Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Medicijnen/haargroeimiddelen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 29 december 2015, 17:10   #61
ulti
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 23 januari 2012
Berichten: 78
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnnoNiem Bekijk bericht
Ik weet het allemaal niet zo met die bijwerkingen. Ik kan me vinden in een deel van de seksuele bijwerkingen van finasteride, qua erectie en libido, maar wat ik opvallend vind is dat ze inconsistent zijn. Ik zou verwachten dat deze bijwerkingen constant aanwezig zijn, maar dit is niet het geval.

Ik ben even geleden een paar weken op reis geweest waar ik met mijn hoofd even uit mijn eigen wereld was en daar kreeg ik na 1,5 week weer te maken met spontane- en ochtenderecties. Ook lijken mijn klachten minder geworden te zijn sinds ik 4 keer per week aan krachttraining doe (dat doe ik nu al weer een poos structureel).

Voor mezelf zou ik denken dat het eerder psychisch is dan lichamelijk: Ik ben door het trainen een stuk fitter geworden, ben weer tevreden over mijn lichaam, merk dat ik weer een ander soort aandacht krijg en ik voel me bovenal een stuk fitter dan eerst. Ik ga meer op tijd naar bed, eet gezond en drink amper alcohol.

Dat mijn klachten afnamen op reis vond ik het meest opvallend. Toen begon ik te bedenken dat het misschien allemaal wel eens psychisch zou kunnen zijn. Door afstand te nemen van alles waar ik hier mee bezig was, en mezelf los te maken van alle structuren van hier, verdwenen ook mijn klachten. Dit vond ik erg interessant om te merken.

Buiten dat; ik heb wel eens eerder gemerkt dat ik tijdens wat langere meditatiesessies ook regelmatig spontane erecties kreeg. Misschien gek om zo hier te zeggen, maar het zette mij wel aan het denken dat ik de invloed en kracht van mijn psyche niet moet onderschatten.

Ik begon met finasteride in 2008 en heb tot 2013 nooit klachten gemerkt/gehad, tot ik me wat meer begon in te lezen over de eventuele bijwerkingen van finasteride. Sinds dien ligt mijn focus enorm op mijn seksuele gezondheid en namen de klachten toe. Ik ben toen periodes gestopt en weer begonnen met slikken. De bijwerkingen waren daarbij verdwenen nadat ik een week gestopt was en kwamen weer terug nadat ik weer 2 maanden aan de finasteride zat, met dus die enorme wisselingen die misschien wel parallel liepen aan periodes waarin ik enorm in mijn hoofd zat en periodes waarin ik mijn hoofd goed leeg kon krijgen. Ik had óók verminderd zin in periodes dat ik al een tijdje geen finasteride slikte.

Ik verbaster hiermee overigens absoluut niks van de klachten die op dit forum (en op andere plaatsen) worden gemeld. Het enige wat ik wil zeggen is dat áls je kritisch bent naar eventuele bijwerkingen die finasteride veroorzaken je nét zo kritisch moet zijn naar je psychisch welbevinden. Ik ken een aantal mensen die finasteride slikken: De mensen die sowieso nooit ergens last van hebben, qua psyche, hebben géén bijwerkingen, en de mensen waarvan ik weet dat ze piekeraars zijn en gevoelig voor stress op een negatieve manier, hebben wel last van bijwerkingen.

Wees je bewust van het feit dat finasteride slikken tegen kaalheid überhaupt al een uiting van onzekerheid is. Dit is helemaal niet erg, maar realiseer je óók dat onzekerheid ook geen positief effect heeft op je libido, erecties en gemoedstoestand.

Ik geloof dat naarmate je onzekerheid door een probleem toeneemt, de urgentie van het vinden van een oplossing ook toeneemt, maar ook de klachten die op kunnen treden bij onzekerheid. Omdat je op het toppunt van onzekerheid, en de wens naar een oplossing, finasteride bent gaan slikken, zou het kunnen zijn dat je allerlei lichamelijke en psychische veranderingen wijt aan het gebruik van finasteride. Zélfs wanneer er wordt gestopt blijven deze bijwerkingen bij sommigen nog bestaan. Dit wordt dan het 'post-finasteride-syndroom' genoemd. Ik denk eerder dat dit fenomeen toe te schrijven is aan het feit dat je al enorm onzeker was voor je begon aan het finasteride-avontuur, en dat dát ervoor zorgt dat je je onaantrekkelijk voelt en last hebt van je klachten.

Dit is nogmaals absoluut geen aanval op mensen die klachten ervaren door het gebruik van finasteride, en ik heb al helemaal geen wetenschappelijke kennis van hoe een lichaam kan reageren op bepaalde medicatie. Ik ken deze klachten, maar ik probeer voor mezelf zo objectief mogelijk alle variabelen in de inconsistentie van mijn klachten te bekijken. Ik nodig hiermee meer uit om dit zelf ook eens te doen. Blijf je echter ondanks alle pogingen klachten houden, en denk je ècht zeker te weten dat dit door finasteride komt? Mijn tip: Accepteer het, kap er mee en laat het los! Je situatie gaat er met geen mogelijkheid beter op worden. Het lijkt mij vreselijk om mijn dagen seksueel inactief en depressief te slijten mét haar op mijn hoofd.

Helemaal mee eens en zo herkenbaar! Zelf sport ik al jaren intensief 3a4x fitness (kracht) en twee keer hardlopen per week. Dus qua lichaam heb ik helemaal niks om onzeker over te zijn. Ik merkte ook dat ik geen ochtenderecties meer had door de Fina en na 3 weken vakantie en zonder fina kwam alles weer "opgang"

Elk mens is anders en zal er ook anders op reageren. Maar merk nu echt wel verschil zonder Fina. Libido is terug en gaat erg goed. Maar zal ook heus wel deel onzekerheid zijn geweest in het algemeen. Helemaal 100% fina geloof ik dan ook weer niet.
ulti is offline   Met citaat reageren
Oud 29 december 2015, 17:14   #62
ulti
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 23 januari 2012
Berichten: 78
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door INT Bekijk bericht
Ben je tussendoor wel nog gestopt of heb je het 3 jaar lang geslikt zonder pauzes?

Ben tussendoor weleens gestopt ja. Maar nooit heel lang. Was toch altijd bang voor uitval. Pas voor mijn vakantie gestopt omdat ik veel stress kreeg van bijwerkingen en dat wilde ik gewoon echt niet. En nu met een vriendin al helemaal niet. Ben nu ongeveer 12 weken gestopt. En merk niet echt heel veel verschil nog qua haaruitval. Maar qua libido weer helemaal oude!
ulti is offline   Met citaat reageren
Oud 29 december 2015, 17:23   #63
AnnoNiem
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 17 mei 2009
Berichten: 10
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ulti Bekijk bericht
Ben tussendoor weleens gestopt ja. Maar nooit heel lang. Was toch altijd bang voor uitval. Pas voor mijn vakantie gestopt omdat ik veel stress kreeg van bijwerkingen en dat wilde ik gewoon echt niet. En nu met een vriendin al helemaal niet. Ben nu ongeveer 12 weken gestopt. En merk niet echt heel veel verschil nog qua haaruitval. Maar qua libido weer helemaal oude!
Wat merkte je de keren dat je tussendoor stopte van je bijwerkingen? Verdwenen die ook weer?

Goed in ieder om te lezen dat je nu nergens last van hebt!
AnnoNiem is offline   Met citaat reageren
Oud 29 december 2015, 18:19   #64
ulti
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 23 januari 2012
Berichten: 78
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnnoNiem Bekijk bericht
Wat merkte je de keren dat je tussendoor stopte van je bijwerkingen? Verdwenen die ook weer?

Goed in ieder om te lezen dat je nu nergens last van hebt!

Ja die gingen wel weg.. en dit gaf mij toen ook wat rust omdat ik wist dat als ik zou stoppen het wel weg zou gaan. Ben hierna nog een jaar ofzo doorgegaan met een mindere dosis Fina. Maar op een gegeven moment kom je op een punt dat het gewoon kiezen is. Of een laag libido en je daardoor minder man voelen of stoppen en je oude leven oppakken met een lekker libido en het plezier erbij.

Naja ik heb dan toch liever wat minder haar dan niet meer kunnen genieten van seks of er zelf geen behoefde aan te hebben. Gaat gewoon aan je vreten dan.
ulti is offline   Met citaat reageren
Oud 29 december 2015, 22:50   #65
Mayo
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 10 februari 2015
Berichten: 61
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door INT Bekijk bericht
Hallo Mayo,

Welke bijwerkingen ondervond jij? Hoe lang duurde het voordat je weer hersteld was hiervan?
Ik had last van shedding, lichte borstvorming, vet vasthouden rondom de middel en het libido probleem. Dit alles heeft zo'n 4 a 5 maanden geduurd. Laat je niets wijsmaken met het "tussen de oren" verhaal.

Ik ken mn eigen lichaam goed, ben gezond, heb weinig tot geen stress, beweeg veel, ben down to earth...toch is dit wat ik heb ondervonden. Nu heb ik geen last meer van bijwerkingen, maar dat zou zomaar weer kunnen veranderen.

Het slikken van medicijnen kan nou eenmaal bijwerkingen geven die je van pepermuntjes slikken niet krijgt.
__________________
03-2015 HT FUE Esteworld
04-2015 Finasteride
04-2015 Regenepure DR
Mayo is offline   Met citaat reageren
Oud 31 december 2015, 14:30   #66
INT
HaarWeb lid
 
INT's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2006
Berichten: 984
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mayo Bekijk bericht
Ik had last van shedding, lichte borstvorming, vet vasthouden rondom de middel en het libido probleem. Dit alles heeft zo'n 4 a 5 maanden geduurd. Laat je niets wijsmaken met het "tussen de oren" verhaal.

Ik ken mn eigen lichaam goed, ben gezond, heb weinig tot geen stress, beweeg veel, ben down to earth...toch is dit wat ik heb ondervonden. Nu heb ik geen last meer van bijwerkingen, maar dat zou zomaar weer kunnen veranderen.

Het slikken van medicijnen kan nou eenmaal bijwerkingen geven die je van pepermuntjes slikken niet krijgt.
Met het libido probleem bedoel je ook erectieproblemen?
INT is offline   Met citaat reageren
Oud 2 januari 2016, 17:28   #67
Mayo
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 10 februari 2015
Berichten: 61
Geslacht:
Ja, zowat impotent was ik, sperma was ook waterig. Ik had er overigens geen stress om, want ik heb geen relatie. Dus geen druk om te presteren.
Heb je wel een relatie, dan kan het wel een probleem zijn of worden. Maar het was (bij mij in ieder geval) maar tijdelijk.
__________________
03-2015 HT FUE Esteworld
04-2015 Finasteride
04-2015 Regenepure DR
Mayo is offline   Met citaat reageren
Oud 4 januari 2016, 17:23   #68
AnnoNiem
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 17 mei 2009
Berichten: 10
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mayo Bekijk bericht
Ik had last van shedding, lichte borstvorming, vet vasthouden rondom de middel en het libido probleem. Dit alles heeft zo'n 4 a 5 maanden geduurd. Laat je niets wijsmaken met het "tussen de oren" verhaal.

Ik ken mn eigen lichaam goed, ben gezond, heb weinig tot geen stress, beweeg veel, ben down to earth...toch is dit wat ik heb ondervonden. Nu heb ik geen last meer van bijwerkingen, maar dat zou zomaar weer kunnen veranderen.

Het slikken van medicijnen kan nou eenmaal bijwerkingen geven die je van pepermuntjes slikken niet krijgt.
Had je deze bijwerkingen constant, of wisselde dit ook toen je Finasteride slikte?
AnnoNiem is offline   Met citaat reageren
Oud 10 januari 2016, 13:41   #69
Mayo
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 10 februari 2015
Berichten: 61
Geslacht:
Per bijwerking een constante periode. Je moet het zo zien bij 5 maanden bijwerkingen:

maand 1, 2 en 3 erectieproblemen
maand 2 en 3 lichte borstvorming, vet vasthouden rondom de middel
maand 3, 4 en 5 shedding
__________________
03-2015 HT FUE Esteworld
04-2015 Finasteride
04-2015 Regenepure DR
Mayo is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 20:40.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.