Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Haarproblemen bij vrouwen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 26 november 2015, 14:30   #1
fluffy88
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 31 juli 2013
Berichten: 1
Smile Succesverhaal AGA

Hallo iedereen,

Ik wou toch even mijn (kleine) succesverhaal met jullie delen. Kwestie van sommigen onder jullie wat moed te geven, alhoewel ik besef dat mijn situatie en 'succesverhaal' niet voor iedereen zal gelden.

Laat ons beginnen bij het begin. Ik heb altijd al fijn haar gehad, elk kappersbezoek begon van kleins af aan met de zin 'amai, dat is fijn haar, gelukkig heb je er nog veel. Ik zal er wel volume in krijgen'. Inderdaad, fijn en futloos haar waar niet veel 'schwung' in zat (en waar niemand ooit schwung in kreeg), maar gelukkig had ik er veel.

Tijdens mijn puberjaren ben ik begonnen met de pil Yasmin. Geen bijwerkingen ofzo, ook geen effect op mijn haar. Tot ik na een 6-tal jaar pilslikken nood had om te stoppen, gewoon eens om te weten hoe mijn lichaam reageert als het niet volgestopt wordt met hormonen. Zo gezegd, zo gedaan. Na enkele weken begon het, dé haaruitval. Ik had op voorhand al eens gelezen dat dat kon gebeuren, maar dacht nooit dat dit bij mij ging voorvallen.
Het uitvallen was zo extreem dat ik na hooguit 2 maanden uit schrik opnieuw begonnen ben met de pil Yasmin, gelukkig stopte het uitvallen. Na een jaar opnieuw aan de pil begon het opnieuw fel uit te vallen. Het uitvallen stopte niet, zelfs niet na opnieuw een jaar. Mijn haar was dun, echt dun geworden. Ik kon er zo doorkijken en achteraan op mijn kruin kreeg ik zelfs een kale plek. Wat was de reden vroeg ik mij af, ik was toch zoals vroeger terug aan de pil?
Eerst naar de huisarts voor bloedonderzoek, ik was kerngezond. Dan naar de dermatoloog en na 2 minuten 'onderzoek' de diagnose AGA. Minoxidil meegekregen en dat was het.
Ik heb lang overwogen om de minoxidil te gebruiken, maar heb dit uiteindelijk niet gedaan. Ik wist dat ik een binnen enkele jaren aan kinderen wou beginnen en dat ik dan terug ging moeten stoppen met de minoxidil, met als gevolg opnieuw het uitvallen van de nieuwe haartjes. Een nieuwe golf van haaruitval zag ik niet zitten, dus experimenteerde ik intussen maar met vitaminen, toppik en heel veel volume-droogshampoo. Dit lukte aardig, mijn omgeving had niets door (behalve de mensen aan wie ik verteld heb dat ik AGA had).

Ongeveer anderhalf jaar geleden was hij daar dan: de kinderwens. Met enorm (maar echt enorm) veel angst stopte ik met de pil Yasmin. Ik had geluk, ik was direct zwanger maar toch begon de haaruitval na ongeveer 1 maand genadeloos. Het was wederom extreem, maar ik hield me vast aan de gedachte en hoop dat ik tijdens de zwangerschap een mooie bos haar zou krijgen. En dit klopte, na ongeveer 3 à 4 maanden stopte de haaruitval volledig. Ik verloor gedurende de rest van de zwangerschap geen enkel haar meer, wat een zaligheid!
Maar nu had ik angst voor de gevreesde postnatale haaruitval waar bijna elke vrouw mee te maken krijgt.
En ja hoor, quasi gelijktijdig met mijn bevalling begon ik terug haar te verliezen. Eerst een 'normale' hoeveelheid, dan na 3 maanden opnieuw pakken haar. Overal haar: op de vloer, in de douche, in de handjes van mijn kindje, op kleren, .... .
Ik wist, dit hoort bij het ontzwangeren en probeerde mij te focussen op mijn kindje. Mijn haar werd opnieuw dunner, ik kreeg inhammen (deze had ik nooit eerder gehad) en het werd opnieuw heel futloos. Ik hield mij vast aan de gedachte dat mijn haar wel tegen een stootje kon, aangezien ik er een heel pak 'opgebouwd' had tijdens de zwangerschap. Toch begon ik te zoeken op internet naar oplossingen zoals toppers. Ik ben zelfs langs geweest bij een haarwerker voor een offerte, maar op hun aanraden wachtte ik de situatie nog even af vooraleer een aankoop te doen.

Ik heb direct na mijn bevalling besloten niet opnieuw met de pil te beginnen. Naar mijn mening is die pil een grote trigger geweest voor mijn haaruitval. Dit lijkt een goede beslissing te zijn.
Toen mijn kindje ongeveer 5 maanden oud was stopte de haaruitval geleidelijk. Enkele weken later maakte ik een vreugdesprongetje: ik zag overal nieuwe, kleine haartjes!! En elke ochtend opnieuw maakte ik een vreugdesprongetje aangezien ik minder en minder haren in mijn kam had zitten.
De haaruitval is intussen (mijn baby is nu 8maanden) gereduceerd tot een 10-tal haren 's morgens in mijn kam. Mijn haar ziet er goed uit, ik heb vele nieuwe babyhaartjes en ik kan het opnieuw (na jaren enkel staartjes) los dragen (wel met een vleugje toppik voor de zekerheid )
De inhammen zijn weg en zelfs de uitgedunde plek op mijn kruin groeit langzaam maar zeker dicht. Alleen maar positieve gevolgen dus.

Ok, ik zal wel een vorm van AGA hebben maar ik ben ervan overtuigd dat de pil dit erger heeft gemaakt. Ik wil dit dus ook nooit meer in mijn lichaam.

Er is dus nog ergens wat hoop voor vrouwen met AGA. Laten we hopen dat mijn haar wat stabiliseert en dat het in ieder geval niet erger wordt. Een mooie, volle (reclame)bos haar zal ik nooit hebben. Maar ik ben in ieder geval niet meer bang om in de zon te lopen (dan zag je mijn dunne haar pas echt goed), of om in het te gaan zwemmen (nat, dun haar is geen goede combinatie) of om naar de kapper te gaan (hun opmerkingen waren moordend!!).

Wees ook niet bang om te stoppen met de pil, in eerste instantie kan je haar er 100x slechter uitzien, maar na verloop van tijd bestaat de kans dat je lichaam zich herstel. Een soort van 'reset' zeg maar.
Wat ik zeker ook nog wil meegeven is, laat je haaruitval een kinderwens niet in de weg staan. Ikzelf heb mijn kinderwens enige tijd uitgesteld omwille van de angst voor de haaruitval (zowel voor haaruitval door stoppen van de pil als voor de postnatale haaruitval).
Geen enkel haar op je hoofd is dat waard!

Veel liefs.
fluffy88 is offline   Met citaat reageren
Oud 2 december 2015, 11:56   #2
Litchi
AGA-lotgenote
 
Litchi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 juli 2005
Berichten: 16
Geslacht:
Bedankt voor je positieve verhaal!
Het zijn allemaal angsten waar ik ook mee worstel.

Hopelijk volgen er nog zulke verhalen.
Litchi is offline   Met citaat reageren
Oud 11 maart 2016, 23:26   #3
kiki79
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 2 februari 2016
Locatie: Oost-Vlaanderen
Berichten: 26
Geslacht:
Bij mij begon de haaruitval na mijn eerste zwangerschap, 3 maand na de bevalling. Dat is nooit helemaal meer goedgekomen. Tijdens zwangerschap 2 en 3 was mijn haar acceptabel en was ik dolblij. Mijn jongste is nu 4 maand en sinds een maand..... Na 12 jaar kan ik me er nog steeds niet bij neerleggen en blijf ik lezen en zoeken. Heb al vanalles geprobeerd en niets helpt maar maakt het ook niet slechter. Ik ben blij dat jij blij bent Ik hoop het ook ooit te zijn.
kiki79 is offline   Met citaat reageren
Oud 28 april 2016, 15:49   #4
Cataldo
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 23 december 2015
Berichten: 3
Geslacht:
Hallo,

ik neem sinds jaren de Diana pil, jaren geleden,3maand mee gestopt en terug herbegonnen wegens verschrikkelijk veel haaruitval, nu sinds een maand gestopt en valt het nog meer uit dan anders, ik moet wel zeggen sinds ik met de pil begonnen ben is mijn haar al die jaren blijven uitvallen.
Gelukkig had ik een weelderige bos haar.
Ik hoop dat ik ook binnen enige tijd zo positief als jou mag zijn, want het de drang om terug te herbeginnen is groot.
Mijn hoofdhuid jeukt enorm.
Cataldo is offline   Met citaat reageren
Oud 28 april 2016, 19:20   #5
Doemdenkertje
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 17 juli 2012
Locatie: Utrecht
Berichten: 140
Geslacht:
Inmiddels 7 maanden gestopt met de Diane. .... en al 6 maanden stevige uitval. Gelukkig ben ik happy met mijn haarwerk, en ben ook pas gestopt toen ik dat punt bereikt had. Was ik er 8 jaar geleden maar nooit aan begonnen voor mijn huid. Inmiddels is mijn haar een zielig hoopje ellende. Ben benieuwd of de uitval nog stopt als mijn hormonen weer iets beter in balans zijn. Maar daar ga ik maar niet meer van uit. Wat een rommel.....
__________________
Liefs,

Heleen

Don't let your struggle become your identity!!


December 2011: haar-ellende begonnen
Oktober 2013: diagnose AGA.

Na anderhalf jaar leven in onzekerheid, stress en angst, geen zin in nog meer onzekerheid t.a.v. het wel of niet aanslaan van medicatie:
Augustus 2013: HH gedeeltelijk haarwerk afgeleverd: wat een verademing!!
Doemdenkertje is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 08:24.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.