Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Trichotillomanie > TTM - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 14 februari 2006, 09:47   #1
AC/DC-fan
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 13 februari 2006
Locatie: Drenthe
Berichten: 8
Is DIT ook TTM ?

Hallo allemaal, ik ben een vrouw van 36 jaar, bijna 10 jaar getrouwd en moeder van een zoon van bijna 10. Ik heb nog geen thread gezien over mijn probleem, maar misschien komt dat omdat ik steeds de pagina die ik aan het lezen was, kwijt raak en vervolgens weer op de 1e terecht kom; o.a. door registreren en zelf een thread maken die ik vervolgens weer kwijt raakte !
Ik ben sinds een paar jaar verslaafd aan het lospeuteren en uittrekken van ingegroeide haartjes op m'n onderbenen. Ik zag ooit een donker plekje op de zijkant van m'n kuit en dacht: 'He, dat lijkt wel een mee-eter, maar dat kan toch niet, op m'n been ?' Ik drukte 'm uit en er kwam een klontje uit met een opgerolde haar erin. Daaronder zat nog een haar,die vastzat en die trok ik eruit met een pincet en ik vond het geweldig ! Sindsdien ben ik bijna elke dag aan het pulken en poeren met naald en pincet. Ik vind het gewoon leuk om te doen (op een verslavende manier helaas), is dat een verschil ? Hoe m'n benen eruit zien, is minder leuk. Ze zien er niet uit met allemaal wondjes en korstjes en littekens. Gelukkig kan ik ze bijna het hele jaar wel verbergen, maar als we op vakantie gaan... Ik hoop altijd dat ik minstens een paar maanden vantevoren kan stoppen, zodat m'n benen er nog een beetje redelijk uitzien, maar helaas. Ik kan ze niet met rust laten, en al helemaal niet voor een lange tijd.
Ik trek niet alle haren eruit, 'normale' haren laat ik met rust. Ze moeten apart zijn: heel donker of ingegroeid of opgerold en het liefst moet het haarzakje ontstoken zijn. Dan lijkt het op een pukkeltje en kan ik het uitdrukken en proberen het haartje (hoe kort ook) eruit te trekken. Zijn er meer mensen die die doen ? Ik doe het trouwens ook met m'n oksels
Waarom ?? Ik ben blij dat ik m'n hoofd- en gezichtshaar met rust laat, maar toch...
Groetjes, Noes
AC/DC-fan is offline   Met citaat reageren
Oud 14 februari 2006, 13:47   #2
tinneke
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 27 januari 2004
Locatie: antwerp
Berichten: 503
He Noes

ik denk wel dat dit ttm is (of een vorm alvast), ik ken het gevoel... als ik eens een ingegroeid haartje heb, vind ik het geweldig om het los te peuteren. maar ik trek (helaas) vooral hoofdhaar (aantal valt mee: ik varieer van 30 tot 3 haren per dag, met heel afentoe dagen dat ik bijna heel de tijd trek - gebeurt gelukkig maar is eens in de zoveel maanden).

waarom? goede vraag, dat vraag ik mij ook al 10 jaar af. misschien moet je eens de post 'verdrietig' van prinses lezen, die is best wel interessant.

Veel liefs en succes
10
tinneke is offline   Met citaat reageren
Oud 14 februari 2006, 14:29   #3
AC/DC-fan
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 13 februari 2006
Locatie: Drenthe
Berichten: 8
:-)

Dank je Tinneke Ik heb net het verhaal van Prinses gelezen, heel triest... Maar geweldig dat ze er nu vanaf is !
Ik heb eigenlijk geen negatief zelfbeeld of angsten of al die andere nare dingen. Ik slik wel Paroxetine ( voorheen Seroxat ), omdat ik me altijd zonder reden nogal bleh voelde ( nu niet meer, dankzij de happy pills ! ) en ik zag laatst ergens een verband tussen serotonine en TTM, maar ik weet niet of ik een verband zie in mijn geval. Ik ben namelijk ook dol op pukkeltjes uitdrukken, zoals zoveel vrouwen. Wat ik eigenlijk bedoel: het is voor mij een soort hobby. Wel een tamelijk destructieve hobby, maar ik ben benieuwd of jij ( en alle andere mensen met TTM ) het ook als een hobby zien ? Ik probeer echt niet te ontkennen dat ik waarschijnlijk ( een vorm van ) TTM heb, maar bij mij is het weer zo anders dan bij de meeste TTM'ers
Gelukkig vind jij het ook leuk om aan ingegroeide haartjes te pulken, maar je drijft het niet te ver door ? Bij jou gaat het voornamelijk om hoofdhaar ? Niet dat dat leuk of normaal is, maar je snapt wat ik bedoel
Groetjes en jij ook succes !
AC/DC-fan is offline   Met citaat reageren
Oud 16 februari 2006, 07:51   #4
ringba
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 18 februari 2005
Locatie: België
Berichten: 59
Wel Noes,
dit is volledig herkenbaar. Op zich vond ik beenhaartrekken niet zo'n probleem. Ben ermee begonnen als puber, toen ik mijn haren nog niet mocht scheren van de mama, ben ik ze gewoon gaan uittrekken. Dan ging het om de gewone haren. Maar inderdaad, die ingegroeide haren, die pukkeltjes die meeëterachtige plekjes moeten eraan geloven. En nu vind ik het vreselijk... al die littekens! Ik schaam me dood! Nochtans trek ik niet zo heel veel uit, maar toch...
Ik heb ook allemaal rode puntjes waar mijn haren staan of stonden, dus ik vind het verschrikkelijk opvallen. Ik ben hiervoor eens naar de dermatologe geweest en die zei dat dit normaal was, maar dat mijn huid niet genoeg afschilfert... en peeling zou niet helpen. Ze schreef mij een zalfje voor, maar dit hielp evenmin...

Ik dacht dat het door het epileren was, dus ben ik toch maar overgestapt naar scheren. Maar de haren worden dikker, dus wil ik ze er zeker uit. En de stoppeltjes komen te vroeg terug, dus trek ik die ook uit...

MIjn huid is ook een beetje oneffen, ik voel bobbeltjes als ik erover wrijf. Dus moest er iemand een manier weten om littekens weg te werken... ik ben geïnteresseerd.

Trouwens, fijn een lotgenote gevonden te hebben.

Ringba
ringba is offline   Met citaat reageren
Oud 16 februari 2006, 09:14   #5
AC/DC-fan
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 13 februari 2006
Locatie: Drenthe
Berichten: 8
Heerlijk, herkenning !

Hallo Ringba, inderdaad fijn om eens iemand te spreken die ook zulke rare dingen doet ! Nu maar hopen dat het zich bij mij niet ook verplaatst naar m'n hoofd.Hoewel.... ik zit wel altijd aan m'n hoofd, en ik trek wel eens langere of dunnere haren uit ( maar niet altijd ) Ik heb wel door dat het daar bijna altijd mee begint
Ik weet trouwens WAAROM ik aan m'n benen ben begonnen. Ik schreef dat ik ook dol ben op pukkeltjes etc uitdrukken. Eigenlijk is dat ook een verslaving. Ik ben altijd op zoek naar pukkels. Vroeger alleen op m'n gezicht en voorhoofd, toen ik daar niks meer kon vinden ging ik naar m'n decollete, armen, rug... En op een gegeven moment naar m'n benen, want ik dacht: 'Haren hebben haarzakjes, die kunnen ontstoken raken, DUS pukkels !' De enige reden dat ik soms een paar dagen NIET aan m'n benen zit, is dat alles dan lekker kan rijpen en groeien, zodat ik meer te pulken heb
Ik heb dus niet alleen littekens op m'n benen, maar over m'n hele lichaam. Vroeger was dat nog niet zo'n probleem, want we gingen nooit op vakantie en in de zomer droeg ik nooit korte broeken enzo. Maar 5 jaar geleden zijn we voor het eerst weer op vakantie naar het buitenland gegaan en dat beviel goed. Dus nu gaan we bijna elk jaar. Geweldig natuurlijk, maar het betekent ook dat ik mijn lichaam niet kan verbergen. Dus elk jaar zeg ik tegen mezelf dat ik MINSTENS een paar maanden vantevoren moet stoppen etc.
Over die littekens: ik heb een paar maanden geleden die microdermabrasie-kit van L'Oreal gekocht, voor m'n gezicht ( inderdaad, allemaal littekens ) Ik vergeet het alleen te gebruiken, je moet het 2 keer in de week doen. Ik heb er over gedacht om het voor m'n benen te gebruiken. Moet ik wel eerst een hele tijd m'n benen met rust laten , zodat de korstjes weg zijn en ik ze kan scrubben... Ik kan m'n benen niet eens scheren door alle korstjes !
Groetjes, Noes
AC/DC-fan is offline   Met citaat reageren
Oud 17 februari 2006, 14:16   #6
Madelief
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 26 januari 2002
Berichten: 580
Unhappy Ik ook!

Dit probleem heb ik dus ook. Het is niet zo zeer het trekken aan haren op mijn benen (incidenteel), maar meer het onophoudelijk opnieuw openkrabben van wondjes op mijn onderbenen. Ik heb ontelbare littekens op mijn benen, een stukje fatsoenlijk been is er niet meer te zien. Zon en vooral zee(water) doet goed. Ik heb het wel eens geprobeerd met zeezout in een emmer water, maar wat een werk... Het moet natuurlijk een bak zijn waar schoenmaatje 38/39 in moet passen en het water moet komen tot aan de knie. Wat ik ook wel doe is smeren met aloe vera creme (potje bij de action €1,39, misschien een tip?), als ik dat een paar keer per dag doe wordt het wel rustiger. Maar goed ik heb dit probleem altijd op de tweede plek gezet, omdat ik mijn hoofd belangrijker vond. Maar eerlijk gezegd vind ik dit ook best een probleem. Ik kan niet met goed fatsoen met een korte broek of rokje lopen, krijg altijd opmerkingen: "wat heb jij??" Nu ben ik daar, net als wat mijn hoofdhaar betreft wel gemakkelijker in geworden. Het is nu eenmaal zo, maar ik probeer er wel vanaf te komen.
Sterkte en succes!
Mocht er inderdaad iets of iemand zijn die iets weet over camoufleren of wie weet???verwijderen ben ik ook zeker geintereseerd.

groeten Madelief
Madelief is offline   Met citaat reageren
Oud 17 februari 2006, 23:42   #7
monique3
HaarWeb lid
 
monique3's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 augustus 2001
Locatie: netherlands
Berichten: 642
En ik ook..

hallo allemaal, ik doe het ook, al is het tegenwoordig lang niet zo erg meer als het geweest is.
Ik had er vroeger veel meer last van, mijn benen waren toen ook niet toonbaar, veel wondjes die gelukkig allemaal weg zijn gegaan.
Geen rokjes durven dragen, niet durven zwemmen enz.
Zo af en toe dan ben ik wel weer eens gefocust op mijn benen, maar het is geen echt probleem voor mij.
Ik epileer bijv. ook mijn wenkbrauwen, altijd al gedaan , zonder problemen trouwens.
Raar he, en die haren op mijn hoofd die blijven maar roepen, blehhhh!!
Gelukkig heb ik op het moment een heel mooi haarwerk op waar ik tevreden mee ben, dus ik kan over straat.

groetjes Monique3

p.s. zal een plaatje erbij doen van mijn huidige model haarwerk.
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg 082-1.jpg‎ (20,6 KB, 55x gelezen)
__________________
http://trichotillomanie.com
monique3 is offline   Met citaat reageren
Oud 18 februari 2006, 11:13   #8
fashiongirl
My hair is important 2 me
 
fashiongirl's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2005
Locatie: Zuid Holland
Berichten: 208
Zooo Monique mooi haarwerk!!!! Super in!! (Benk errug gevoelig voor geloof ik ...)

Enne over het onderwerp: Ik ben, als ik erg gespannen of trance-achtig ben, allemaal pukkeltjes open aan het krabben, of andere onregelmatigheden op mijn huid (over mijn hele lichaam). O ja dan irriteren alle haartjes op mijn lichaam me ook ineens en scheer ik ze er allemaal af. Die littekentjes waar over gesproken werd, heb ik vooral op mijn rug.
Ik heb er voornamelijk onder de douchelast van, dan sta ik er echt veel te lang onder. Of tijdens het afdrogen/omkleden in de badkamer. Eerlijk gezegd is dit ook wel een dwanghandelijng, want ik moet eerst heel mijn lichaam gecheckt hebben voordat ik de badkamer uit ga. Met het gevolg dat ik dan 2 uur later op mijn werk of andere afspraken verschijn .
Omdat het me niet lukt hier weerstand tegen te bieden, vermijd ik de badkamer in zo'n geval en ga ik zsm naar buiten.
Loïs
__________________
what you see
never is what you get

omdat ik niet kwetsbaar wil zijn voor iedereen
fashiongirl is offline   Met citaat reageren
Oud 3 maart 2006, 16:30   #9
Marjan71
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 2 maart 2006
Berichten: 32
Lees en reageer aljeblieft!!!

Wat een openbaring, wat een herkenning! Dat pulken met naald en pincet, hoe en wanneer het begon, die lelijke littekens, het niet met rust kunnen laten van "ongewone" haren, de "heerlijke" ingroeihaartjes, het naakt in de douche zo kort mogelijk houden, het niet kunnen dragen van korte broeken en rokjes (waardoor ik een hekel aan de zomer gekregen heb). Eigenlijk alles waarvan ik dacht dat ik de enige was.Echt de enige. Als ik in de zomer naar de benen en bikinilijn van anderen keek, had ik nog nooit zulke lgehavende benen en bikinilijn als de mijne gezien. Of dragen die mensen altijd lange broeken...... Dat moet wel na het lezen van al jullie verhalen.
Ik heb enkele vragen, waarop ik hoop antwoord te krijgen, maar eigenlijk hoop ik nog meer op een simpele korte herkenning qua bovenstaande, waardoor bij mij nog meer het besef groeit dat er meer mensen met hetzelfde zitten (dat ik niet de enigste ben).

Wat me ook nog erge zorgen baart is dat ik met meerdere verslavingen kamp. Zijn er mensen die naast de verslaving van haartjes uit trekken nog een andere verslaving hebben?
Zelf kamp ik ook met een chronisch eetprobleem (waar ik mezelf min of meer bij neer heb gelegd) en een lichte alcohol verslaving...
Nu ik tot het besef gekomen ben nog een verslaving te hebben, kan ik niet anders concluderen dat ik toch echt een psychisch "wrak" moet zijn. Toch voel ik me stabiel, heb een baan waarin ik voldoening vind (wel veel stress), een best gelukkige relatie en geen schokkende jeugd of andere trauma's. Maar er moet toch serieus iets mis zijn met me...

Nogmaals; alle reacties zijn welkom, zonder of met antwoord op mijn vragen.
Groetjes Marjan
Marjan71 is offline   Met citaat reageren
Oud 4 maart 2006, 19:13   #10
Marjan71
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 2 maart 2006
Berichten: 32
Niemand?

Wie oh, wie reageert op mijn berichtje van gisteren....
Marjan71 is offline   Met citaat reageren
Oud 4 maart 2006, 20:24   #11
bolleke
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 3 december 2001
Locatie: Antwerpen
Berichten: 1.670
Misschien is er niets mis met jou. Misschien moeten de medici de norm van wat 'normaal' is eens dringend gaan herbekijken. Je houdt het niet voor mogelijk welke reacties ik gekregen heb toen mijn boek pas was uitgegeven. Zoveel mensen die plots hun diepste geheimen 'bekenden'...
Laat ons niet vergeten dat het ontwikkelingsproces van de mens al héél vroeg begint (ja van in de moederschoot) en dat genetische aanleg, opvoeding en eigen temperament een niet te onderschatten rol spelen op de manier waarop we onszelf 'vormen' voor het leven...
Je bent niet gek, je bent niet alleen, je bent normaal!!! Of liever... je bent een MENS. En je moet alleen maar iets aan jezelf veranderen als je niet tevreden bent met jezelf. Als je jezelf aanvaardt als dik, bang, hooggevoelig of wat dan ook, dan is er geen probleem. Als je jezelf ergens ongelukkig om voelt, dan kan je er maar beter iets aan doen...
__________________
Bolleke (Daniëla)
"Dromen worden waar als wij ze waar maken"
bolleke is offline   Met citaat reageren
Oud 5 maart 2006, 23:12   #12
fashiongirl
My hair is important 2 me
 
fashiongirl's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2005
Locatie: Zuid Holland
Berichten: 208
Hey Marjan

Wilde ook nog even zegeen hoor: Wat is normaal??
Ik bedoel de mensen die we misschien benijden om hun "normaal zijn" hebben óók hun vreemde trekjes. Ik denk maar zo: We zijn onvolmaakte mensen. En gelukkig maar, hoeven we ons ook niet zo schuldig te voelen .
Laat het een beetje op je in werken. dat je nu meer mensen hebt gevonden die dit ook doen en er hier "normaal" over kunnen praten. Het komt wel goed meid!
Ps We hebben wel wat overeenkomsten, ik trek namelijk ook vanaf mijn 2e (2,5) en op mijn eetgedrag, moet ik blijven letten. Verder ben ik wel gevoelig voor dit soort dingen (dwangmatigheden), maar ik sta het mezelf meer toe. En dit helpt me er wat meer rust in te vinden. Rust en ontspanning is zowiezo het sleutelwoord voor me gebleken.
Liefs suc6 Loïs
__________________
what you see
never is what you get

omdat ik niet kwetsbaar wil zijn voor iedereen
fashiongirl is offline   Met citaat reageren
Oud 6 maart 2006, 22:38   #13
Marjan71
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 2 maart 2006
Berichten: 32
Bolleke en Fashiongirl

Bolleke, bedankt voor je wijze raad en steunende woorden. Zou ik, als niet hoofdhaartrekker, maar als "ander soort" haartrekker iets aan je boek hebben? Zo ja dan lees ik het zo snel mogelijk!


Fashiongirl, dank je wel dat je zo open was in het schrijven over je dwangmatigheden. Het doet me inderdaad goed mensen zoals jullie gevonden te hebben!

Jullie beseffen misschien maar half hoe blij ik ben met jullie reacties!!!
Groetjes Marjan
Marjan71 is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 18:25.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.