over op Internet). De vraag is alleen, is hij enkel door dat dieet stabiel geworden en de hamvraag (bananenvraag )... is hij het nog steeds? Ik ben verslaafd aan melkchocolade en bananen maar heb nog nooit een link gemerkt tussen mijn voeding en ttm. Oh ja, straffe koffie, dat moet ik niet drinken, dan krijg ik den bibber, dan voel ik gewoon mijn zenuwen tintelen, nogal wiedes dat ik dan een kalmerend effect opzoek... Maar dan nog, is dit geen reden tot ttm...
__________________
Bolleke (Daniëla)
"Dromen worden waar als wij ze waar maken"
bolleke is offline   Met citaat reageren
Oud 14 januari 2006, 12:51   #18
*katje*
Katje
 
*katje*'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2006
Locatie: Strombeek-Bever/Heverlee (België)
Berichten: 34
Bert: "Ernie... Je mag geen koekjes eten in je bed!"
Ernie: "Nou, dan eet ik ze toch gewoon in jouw bed!?!"

Haha, lang leve sesamstraat (ook al heb ik het als belg niet zo heel veel bekeken, maar het was altijd wel lachen )

Ik heb alleszins ook nog geen verband gevonden tussen het eten van bepaalde dingen en de ttm... Misschien kan ons dat psychologisch helpen, door te denken dat bananen en dergelijke de ttm zou kunnen tegenhouden. Een soort placebo dus...

Laten we het hopen!

Groetjes!

Katje
-xxx-
*katje* is offline   Met citaat reageren
Oud 14 januari 2006, 20:00   #19
fashiongirl
My hair is important 2 me
 
fashiongirl's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2005
Locatie: Zuid Holland
Berichten: 208
Nou het is wel zo, dat sommige voedingsproducten je sneller een nerveus gevoel geven, zoals koffie en redbull. Ik merk dan wel bij mezelf dat mijn handen dan onrustig worden, wat mij ertoe aanzet te willen trekken .
Wat ik wel "gek" vind is, dat het John Kender dieet, omega visolie verbied, terwijl veel mensen op dit forum er juist baat /voordeel bij hebben. Ik ben er zelf ook mee begonnen en ondanks de vele hoofdpijn, heb ik er geloof ik ook baat bij: afgelopen week 3 dagen trekvrij!!
Want dit topic ging eigenlijk over serotonine en het is toch ook feit dat veel mensen met ttm die anti-depressiva slikken, hier na verloop van tijd geen baat meer bij hebben, ten aanzien van drang vrij zijn?
Dus ja, ik weet het ook niet hoor, wat voor de één werkt misschien voor de ander niet?
groetjes Loïs

http://soul4ce.home.texas.net/who_is_jk.htm site van het John Kender dieet.
ps op deze zelfde site staat dat visolie wél helpt make up your mind!! Volgens mij zoals ik al zei, wat voor de eé'n helpt, voor de ander niet

Laatst gewijzigd door fashiongirl; 14 januari 2006 om 20:06
fashiongirl is offline   Met citaat reageren
Oud 15 januari 2006, 10:35   #20
Braboke
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 20 augustus 2005
Berichten: 7
Ik kan uit ervaring zeggen dat omega visolie bij mij inderdaad het omgekeerde effect had en dat ik meer ging trekken in plaats van minder. Ik ben met die pilletjes dan ook wijselijk gestopt. Ook heb ik een tijdje fluoxetine genomen (anti-depressiva, hetzelfde als prozac) en daar kreeg ik alleen tics van bij (met mijn been gaan wippen, supernerveus zijn, aan velletjes aan mijn voeten gaan trekken). Het enige wat daarvoor hielp wasq dat ik afviel maar that's it. Voor mij geen troep meer om in te slikken behalve wilskracht en het dagelijks inzetten van al je kennis over ttm om te minderen.
Braboke is offline   Met citaat reageren
Oud 15 januari 2006, 10:56   #21
marly
HaarWeb lid
 
marly's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 september 2004
Locatie: Rijswijk
Berichten: 612
Tja Braboke,daar komt het uiteindelijk toch op neer he....jouzelf. Alle hulpmiddelen ten goede....je moet het uiteindelijk helemaal zelf doen. Dat is waar de meesten op dit forum ook achter komen,na verloop van tijd. De kracht zit in jezelf,en jij bent degene die die kracht moet vinden en benutten. Zelf heb ik omega 3 & 6 geslikt,ik vond dat het mij best hielp. Toen ik weer gestopt was (potje leeg,geen 'tijd' om nieuw te halen...) ging het op dezelfde voet verder,redelijk stabiel. Dus ook zonder de omega lukte dat...het komt dus uit mijzelf. En alle tips en ervaringen die hier te lezen zijn...de steun aan en van elkaar. Dat zijn de dingen die je plukvrij en/of stabiel krijgen.


Liefs,Marly
__________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie

Huishoudelijk regelement (Richtlijnen/Privacy/Disclaimer)

Help ons met HaarWeb!
Jullie suggesties en inbreng zijn voor ons belangrijk!

---------------------------------------------------------------------------------------------

Om de waarheid te vinden moet je jezelf aanvaarden,eniger krachtiger instrument bestaat niet.
Swami Prajnanpad
marly is offline   Met citaat reageren
Oud 16 januari 2006, 12:05   #22
Jente
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 10 februari 2004
Berichten: 1.040
Er was gisteren nog wat over Omega-3 op tv. Ook daaruit bleek dat het zeker positieve effecten heeft op de gezondheid (hart- en vaatziekten) maar over de andere evt. effecten (op de concentratie, bij ADHD e.d.) bestond er onenigheid tussen de onderzoekers.
Ik denk dat gewoon evenwichtig, gevarieerd eten (dus inclusief vette vis die Omega-3 bevat) volstaat. En voor de rest, ja, vanuit je eigen kracht de kwalen te lijf gaan.
Jente is offline   Met citaat reageren
Oud 21 januari 2006, 01:52   #23
Lila
Proefkonijn
 
Lila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 november 2004
Berichten: 310
Ik heb het John Kender dieet een tijd gedaan, maar het hielp niks. Toch geloof ik wel dat voeding je gemoedstoestand kan beïnvloeden maar dan meer dat je evenwichtig moet eten zodat je geen stofjes tekort komt of veel te veel hebt. Ik zit eraan te denken om helemaal over te gaan op biologisch-dynamisch eten. TTM is tenslotte een welvaartsziekte dus het zou goed kunnen dat het vermindert al je natuurlijker eet.

Zoals ik in een ander topic al gezegd heb ben ik bezig TTM te vergelijken met Luchtzuigen bij paarden en tot nu toe gaat de vergelijking nog steeds op. Bij die paarden is veel succes geboekt met het meer natuurlijk houden van de paarden; geen brokken meer eten, alleen nog gras, en dan zonder kunstmest en vooral geen koeiengras waar veel te veel eiwitten in zitten want daar worden paarden zenuwachtig van. En ook vooral veel buiten lopen en met andere paarden spelen.

Om even terug te komen op het dieet... Ik merk bij mezelf dat ik juist ga trekken als ik onwijs veel zin heb in bijvoorbeeld chocola maar dat van mezelf niet mag nemen. Ik kan het beter gewoon wel doen, dat geeft uiteindelijk het minste schade.
Lila is offline   Met citaat reageren
Oud 21 januari 2006, 18:53   #24
Madelief
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 26 januari 2002
Berichten: 580
Goh...

....een welvaartsziekte dus!!
Ik dacht al veel te weten over ttm, maar dat het eenvoudig weg een welvaartsziekte is wist ik nog niet.
Sorry, ik irriteer me aan de benaming die je gebruikt. Volgens mij was ttm er al vele jaren eerder dan de welvaart, maar goed, ieder zijn ideeen hierover.
Ik weet niet hoelang jij al ttm hebt? Misschien en vast nog niet zolang???... anders zou je denk ik weten dat ttm iets meer complex is.
Sterkte.

Madelief
Madelief is offline   Met citaat reageren
Oud 21 januari 2006, 19:03   #25
fashiongirl
My hair is important 2 me
 
fashiongirl's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2005
Locatie: Zuid Holland
Berichten: 208
Ik denk niet dat Lila het verkeerd bedoelde of iemand wilde kwetsen. Ze heeft het waarschijnlijk van haar eigen psych, in een topic die ze zelf is gestart vertelde ze meer over haar eigen zoektocht binnen de ttm en haar depressie, dus ze heeft het vast niet verkeerd bedoelt.
Iedereen heeft hier zijn eigen gevoelens en worstelingen, maar ik geloof niet dat we elkaar pijn willen doen, of irriteren hier op het forum, maar juist steunen.
Groetjes Loïs
fashiongirl is offline   Met citaat reageren
Oud 21 januari 2006, 21:36   #26
Lila
Proefkonijn
 
Lila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 november 2004
Berichten: 310
Ik heb het nu 15 jaar en ik weet sinds 5 jaar dat het TTM heet. Mijn opmerking is helemaal niet kwetsend bedoeld voor wie dan ook. Ik heb al tig therapieën, diëten en medicijnen gehad dus ik weet dat TTM iets heel complex is.

Misschien moet ik even uitleggen wat ik met welvaartsziekte bedoel: Ik heb het idee dat TTM meer voorkomt bij mensen met een modern leven; mensen die een voornamelijk zittend bestaan hebben en hun eten alleen maar uit de koelkast hoeven te halen. Ooit wel eens gehoord van mensen die hun haren uittrekken tijdens het jagen op een mammoet? Nee, mensen trekken haren tijdens het lezen of TV kijken.

Ik zeg niet dat dit allemaal klopt, maar ik vind het interessant genoeg om het in gedachten te houden.

Ook iets wat ik al jaren denk: Waarom hadden monniken vroeger altijd zo'n kale plek op hun hoofd? Ik kan mij voorstellen dat de abt bijvoorbeeld TTM had en het toen maar voor alle monniken verplicht stelde om een kale plek te hebben zodat het bij hem niet zou opvallen. Monniken waren in de middeleeuwen de enigen die konden lezen en schrijven, die geen intieme relaties aan konden gaan, die weinig lichamlijk werk deden en in een heel strak geregelde, kunstmatige omgeving leefden. Onnatuurlijk dus.
Het is maar een gedachte, maar hij blijft maar hangen...
Lila is offline   Met citaat reageren
Oud 21 januari 2006, 23:09   #27
Madelief
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 26 januari 2002
Berichten: 580
Lila,

Kwetsen heb ik het niet over gehad. Het de benaming aan ttm geven van : 'welvaartsziekte' wel. Dat irriteerde me en het irriteert me nog, maar heb het allang naast me neer gelegd. De uitleg is voor mij vaag, ik versta iets anders onder welvaart. Je suggereert, zoals ik het lees, dat ttm-ers individuen zijn die grotendeels stilzitten, lezen en tv kijken. Het zijn inderdaad o.a. de momenten dat het haartrekken zich vaak openbaart (..na de drukte), maar de oorzaak ligt volgens en voor mij ergens anders. Waar?? weet ik niet.
Tja, de monnik theorie spreekt mij totaal niet aan en staat ver van mij af.
Het is een feit dat ik ooit ben begonnen met trekken en zovelen met mij blijkt na jarenlange eenzaamheid. Het is me helaas na zoveel jaren nog niet gelukt te stoppen, maar ik ben er dichtbij geweest en ooit zal het ook lukken. (hoop ik). Natuurlijk begrijp ik dat je opmerking niet verkeerd bedoeld is, maar het vroeg bij mij om reactie, maar daarmee is mijn reactie ook niet kwetsend of wat dan ook bedoeld!

Madelief
Madelief is offline   Met citaat reageren
Oud 23 januari 2006, 10:21   #28
Jente
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 10 februari 2004
Berichten: 1.040
Ik kan me ook niet vinden in de welvaartstheorie. Ik dacht dat er ook dieren waren die haar uittrokken. Om maar te zwijgen van peuters. Ik zie ook echt geen link met de elementen van de moderne tijd die Lila aanhaalt.
Jente is offline   Met citaat reageren
Oud 23 januari 2006, 10:46   #29
Oilily
HaarWeb lid
 
Oilily's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2002
Berichten: 1.105
Ja, da's waar van die dieren en kleine kinderen. Ik kon me een beetje vinden in het feit dat stress in deze maatschappij en de gejaagdheid het er zeker niet beter op maakt en nu ik in Brasschaat tussen het groen woon en geen tv meer heb, het ook beter gaat maar er is zeker meer dan dat. Het feit dat iedereen hetzelfde 'ritueel' beleeft, zonder het van iemand anders te hebben afgekeken of aangeleerd duidt op iets anders dan een welvaartsprobleem...

groetjes
Kim
Oilily is offline   Met citaat reageren
Oud 23 januari 2006, 10:51   #30
fashiongirl
My hair is important 2 me
 
fashiongirl's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2005
Locatie: Zuid Holland
Berichten: 208
Zelf geloof ik wel dat het zogenaamde "welvaarts" leven de nodige stress met zich mee brengt, de stress om te presteren, aardig gevonden te worden, tijd in te plannen voor vriendschappen, zelf een planning voor intieme momenten en eten. We leven te gehaast in de westerse maatschappij en ik geloof dat mensen meer gebouwd zijn op een bepaalde structuur, rust en tijd om te kunnen genieten.
Aan mezelf merk ik dat als ik dingen te gehaast doe (een snelle hap, ontspanning dmv de tv of pc, een te volle dag:werk, dokter, vrienden, huis opruimen) ik dan zo onrustig ben, zo gespannen en door blijf malen (piekeren). En ja als ik dan zogenaamd even ontspan voor de tv/pc, wc, als ik in bed lig, luister naar een lezing, een boek lees, dan ben ik onderbewust nog veel te veel bezig met mijn dag, met piekeren en dan tadaa wéér met trekken. Voor mij is het ook een soort ontlading.
Waarom het nu ff beter gaat? Ik stel meer grenzen, let meer op mezelf, neem niet te veel hooi op mijn vork en leg me sneller bij de dingen neer, waar ik toch niks aan kan doen. De ene dag beter dan de andere...Nu ik 14 dgn niet getrokken heb, besef ik pas dat het trekken eigenlijk niks kan veranderen aan mijn frustraties en angsten en het is zoo raar -ik zit hier nu ff te janken- dat ik dat wél geloofde
Aan de andere kant, ik heb nu nog geen baan en eigenlijk ben ik heel bezorgd hoe het straks verder gaat, met ont-haasten, als ik wel weer een baan heb...

Oja toen ik nog peuter was kwam het door de spannning binnen het gezin én te weinig affectie. Dieren trekken vaak door een opgesloten gevoel én weinig affectie. Bij spanning voelen, mensen zich ook vaak gevangen.

Laatst gewijzigd door fashiongirl; 23 januari 2006 om 10:55
fashiongirl is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
mijn haar groeit weer dankzij....... haardos Medicijnen/haargroeimiddelen 5 6 oktober 2007 13:28
het gaat goed dankzij Monique! Sylvana TTM - Algemeen 2 23 november 2002 12:10


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:29.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.