Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Chirurgische behandelingen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 30 juni 2012, 14:22   #1
Slckaer
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 26 juni 2012
Berichten: 46
Esteworld 3800 grafts + PRP

Beste Haarweb lezers,

Ik ben 23 jaar en heb sinds mijn 19e last van haaruitval. Na het lezen van meerdere ervaringen op dit forum heb ik besloten om een haartransplantatie te ondergaan.

Mijn donorhaar is naar mijn idee erg dik en ik vind het dan ook irritant wanneer ik lang haar heb. De ervaringen op dit forum over Esteworld heb ik opgevat als positief. Ik ben van Turkse afkomst, dus de keuze voor een haartransplantatie in Turkije was snel gemaakt.

Gisteren ben ik om 9 uur in de ochtend opgehaald door de chauffeur van Esteworld. Eenmaal aangekomen bij de kliniek is er een bloedonderzoek gedaan, vervolgens kon ik daar gaan ontbijten. Na het ontbijt heb ik een gesprek gehad met de arts. Zei vond mijn donorhaar erg mooi en mijn hoofd klein.

Vervolgens heeft de chauffeur mij naar het ziekenhuis gebracht. Hier werd ik warm ontvangen door de verpleegsters. De jonge arts (ik schat nog geen 30jaar) vertelde dat we samen de haarlijn gingen bepalen. Nadat ik mijn wenkbrauwen fronste werd mijn oude haarlijn duidelijk zichtbaar. Mijn haarlijn is niet veel verlaagd omdat ik nog jong ben. Met een lage haarlijn zou het later lelijk uitzien wanneer bestaande haren uitvallen. Ik ben hiermee akkoord gegaan, want de kruin bij mij is erg dun. Om een indicatie te geven, de nieuwe haarlijn was binnen 2 minuten getekend.
Vervolgens is mijn hoofd gemillimeterd en was ik klaar om naar de operatiekamer te gaan.

In de operatiekamer moest ik eerst op mijn buik gaan liggen en de verdoving werd in het achterhoofd geprikt. Ik wist dat dit pijn zou doen. Wat pijn doet is dat je de naald voelt prikken, na 2 seconden is er echter geen pijn meer. Wanneer je dus 10 tot 20 prikjes krijgt is het wel even bijten op je tanden.

Precies om 11 uur is het boren in het achterhoofd begonnen. Gedurende het boren moest ik op mijn buik liggen. Precies om half 3 zijn alle grafts uit het achterhoofd gehaald. In totaal waren er 15 bakjes compleet en 1 bakje met 44 grafts. In één bakje zit in totaal 250 grafts. Ik heb hiervan een foto mogen maken en ik zal deze in het fotoalbum plaatsen.
De mevrouw die aan het boren was deelde ook weer mee dat het donorhaar erg goed was. Weinig grafts met een enkel haartje en veel met dubbele en 3 haartjes.

Ik zeg er wel bij dat ik het niet makkelijk vond om 3,5uur op mijn buik te liggen. Mijn nek werd erdoor gespannen en ik kreeg uiteindelijk last van mijn rug.

Nadat de haartjes waren uitgehaald werd het voorhoofd verdoofd. Vervolgens kon ik wat gaan eten. Ik ben na het eten ook even naar de wc geweest. Ik was best duizelig!

Vervolgens zijn er gaatjes geprikt wat best lang duurde. Ik schat zo'n 2,5uur in totaal. De reden waarom dit lang duurde is omdat de gaatjes voornamelijk tussen bestaande haartjes werd geprikt. Ook is het zo dat er veel bloed en vocht uitkwam na het prikken van een gaatje. Het bloed of vocht moest dus telkens worden weggeveegd voordat er een nieuw gaatje kon worden geprikt.

Halverwege het prikken van de gaatjes kreeg ik ontzettend last van mijn donorgebied. Ik kan dit het beste omschrijven als een brandend gevoel. Hiervoor heb ik een infuus gekregen met daarin antibiotica. De pijn ging niet weg en vervolgens heb ik een pijnstiller gekregen. Na ongeveer een half uur ging de pijn weg. Dit was een behoorlijke opluchting.

De haartjes zijn door 3 assistentes tegelijk geplant. tegen het einde moest ik weer op mijn buik liggen. De haartjes op de kruin konden zo sneller en beter worden ingeplant. Op de buik liggen duurde nogmaals een uur. De laatste half uur vond ik het zwaarst. Wat mij betreft hadden ze mogen stoppen, ik had er echt genoeg van. De assistentes waren vastbesloten om alles in te planten. Zo zei één van de assistentes: we hebben het haar er niet voor niets uitgehaald. Achteraf vind ik dat ze gelijk hebben en ben ik blij dat ik het laatste half uur heb volgehouden.

Tot slot is er verband om het donorgebied geplakt. Toen ik werd afgezet bij het hotel was het inmiddels half 11! De behandeling duurde dus langer dan 11 uur. De behandeling vond ik zwaar, dit komt door de hoeveelheid grafts. Een behandeling van 3000 grafts zou veel lichter zijn, echter ben ik wel weer blij dat ik het achter de rug heb.

Ik zal foto's in het fotoalbum plaatsen van voor en na de behandeling.

Edit: Foto's week voor de behandeling en dag na de behandeling toegevoegd

Laatst gewijzigd door Slckaer; 30 juni 2012 om 15:57
Slckaer is offline   Met citaat reageren
Oud 30 juni 2012, 17:55   #2
Expert
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 10 februari 2012
Berichten: 152
Je zou niet mijn ideale ht patient zijn. 23 jaar pas, uitzakkende kale kruin, op weg naar enkel nog een haarkrans. Wat heeft je toch doen besluiten om er voor te gaan ? Ben je van plan je haren gemillimeterd te houden en is er nog een transplantatie mogelijk ? Ik vind het er goed uitzien, mooie haarlijn. Geschoren nog altijd beter dan dat het voorheen was, maar hoop wel dat je niet te hoge verwachtingen hebt en dat je het deze lengte blijft houden.
Expert is offline   Met citaat reageren
Oud 30 juni 2012, 18:22   #3
atonba
HaarWeb lid
 
atonba's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 februari 2009
Berichten: 80
Geslacht:
Mooi verhaal van je ervaring. Ziet er uit alsof het resultaat erg mooi kan gaan worden. Ik zou wel serieus medicatie overwegen (fina, en minox) om de haren die je nog hebt, te behouden. Dan kan je over een tijdje nog lang genieten van je nieuwe haardos!
__________________
----------------------------------------------------------
Sinds maart 2007
Medicijnen: Finasteride (kwart pilletje per dag ad 5 mg)
Topical: Minoxidil 5% 2 maal daags

Sinds juni 2011

Shampoo: Nizoral, Ketoconazole 20mg/g (3 maal per week)
Shampoo: Schwarzkopf Activ M (2 maal per week)

14 december 2010
1e HT Fue bij HSI: 800 grafts (haarlijn verlaagd)

23 december 2011

2e HT Fue bij Medi-Kliniek: 2000 grafts (verdichting frontaal gebied)

Sinds juli 2012
om de dag, 21 minuten onder de laserhelm 'Oaze'
atonba is offline   Met citaat reageren
Oud 30 juni 2012, 19:27   #4
hey69
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 28 augustus 2010
Berichten: 302
Geslacht:
gecmis olsun, zo jong en al een HT. maar goed, als jij er maar gelukkig mee bent! succes nog
hey69 is offline   Met citaat reageren
Oud 1 juli 2012, 11:46   #5
Slckaer
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 26 juni 2012
Berichten: 46
Bedankt voor jullie reacties!

Er zijn meerdere overwegingen waarom ik heb gekozen voor een haartransplantatie. Tussen 2007 en 2008 heb ik ontzettend veel haar verloren. In deze tijd had ik ontzettend veel last van eczeem en verschilvering van het hoofdhuid. Ik had erg veel last van jeuk en ben wezen krabben... Van mijn huisarts heb ik een zalfje gekregen wat ik op het voorhoofd kon smeren. Dit werkte ontzettend goed tegen het eczeem en heb dit ook aan de voorkant tussen het haar gesmeerd. Ik heb ongeveer 3 tubes over 9 maanden gebruikt. Nadat deze op waren heb ik een nieuw recept gevraagd bij de arts. Mijn huisarts vertelde dat ik het zalfje maximaal een half jaar mocht gebruiken. Als ik me goed herinner was dit omdat het zalfje best agressief spul is. Mijn vermoeden is dat ik hierdoor heel veel haar aan de voorkant heb verloren.

Ik lijk erg veel op mijn vader, betreft het hoofd en haren, maar mijn vader is 50+ en ongeveer even kaal als ik. Van mijn vader weet ik gewoon dat hij niet verder kaal zal worden en natuurlijk hoop ik bij mij exact hetzelfde. Waarom is het proces bij mijn vader dan veel langzamer gegaan? Mijn vader was 17 toen hij naar Nederland kwam en ik ben er al sinds mijn geboorte. In Turkije heb ik 0% last van eczeem of roos, dit komt denk ik door het water uit de douche of zon. Het water uit de kraan in Nederland is hardwater.

Tegenwoordig heb ik geen last meer van verschilvering op het hoofdhuid hoogstens een beetje roos. Op het voorhoofd heb ik wel nog steeds last van eczeem maar met een dagcrème (Vichy) verhelp ik dit.

Ik denk nu dat het ergste haaruitval inmiddels voorbij is. Wanneer ik de pasfoto uit 2008 en de situatie net voor de behandeling bekijk is mijn haarlijn bijna hetzelfde gebleven. Helaas heb ik geen vergelijking met het haar op de kruin. Ik weet in elk geval zeker dat mijn haaruitval nu veel minder is.

Omdat mijn donorhaar erg goed is heb ik besloten om een haartransplantatie te ondergaan. Uiteraard weet ik dat het haar bovenop nooit hetzelfde zal worden. Ik zal uiteindelijk het haar tussen de 4 en 6cm laten groeien. Ik gebruik geen gel en zolang het er gedekt uit ziet ben ik geheel tevreden.

@atonba

Ik ben een keer naar de huisarts geweest om te vragen of er iets was om haaruitval te laten stoppen/verminderen. Zijn antwoord was nee er zijn geen bewezen middelen. Nu ik het boek "Zomerhuis met zwembad" van Herman Koch lees vind ik hem echt een klootzak.

Ikzelf ben niet zo fan van medicijnen. Ik heb gezien dat er veel verschillende medicijnen zijn en ik ben bang voor de bijwerkingen. Ik geloof er wel in dat medicatie haaruitval kan remmen. Wie weet verdiep ik me er later nog in.

De zusters in het ziekenhuis waren zelf erg tevreden. Ze vertelden mij dat het resultaat erg mooi gaat worden. Hopelijk is dit het geval en geen verkooppraatje.

Momenteel is mijn hoofd behoorlijk opgezwollen ik zou de monster in de film Frankenstein kunnen spelen.

Morgen wordt er gewassen ik zal daarna weer foto's plaatsen.
Slckaer is offline   Met citaat reageren
Oud 1 juli 2012, 12:27   #6
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
Je hebt je kaalheid kennelijk geërfd van je vader. Daardoor ben je kaal, niet door die zalf en al helemaal niet door het drinkwater. Wat wel heel waarschijnlijk is, is dat die creme (ik neem aan eentje met corticosteroïden) het kaler worden sterk heeft versneld. Het zou kunnen zijn dat je daardoor nu het ergste gewoon achter de rug hebt en dat medicatie voor haarbehoud inderdaad zo hard niet meer nodig is.

Ik blijf overigens versteld staan van de waanzige hoeveelheden grafts die in een ongelofelijk korte tijd worden geoogst bij Esteworld.
__________________
Maatregelen:
04-2002: minoxidil (van NW3- naar NW2+, normale kruin)
07-2004: finasteride (dichter haar, ook frontaal)
11-2006: FUE (1400 grafts) frontaal (ProHair, van NW2+ naar NW2-)
05-2010: FUE ( 900 grafts) frontaal (ProHair, van NW2- naar NW1,5)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
_____________________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie
Haarwoordenboekje - Huishoudelijk reglement - Suggesties & feedback]
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Oud 1 juli 2012, 14:12   #7
Slckaer
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 26 juni 2012
Berichten: 46
Ik ben het er mee eens dat mijn kaalheid komt door erfelijkheid. De gebruikte zalf heeft hoogstwaarschijnlijk het kaler worden versneld. Dit maakt in principe niet uit, vroeg of laat zou het alsnog kaal worden.

Voor de behandeling had ik bij de inhammen veel kleine haartje die dunner waren geworden. Deze waren nog wel zwart, ik zal hiervan een close-up foto plaatsen in het fotoalbum. Als er een kans is dat deze haartjes aansterken door medicatie is het alsnog te overwegen.

Ik probeer uit te leggen hoe de haartjes uit het donorgebied zijn geoogst. Ik lag op mijn buik dus ik heb uiteraard niets kunnen zien. Met de verdoving voel je ook niets. Ik heb het boortje wel gehoord en heb geluisterd hoe de arts te werk ging. Het boortje maakt geluid en wanneer er in het donorgebied wordt geprikt verandert de toonhoogte van het geluid. Ik heb meegeluisterd en geteld. De arts boorde 50 tot 100 gaatjes achterelkaar, dit gebeurt in tempo sneller dan 1 seconde per gaatje. Vervolgens legde ze het boortje weer neer en schraapte ze met een pincet de geoogste haartjes opzij. Sommige grafts komen dan niet meteen mee en deze worden dan 1 voor 1 er uit getrokken met een pincet. De geoogste haartje vallen niet van het hoofd want er zit verband omheen. Na een tijdje worden de haartjes met een pincet gepakt en in een schaaltje gezet. Ik schat dat dit per 200-300 grafts gebeurt.

@Expert

Ik denk dat nog een transplantatie goed mogelijk is.

Laatst gewijzigd door Slckaer; 1 juli 2012 om 14:22
Slckaer is offline   Met citaat reageren
Oud 1 juli 2012, 14:33   #8
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
Bedankt voor je beschrijving van het proces, Slckaer. Een seconde om een graft uit te boren lijkt me kort, zelfs ondersteund door een automatische boor. Maar ik neem aan dat de arts zeer ervaren is in het mikken en dat de nauwkeurigheid niet lijdt onder de snelheid. En dan is er nog 2,5 seconde per graft over om eruit te halen, opzij te leggen, weer op te pakken en in een schaaltje te doen. Het blijft flink aanpoten!

Maar goed, over medicatie, dat kun je altijd overwegen, maar de kans dat je er (bijna) verdwenen haren weer mee terug gaat winnen is heel erg klein. Als je het daarvoor doet dan raak je teleurgesteld.

Het behoud van de haren die je nog hebt is wel iets dat je mag verwachten. En wat je ook zult bereiken is een vertraagde haargroeicyclus. Zowel finasteride als minoxidil hebben dit effect. Je krijgt er geen haar door bij, maar het betekent wel dat er op enig moment minder haren in de rustfase zitten. Dus meer in de groeifase. Je haardos kan zo al snel enkele procenten (tot wel 5%) dichter zijn. Dat kan visueel veel betekenen.
__________________
Maatregelen:
04-2002: minoxidil (van NW3- naar NW2+, normale kruin)
07-2004: finasteride (dichter haar, ook frontaal)
11-2006: FUE (1400 grafts) frontaal (ProHair, van NW2+ naar NW2-)
05-2010: FUE ( 900 grafts) frontaal (ProHair, van NW2- naar NW1,5)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
_____________________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie
Haarwoordenboekje - Huishoudelijk reglement - Suggesties & feedback]
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Oud 1 juli 2012, 15:14   #9
Slckaer
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 26 juni 2012
Berichten: 46
Bedankt voor je reactie.

Ik zal later verdiepen in de twee genoemde medicijnen. Haar wat verloren is blijft verloren. Wat ik misschien wel lastig vind is, hoe bepaal of meet je dat bestaande haren niet uitvallen. Hoe kan ik weten dat het proces kaal worden wordt vertraagd?

Momenteel heb ik erg veel jeuk waar de haartjes zijn geplant. Ik ga er nu natuurlijk niet aan krabben. Is het hebben van jeuk normaal 2 dagen na de behandeling?
Slckaer is offline   Met citaat reageren
Oud 1 juli 2012, 15:20   #10
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Slckaer Bekijk bericht
Ik zal later verdiepen in de twee genoemde medicijnen. Haar wat verloren is blijft verloren. Wat ik misschien wel lastig vind is, hoe bepaal of meet je dat bestaande haren niet uitvallen. Hoe kan ik weten dat het proces kaal worden wordt vertraagd?

Momenteel heb ik erg veel jeuk waar de haartjes zijn geplant. Ik ga er nu natuurlijk niet aan krabben. Is het hebben van jeuk normaal 2 dagen na de behandeling?
Jeuk is normaal. Een teken dat het aan het genezen is. Wonden die goed genezen jeuken bijna altijd.

En over kaler worden, dat is eigenlijk niet goed vantevoren te bepalen. In jouw geval kun je er misschien voorzichtig van uit gaan dat je je vader achterna gaat qua kaling.

En als je eenmaal aan middelen begint, dan is het onmogelijk om te bepalen in hoeverre het proces erdoor wordt vertraagd.
__________________
Maatregelen:
04-2002: minoxidil (van NW3- naar NW2+, normale kruin)
07-2004: finasteride (dichter haar, ook frontaal)
11-2006: FUE (1400 grafts) frontaal (ProHair, van NW2+ naar NW2-)
05-2010: FUE ( 900 grafts) frontaal (ProHair, van NW2- naar NW1,5)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
_____________________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie
Haarwoordenboekje - Huishoudelijk reglement - Suggesties & feedback]
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Oud 2 juli 2012, 10:48   #11
Slckaer
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 26 juni 2012
Berichten: 46
Wellicht interessant om te melden, PRP staat voor platelet-rich plasma.

Turkse bron:
http://www.esteworld.com.tr/sac-teda...kulme-tedavisi
Slckaer is offline   Met citaat reageren
Oud 2 juli 2012, 21:47   #12
Strider
HaarWeb lid
 
Strider's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 oktober 2006
Berichten: 1.773
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Slckaer Bekijk bericht
Wellicht interessant om te melden, PRP staat voor platelet-rich plasma.

Turkse bron:
http://www.esteworld.com.tr/sac-teda...kulme-tedavisi
Ik ben erg benieuwt naar je resultaat, maar ergens vind ik het niet slim dat je dit al op zo'n jonge leeftijd laat doen. Maar dat terzijde, ik vraag me af wat voor PRP behandeling jij hebt gehad, want uit je gegeven informatie kan ik geen PRP behandeling uit ophalen. Ik vermoed dat ze het + PRP noemen omdat ze gaatjes in je voorhoofd hebben gemaakt om je grafts te plaatsen.
__________________
Regimen
-0.6mg finasteride (12-2006)
-HW-topicals (04-2007) 2x per dag
Strider is offline   Met citaat reageren
Oud 6 juli 2012, 00:39   #13
dZinee
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 13 september 2010
Berichten: 2.950
Geslacht:
wow 23 jaar en toch 3800 grafts nemen, risky stuff..
Donorgebied moet toch een flinke klap krijgen, en als je haarlijn nog wat terugtrekt of je kruin wat naar onderen gaat ben je het haasje...

maar goed, heb je verhaal gelezen en hopelijk blijft het hetzelfde.

Overigens is het zonder foto's bijna niet te be-oordelen.
__________________
Regime:
4x per week: Revita & Conditioner.

In het verleden: Fina, Minox, LLLT, emu oil, kokos olie
Gestopt wegens poging tot acceptatie.


De producten tegen haaruitval die ik heb getest werden beschikbaar gesteld door GoedeShampoo.nl.
dZinee is offline   Met citaat reageren
Oud 6 juli 2012, 17:56   #14
Slckaer
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 26 juni 2012
Berichten: 46
De behandeling is nu precies een week geleden.

De eerste 7 dagen mocht ik bij het wassen, alleen met de vingertoppen drukken op het geplante gebied, op de donorzone wrijven. Mijn donor is na 6 dagen goed hersteld, geen tot heel weinig korstjes.

Vanaf de tweede week mag ik wrijven op het hoofd. Ik heb zojuist mijn haren gewassen en gewreven op het hoofd. Er zijn best veel korstjes vanaf gekomen, maar er zit er nog genoeg op. Ik schat dat ik nog 2 keer moet wassen willen de korstjes er allemaal vanaf komen.

Naast de korstjes zijn er ook wat haartjes meegekomen. Ik schat maximaal 20 stuks. Het leek alsof de haartjes waren afgebroken. Er zat geen zwart puntje/bobbeltje aan de uiteinde. Zijn de haarwortels achtergebleven?

Ik zal een foto van mijn donor plaatsen in het fotoalbum. De voorhoofd doe ik zodra de korstjes echt weg zijn.
Slckaer is offline   Met citaat reageren
Oud 6 juli 2012, 20:01   #15
hey69
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 28 augustus 2010
Berichten: 302
Geslacht:
Ja is normaal hoor. Ik zit nu op 3 weken en ben al heel wat haren verloren. Elke keer ik eens over mn hoofd vrijf hebk wel paar in mn handen
hey69 is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 01:45.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.