Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Trichotillomanie > TTM - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 29 december 2005, 21:06   #1
Lila
Proefkonijn
 
Lila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 november 2004
Berichten: 310
Endorfine?

Hallo

Ik ben nieuw op dit forum dus misschien is dit al eerder besproken, maar ik benieuwd of er al iets bekend is over TTM en endorfine.

Ik heb sinds kort een nieuw paard en dat is een luchtzuiger. Luchtzuigen is een gedragsstoornis die vrij veel voorkomt bij paarden. Ik ben er info over gaan zoeken en zag opvallend veel overeenkomsten met mijn eigen TTMgedrag. Nu is er over luchtzuigen bekend dat er endorfine wordt aangemaakt door het paard wat zorgt voor een lekker gevoel. Het is ook verslavend.

Endorfine is eigenlijk zelfgemaakte morfine. Heroïne werkt op dezelfde manier. We zijn dus met zijn allen gewoon heroïneverslaafd . Dan zou je TTM dus theoretisch met methadon moeten kunnen verhelpen...

Volgende week zal ik het met mijn psychiater bespreken, maar ik wilde eerst even weten of er hier al iets over bekend is.
Lila is offline   Met citaat reageren
Oud 2 januari 2006, 14:50   #2
fashiongirl
My hair is important 2 me
 
fashiongirl's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2005
Locatie: Zuid Holland
Berichten: 208
ik ben wel benieuwd, heb je het al besproken?

Je weet wel dat er "waarschijnlijk" een tekort is aan serotonine hé? Waarschijnlijk of het is zo, weet ik eigenlijk ff niet precies...Maar slik je nu medicatie dan?
Zo ja, helpt het?
Groetjes loïs
fashiongirl is offline   Met citaat reageren
Oud 2 januari 2006, 21:20   #3
Lila
Proefkonijn
 
Lila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 november 2004
Berichten: 310
Ik moet morgen naar de psych...

Ik slik een vrij hoge dosis Zoloft (sertraline). Dat is een anti-depressivum dat je serotoninegehalte op pijl houdt. Het werkt prima tegen mijn depressie maar niet tegen mijn TTM. Ik neem dus aan dat ik geen tekort aan serotonine heb.

Misschien is het wel geinig om wat meer over dat luchtzuigen bij paarden te vertellen om te kijken of mensen zich erin herkennen:

Ten eerste is er nog maar weinig bekend over luchtzuigen. Er doen allerlei fabeltjes de ronde. Er zijn wel factoren bekend die het gedrag beïnvloeden, maar hoe het nou precies zit is eigenlijk niet echt bekend. De laatste jaren wordt er steeds meer onderzoek naar gedaan.

Paarden die luchtzuigen 'haken' hun boventanden aan een randje, bijvoorbeeld hun voerbak, en zetten daar dan een enorme kracht op. Hun nek zet heel wijd uit en je hoort een soort boergeluid. Het lijkt alsof ze een enorme teug lucht nemen, maar dat is niet zo. Ze zetten zo'n enorme druk op de glottis (in hun keel) dat er verdovende endorfine vrijkomt in de hersenen en het paard een lekker gevoel krijgt. Ze kunnen dit echt uren achter elkaar dwangmatig doen. Vaak slijten de voortanden helemaal af.

Er zijn verschillende banden op de markt die je om de nek van het paard kunt doen om het luchtzuigen tegen te gaan. Sommigen zijn verschrikkelijk, met stekels enzo. Als het paard dan zuigt, prikken die stekels in hun nek. Maar sommigen gaan gewoon door, tot bloedens toe. Bij sommige paarden werkt het wel goed, maar zodra je de band afdoet beginnen ze direct weer.

Mijn paard zuigt op alles wat hij kan vinden: zijn voer- en drinkbak, een paal in de wei, de omheining van de rijbak enz. Luchtzuigers zijn verder prima paarden waar je gewoon mee kunt rijden.

Het is niet duidelijk of het zuigen nou door verveling of stress komt. Waarschijnlijk begint een paard vooral met zuigen in een situatie waarin hij zijn stress niet lichamelijk kan uiten. Mijn paard is begonnen bij een verhuizing naar een nieuwe stal. De eerste twee dagen kwam hij nog niet in de wei en stond dus de hele dag in een voor hem vreemde stal, met bedreigende buurpaarden enzo.

Als een paard eenmaal een luchtzuiger is komt hij er eigenlijk niet meer vanaf, ook al zijn de omstandigheden inmiddels ideaal. Ze hebben nu eenmaal de drogerende werking ontdekt.

Het is wel bekend dat paarden die in een zo natuurlijk mogelijke omgeving leven, veel minder kans hebben om te gaan luchtzuigen. Wilde paarden luchtzuigen nooit. Paarden in de natuur grazen de hele dag maar op een stal krijgen ze brokken met hoge energiewaarden die ze in een paar minuten op hebben. Dat veroorzaakt onrust. Een paard veel hooi geven kan het luchtzuigen verminderen omdat het het paard bezig houdt en omdat het op een natuurlijk manier rustgevend is.


En? Herkenbaar?
Lila is offline   Met citaat reageren
Oud 3 januari 2006, 12:31   #4
Lila
Proefkonijn
 
Lila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 november 2004
Berichten: 310
Grrrrr... psych heeft afgebeld.

Nu kan ik pas over een maand.
Lila is offline   Met citaat reageren
Oud 3 januari 2006, 15:42   #5
fashiongirl
My hair is important 2 me
 
fashiongirl's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2005
Locatie: Zuid Holland
Berichten: 208
nou meis vervelend dat de psych afgebeld heeft!

Herkenning is een beetje een groot woord denk ik, maar ik kan me wel herinneren dat ik als klein meisje (4 á 5 jaar) op een gegeven moment tot bloedens toe heb getrokken aan mijn wenkbrauwen. Ik had toen haast geen haartjes meer en ik merkte dat als ik krabte de stoppeltjes open gingen en tada daar was weer een mini-haartje.
Misschien komt er bij een stress situatie, de ervaring van minder vrijheid, eenzaamheid, verveling minder endorfine vrij of is er meer behoefte aan edorfine??
Ik ga ff op het net zoeken naar endorfine...misschien idd leerzaam om ff in te duiken
groetjes
ps trouwens wel super zielig voor de paarden, klinkt wel alsof ze wat missen, als ze niet "vrij" leven...
fashiongirl is offline   Met citaat reageren
Oud 3 januari 2006, 17:20   #6
fashiongirl
My hair is important 2 me
 
fashiongirl's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2005
Locatie: Zuid Holland
Berichten: 208
Gevonden toen ik googelde:

Endorfines zijn lichaamseigen morfines, die als neurotransmitter fungeren. Ze werken in de eerste plaats pijnonderdrukkend, maar zorgen ook voor een gevoel van geluk of euforie. De roesachtige toestand die kan ontstaan na een fysieke inspanning wordt gedeeltelijk veroorzaakt door het vrijkomen van endorfine. Opium en heroïne werken op dezelfde receptoren in als endorfine. De smaakervaring bij suikers, vetten en ook chocolade produceert endorfine in het lichaam. Ook bij lachen komt er endorfine vrij.

ik moet wel zeggen dat ik wel gevoelig ben voor suikers en vetten, die kunnen mij idd een gelukzalig gevoel geven als ik down ben...
opmerkelijk is: endorfine is de neurotransmitter én serotonine is het stofje dat door deze neurotransmitter (de endorfine dus!) door laat naar de hersenen (zie het verslag van Fara).
Jij zei dat je nu zoloft slikt. Nou in het verslag van Fara komt naar voren dat antidepressiva niet altijd werkt of voor een beperkte tijd. In dat zelfde verslag komen ook andere oorzaken naar voren die ttm (kunnen) veroorzaken.
[Studie] Persoonlijkheidskenmerken bij trichotillomaniepatiënten - door Fara
En dat betekend dus dat er andre middelen nodig zijn om de oorzaak weg te nemen...Jammer die metadon klonk als dé wonderpil
doegies Loïs
fashiongirl is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 06:50.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.