Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Trichotillomanie > TTM - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 17 januari 2003, 17:45   #1
ann20
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 2 maart 2002
Berichten: 8
Talking 17 dage Plukvrij!!!!!!!

Sow dat is lang gelede!

maar ik ben terug en met goed nieuws ik ben sinds 1 januari plukvrij!
een nieuw jaar een nieuwe start.
en het mooiste komt nog.. het lijkt wel alsof er een knop in mijn hoofd om is gezet. ik heb er eigenlijk nauwelijks moeite mee..
zit nog af en toe aan mijn hoofd maar knijoen in een stressballetje doet wonderen!!

intussen wel nog de grote stap gezet om na 7 jaar trekken, naar de huisarrts te stappen.
deze wees mij vervolgens door naar een persooon van het riagg maar dat was geen succes..

dus nog maar even doorgesukkeld, en met het nieuwejaar dan toch een frisse start gemaakt.
en ik voel me echt super goed..
Mijn doel is om in ieder geval tot 1 april nix te plukken.

Wish me luck!!

groetjes anita
ann20 is offline   Met citaat reageren
Oud 17 januari 2003, 19:58   #2
bolleke
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 3 december 2001
Locatie: Antwerpen
Berichten: 1.670
Thumbs up goed meid!

Hoi Anita,

Inderdaad, lang geleden, maar... alle positieve nieuws is welkom!
Dus, wat goed van je dat het je al het 'hele jaar 2003' lukt!
Probeer het echt per dag te zien en neem geen te grote stappen... vandaag is jouw dag en vandaag zal het je lukken!
Sterkte en veel moed om het vol te houden!

Bolleke
bolleke is offline   Met citaat reageren
Oud 17 januari 2003, 21:13   #3
Ellis
HaarWeb lid
 
Ellis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 december 2002
Locatie: eindhoven(nl)
Berichten: 239
waarom 1 april ?

Hoi Anita ,
Ik las zojuist jouw berichtje.Echt SUPER hoor dat je al 17 dagen niet hebt geplukt !! Bravo en hou vol !!
Er kwam bij mij echter wel wat nieuwsgierigheid om de hoek kijken , wat is er met 1 april ??? (...mijn trouwdag...! )
Is het dan voor jou een belangrijke dag , of leef je toe naar een bepaalde periode zonder plukken ?
Als ik wat te indiscreet word moet je het gewoon zeggen hoor !
Ik hoopte ook plukvrij een nieuw jaar in te gaan ,helaas is het niet gelukt,ondanks dat ik er 2 weken tussenuit ben geweest,maar dit waren ook geen echte vakantiedagen...
Voor jou hoop ik echt dat het je gaat lukken en dan wil ik ( en waarschijnlijk nog vele met mij ! ) natuurlijk wel even weten wat nou jou "geheime formule" is ??
HOU VOL ,groetjes Ellis !!
__________________
ELLIS
Ellis is offline   Met citaat reageren
Oud 17 januari 2003, 22:16   #4
bolleke
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 3 december 2001
Locatie: Antwerpen
Berichten: 1.670
Question geheime formule

Beste Ellis,

Ik snap wel wat je bedoelt met 'geheime formule', maar ik wil je toch direct eventjes met beide voeten op de grond plaatsen.
Er IS geen toverformule! Er is alleen een heel lange weg van vallen en opstaan en leren en GROEIEN!!!
Wat mij geholpen heeft was contact met lotgenoten, praten met elkaar en steun krijgen, maar daar ook om durven VRAGEN, heel goede gesprekken met heel goede vrienden die me niet naar de mond praatten maar me juist een spiegel voorhielden (en nog steeds voorhouden), psychotherapie (op humanistische basis, dus geen gedragstherapie), accupunctuur, lezen, heel veel rusten, luisteren naar mezelf, naar mijn lichaam, mijn ziel, mijn intuïtie, blokkades overwinnen, kiezen voor mezelf, héél dicht bij mezelf staan, NEEN zeggen aan anderen en eisen stellen VOOR mezelf, niet aan mezelf... de dingen LOSLATEN en vertrouwen dat alles goed komt, aanvaarden dat ik TTM heb, maar niet toelaten dat de TTM MIJ heeft, regelmatig een dagje sauna inlassen, tevreden zijn met mezelf, mijn lichaam, hoe ik er uit zie...
Al die dingen kan je hier op dit forum wel ergens lezen. We zijn ook al een tijdje bezig met schrijven en er zijn echt heel zinvolle dingen geschreven. Aan jou om die dingen te zoeken, te vinden en te willen toepassen. Gooi goede raad niet zomaar weg, doe er iets mee!
Ik heb ook jaren mezelf gesust met allerhande hulpmiddeltjes, pleisters om de vingers e.d... Het haalt zo weinig uit.
Nu weet ik dat de kracht van binnenuit komt. Hoe dichter ik bij mezelf sta, hoe minder dwang, hoe minder trekdrang er is. Trucjes worden dan overbodig en dààr moeten we met z'n allen naartoe!
Maar eerst moet je een reis maken naar jezelf. Succes!

Sterkte, Bolleke
bolleke is offline   Met citaat reageren
Oud 18 januari 2003, 10:26   #5
Diable
HaarWeb lid
 
Diable's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 april 2002
Berichten: 281
Geslacht:
Ellis, nog iets: je zegt "het is me niet gelukt"
betekent dat dat je je poging staakt zodra er weer haren sneuvelen? Ik ben nu 6 maanden plukvrij, op een enkele haar na (ongeveer 4). Die 4 keer stond ik ineens met een haar in m'n handen en ik schrok. En ja het was lekker om hem er uit te hebben getrokken en ja ik voelde de neiging om door te gaan. Gelukkig dacht ik niet "ohnee het is te laat, alles is verloren, ik ga weer trekken" maar "laat dit een waarschuwing zijn, je moet op je hoede blijven en je hebt het heel goed gedaan tot nu toe, ga zo door"

Juist die eerste 2 maanden zijn verschrikkelijk, naarmate je er langer vanaf bent wordt het "makkelijker" omdat je trots kan zijn op je behaalde resultaat. Echter, een terugval zit in een klein hoekje. Veel ttm-ers die al heel lang trekvrij zijn beginnen weer, dat moest ik echt in mijn oren knopen. En wat mijn psych al zei: wil je bij de 90% horen die het niet haalt, of bij de 10% die het wel haalt?

Wat voor mij hielp was het instellen van beloningen. Ik hield bij hoe veel ik aan m'n hoofd zat (turven) en als ik dan een bepaald doel dat ik mezelf stelde haalde dan mocht ik iets leuks. Bijvoorbeeld m'n haren verven, naar de kapper, een dagje sauna, wat dan ook, als het maar leuk en of lekker is. En als je het niet haalt niet bij de pakken neerzitten, bekijk kritisch of het doel dat je jezelf stelde wel realistisch is en stel het zonodig bij (ook niet te slap voor jezelf worden, maar te streng is ook niet goed) en ga er weer lekker tegenaan. Mijn volgende doel is de kapper. ik heb er dichtbij gezeten, maar het nog niet gehaald. Het gaat me nog wel lukken.

Dit was mijn tactiek. Het was en blijft ook nu keihard werken. ik heb weer wat wondjes gemaakt en die moet ik ook weer weg krijgen, ik krab ze weer elke dag open. Nu moet ik mezelf dus weer even aanpakken, voordat het uit de hand loopt. (wondjes zijn triggers om haren te gaan trekken bij mij)
Diable is offline   Met citaat reageren
Oud 18 januari 2003, 11:03   #6
ann20
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 2 maart 2002
Berichten: 8
tsja.. had ik maar een toverformule!! ik kan het niet echt uitleggen,
het lijkt of ik rustiger ben..
en als ik aan TTm denk denk ik zo van.. dat ligt achter me en god wat fijn dat ik er vanaf ben.. dat ben ik misshcien helemaal niet hoor! maar het is een manier om erover de denken.
Meestal denk je constant van.. ik kom er nooit vanaf. en loop je heel de dag aan je kale plekken te denken..
nu is dat bij mij veranderd ik zie een toekomst met weer mijn eigen dikke bos haar, en dat maakt me wel zo zielsgelukkig.
dat elke keer als mijn hand ook maar richting mijn hoofd gaat ik toch de discipline kan opbrengen om dat ene haartje (hoe ontieglijk fijn het ook zal voelen) er niet uit te trekken.(de gedachte hebben: Nee dat is het verleden ik ben nu sterker, het ligt achter me)

Ik zet bij elke dag dat ik het volhoud een krulletje in mijn agenda en omdat ik vanaf 1 januari begonnen ben is het ook makkelijk bij te houde (klinkt misschien een beetje twisted maar voor mij helpt het)

Ow en Ellis.. 1 april heeft voor mij niet echt specifiek een bepaalde waarde
alleen ik wilde proberen om als doel gewoon 3 maanden (ik weet het ik leg de lat best hoog) aan te houden, omdat ik het idee heb dat ik dan misshcien al enig resultaat merk dat het haar terug komt en wellicht ietsjes voller wordt.
en dat dat me daarna nog meer stimuleert om vol te houden er niet aan te zitten maar het weer terug te laten groeien.

liefs anita!!
ann20 is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:18.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.