Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Haarproblemen bij vrouwen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 17 januari 2016, 20:41   #1
Minie78
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 17 januari 2016
Berichten: 1
Geslacht:
Question Welke bloedtesten vragen bij dokter?

Hallo, ik ben een vrouw van 37 en mijn haar is extreem dun geworden en ik maak me erge zorgen en ben er eerlijk gezegd nogal verdrietig van

Ik ben flink gaan lezen op internet en blij dat ik dit forum heb gevonden, ik hoop dat jullie me op weg kunnen helpen, wat kan dit een mens bezig houden zeg...bah!

Ik vermoed (hoop) zelf een vitamine tekort, aangezien ik vele voedsel intolleranties heb en daardoor erg eentonig eet.
Maar mijn dieet is in de laatste 13 jaar niet veranderd en anderhalf jaar geleden heb ik een zeer uitgebreid bloedonderzoek gehad (nadat de dokter mijn dieet hoorde) en alles was perfect in orde, behalve het foliumzuur was wat aan de lage kant. (vitamine geslikt)

Ik slik een driefasenpil Trigynon die wel de hier genoemde stof progestageen bevat, maar die slik ik ook al dikke 10 jaar, waarom zou dat nu opeens een reden voor haaruitval zijn.

Stress heb ik meer dan een jaar geleden wel gehad, maar lijkt me nu ook geen reden meer om spontaan haar te verliezen.

Wat is er wel veranderd:

*vorig jaar nog maar 3 grijze haren, dit jaar duidelijk meer en meer en meer (maar durf het nu niet te verven)

* Ik gebruikte vaker dan voorheen volume shampoo (john frieda) wat een stug gevoel geeft aan haar, en ik was bang dat "build-up" een reden kon zijn? Ik gebruik nu een natuurlijk shampoo van Weleda.

* wel wat meer zout in mijn dieet.

* minder vaak mijn haar gewassen, met het idee dat de natuurlijke oliën goed zouden zijn voor het haar en huid, dus haar de kans geven wat vet te laten worden alvorens het weer te wassen.

* vóór het dunner werd, spontaan haarpijn, terwijl mijn haar niet in een staart of id zat en wat meer haaruitval in de haarborstel begon op te vallen.

Sinds een flinke maand viel mij de steeds bredere scheiding op boven op mijn hoofd, niet achter de ponylijn, maar meteen vanaf het begin. Achter op mijn hoofd (wat nu ook steeds in een scheiding begint te vallen door de dunheid) en zijkanten is het ook extreem uitgedund en ik herken niét het typische patroon erin wat veel wordt beschreven bij erfelijk vrouwelijk haaruitval.
Ook komt er in mijn familie geen kaalheid/ haarproblemen bij vrouwen voor, bij mannen worden de inhammen dieper, maar verder niet. We hebben wel fijn haar.

Mijn hoofdhuid is gevoelig tijdens het borstelen en als ik bv 2 minuten voorzichtig scheidingen in mijn haar maak om het te bekijken, dan heb ik uren erna nog steeds haarpijn (niet heel erg, maar wel duidelijk irritant aanwezig) , flink gevoelig dus, maar met het oog is niets te zien, geen bultjes of roodheid en geen jeuk of roos.

Het vreemde is, ik lijk nu juist weinig haaruitval te hebben, geen grote hoeveelheden in de borstel, doucheputje enz. Ik ben ze nu gaan tellen (ik borstel 2 keer per dag mijn haar en 's avonds tel ik de haren) en afgelopen week was het tussen de 50 en 80 haren per dag (ik las dat 100 normaal was), maar het lijkt gewoon niet meer opnieuw te willen groeien en het wordt dunner en dunner. Ook heb ik heel erg veel korte haren op mijn hoofd van +/- 2 cm, terwijl ik lang haar heb .

Ik slik nu de ene dag een multivitamine en de ander vitamine B complex + elke dag extra vitamine D.

Maar het is nu tijd om naar de dokter te gaan, helemaal nu anderen het ook opvalt en het moeilijker wordt het te verbergen (ik HAAT de dokter om meerdere redenen, vandaar nu pas), maar welke testen moet ik aanvragen?

Alle vitaminen en mineralen neem ik aan,
maar ik las dat bij bv ijzer, ook ferritine moet worden getest?
Zijn er nog meer van die belangrijke dingen die misschien niet standaard worden getest, maar waar je extra om moet vragen?
Ik dacht ook schildklier en suikerziekte, maar hoe zit het verder met die hormonen wat de pil betreft?

Ik ik heb lang naar een lijstje gezocht, maar kan het niet vinden, hopelijk kunnen jullie mij advies geven, zodat ik bij de dokter duidelijk kan zeggen wat ik wil laten testen.

Alvast hartelijk dank
Minie78 is offline   Met citaat reageren
Oud 4 februari 2016, 13:25   #2
Desmond
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 19 januari 2014
Locatie: Eindhoven
Berichten: 9
Geslacht:
Kan je niet beter vragen om een verwijzing naar een dermatoloog? Een dermatoloog houdt zich bezig met aandoeningen van de huid, de nagels en het haar en kunnen je vast beter helpen.
Desmond is offline   Met citaat reageren
Oud 4 februari 2016, 14:23   #3
Effie
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 22 november 2015
Berichten: 234
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Minie78 Bekijk bericht
minder vaak mijn haar gewassen, met het idee dat de natuurlijke oliën goed zouden zijn voor het haar en huid, dus haar de kans geven wat vet te laten worden alvorens het weer te wassen.
Heb je al geprobeerd om je haar precies zo te behandelen als je deed voordat je haarpijn kreeg? Ik had trouwens ook meer last van haarpijn toen ik het minder waste. Alsof je blauwe plekken op je hoofd hebt. Volgens mijn dermatoloog hebben trouwens veel mensen met haaruitval haarpijn. De haarpijn is echter bij mij een stuk minder geworden (heb nog wel haaruitval), maar ik heb nog wel een extreem gevoelige jeukende huid, maar in mijn geval komt dit door het eczeem.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Minie78 Bekijk bericht
Mijn hoofdhuid is gevoelig tijdens het borstelen en als ik bv 2 minuten voorzichtig scheidingen in mijn haar maak om het te bekijken, dan heb ik uren erna nog steeds haarpijn (niet heel erg, maar wel duidelijk irritant aanwezig) , flink gevoelig dus, maar met het oog is niets te zien, geen bultjes of roodheid en geen jeuk of roos.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Minie78 Bekijk bericht
Ook heb ik heel erg veel korte haren op mijn hoofd van +/- 2 cm, terwijl ik lang haar heb .
Dat zouden nieuwe haren kunnen zijn. Iedereen heeft haren in verschillend stadia en van een andere leeftijd, dus korte, iets langere, lange haren. Als je haaruitval hebt, dan kunnen de korte haren meer gaan opvallen als ze eenmaal teruggroeien. Door de uitval en vervolgens hergroei wordt immers het aantal korte haren meer. Een andere oorzaak kan zijn dat de haren afbreken.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Minie78 Bekijk bericht
maar ik las dat bij bv ijzer, ook ferritine moet worden getest?
Zijn er nog meer van die belangrijke dingen die misschien niet standaard worden getest, maar waar je extra om moet vragen?
Ik dacht ook schildklier en suikerziekte, maar hoe zit het verder met die hormonen wat de pil betreft?
Het is zeker een idee om je schildklier te laten testen en het ferritine gehalte. Hiernaast kun je ook nog je hormonen laten testen, vit D, vitamine B. En zoals er was aangegeven wellicht een bezoekje naar de dermatoloog. Al is het misschien lastig om een doorverwijzing te krijgen als er niets aan je hoofdhuid te zien is. Kan de huisarts ook niets zien? Het blijft evengoed het proberen waard, want misschien zie jij wel niets, maar de dermatoloog wel, en ook zijn er dan mogelijkheden om het microscopisch te laten onderzoeken.

Laatst gewijzigd door Effie; 4 februari 2016 om 14:27
Effie is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 06:03.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.