Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > AGA - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 10 november 2009, 14:40   #1
Sjagga
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 9 november 2009
Berichten: 6
Reden tot bezorgdheid?

Beste iedereen,

Na een poosje regelmatig informatie inwinnen op het forum heb ik uiteindelijk toch maar besloten mezelf even te registreren en mijn kwestie voor te leggen hier. Ik zeg bij voorbaat al dat er grote kans bestaat dat ik mezelf te veel zorgen maak, maar desondanks zou wil ik graag advies inwinnen over de situatie.

Sinds een week of 3 heb ik opmerkelijke last van haaruitval (honderden per dag), dit valt eigenlijk de hele dag op (het bekende doucheputje, hoofdkussen, etc., maar verder kom ik ze ook overal tegen). AGA zit in mijn familie (de vader van mijn moeder was op zijn 30e ook al flink op weg) dus tot zo ver lijkt het allemaal logisch.
Het gekke is echter dat het haar over mijn hele hoofdhuid uitvalt (dus óók achter en aan de zijkanten), daarbij is het haar ook overal een stuk dunner dan normaal (ik had altijd erg veel en dik haar). Dit alles gaat gepaard met een lichte jeuk (niet onuitstaanbaar). Elke haar die loskomt is overigens wel gepigmenteerd en heeft een vast klein wit bolletje op het uiteinde. Ik kan ze zonder moeite van nagenoeg alle plekken op m'n hoofdhuid in grote getalen eruit trekken.

Nu is het zo dat ik begin augustus een week flink ziek ben geweest met hoge koorts, en de laatste paar weken iets minder gezond heb geleefd (voornamelijk flink verhoogde alcoholconsumptie, mijn eetpatroon is niet veranderd), maar of en hoe dit invloed kan hebben weet ik eigenlijk niet.

In ieder geval heb ik voorlopig nog wel genoeg op m'n hoofd, maar sommige mensen in mijn omgeving valt het al wel op. Ik ben er nog niet mee naar de dokter geweest, maar ik heb vernomen dat die er over het algemeen weinig over afweet, dus leek het me verstandiger de zaak eerst hier even voor te leggen.

Moet ik me zorgen gaan maken? Zo snel mogelijk naar de dermatoloog? Of het nog even op zijn beloop laten en zien wat er gebeurt. In ieder geval let ik meer op de voeding, was ik mijn haren 2x in de week met aminexil en neem vit. B supplement, maar of dat afdoende is?

Alvast bedankt voor enig antwoord, en excuus als ik me te veel zorgen maak! (ik besef dat ik in verhouding met veel mensen hier (nog) niets te zeuren heb)
Sjagga is offline   Met citaat reageren
Oud 10 november 2009, 14:56   #2
Kniekous
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 7 juli 2006
Berichten: 935
Na langere periode hoge koorts kun je telogen efluvium ervaren. Dat is algemene haaruitval over je hele hoofd. Dat groeit weer terug.
Kniekous is offline   Met citaat reageren
Oud 10 november 2009, 15:02   #3
Hanna
HaarWeb lid
 
Hanna's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 december 2004
Berichten: 16.459
Hey,
Ga gewoon even naar de huisarts voor een juiste diagnose. Meestal zal er routinematig meteen bloedonderzoek gedaan worden naar eventuele vitaminen en/of mineralentekorten en de schildklierwerking. Het heeft geen zin om zomaar vitaminen te slikken als je niet eens weet of je daaraan tekort hebt.
__________________
*
*
*_________________________________________________ _____________
Belangrijke linken: Haargroeimiddelen voor dummies Haarwoordenboekje Haarwerken FAQ
Hanna is offline   Met citaat reageren
Oud 10 november 2009, 15:57   #4
Sjagga
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 9 november 2009
Berichten: 6
Bedankt voor de snelle reacties! Ik zal morgen dan toch maar even een afspraak met de huisarts maken. Ik ben wel als de dood voor bloed prikken (naalden en dergelijke) maar daar zal ik me maar even overheen moeten zetten
Over telogeen effluvium heb ik het een en ander gelezen, maar ik heb maar weinig mensen met ervaring hiermee (door een periode van koorts) gezien, vandaar ook enige verwondering/bezorgdheid.
Sjagga is offline   Met citaat reageren
Oud 10 november 2009, 17:11   #5
Hanna
HaarWeb lid
 
Hanna's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 december 2004
Berichten: 16.459
Bloed laten aftappen via de ader in een elleboogholte, stelt echt niks voor hoor.
Bij mij zijn er in totaal al tientallen buisjes vol afgetapt. Je voelt de prik even een beetje, daarna niets. Pleister op het gaatje. Klaar. Dan 3 weken wachten op de uitslag van het lab.
__________________
*
*
*_________________________________________________ _____________
Belangrijke linken: Haargroeimiddelen voor dummies Haarwoordenboekje Haarwerken FAQ
Hanna is offline   Met citaat reageren
Oud 10 november 2009, 17:46   #6
Nina1975
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 1 november 2009
Locatie: België
Berichten: 26
Sjagga,

Ik heb momenteel ook (volgens diagnose dermatoloog) een telegeen effluvium. Dit boven AGA dat ik al jaren heb.

Het uit zich inderdaad in een sterk diffuse uitval en in mijn geval gaat het heel snel. Belangrijk is dat je, zoals hier al is gesteld, bloed laat trekken en onderzoeken. Bij een acuut TE vindt men meestal een oorzaak. In mijn geval is dit waarschijnlijk door ijzertekort, een te laag ferritinegehalte, zinktekort. Een verstoorde schildklierwerking kan onder andere ook een oorzaak zijn. Op basis van het bloedonderzoek kan men bepalen welke supplementen nodig zijn.
Nina1975 is offline   Met citaat reageren
Oud 11 november 2009, 18:12   #7
Sjagga
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 9 november 2009
Berichten: 6
Nogmaals bedankt voor de reacties, ik heb voor morgenochtend een consult bij de dokter en vanaf daar zien we wel verder hoe of wat.
Overigens ervaar ik afgelopen paar dagen toenemende jeuk die alleen maar erger lijkt te worden als ik het probeer te verhelpen, dus ik kom er maar niet meer aan
Sjagga is offline   Met citaat reageren
Oud 12 november 2009, 09:46   #8
Sjagga
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 9 november 2009
Berichten: 6
Goed, kom zojuist bij de dokter vandaan en deze zag niet direct een reden tot zorgen maken en wil het eerst nog enkele tijd aankijken, mocht het erger worden/te lang aanblijven dan moest ik maar terugkomen.
Het enige wat uit even onderzoeken kwam was dat ik een redelijke hoeveelheid roos heb (normaliter niet) dus hiervoor even een shampoo halen.
Dat de AGA er bij mij langzaam in aan het sluipen is was ook wel duidelijk overigens, maargoed daar ben ik van de week ook al pijnlijk achter gekomen. Nouja we'll see what happens 8)

edit: werd net gebeld en uiteindelijk toch naar de dermatoloog om even bloed te laten prikken en kijken hoe of wat. Vanmiddag maar eens even een afspraak maken dan

Laatst gewijzigd door Sjagga; 12 november 2009 om 12:46
Sjagga is offline   Met citaat reageren
Oud 16 november 2009, 20:53   #9
Sjagga
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 9 november 2009
Berichten: 6
Even een kleine update, ik ben doorverwezen naar de dermatoloog, een afspraak die pas over ruim 3 weken op z'n vroegst kan. Ondertussen gaat de haaruitval onverminderd door, lekker geruststellend..

Daarbij heb ik nu af en toe dagen met periodes van ontzettende jeuk en schilfers (één avond vielen me wat rode plekken bij de jeuk op, die de volgende dag weg waren) wat me doet denken aan een huidaandoening of some sorts (seborroisch eczeem?). Nouja, ik zal in de tussentijd een shampoo met zinkpyrithion gebruiken en wachten maar.
Sjagga is offline   Met citaat reageren
Oud 16 november 2009, 21:36   #10
rikrik
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 3 november 2007
Berichten: 73
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjagga Bekijk bericht
Even een kleine update, ik ben doorverwezen naar de dermatoloog, een afspraak die pas over ruim 3 weken op z'n vroegst kan. Ondertussen gaat de haaruitval onverminderd door, lekker geruststellend..
Hoi,
je zou kunnen proberen of je bij een ander ziekenhuis eerder terecht kan. Heb ik ook eens gedaan: in mijn eigen woonplaats moest ik 5 weken wachten, bij een ander ziekenhuis kon ik na 2 weken al terecht.
Sterkte in ieder geval!
rikrik is offline   Met citaat reageren
Oud 17 november 2009, 01:49   #11
Hanna
HaarWeb lid
 
Hanna's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 december 2004
Berichten: 16.459
Sjagga,
Mocht die zinkshampoo de jeuk niet verhelpen, probeer dan Guhl Rozemarijn; daar hebben al aardig wat Haarwebleden succes mee geboekt.
__________________
*
*
*_________________________________________________ _____________
Belangrijke linken: Haargroeimiddelen voor dummies Haarwoordenboekje Haarwerken FAQ
Hanna is offline   Met citaat reageren
Oud 27 november 2009, 11:53   #12
Sjagga
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 9 november 2009
Berichten: 6
Even een korte update: Jeuk en schilfers zijn sinds een kleine week nagenoeg verdwenen (te danken aan de Zinkpyrithion vermoedelijk), en de haaruitval is zichtbaar minder. In plaats van 50+ haren in de wasbak zit ik nu aan de ~10, wat me dan ook weinig zorgen baart

Nou moet ik even bedenken of ik de afspraak met de dermatoloog 9 december af ga zeggen of dat ik alsnog ga. Ik weet niet in hoeverre het op prijs gesteld wordt als je daar komt terwijl de klachten al minder/weg zijn.
Sjagga is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
verdrietig prinses TTM - Algemeen 30 11 mei 2009 09:29
Reden van haaruitval? Snatch AGA - Algemeen 11 20 februari 2008 08:40
gestopt met microgynon en mirena gekregen, wat is de reden van haaruitval? Eli Haarproblemen bij vrouwen 15 3 december 2006 17:11


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 06:00.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.