Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Medicijnen/haargroeimiddelen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 21 juli 2018, 16:39   #1
wm_feltwater
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 21 juli 2018
Berichten: 1
Geslacht:
Arrow Serenoa repens / saw palmetto / zaagbladpalm - 'dag'boek

Hallo,

In deze post wil ik mijn ervaring met serenoa repens / saw palmetto / zaagbladplam delen. Mijn plan is om dit middel 1,5 jaar te gebruiken voor ik een definitief oordeel vel. Ik zie mensen hier serenoa repens gebruiken om er na 4-6 maand mee te stoppen omdat het geen effect heeft, maar dat lijkt me een te korte periode. De meeste wetenschappelijke onderzoeken naar serenoa repens evalueerden pas na 2 jaar.

De afgelopen 4 maand (april-juni 2018) gebruikte ik dagelijks:
* 1 capsule Pro-Lusten (= 250mg lipofiel extract + 70 mg beta sitosterol; bij de apotheek verkrijgbaar); niet deelbaar (geen hard tablet, maar vloeistof).

Omdat het wordt aangeraden 320mg te nemen verspreid over de dag zal ik binnenkort overschakelen op de saw palmetto capsules van perfectbody.nl die op dit forum goede commentaar kregen:
* 2 x 1 capsule (2 x 160mg extract; een 's ochtends en een 's avonds), gecombineerd met:
* 1 capsule beta sitosterol (375mg)

Dat komt uit op een licht hogere dosering serenoa repens, en een hoorlijk hogere dosering van beta sitosterol. So be it.

Ik gebruikte eerder een zestal maanden Foligain capsules ook met serenoa repens maar daar werd ik zo misselijk van dat ik het niet consistent nam en er uiteindelijk mee ben gestopt. Ik zou deze pillen absoluut afraden omdat er vanalles is aan toegevoegd waarvan niet wetenschappelijk is aangetoond dat het werkt (niacine, vitamine b6, biotine, iodine, zink, ginkgo biloba, l-taurine, ginseng, brandnetel, koper, pantotheenzuur) in hoeveelheden die de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid sterk overstijgt. Geen wonder dat ik er zo misselijk van werd.

Mijn voorlopige ervaring na 4 maanden serenoa repens is dit:
* mijn maag vindt serenoa repens niet fijn, dus ik moet het combineren met eten (gelukkig niet zo erg als die Foligain-rommel)
* de afgelopen maanden vind ik meer haar terug op de badkamervloer dan normaal, maar dat kan evengoed te maken hebben met seizoenshaaruitval
* het is me niet duidelijk of er al een positief effect is; ik ga er daarom vanuit dat er nog geen effect is
* ik twijfel of er werkelijk een causaal verband is, maar ik ben een marathonloper en mijn hartslag lijkt significant verhoogd (ca. gemiddeld 10 bpm hoger) sinds ik serenoa repens slik; ik vind hier in de literatuur niks over terug, dus het kan ook gewoon met iets anders te maken hebben, maar ik vind het het vermelden waard
(ik zou dit graag anekdotisch bevestigd willen zien van andere sporters hier: ik ging op 2 maanden tijd van een VO2max van 52 naar 48, gemeten door een Garmin Fenix 3 bij een gelijk lichaamsgewicht).
* ik heb de indruk dat ik minder vast slaap / vermoeider ben; alweer, moeilijk te zeggen of er een causaal verband is met serenoa repens daar dit met zoveel andere factoren kan te maken hebben.

Ik evalueer mijn haar door het op gezette tijdstippen te trimmen op 13mm, te wassen met een siliconevrije shampoo, te drogen en vervolgens mijn kruin te bekijken onder een constante lichtbron op een gelijke afstand.

Ik gebruik ook reeds 6 jaar een 2% minoxidil lotion die de uitdunning van m'n haar zeker heeft tegengehouden. Vooral de eerste 2-3 jaar bleken zeer effectief. Gezien het de grondoorzaken van genetische kaalheid niet aanpakt is het natuurlijk iets dat slechts tijdelijk werkt.

Mijn haarconditie is al bij al niet zo slecht (ik ben nu 37 jaar):
* de verdunning van mijn haar begon rond m'n 24 maar gaat zeer traag
* ik heb geen kale plekken
* kleine/beginnende inhammen

Mijn grootste 'probleem' is dat ik altijd al een laag haaraantal per vierkante centimeter had. Zo kreeg ik op mijn 16de soms al de vraag of ik kaal aan het worden was. Dat was niet zo, maar omdat ik m'n haar met gel in piekjes zette werd mijn hoofdhuid eronder goed zichtbaar.

Ik word dus niet zo snel kaal, maar de trage maar gestage verdunning van m'n haar valt sneller op omdat ik van nature al een lage haardensiteit had. Dat betekent ook dat om het even welke haarbehandeling - inclusief finasteride - me nooit een weelderige haardos zal bezorgen (helaas!).

Ik heb finasteride al overwogen maar voorlopig de boot afgehouden. Als mijn experiment met serenoa repens niet werkt zal dat mogelijks mijn volgende stap zijn.

Tot slot: ik ben behoorlijk wetenschappelijk ingesteld en bijzonder voorzichtig met het leggen van causale verbanden. In feite kun je als individu zelden causale verbanden leggen, daarvoor zijn er teveel variabelen aanwezig die je niet kunt controleren. En zelfs al kun je die voor jezelf wel leggen dan kun je het niet veralgemenen naar de populatie. Gedurende mijn experiment met serenoa repens zal ik daarom mijn levensstijl zo constant mogelijk proberen houden en mijn zelfevaluatie(s) zo objectief mogelijk.

Ik gebruik enkel middelen waarvan wetenschappelijk is aangetoond dat ze (in zekere mate) werken. Niet dat ik geen waarde hecht aan anekdotisch 'bewijs', maar rond haaruitval wordt zoveel onzin geschreven dat het wetenschappelijke me helpt door het bos de bomen te zien.

Een volgende update volgt na 6 maanden gebruik (ca. augustus/september).

Vriendelijk groeten,
B.

Laatst gewijzigd door wm_feltwater; 21 juli 2018 om 17:18
wm_feltwater is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 01:55.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.