Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Haarproblemen bij vrouwen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 7 september 2006, 13:08   #1
Cory
Green, bold & no worries
 
Cory's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 september 2006
Berichten: 328
Zijn nep-hormonen in de pil volwaardige vervangers van natuurlijke hormonen?

Wat ik graag zou willen weten is of de hormonen die in de pil zitten je eigen hormonen (oestrogeen en progesteron) totaal en volwaardig vervangen. Je leest en hoort vaak dat oestrogeen en progesteron voor een weelderige haardos en een flinke bos hout voor de deur zorgen. In de pil zitten die stoffen niet maar enkel neppers die je lichaam voor de gek houden. Betekent dit per definitie dat die neppers dezelfde uitwerking op je haardos + boezem hebben?

En betekent dat ook dat vrouwen die niet aan de menopauze willen alleen maar de anticonceptiepil hoeven te blijven slikken? Ik heb deze vragen vaker gesteld maar hier nooit antwoord op gehad.

Dus in kort: hebben menopauzale vrouwen die de pil slikken minder vrouwelijke hormonen als een vrouw van 20 die dezelfde pil slikt?

Ik hoop eindelijk antwoorden op deze brandende vragen te krijgen...

Laatst gewijzigd door Cory; 7 september 2006 om 13:11
Cory is offline   Met citaat reageren
Oud 7 september 2006, 14:15   #2
kas
kas
 
Geregistreerd: 29 juni 2005
Locatie: Eindhoven
Berichten: 1.797
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cory
Wat ik graag zou willen weten is of de hormonen die in de pil zitten je eigen hormonen (oestrogeen en progesteron) totaal en volwaardig vervangen. Je leest en hoort vaak dat oestrogeen en progesteron voor een weelderige haardos en een flinke bos hout voor de deur zorgen. In de pil zitten die stoffen niet maar enkel neppers die je lichaam voor de gek houden. Betekent dit per definitie dat die neppers dezelfde uitwerking op je haardos + boezem hebben?

En betekent dat ook dat vrouwen die niet aan de menopauze willen alleen maar de anticonceptiepil hoeven te blijven slikken? Ik heb deze vragen vaker gesteld maar hier nooit antwoord op gehad.

Dus in kort: hebben menopauzale vrouwen die de pil slikken minder vrouwelijke hormonen als een vrouw van 20 die dezelfde pil slikt?

Ik hoop eindelijk antwoorden op deze brandende vragen te krijgen...
Hoi,
Misschien kun je dit beter aan een arts/endocrinoloog vragen.

De anticonceptie-pil heeft geen invloed op het starten van de overgang, doch doordat je de pil blijft slikken krijgt je lichaam steeds weer synthetische hormonen toegediend met als effect dat je tijdens je stopweek weldegelijk bloedverlies krijgt. Gebeurt vaak dat Vrouwen pas merken dat ze in de overgang zitten als ze stoppen met de pil.

Kitty
__________________
diane 35 + androcur
kas is offline   Met citaat reageren
Oud 7 september 2006, 17:54   #3
Yhi
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 november 2005
Berichten: 31
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cory
Wat ik graag zou willen weten is of de hormonen die in de pil zitten je eigen hormonen (oestrogeen en progesteron) totaal en volwaardig vervangen. Je leest en hoort vaak dat oestrogeen en progesteron voor een weelderige haardos en een flinke bos hout voor de deur zorgen. In de pil zitten die stoffen niet maar enkel neppers die je lichaam voor de gek houden. Betekent dit per definitie dat die neppers dezelfde uitwerking op je haardos + boezem hebben?

En betekent dat ook dat vrouwen die niet aan de menopauze willen alleen maar de anticonceptiepil hoeven te blijven slikken? Ik heb deze vragen vaker gesteld maar hier nooit antwoord op gehad.

Dus in kort: hebben menopauzale vrouwen die de pil slikken minder vrouwelijke hormonen als een vrouw van 20 die dezelfde pil slikt?

Ik hoop eindelijk antwoorden op deze brandende vragen te krijgen...

Natuurlijk kun je, zoals Kitty al schreef, dit beter aan een endo vragen. Het beetje wat ik er van weet is dat Progynova een optie is om niet in de overgang te komen. Dit middel vervangt het te kort aan vrouwelijke hormonen. Via een bloedmonster kan de endo nagaan of het ook daadwerkelijk werkt. Je lijf kan roet door het eten gooien doordat de receptoren niet goed werken. Zij moeten de hormonen opnemen en als zij hun werk niet doen dan kun je suf eten in hormoontabletten. Vaak is het zo dat bij oudere leeftijd de receptoren niet zo goed meer werken. Vandaar het kan dat bij iemand van 20 jaar slikken van hormoontabletten beter kan aanslaan. Daarom is het ook belangrijk om een endo te raadplegen en bij hem/haar onderbehandeling te staan.
Natuurlijk is er ook een frequente controle aan oa je borsten nodig omdat slikken van hormonen een verhoogde borstkanker geeft.


Laatste is misschien wel een reden om je af tevragen of een vollere haardos en/of cupmaat het risico wel waard is.

Groetjes, Rachel
Yhi is offline   Met citaat reageren
Oud 10 september 2006, 10:12   #4
Cory
Green, bold & no worries
 
Cory's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 september 2006
Berichten: 328
Hoi, bedankt voor de reacties.

Natuurlijk weet ik wel dat natuurlijke cycli steeds moeilijker op gang komen na je 40ste - 50ste en tenslotte helemaal stoppen. Ik ben 52 nu en wat ik het eerst merkte van die overgang waren de opvliegers die begonnen toen ik 48 was en toch die pil nog steeds slikte. De pil onderdrukt het op gang komen van de eigen hormoonproduktie. Alleen maar helemaal in het begin van de cyclus, dus vóór de eerste pil, wordt de natuurlijke cyclus even aangezwengeld. Áls opvliegers dus het gevolg zijn van het gebrek aan hormonen, dan móet je lichaam ergens een gebrek aan hormonen detecteren. Maar aan welke? Misschien uit de bijnieren?
Cory is offline   Met citaat reageren
Oud 10 september 2006, 10:49   #5
Georgie
HaarWeb lid
 
Georgie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2004
Berichten: 1.906
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cory
Hoi, bedankt voor de reacties.

Natuurlijk weet ik wel dat natuurlijke cycli steeds moeilijker op gang komen na je 40ste - 50ste en tenslotte helemaal stoppen. Ik ben 52 nu en wat ik het eerst merkte van die overgang waren de opvliegers die begonnen toen ik 48 was en toch die pil nog steeds slikte. De pil onderdrukt het op gang komen van de eigen hormoonproduktie. Alleen maar helemaal in het begin van de cyclus, dus vóór de eerste pil, wordt de natuurlijke cyclus even aangezwengeld. Áls opvliegers dus het gevolg zijn van het gebrek aan hormonen, dan móet je lichaam ergens een gebrek aan hormonen detecteren. Maar aan welke? Misschien uit de bijnieren?
Oestrogeen wordt ook aangemaakt in andere weefsels, zoals vetweefsels. Het gaat bij hormoontekort niet alleen om oestrogeengebrek, maar ook om een steeds lager wordend progesteronniveau. Oestrogeen wordt in principe ook na de overgang nog aangemaakt, progesteron niet meer. Het testosteronniveau blijft een tijd lang nog gelijk, en zakt pas veel later. Vandaar dat veel vrouwen rond de menopauze AGA krijgen.

Twee interessante links hierover:

http://www.ortholon.com/catalog/arti...articles_id=38

http://www.vrouwenovergang.nl/nieuws...003/febr02.htm
__________________
Has finally left the building!
Georgie is offline   Met citaat reageren
Oud 11 september 2006, 12:08   #6
Loveli
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 23 augustus 2004
Berichten: 118
Bedenk goed dat hormonen in hormoonpraparaten niet identiek zijn aan de hormonen die het lichaam zelf aanmaakt. Het zijn stoffen met een vergelijkbare werking.
Bepaalde oestrogenen worden in verband gebracht met dementie. Vandaag was in het nieuws dat oestradiol voor mannen meer risico op dementie met zich meebrengt. Voor vrouwen bestaan deze vermoedens ook, daarnaast is er een verhoogd risico op borstkanker.

Ik wil niemand bang maken, wel wil ik mensen bewust maken van de kanttekeningen. Met voldoende kennis kan iedereen voor zich een goede afweging maken.


Info van internet:
De WHI studie bevat enige aanwijzingen voor een toegenomen risico op mogelijke dementie bij vrouwen die met een continue gecombineerde hormoonsuppletie therapie (geconjugeerde equine oestrogenen en medroxyprogestageenacteaat) gestart zijn op een leeftijd van boven de 65 jaar. Het is niet bekend of deze bevindingen ook van toepassing zijn op jongere post-menopauzale vrouwen en andere HST producten

En:
Ook interessant om te vermelden is de uitslag van een groot onderzoek.
In het geneesmiddelenbulletin van november 2003 wordt verslag gedaan van hormoonsubstitutie en het risico van dementie. Als conclusie wordt gesteld dat langdurig gebruik van hormonen (gecombineerd oestrogeen/progestageen) na de menopauze juist een verhoogd risico geeft voor een (vasculaire) dementie en tevens vanwege een verhoogd risico voor borstkanker , trombose, hartinfarct of herseninfarct sterk moet worden afgeraden! (Dit advies is gebaseerd op de uitslagen van een groot onderzoek (het Women?s Health Initiative Memory study =WHIMS) in de VS. In het WHIMS onderzoek namen 4.532 vrouwen boven de 65 jaar deel, de helft gebruikte een hormoonsuppletie preparaat (geconjugeerd oestrogeen met een medroxyprogesteron) en de andere helft een placebo (dubbelblind).
Loveli is offline   Met citaat reageren
Oud 11 september 2006, 16:32   #7
Georgie
HaarWeb lid
 
Georgie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2004
Berichten: 1.906
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Loveli
Bedenk goed dat hormonen in hormoonpraparaten niet identiek zijn aan de hormonen die het lichaam zelf aanmaakt. Het zijn stoffen met een vergelijkbare werking.
Bepaalde oestrogenen worden in verband gebracht met dementie. Vandaag was in het nieuws dat oestradiol voor mannen meer risico op dementie met zich meebrengt. Voor vrouwen bestaan deze vermoedens ook, daarnaast is er een verhoogd risico op borstkanker.

Ik wil niemand bang maken, wel wil ik mensen bewust maken van de kanttekeningen. Met voldoende kennis kan iedereen voor zich een goede afweging maken.


Info van internet:
De WHI studie bevat enige aanwijzingen voor een toegenomen risico op mogelijke dementie bij vrouwen die met een continue gecombineerde hormoonsuppletie therapie (geconjugeerde equine oestrogenen en medroxyprogestageenacteaat) gestart zijn op een leeftijd van boven de 65 jaar. Het is niet bekend of deze bevindingen ook van toepassing zijn op jongere post-menopauzale vrouwen en andere HST producten

En:
Ook interessant om te vermelden is de uitslag van een groot onderzoek.
In het geneesmiddelenbulletin van november 2003 wordt verslag gedaan van hormoonsubstitutie en het risico van dementie. Als conclusie wordt gesteld dat langdurig gebruik van hormonen (gecombineerd oestrogeen/progestageen) na de menopauze juist een verhoogd risico geeft voor een (vasculaire) dementie en tevens vanwege een verhoogd risico voor borstkanker , trombose, hartinfarct of herseninfarct sterk moet worden afgeraden! (Dit advies is gebaseerd op de uitslagen van een groot onderzoek (het Women?s Health Initiative Memory study =WHIMS) in de VS. In het WHIMS onderzoek namen 4.532 vrouwen boven de 65 jaar deel, de helft gebruikte een hormoonsuppletie preparaat (geconjugeerd oestrogeen met een medroxyprogesteron) en de andere helft een placebo (dubbelblind).

Loveli, het is in NL al behoorlijk lange tijd het beleid van huisartsen vrouwen bouwen de 50 jaar slechts zeer kort of helemaal geen hormonen voor te schrijven. Ik denk dat ook dat synthetische hormoonsuppletie boven die leeftijd, laatst staan boven de 65 jaar, nauwelijks (nog) voorkomt.

Overigens blijven het zorgwekkende berichten.
__________________
Has finally left the building!
Georgie is offline   Met citaat reageren
Oud 11 september 2006, 17:14   #8
kas
kas
 
Geregistreerd: 29 juni 2005
Locatie: Eindhoven
Berichten: 1.797
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Georgie
Loveli, het is in NL al behoorlijk lange tijd het beleid van huisartsen vrouwen bouwen de 50 jaar slechts zeer kort of helemaal geen hormonen voor te schrijven. Ik denk dat ook dat synthetische hormoonsuppletie boven die leeftijd, laatst staan boven de 65 jaar, nauwelijks (nog) voorkomt.

Overigens blijven het zorgwekkende berichten.

Zo had ik het ook begrepen idd. slechts om (ernstige) overgangsklachten te reduceren voor beperkte periode.
__________________
diane 35 + androcur
kas is offline   Met citaat reageren
Oud 12 september 2006, 09:47   #9
Georgie
HaarWeb lid
 
Georgie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2004
Berichten: 1.906
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kas
Zo had ik het ook begrepen idd. slechts om (ernstige) overgangsklachten te reduceren voor beperkte periode.
Ik denk dat e.e.a. meer te maken heeft met de situatie in bijv. de VS, waar synthetische hormonen bijna standaard aan alle vrouwen in de menopauze en post-menopauze werden voorgeschreven...

Het valt me op dat je op sommige Amerikaanse fora leest over vrouwen van begin veertig, die hormoonvervangende therapie krijgen, en daar gewoon al járen mee bezig zijn....
__________________
Has finally left the building!
Georgie is offline   Met citaat reageren
Oud 12 september 2006, 13:01   #10
Loveli
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 23 augustus 2004
Berichten: 118
Het klopt dat bijna alle vrouwen in de VS hormonen voorgeschreven kregen in de overgang. Wanneer ze in Nederland gestopt zijn weet ik niet, helaas is een vriendin van mijn moeder waarschijnlijk mede door de hormoonbehandeling op 63-jarige leeftijd dement geworden.

Hoewel er zo'n 30 keer meer hormonen in overgangsmedicijnen zitten dan in de pil, vraag ik me toch af in hoeverre een vruchtbaar leven lang de pil slikken gezond is.
Loveli is offline   Met citaat reageren
Oud 13 september 2006, 09:49   #11
Georgie
HaarWeb lid
 
Georgie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2004
Berichten: 1.906
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Loveli
Het klopt dat bijna alle vrouwen in de VS hormonen voorgeschreven kregen in de overgang. Wanneer ze in Nederland gestopt zijn weet ik niet, helaas is een vriendin van mijn moeder waarschijnlijk mede door de hormoonbehandeling op 63-jarige leeftijd dement geworden.

Hoewel er zo'n 30 keer meer hormonen in overgangsmedicijnen zitten dan in de pil, vraag ik me toch af in hoeverre een vruchtbaar leven lang de pil slikken gezond is.
Tja, als ik vroeger had geweten wat ik nu weet, zou ik de pil niet meer gaan slikken.
__________________
Has finally left the building!
Georgie is offline   Met citaat reageren
Oud 13 september 2006, 14:48   #12
kas
kas
 
Geregistreerd: 29 juni 2005
Locatie: Eindhoven
Berichten: 1.797
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Georgie
Tja, als ik vroeger had geweten wat ik nu weet, zou ik de pil niet meer gaan slikken.
Dat gevoel bekruipt ook mij steeds vaker, toch bevreemdt het me dat de pil toch nog zonder enkel bezwaar door veel artsen veelvuldig wordt voorgeschreven. Ook die zouden dan toch zolangzamerhand wel op de hoogte moeten zijn van de 'lange termijn effecten' . Ook met mijn vragenlijstje rondom androcur werd er eigenlijk steeds weer aangegeven dat de 'gevaren' dezelfde zijn als die van de pil, waarbij de comb. met roken (wat ik dus niet doe) - trombose als enig echt gevaar werd gekenmerkt. Over vermeende verhoogde kans op borstkanker, ik heb het hier over langdurig gebruik van de pil, bij pre-menopauzale vrouwen, (hetgeen ik steeds vaker lees/hoor) werd gereageerd dat dit 'niet bewezen is'.

Of de relatie ' langdurig pilgebruik - borstkanker nu wel of niet bewezen is, is me eigenlijk nog steeds niet duidelijk..
Kitty


Kitty
__________________
diane 35 + androcur

Laatst gewijzigd door kas; 13 september 2006 om 14:52
kas is offline   Met citaat reageren
Oud 13 september 2006, 17:33   #13
Loveli
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 23 augustus 2004
Berichten: 118
Een verloskundige die ik ken heeft in meer dan veertig jaar tijd veel vrouwen gezien. Ongeveer zes van de tien pilgebruiksters hebben in bepaalde mate last van bijwerkingen van de pil zoals moodswings. De helft daarvan begint na de zwangerschap toch weer aan de pil.

Deze verloskundige heeft de afgelopen tien jaar diverse patienten gehad, van wie de moeder eierstokkanker had of daaraan was overleden. In de eerste tien jaar dat ze werkte heeft ze van geen enkel geval gehoord. Ook borstkanker leek volgens haar op steeds jongere leeftijd (vaker voor de overgang) voor te komen dan vroeger.

Dit is geen wetenschappelijk bewijs, misschien praatte men er vroeger minder makkelijk over. Ook is de leeftijd dat meisjes in de puberteit komen in de loop van de tijd verschoven van plm. 15 naar plm. 12 jaar. Veel jonge meisjes gaan aan de pil 'tegen puistjes'. Het is zeer goed mogelijk dat het voedingspatroon ook een grote rol speelt, bv. de hoeveelheid vlees die tegenwoordig wordt geconsumeerd (en de hoeveelheid fastfood).

Zelf heb ik ook vaak het idee dat mannen het wel prima vinden als alle vrouwen aan de pil zijn, dan kunnen zij de verantwoordelijkheid afschuiven. Mannelijke artsen zien ook totaal geen kwaad in de pil, bijwerkingen worden als uitzonderlijk gezien.
Loveli is offline   Met citaat reageren
Oud 14 september 2006, 09:25   #14
Georgie
HaarWeb lid
 
Georgie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2004
Berichten: 1.906
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kas
Of de relatie ' langdurig pilgebruik - borstkanker nu wel of niet bewezen is, is me eigenlijk nog steeds niet duidelijk..
Kitty


Kitty
In de meeste info die ik daar over lees wordt, in tegenstelling tot vroeger, de kans 'iets groter' genoemd.

Ikzelf ben ervan overtuigd dat de enorme toename van borstkanker (NL heeft samen met Scandinavië het grootste percentage borstkankerpatiëntes, nu 1 op 8 a 9 vrouwen), wel degelijk te maken heeft met kunstmatig hormoongebruik, xeno-estrogenen in het milieu, hormoonverstorende stoffen, de enorme hoeveelheden dierlijk voedingsmiddelen, waaronder zuivel, die mensen tot zich nemen. Lees hiervoor maar eens de studies van Walter Willett van Harvard, of bekijk de Radar-uitzending 'De mythe van de melk'. Ook alcoholgebruik is een factor: het verstoort de oestrogeenspiegel.

Ik heb een boek over het natuurlijk beïnvloeden van de oestrogeenspiegel bij oestrogeendominantie (ik heb daar klachten van, zoals bijv. vleesbomen), en met een paar eenvoudige aanpassingen aan de voeding is veel ellende te voorkomen. Ook eenvoudige zaken als de huis-tuin-keuken-bestrijdingsmiddelen die gebruikt worden verstoren de hormoonspiegel.
__________________
Has finally left the building!
Georgie is offline   Met citaat reageren
Oud 15 september 2006, 16:42   #15
Cory
Green, bold & no worries
 
Cory's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 september 2006
Berichten: 328
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Loveli
Het klopt dat bijna alle vrouwen in de VS hormonen voorgeschreven kregen in de overgang. Wanneer ze in Nederland gestopt zijn weet ik niet, helaas is een vriendin van mijn moeder waarschijnlijk mede door de hormoonbehandeling op 63-jarige leeftijd dement geworden.

Hoewel er zo'n 30 keer meer hormonen in overgangsmedicijnen zitten dan in de pil, vraag ik me toch af in hoeverre een vruchtbaar leven lang de pil slikken gezond is.
Als ik niet bijna mijn hele vruchtbare leven lang de pil had geslikt (microgynon) dan had ik een ellendig leven gehad. Aan de maandelijks uiterst pijnlijke menstruaties kwam abrupt een eind toen mij bij toeval door een plaatsvervangend huisarts nonchalant dit middel werd voorgeschreven (ik zocht wanhopig iets om de menstruatie in de vakantie uit te stellen).

Het was de, pakweg, 8ste pil die ik probeerde en bingo! Geen duizelingen, pijnlijke borsten, gespannen gevoel. Ik reageerde voorheen uiterst gevoelig op oestrogenen en hun synthetische plaatsvervangers maar bleek absoluut geen last te hebben van mygrogynon.

Ik wou hiermee iedereen dus aanmoedigen net zolang naar de juiste pil te zoeken totdat je hem vindt.

Helaas kon ik in mijn overgangstijd geen slikbare oestrogeen vinden die ik kon verdragen (heb ook hop geprobeerd maar voelde me binnen enkele uren net zo gespannen als De Hulk). Ik vraag me af of ik zelfs maar smeerbare oestrogenen zou moeten proberen voor betere haargroei. Het schijnt overigens zo te zijn dat spironolactone oestrogeen maakt van androgeen. Misschien is dat voldoende en ik hoop het te kunnen verdragen.

Edit: even geprobeerd er wat typo's uit te zeven..

Laatst gewijzigd door Cory; 15 september 2006 om 16:51
Cory is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Haarhoeve Vermaat een rekenwonder! Do Haarwerken 25 13 december 2011 12:35
Synthetisch, of echt haar, of een combinatie? Chris Haarwerken 11 5 juni 2006 18:50
Het grote haaruitval-boek... pindakaas AGA - Algemeen 5 17 februari 2004 19:36
Artikel: De kale waarheid Webmaster Mededelingen 0 30 juni 2003 13:46
Info over trichotillomanie, monique3 TTM - Algemeen 16 22 november 2002 23:21


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:18.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.