Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Medicijnen/haargroeimiddelen

Reageren
 
Discussietools Waardering: Waardering discussie: 4 stemmen, 5,00 gemiddeld. Weergave
Oud 15 juli 2006, 13:33   #151
cees
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 9 mei 2001
Locatie: Amsterdam
Berichten: 958
Iemand hier al wat meer verduidelijking verkregen over dit onderwerp wat arno aanstelde? Ik kan er niks over vinden....
cees is offline   Met citaat reageren
Oud 17 juli 2006, 17:47   #152
cees
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 9 mei 2001
Locatie: Amsterdam
Berichten: 958
iemand...?
cees is offline   Met citaat reageren
Oud 20 juli 2006, 14:01   #153
Vince001
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 maart 2004
Locatie: Ned
Berichten: 941
Een tijdje terug heb ik het boek “Inflammation Nation” van Floyd Chilton gelezen. Typisch Amerikaans, maar al met al best een aardig boek dat een paar opvallende punten aanhaalt. De schrijver is een professor aan Wake Forest University in de VS en heeft jarenlang onderzoek gedaan naar “inflammation” en de rol die dit speelt bij aandoeningen als diabetes, astma, hartfalen, artritis, eczeem, hooikoorts en allergieën. Volgens de schrijver is onze hedendaagse voeding de grote boosdoener achter allerlei auto-immuun ziektes zoals ze hierboven genoemd staan (maar dat wisten we, min of meer, al). Aan de hand van een uitgebreid dieet/ programma kun je je levensstijl aanpassen en de kans op deze aandoeningen verkleinen of de effecten ervan sterk verminderen.

Voor geïnteresseerden een aantal opvallende punten:
- Het is niet zozeer Omega6 in de pure vorm dat slecht is voor ons lichaam. [/B] Omega 6 (Linoleic, LA) is voor het lichaam zeer moeilijk om te zetten in het voor ons zeer slechte, ontstekingbevorderende, Arachidonic (AA). Het proces van LA naar AA is lang en kost veel tijd. De reden dat de AA-waarde toch bij veel mensen veel te hoog is, komt doordat AA zelf in veel hedendaags voedsel voorkomt. (Dit verklaart misschien ook bijv. waarom de bloedtest van Tiuri aangaf dat LA hoog was, GLA, EDA en DGLA laag en AA weer hoog. Het aanmaken van die middelste drie kost veel moeite, de laatste, en slechtste, krijgen we in grote hoeveelheden met ons dagelijks voedsel binnen en maakt dus geen deel meer uit van het omega 6 “treintje”.)

- Zeer opvallend: de meeste zalm is slecht. Het grootste deel van de zalm die men hier in supermarkten e.d. verkoopt is gekweekt en bevat een enorme hoeveelheid aan AA. Er schijnt wilde zalm verkrijgbaar te zijn via bepaalde merken, alleen weet ik nog niet welke dat zijn en waar men die kan krijgen. De boodschap: eet géén zalm uit de supermarkt, in restaurants, e.d.

- Snelle koolhydraten bevorderen de AA-activiteit. AA op zijn beurt activeren een bepaalde molecuul, PPAR genaamd en die zorgt weer voor extra opname van glucose. Zo ontstaat een cirkeltje van glucose en AA die elkaar stimuleren.

- Voor vegetariërs is er ook hoop: Er schijnt nog veel ontwikkeling te zitten in onderzoeken naar plantaardige visolie-vervangers. Een voorbeeld is Echium Platagineum, in het boek Patterson’s Cure genoemd. Het bevat stearidonic acid (SDA) en zou veel van de positieve effecten van EPA hebben. Maar zoals gezegd, er moet nog veel onderzocht worden in deze hoek.

- Neem minstens 3 maal daags 1000 mg Omega3 en 1000 mg borage oil.
Het aardige van het dieet, waar het boek eigenlijk over gaat, is dat het getest is door Chilton zelf in verschillende onderzoeken. Hij beschrijft gevallen waarbij personen die een van de eerder genoemde aandoeningen hadden, het grootste deel van hun klachten kwijtraakten. Het dieet zou in principe voor het overgrote deel van de volgers moeten werken.

Bronnen van AA zijn oa: vet varkensvlees, orgaanvlees, kalkoen, gekweekte zalm, eigeel. Dit klinkt misschien wat mager, maar bepaalde stoffen, zoals eigeel en vet, worden aan veel hedendaagse voeding toegevoegd.

Over het boek: Is leuk geschreven, maar heeft veel tijd nodig om “to the point” te komen. Het staat vol met recepten en bespreekt uitgebreid een dagelijks dieet. Verder staan er lijstjes in met producten die je beter wel en niet kunt eten.
Vince001 is offline   Met citaat reageren
Oud 20 juli 2006, 14:32   #154
ugh
HaarWeb lid
 
ugh's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 maart 2002
Berichten: 944
Geslacht:
Cholesterol

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vince001
[...]
Voor de geinteresseerden, Inflammation Nation:
http://www.amazon.com/gp/product/074...996640?ie=UTF8

Tegenwoordig weet je haast niet meer welke conclusies van onderzoeken je moet geloven. "Cholesterol is slecht" hoor je overal, en dan krijg je te horen dat het niet direct met cholesterol te maken heeft, en dat het zelfs goed is:
http://forum.dutchbodybuilding.com/f...ziekten-67949/
http://www.body-fitness.nl/forum/m_2...esterol/tm.htm
__________________
Regimen: niets meer
ugh is offline   Met citaat reageren
Oud 20 juli 2006, 18:44   #155
vrosjnivosj
HaarWeb lid
 
vrosjnivosj's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2005
Berichten: 1.502
Misschien is omega 3 en GLA overgewardeert, want hoeveel mensen op andere forums hebben al goeie resultaten behaald met de combi borage olie en visolie?
__________________

vrosjnivosj is offline   Met citaat reageren
Oud 20 juli 2006, 19:30   #156
cees
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 9 mei 2001
Locatie: Amsterdam
Berichten: 958
wat en waar kan je borage olie halen, slik nu namelijk alleen nog maar omega 3 van de kruidvat?!
cees is offline   Met citaat reageren
Oud 20 juli 2006, 19:49   #157
vrosjnivosj
HaarWeb lid
 
vrosjnivosj's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2005
Berichten: 1.502
In een reform zaak. Als ze het niet in de rekken hebben staan dan kun je altijd laten bestellen. Ze hebben borage olie niet in de rekken omdat het niet zoveel verkocht word. En ze hebben ook teunisbloemolie in de rekken liggen.
Stap eens binnen en vraag het.
groet
__________________

vrosjnivosj is offline   Met citaat reageren
Oud 20 juli 2006, 22:25   #158
joshua
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 18 augustus 2005
Berichten: 65
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrosjnivosj
Misschien is omega 3 en GLA overgewardeert, want hoeveel mensen op andere forums hebben al goeie resultaten behaald met de combi borage olie en visolie?
Het is een beetje een hype op haarfora op het moment, net als bijv. Alpecin dat een tijd terug was.
Over een paar maand hoor je er veel minder over denk ik.
joshua is offline   Met citaat reageren
Oud 21 juli 2006, 13:36   #159
Vince001
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 maart 2004
Locatie: Ned
Berichten: 941
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ugh
Voor de geinteresseerden, Inflammation Nation:
http://www.amazon.com/gp/product/074...996640?ie=UTF8

Tegenwoordig weet je haast niet meer welke conclusies van onderzoeken je moet geloven. "Cholesterol is slecht" hoor je overal, en dan krijg je te horen dat het niet direct met cholesterol te maken heeft, en dat het zelfs goed is:
http://forum.dutchbodybuilding.com/f...ziekten-67949/
http://www.body-fitness.nl/forum/m_2...esterol/tm.htm
Ik denk dat een groot deel van verwarring ontstaat doordat er een aanzienlijke kloof zit tussen de wetenschap en "het dagelijks leven". Terwijl je huisarts nog vanalles roept over wat wel en niet goed voor je is, hebben wetenschappers -soms al jaren eerder- aangetoond dat het tegendeel waar is. Waarom die informatie zo langzaam doorkomt, weet ik niet.

Ik noemde hier al eerder het Voedingscentrum in Den Haag. Zij hebben nog heel lang beweerd dat mensen dik worden van veel vet voedsel. Toen zelfs tante Truus van de buren al wist dat snelle koolhydraten een belangrijkere rol spelen, hebben zij hun voorlichting na tijden ook maar aangepast.
Vince001 is offline   Met citaat reageren
Oud 21 juli 2006, 13:41   #160
Vince001
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 maart 2004
Locatie: Ned
Berichten: 941
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door joshua
Het is een beetje een hype op haarfora op het moment, net als bijv. Alpecin dat een tijd terug was.
Over een paar maand hoor je er veel minder over denk ik.
Zelf zou ik meer goed op mn voeding letten, incl. het omega-verhaal, omdat het gewoon goed voor mn lichaam is. Misschien kan daar een ontstekingremmende werking vanuit gaan die een minimale rol kan spelen tegen haaruitval, maar ik reken er niet op.

Hoe er op de buitenlandse fora mee omgegaan wordt is, denk ik, tamelijk onrealistisch. Ze zijn daar idd wat meer van de hypes.
Vince001 is offline   Met citaat reageren
Oud 21 juli 2006, 17:32   #161
joshua
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 18 augustus 2005
Berichten: 65
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vince001
Zelf zou ik meer goed op mn voeding letten, incl. het omega-verhaal, omdat het gewoon goed voor mn lichaam is.
Precies, daarom neem ik het ook.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vince001
Hoe er op de buitenlandse fora mee omgegaan wordt is, denk ik, tamelijk onrealistisch. Ze zijn daar idd wat meer van de hypes.
Desondanks soms wel grappig om te volgen
joshua is offline   Met citaat reageren
Oud 22 juli 2006, 19:43   #162
vrosjnivosj
HaarWeb lid
 
vrosjnivosj's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2005
Berichten: 1.502
Bij welke Europese webwinkel kan ik borage olie kopen?
__________________

vrosjnivosj is offline   Met citaat reageren
Oud 28 juli 2006, 14:15   #163
BiTemp
Live & Learn
 
Geregistreerd: 5 september 2005
Locatie: Buitenland
Berichten: 115
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrosjnivosj
Bij welke Europese webwinkel kan ik borage olie kopen?
http://www.worldwideshoppingmall.co....borage-oil.asp

In vloeibare vorm is het relatief goedkoper. Een theelepel geeft tweemaal de minimaal aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van 600 mg (bron: Inflammation Nation, Dr. Chilton). Vergeet niet te compenseren met visolie (EPA). De smaak is niet al te slecht, beetje komkommerachtig.
__________________

minoxidil 15% (sinds 2005)
shea butter
BiTemp is offline   Met citaat reageren
Oud 28 juli 2006, 18:52   #164
Vince001
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 maart 2004
Locatie: Ned
Berichten: 941
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BiTemp
http://www.worldwideshoppingmall.co....borage-oil.asp

In vloeibare vorm is het relatief goedkoper. Een theelepel geeft tweemaal de minimaal aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van 600 mg (bron: Inflammation Nation, Dr. Chilton). Vergeet niet te compenseren met visolie (EPA). De smaak is niet al te slecht, beetje komkommerachtig.
Chilton heeft het in zijn boek niet over 600mg borgae olie, maar over 600mg GLA, de voor ons belangrijke stof in de olie. Per 1000mg borage, krijg je 200mg GLA binnen. Je hebt dus per dag 3000mg borage olie nodig...
Vince001 is offline   Met citaat reageren
Oud 28 juli 2006, 22:29   #165
BiTemp
Live & Learn
 
Geregistreerd: 5 september 2005
Locatie: Buitenland
Berichten: 115
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vince001
Chilton heeft het in zijn boek niet over 600mg borgae olie, maar over 600mg GLA, de voor ons belangrijke stof in de olie. Per 1000mg borage, krijg je 200mg GLA binnen. Je hebt dus per dag 3000mg borage olie nodig...
Sorry, dat vergat ik erbij te vermelden. Bij de berekening voor de benodigde hoeveelheid borage oil heb ik daar echter wel rekening mee gehouden. Een theelepel is namelijk ongeveer 6 gram borage olie (en bevat dus 2x aanbevolen hoeveelheid GLA).

Vince, hoe lang volg jij het Chilton dieet + olie en heb je er merkbaar voordeel van?
__________________

minoxidil 15% (sinds 2005)
shea butter

Laatst gewijzigd door BiTemp; 28 juli 2006 om 22:40
BiTemp is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Seborroïsch eczeem Tiuri AGA - Algemeen 1580 26 juli 2020 02:11
Kokosvet (lauric acid) Tiuri Medicijnen/haargroeimiddelen 111 20 november 2012 20:27
Verzuring tegengaan als oplossing voor AGA sjef Overige behandelingen 249 9 januari 2012 19:58
Voeding, vitamines & kruiden idoena Overige (haar)discussies - Algemeen 235 28 juli 2009 18:09
omega 3 RICK Medicijnen/haargroeimiddelen 2 10 september 2006 15:41


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 03:09.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.