Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Hirsutisme > Hirsutisme - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 5 oktober 2007, 13:52   #76
Marte
HaarWeb lid
 
Marte's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2005
Locatie: Leuven
Berichten: 905
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lanny Bekijk bericht
Wat voor overbeharing geldt gaat ook op voor dikke mensen, extreem dunne mensen, mensen met spleten tussen hun tanden etc. Hoe mensen daar mee omgaan weet je niet en je weet ook niet waarom mensen reageren op andere mensen. Wat ik wil zeggen is dat waar de een last van heeft dat deert iemand anders weer helemaal niet! Gelukkig is aar Hirsutimse wat te doen. Afvallen is nog een stuk moeilijker omdat de vetzellen weer aan kunnen groeien en haarwortels als ze dood zijn niet! Het haarprobleem is bijna opgelost (het mijne) mijn overgewicht niet ik heb heel wat gejojoot en ik ben nu heel langzaam opweg naar wat minder.....heel heel langzaam.
Kleine correctie lanny, aan haarproblemen valt niet per definitie iets te doen(anders was ik inmiddels al lang en breed haarloos geweest), evenmin inderdaad als aan zwaarlijvigheid of overgewicht, dat klopt, het is inderdaad precies hetzelfde. Ik hoop voor je dat het je uiteindelijk toch lukt je doel te bereiken, welke dat ook mag zijn. xxx marte
Marte is offline   Met citaat reageren
Oud 26 oktober 2007, 21:18   #77
lis
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 7 maart 2004
Berichten: 17
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 409 Bekijk bericht
Ik weet niet wat daar in de kern zo anders aan is. Het gaat me niet om de hoeveelheid haar ansich. Het gaat me erom dat lichaamshaar bij vrouwen niet geaccepteert wordt. Of het nou veel of weinig haar is doet daar weinig aan af.
Maar daar gaat het in dit forum wel over.
Hirsutisme is niet zomaar wat haartjes hier en daar. Het is overbeharing op plekken waar doorgaans geen of weinig haar groeit. Niet een gewone oksel, niet wat pluis op de schenen, niet een bosje schaamhaar of één haar op de bovenlip. Kortom, de hoeveelheid maakt voor de (meeste) vrouwen hier wel degelijk het grote verschil.

Citaat:
Je moet je afvragen wáárom vrouwen denken dat het haar lelijk is en dat het er niet hoort...
Dit wordt stelselmatig gepropageerd met als gevolg dat vrouwen gaan denken dat hun lichaamshaar lelijk is en dat het onnatuurlijk is om veel lichaamshaar te hebben. Daarbij wordt voorbij gegaan aan het punt dat het in de meeste gevallen wel natuurlijk is en dat het volkomen normaal is dat ze veel lichaamshaar hebben.
Zeker, de afkeer van (veel) vrouwen tov lichaamshaar en gezichtsbeharing wordt beinvloed door beeldvorming.
Dit neemt echter niet weg, dat het verdraaid moeilijk is om je helemaal daaraan te ontrekken.
Bovendien, je kunt wel zelf beslissen dat overbeharing geen probleem voor jezelf is, maar daarmee heb je nog niet de omgeving mee, die afkeurend kijkt naar vrouwen met veel haar op benen of in het gezicht en dat maakt (zelf) acceptatie ook moeilijk.

Het is dus éen ding om te zeggen, mijn ideaal is dat mensen zich niets aantrekken van beeldvorming, maar zodra het gaat om iets waarvoor je niet zelf gekozen hebt, dan wordt het snel theorie.

Als buitenstaander, zonder een dergelijk probleem, heb ik de indruk dat het onmogelijk is om in te voelen waarom zoveel vrouwen zich niet aan de beeldvorming kunnen ontworstelen.

Citaat:
Ik wil laten zien dat lichaamshaar ook als iets moois gezien kan worden. Dat het een vorm van schoonheid kan zijn en dat lichaamshaar helemaal niet onvrouwelijk of lelijk is...Positive vibrations zijn gezond en goedkoop. Dit in tegenstelling tot pijnlijke en dure behandelingen om het haar te verwijderen.
Op zich niks mis met het aankaarten van een andere realiteit. Maar als vrouwen zelf te veel last hebben van overbeharing en de bijbehorende omgevingsproblemen, dan ben ik helemaal voor behandeling. Als dat maakt dat ze géen energie meer kwijt zijn aan iets dat niet zoveel energie zou hoeven moeten kosten.

Citaat:
Ik ben het met je eens dat het bij de vrouwen minder geaccepteerd wordt dan bij mannen. Maar ook van een man wordt verwacht dat hij "verzorgd" is. (lees= korthaar en een geschoren gezicht of een kort geschoren baard). Het aantal keren dat ik gediscrimineerd ben omwille van mijn uiterlijk is niet te tellen.
Ik herhaal: vervelend voor je, maar baard of stubble zijn gewoon voor mannen. Mannen krijgen algemeen baardgroei vanaf hun tienertijd. Het is de norm. Of je kiest voor een baard of niet, is een persoonlijke keus. Het is een teken van onverdraagzaamheid binnen de samenleving dat jouw baard niet geaccepteerd werd, maar als je er genoeg van had, kon je 'm zonder probleem afscheren.
Voor vrouwen ligt dat anders. De norm is nu eenmaal: geen baard voor vrouwen. Heb je die wel of scheer je die en zie je bij een vrouw stubble, dan levert dat een heel ander plaatje op.
Of we dat nu eerlijk, ideaal of niet vinden.

Citaat:
Ik zou overbeharing bij de vrouw niet gelijk willen stellen aan doofheid of aan een lichamelijke gehandicap.
Lichaamshaar is geen lichamelijk mankement waar je fysieke last van hebt. Veel lichaamshaar doet geen pijn en je ondervindt er geen fysieke beperkingen mee in het dagelijkse leven. Overbeharing is in de meeste gevallen een cosmetisch probleem. Veroorzaakt door intolerant gedrag vd maatschappij en door de harde eisen die gesteld worden aan het schoonheidsideaal volgens de algemene norm
Klopt.
Je kunt er prima mee horen, lopen etc.
Maar ik hou vol dat het een handicap is.
Niet alleen omdat het afwijkt, maar ook omdat je er niets aan kunt doen (je wordt er mee geboren als het ware) en omdat je er net als bij een zichtbare handicap als bv klompvoet (waar je ook prima mee kunt functioneren) net zo sterk onwillekeurige reacties op krijgt.
You're always a spectacle whether you want to or not. Niks geen keuze.


Citaat:
Ik begrijp het wel dat mensen over het algemeen niet graag willen afwijken. Maar als de algemene norm zodanig begint af te wijken van wat normaal en natuurlijk is dan komt er een punt waarop je zegt: Tot hier en niet verder!
Iedereen die het op kan brengen moet vooral zijn middelvinger opsteken.
Alleen blijf ik van mening dat het makkelijk praten is, zolang je niet in die positie zit. Voor de meeste vrouwen is het het niet waard om telkens af te wijken, geen leuke rokjes te kunnen dragen zonder dat de hele straat je nakijkt of Gordon op tv tegen een Idols kandidaat zegt: vergeten je snor te scheren?
lis is offline   Met citaat reageren
Oud 28 oktober 2007, 16:58   #78
lanny
Poster v/h Jaar 2008

 
lanny's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2007
Berichten: 464
Thumbs up

Iedereen die het op kan brengen moet vooral zijn middelvinger opsteken.
Alleen blijf ik van mening dat het makkelijk praten is, zolang je niet in die positie zit. Voor de meeste vrouwen is het het niet waard om telkens af te wijken, geen leuke rokjes te kunnen dragen zonder dat de hele straat je nakijkt of Gordon op tv tegen een Idols kandidaat zegt: vergeten je snor te scheren?

Helaas kunnen we in grote steden steeds minder rokken/rokjes aan omdat onze medeburgers dan denken dat je een slet bent, ze willen alle vrouwen in een Boerka zien. Het is geen grapje of zo probeer maar eens in Osdorp op donderdag middag in de zomer rond te lopen, het gesis en de domme opmerkingen zijn dan niet van de lucht. Dus rokken met haarvrije benen moet mogen en iedereen die hier op tegen is moet maar binnen blijven
lanny is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
oorzaak hirsutisme Diana Hirsutisme - Algemeen 8 13 oktober 2005 22:12
is er een verband tussen hirsutisme en niet zwanger geraken? kimmy Hirsutisme - Algemeen 2 29 januari 2005 12:17
TV: 16-05-2002 SBS6 'Ton' over hirsutisme Webmaster Hirsutisme - Algemeen 2 18 mei 2002 13:14
patientenvereniging hirsutisme Diana Suggesties en feedback 6 10 januari 2002 13:48


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:22.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.