Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > AGA - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 10 augustus 2015, 12:19   #1
nillo
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 10 augustus 2015
Berichten: 3
Geslacht:
Ziekte van graves en diabetes type 1( dun haar en haaruitval)

Ik ben momenteel 27 jaar, ik heb nu sinds een jaar last van dun haar en haaruitval en groeven op mijn nagels. Maar ik heb een auto immune ziekte waardoor ik diabetes type 1 gekregen heb en de ziekte van graves.
Maar na medicatie behandeling bleef mijn schildklier te snel werken en hebben ze mijn schildklier operatief verwijderd dus ik heb er geen meer. En slik ik l-thyroxine hiervoor.

Ik verlies hoofd haar en ik verlies zelfs ook wimpers, wenkbrauwen, lichaamshaar....

24/02/2015 L-thiroxine 225

TSH = 0,01 0,27-4,20 (mU/L)
vrije T4= 2.5 0,93-1,70 (ng/dl)
vrije T3= 3,9 2,5-4,3 (pg/ml)

25/03/2015 L-thiroxine 175

TSH = 0,02 0,27-4,20 (mU/L)
vrije T4= 26,17 12,8-20,4 (pmol/l)
Vrije T3= 5,06 4,0-6,80 (pmol/l)

12/05/2015 L-thiroxine 125

TSH = 11,85 0,40-4,00 (mu/l)
Vrije T4= 15,8 9,0-20,7 (pmol/l)
Vrije T3= 3,75 3,22-6,50 (pmol/l)
vitamine D 18 20-100 (ng/ml)

08/06/2015 L-thiroxine 150

TSH = 2,03 0,40-4,00 (mu/l)
Vrije T4= 16,7 9,0-20,7 (pmol/l)
Vrije T3= 4,09 3,22-6,50 (pmol/l)
Ijzer = 86 65-175 (ug/dl)
Ferritine = 139 24-446 (ng/ml)

04/08/2015 L-thiroxine 150

TSH = 0,29 0,40-4,00 (mu/l)
Vrije T4= 19,7 9,0-20,7 (pmol/l)
Vrije T3= 4,48 3,22-6,50 (pmol/l)

Te snel
Te traag
Goed

waarde van
08/06/2015 was een moment dat mijn medicatie nog niet gestabiliseerd was, ik slik nu L-thiroxine 125+25/2=137,5 vanaf
04/08/2015.

Vroeger slikte ik 225 van deze medicatie maar ze hebben een andere formule waardoor ik helemaal ontregeld ben.

Wat mijn vraag nu eigenlijk is, heeft het een positief effect als ik fenesteride zou nemen, minoxidil kan geen kwaad dat wist ik al maar over fina heb ik mijn vragen

Citaat:
Vanaf 1 januari 2015 wijziging van de formulering van L-Thyroxine® (Takeda) (levothyroxine): extra opvolging van de patiënt nodig

Op 1 januari 2015 zullen L-Thyroxine® (Takeda) tabletten op basis van het werkzame bestanddeel levothyroxine, een nieuwe formulering kennen, door verandering van de hulpstoffen. De nieuwe formulering leidt gemiddeld tot een 31% hogere blootstelling aan levothyroxine, wat blijkt uit een bioequivalentiestudie uitgevoerd door de firma op 24 gezonde vrijwilligers [1]. Gezien de nauwe therapeutisch-toxische marge van levothyroxine is het raadzaam om bij overschakelen van de oude formulering naar de nieuwe, de TSH-waarden van de patiënt op te volgen en hem of haar in te lichten over de mogelijke symptomen van overdosering die bij deze omschakeling zouden kunnen voorkomen.
Aan de arts wordt aangeraden om bij het overschakelen naar de nieuwe formule de voordien gebruikte dosis te blijven voorschrijven, en na 8 weken een controle van de TSH-waarden te plannen om eventueel een dosisaanpassing te kunnen doorvoeren tot een normale TSH-waarde (0.4-2.5 mE/L) wordt bereikt. In een switch-studie, uitgevoerd door de firma, moest bij 63% van de patiënten (n=84) een dosisverlaging uitgevoerd worden (TSH-waarde <0.4 mE/L gemeten 8 weken na omschakeling naar de nieuwe formulering) 1. Naast opvolging van de TSH-waarden is het belangrijk om de patiënt ook klinisch op te volgen. De mogelijke symptomen van overdosering zijn deze van hyperthyreoïdie: hartkloppingen, nervositeit, slapeloosheid, overmatig zweten, troebel zicht, gewichtsverlies bij goede eetlust, diarree en menstruatiestoornissen. Ten slotte wordt aanbevolen om zo weinig mogelijk voorschriften L-Thyroxine® uit te schrijven tot 1 januari, om te vermijden dat patiënten een voorraad van verpakkingen met de oude formulering aanleggen. De arts hoeft geen “oude formule” of “nieuwe formule” voor te schrijven : het is de aflevering die voor eenzelfde voorschrift verandert.
Aan de apotheker wordt gevraagd om bij de aflevering van de nieuwe formulering de patiënt er attent op te maken zijn arts te raadplegen op het ogenblik van omschakeling. De apotheker kan best de patiënt ook inlichten over de mogelijke ongewenste effecten bij omschakeling. Nieuwe verpakkingen (met andere CNK-codes) zullen beschikbaar zijn vanaf 19 december 2014 en de tabletten met de oude formulering zullen op 1 januari 2015 onbeschikbaar worden. De tabletten veranderen niet van uiterlijk maar de verpakking zal duidelijk gemerkt zijn met ‘Nieuwe formule’ gedurende ongeveer een jaar. [2]


Laatst gewijzigd door nillo; 10 augustus 2015 om 12:22
nillo is offline   Met citaat reageren
Oud 10 augustus 2015, 12:32   #2
kalekop28
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 13 december 2014
Berichten: 579
Geslacht:
Allereerst beterschap man!

Zover ik het weet doet tiromel of levothyroxine als medicijn zijnde niet veel met haar. Medicijngebruik is in het algemeen niet goed voor het haar, vele soorten zijn slecht voor je haren.

Diabetes en schildklierproblemen zijn een aanslag op je haardos, bekent verhaal.

Finasteride wordt meer gebruikt voor haaruitval met genetisch aanleg. Het vermindert de dht productie die verantwoordelijk wordt gehouden bij mannelijk genetisch haaruitval.

De vraag is of je naast dit allemaal last hebt van aga? Haaruitval met als oorzaak ziekte of medicijngebruik kan tijdelijk zijn, na stoppen met gebruik of genezing van ziekte kan je hergroei krijgen, net als bij chemotherapie als vb.

Als het je haarwortels aantast, dan ben je de sjaak. Komt echter niet vaak voor, meestal zie je zelfs bij de meest vreselijke kankerpatiënten hergroei. Tenzij je genetisch aanleg ervoor hebt, dan is het andere verhaal. Dan versnelt het de kaal wordingsproces of je wordt direct kaal.

Gezond zijn en gezond leven is in het algemeen goed voor haar. Fina gebruik is enkel verstandig als je genetisch aanleg hebt en hierdoor door ziekte en-of medicijngebruik het genetisch aangelegde kaal wordingsproces stimuleert.

Dit is hoe ik ernaar kijk, check even of de aga-patroon in je haaruitval herkenbaar is, aangezien alles is uitgevallen denk ik niet zo snel dat je aga hebt. Verdere expertise op het gebied ontbreekt natuurlijk, beste zal toch een antwoord van deskundigen ernaar zijn.

suc6 en beterschap!
kalekop28 is offline   Met citaat reageren
Oud 10 augustus 2015, 12:57   #3
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
Ik zou zeer zeker niet aan finasteride beginnen. Concentreer je op het weer goed ingeregeld raken.

Wanneer je weer in een stabiele situatie zit, dan zou -als ik het goed heb begrepen- je haar zich ook weer moeten herstellen. Als je op dat moment een AGA-patroon herkent, dan zou je finasteride kunnen overwegen. Samen met je behandelend arts. Ik zou geen enkel risico nemen en zelfdokteren, wat dat aangaat!
__________________
Maatregelen:
04-2002: minoxidil (van NW3- naar NW2+, normale kruin)
07-2004: finasteride (dichter haar, ook frontaal)
11-2006: FUE (1400 grafts) frontaal (ProHair, van NW2+ naar NW2-)
05-2010: FUE ( 900 grafts) frontaal (ProHair, van NW2- naar NW1,5)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
_____________________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie
Haarwoordenboekje - Huishoudelijk reglement - Suggesties & feedback]
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Oud 10 augustus 2015, 12:59   #4
nillo
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 10 augustus 2015
Berichten: 3
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kalekop28 Bekijk bericht
Allereerst beterschap man!

Zover ik het weet doet tiromel of levothyroxine als medicijn zijnde niet veel met haar. Medicijngebruik is in het algemeen niet goed voor het haar, vele soorten zijn slecht voor je haren.

Diabetes en schildklierproblemen zijn een aanslag op je haardos, bekent verhaal.

Finasteride wordt meer gebruikt voor haaruitval met genetisch aanleg. Het vermindert de dht productie die verantwoordelijk wordt gehouden bij mannelijk genetisch haaruitval.

De vraag is of je naast dit allemaal last hebt van aga? Haaruitval met als oorzaak ziekte of medicijngebruik kan tijdelijk zijn, na stoppen met gebruik of genezing van ziekte kan je hergroei krijgen, net als bij chemotherapie als vb.

Als het je haarwortels aantast, dan ben je de sjaak. Komt echter niet vaak voor, meestal zie je zelfs bij de meest vreselijke kankerpatiënten hergroei. Tenzij je genetisch aanleg ervoor hebt, dan is het andere verhaal. Dan versnelt het de kaal wordingsproces of je wordt direct kaal.

Gezond zijn en gezond leven is in het algemeen goed voor haar. Fina gebruik is enkel verstandig als je genetisch aanleg hebt en hierdoor door ziekte en-of medicijngebruik het genetisch aangelegde kaal wordingsproces stimuleert.

Dit is hoe ik ernaar kijk, check even of de aga-patroon in je haaruitval herkenbaar is, aangezien alles is uitgevallen denk ik niet zo snel dat je aga hebt. Verdere expertise op het gebied ontbreekt natuurlijk, beste zal toch een antwoord van deskundigen ernaar zijn.

suc6 en beterschap!
hoi kalekop bedankt voor je reactie

ik heb geen aga, dat kon mijn dermatoloog zeggen, maar ze zij wel dat traag en snel werkende schildklier haaruitval veroorzaakt en aangezien ik een heel lange tijd niet goed geregeld ben zal het nog even duren voor het terug stabiliseert. Maar ik gebruik wel minoxidil, maar ik weet gewoon niet of het een posetieve invloed zal hebben als ik fina pak want fina is voor aga en niet voor haaruitval met schildklier vermoed ik. Daarom deze vraag hehe
nillo is offline   Met citaat reageren
Oud 10 augustus 2015, 13:03   #5
nillo
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 10 augustus 2015
Berichten: 3
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnthonieH Bekijk bericht
Ik zou zeer zeker niet aan finasteride beginnen. Concentreer je op het weer goed ingeregeld raken.

Wanneer je weer in een stabiele situatie zit, dan zou -als ik het goed heb begrepen- je haar zich ook weer moeten herstellen. Als je op dat moment een AGA-patroon herkent, dan zou je finasteride kunnen overwegen. Samen met je behandelend arts. Ik zou geen enkel risico nemen en zelfdokteren, wat dat aangaat!
Momenteel slik ik ook geen fina. Maar als het zou helpen dan deed ik het wel. Maar omdat ik lees dat fina goed is voor aga wat bij mij denk ik niet het geval is blijf ik er liever van af
nillo is offline   Met citaat reageren
Oud 10 augustus 2015, 16:52   #6
kalekop28
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 13 december 2014
Berichten: 579
Geslacht:
Zoals anthonie ook zegt, niet doen, als je tenminste geen aga hebt.

Naast diabetes, tiromel ook nog finasteride slikken is bovendien niet echt verstandig, dat je het weet.
kalekop28 is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 12:41.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.