Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Trichotillomanie > TTM - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 8 augustus 2006, 16:24   #1
jolien
HaarWeb lid
 
jolien's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 oktober 2003
Locatie: Belgisch Limburg
Berichten: 180
"Ik doe het morgen wel"

Hoi iedereen

Mijn onderwerp is een zinnetje dat ik heel vaak gebruik. Ik ben namelijk een (extreme) uitsteller. Iedereen stelt wel eens iets uit, maar ik stel ALLES uit, ook heel belangrijke dingen waarvan ik best wel weet dat ik er NU NU NU moet aan beginnen. Ik stel het uit tot het te laat is (bijvoorbeeld zodat ik nog 2 weken heb voor de deadline ipv de nodige 3 maanden). Daardoor ben ik al meerdere keren in de problemen gekomen. En dat heeft mij iedere keer een flink aantal haren gekost!

Ik ben al een paar keer op zoek gegaan naar dit vervelende en vreemde gedrag en heb dus gemerkt dat er een naam voor bestaat nl. 'procrastinatie'. Nu heb ik gelezen dat er een verband bestaat met het hersengedeelte dat ook onder andere zorgt voor planning (waar ik slecht in ben), aandacht (die ik vlug verlies) en impuls controle... Je voelt mij misschien al aankomen. TTM wordt vaak als impuls controle stoornissen gezien. Ik ben niet voor hokjes en vakjes etc. Ik weet best dat ik het ZELF moet aanpakken en geen slachtoffer ben. Maar ik vroeg mij af of er veel TTMers zijn met dezelfde uitsteldrang als mij?

Denken jullie dat er een verband zou kunnen zijn? Of is het toeval? Graag jullie mening aub! Bedankt!
jolien is offline   Met citaat reageren
Oud 8 augustus 2006, 17:45   #2
Lila
Proefkonijn
 
Lila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 november 2004
Berichten: 310
Yo! Hier nog eentje!
Plannen kan ik prima, ik houd me er alleen nooit aan.
Lila is offline   Met citaat reageren
Oud 8 augustus 2006, 18:50   #3
ingevdb
ingeske
 
ingevdb's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Locatie: Vlaams-Brabant, België
Berichten: 95
hey!

weet niet of er een verband zou kunnen zijn, missch wel, maar kan je alleszins al zeggen dat ik ook verschrikkelijk ben op dat vlak. stel echt ALLES uit tot het aller-allerlaatste moment, wanneer de druk om het te doen zodanig groot is geworden, dat ik gek word vd stress en idd, dat heeft wel gevolgen voor mijn haar dan...

benieuwd of er nog meer zijn!

inge
ingevdb is offline   Met citaat reageren
Oud 8 augustus 2006, 19:06   #4
eus
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 19 februari 2002
Locatie: south-east of holland
Berichten: 219
Hallo allemaal,
Zeer herkenbaar stukje voor mij!! Ik ben ook echt een uitsteller, van kleine praktische dingetjes die ik moet doen, tot moeilijke grotere acties. Zo ook met het haarstrekken, 'morgen stop ik' is een bekende...valkuil.
De laatste paar jaar oefen ik wel met sneller actie ondernemen, en het gaat wel wat beter vind ik. En dat voelt goed. De reden dat ik dingen uitstel is meestal omdat ik ze moeilijk of spannend vind. Tegenwoordig probeer ik meer te denken, doe het nu direct maar, want morgen, of overmorgen vind je het nog steeds spannend! Niet morgen, maar nu! En wat betreft die procrastinatie, interessant..misschien toch iets neuologisch wat bij ons de trekdrang veroorzaakt. IK ga er nog maar eens op onderzoek...
groetjes Eus.
eus is offline   Met citaat reageren
Oud 8 augustus 2006, 22:15   #5
Isabelle
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 11 april 2002
Berichten: 40
Hey iedereen,

Sommige onder jullie zullen me misschien nog kennen, maar het is al een hele tijd geleden dat ik hier nog iets geschreven heb. Van tijd tot tijd lees ik hier wel nog. Ik ben nog meegeweest met jullie op een van de eerste ontmoetingen in 'S-Bosch met Bolleke, Oilily, Ilse, Madelief,.. Wel nu kom ik hier vanavond terug op het forum terecht en lees ik de thread ove r het uitstellen..Welja ik wou net hetzelfde schrijven vanavond. Het is bij mij weer zover gekomen. Ik moest normaal in juni afstuderen, maar heb besloten mijn eindwerk in tweede zit in te dienen. Dat was al het eerste uitstel..had mezelf helemaal wijsgemaakt dat het dan een stuk vlotter zou gaan, dat ik veel rustiger zou zijn en dat er dan minder haren zouden sneuvelen..Wel ja je voelt het al aankomen, ik heb nu nog een kleine twee weken en het eindwerk is nog niet af... het wordt ongelofelijk stressen en de haren die ik deze zomer weer liet groeien (na heel wat schade tijdens de examens) zullen en zijn al aan het sneuvelen. Ik moet nu gewoon doorbijten, want als ik het nu niet indien, moet ik sowieso een thesisjaar nemen en dat heb ik er echt niet voor over. De thesis zal afraken, maar niet op de manier dat ik het wil of ik zal het te snel moeten afwerken en daardoor belangrijke dingen vergeten..Ik mag nu natuurlijk ook niet te negatief gaan denken, het is nu gewoon een kwestie van de dingen in handen te nemen en ervoor te gaan...(maar ja hoeveel keer heb ik dat zinnetje in mijn leven al niet gebruikt...)

Ik zelf trek al aan mijn haren sinds mijn tiende, dat is ondertussen al bijna 13jaar.. thuis dachten te altijd dat het zomaar voorbij zou gaan. Niet dus..De laatste tien jaar loop ik dan ook met een sjaaltje rond mijn hoofd geknoopt. Maakt ondertussen al deel uit van mezelf, mensen kunnen zich niet meer zonder inbeelden, ik trouwens ook niet..al hoop ik wel ooit terug een mooie bos bruine golvende haren te hebben. Dat uitstellen heb ik ook van in de lagere school, ik weet niet aan wat ik het moet toeschrijven. Misschien een stukje de aard van het beestje? Mijn grote faalangst (voor alles en nog wat) zal er ook wel mee te maken hebben, maar toch opmerkelijk dat vele onder jullie dit ook hebben. Zolang ik rustig ben en me ok voel, trek ik relatief weinig haren uit, maar het tij kan snel keren...

Vele groetjes,

Isabelle*
Isabelle is offline   Met citaat reageren
Oud 8 augustus 2006, 22:30   #6
Shame
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 juli 2006
Locatie: Groningen
Berichten: 14
Jeetje wat een herkenning. Ik ben ook een extreeeeme uitsteller: mensen bellen, (moeilijke) telefoontjes plegen, financiële dingen regelen, het huishouden, klusjes op mijn werk, etc.etc. Echt alles stel ik uit. Om af en toe gek van te worden. En tja, dan trek ik voor de stress nóg weer meer haren uit mijn hoofd.
Verder kan ik me ook altijd moeilijk concentreren en kan ik niet veel dingen tegelijk doen (1 ding is al genoeg). Het zou inderdaad best wel eens iets neurologisch kunnen zijn.
Shame is offline   Met citaat reageren
Oud 8 augustus 2006, 23:35   #7
dian
HaarWeb lid
 
dian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2002
Locatie: Gelderland
Berichten: 178
ik herken het ook helemaal.. ik wil HEEL veel en zie dan door de bomen t bos niet meer, ga piekeren en kom uiteindelijk nergens aan toe! (is al een heel stuk minder extreem maar heb er nog steeds veel last van.)
dian is offline   Met citaat reageren
Oud 9 augustus 2006, 09:24   #8
Oilily
HaarWeb lid
 
Oilily's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2002
Berichten: 1.105
Jolien

Misschien moet je in Spanje gaan wonen? Manana grapje hé

Uitstellen, niet echt nee, alleen, dingen op het werk die ik niet graag doe, laat ik wat langer liggen, dat wel.
Op school tijdens de examens kon het zijn dat ik me bleef bezig houden met frullen tot het bijna te laat was of dat ik telkens hetzelfde stuk leerstof herhaalde en niet aan de rest toekwam... Dat herinner ik me nog wel.
Ik ben juist een overmatige planner, als ik niet kan plannen, leef ik niet. Als er iets wijzigt in mijn planning, kan dat voor mij een heleboel stress veroorzaken.

Groetjes
Kim
Oilily is offline   Met citaat reageren
Oud 9 augustus 2006, 10:26   #9
Jente
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 10 februari 2004
Berichten: 1.040
Ik herken dat uitstelgedrag ook niet. Mijn studie is perfect volgens plan verlopen, ik had altijd alles op tijd klaar. Op mijn werk ben ik wel een stuk gedrevenheid van mijn studietijd kwijtgeraakt, maar als ik een deadline heb dan haal ik die. In mijn huishouden blijft wel eens iets liggen, maar dat pik ik dan toch vrij snel weer op. Dingen organiseren, verjaardagskaartjes sturen e.d. doe ik doorgaans op tijd. En als ik iets wil, zoals een cursus volgen, dan maak ik daar eigenlijk vrij snel werk van.
Wat ik wél meemaak is dat ik moet rennen voor de bus of als ik ergens heen moet dat ik dan nog 3x voor de spiegel sta waardoor ik aan de late kant ben. (In tegenstelling tot Oilily die doorgaans een kwartier te vroeg aan je deur staat )
Dus nee, ik voel me globaal geen uitsteller, en de dingen lopen niet echt in het honderd. Ik wil alles onder controle hebben. Maar op het vlak van TTM faal ik. En daar is het iedere keer zo van: "dit is de laatste dag dat ik trek", "vanaf nu ga ik er tegenin" - om dan telkens weer een steek te laten vallen...
Jente is offline   Met citaat reageren
Oud 9 augustus 2006, 11:21   #10
Oilily
HaarWeb lid
 
Oilily's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2002
Berichten: 1.105
Maar da's uit pure verveling, Jente en omdat ik jou zo ongelooflijk tof vind, dat ik vroeger vertrek. Heb je dat nu nog niet door?
Oilily is offline   Met citaat reageren
Oud 9 augustus 2006, 11:23   #11
Oilily
HaarWeb lid
 
Oilily's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2002
Berichten: 1.105
En ik lieg tegen mezelf als ik in de supermarkt weer een pak chips koop en zeg: 'Ik eet er een paar en de rest is voor morgen en de dagen nadien'... Ja ja, taraara!
Maar ze zijn toch zo lekker, de spookjeschips van den Delhaize
Oilily is offline   Met citaat reageren
Oud 9 augustus 2006, 11:33   #12
Jente
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 10 februari 2004
Berichten: 1.040
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oilily
Maar da's uit pure verveling, Jente en omdat ik jou zo ongelooflijk tof vind, dat ik vroeger vertrek. Heb je dat nu nog niet door?
Hehe
Maar dat ik dan met een nog maar half gebakken groentecake op de afspraak verschijn, is dan wel jouw schuld!

(oei oei, uitstelgedrag hè, ik had die cake de avond voordien al moeten bakken natuurlijk )
Jente is offline   Met citaat reageren
Oud 9 augustus 2006, 11:43   #13
Oilily
HaarWeb lid
 
Oilily's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2002
Berichten: 1.105
Ge zit bijna aan 1000 berichtjes!
Oilily is offline   Met citaat reageren
Oud 9 augustus 2006, 11:48   #14
Jente
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 10 februari 2004
Berichten: 1.040
ieks! dat is gewoonweg eng!
Jente is offline   Met citaat reageren
Oud 9 augustus 2006, 12:15   #15
Anneli
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 1 augustus 2006
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 11
Hier nog eentje die enorm veel last heeft van uitstelgedrag. Ik heb me laten wijsmaken dat mensen die lijden aan actieve faalangst, zich te pletter werken, terwijl passieve faalangstigen net alles zo lang mogelijk uitstellen. Ik val dus duidelijk onder die laatste categorie: ik stel alles uit omdat ik bang ben dat ik de uitgestelde taak niet zal aankunnen of wat dan ook, terwijl ik goed genoeg weet dat ik het wel zal kunnen of dat het zeker geen ramp is als ik het toch niet blijk te kunnen.

Het is mogelijk dat er een verband is: ik denk dat zowel ttm als uitstelgedrag/ faalangst gewoon veel met angsten en stress te maken heeft. Eigenlijk zijn beide ttm als uitstelgedrag twee gedragsvormen die op een "verkeerde" manier omgaan met angst en/of stress, m.a.w. de angst wordt een verkeerde manier gekanaliseerd of veruiterlijkt, if you will. Of zoiets. Ik ben geen psycholoog dus voel jullie vrij om mij te verbeteren.
Anneli is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Morgen D-day Caroline TTM - Algemeen 17 31 december 2005 00:10


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 00:30.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.