Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > AGA - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 8 april 2010, 10:38   #16
ThinkVision
HaarWeb lid
 
ThinkVision's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2007
Berichten: 94
It is interesting to note that genetic variation in AR, which is located on the X chromosome, cannot explain the resemblance of fathers and sons with respect to the development of AGA (Küster and Happle 1984; Ellis et al. 1998), since sons always inherit the X chromosome from their mothers. The fact that family studies of AGA have typically stressed the resemblance of fathers and sons is understandable, given the differences in patterns of hair loss between males and females. Our genetic data, however, stress the relative importance of the maternal line in the inheritance of AGA, since we estimate an etiological fraction of 0.46 that can be attributed to having 23 GGN repeats within AR. This suggests that the average phenotypic resemblance should be greater between affected males and their maternal grandfathers than between affected males and their fathers. It is likely that the remaining etiological fraction is due to genetic variation at autosomal loci, which could explain the similarity of the AGA pattern of fathers and sons. Some autosomal candidate genes have been investigated in the past, including the insulin gene (Ellis et al. 1999), the 5α-reductase genes (Ellis et al. 1998), and the hairless gene (Hillmer et al. 2001, 2002), but none of these has been associated with AGA. A systematic linkage-based approach should enable the identification of additional loci.

Bron: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1226186/

Wat er in principe staat is dat het androgene gen op de X chromosoom staat en dat krijg je van je moeder, waardoor de genetische lijn van je moeder bij de meesten van belang is. Echter zijn er ook nog genen die op de Y chromosoom staan (die je een man maken) die nog niet gekoppeld zijn aan AGA, maar ze verwachten wel in die studie dat ze een rol kunnen spelen bij alopecia.

Overigens verklaart dit ook waarom vrouwen veel minder vaak kaal worden. Vrouwen hebben immers XX. Dus wanneer ze op een X chromosoom het slechte recessief androgeen gen krijgen van de moeder, is er een grote kans dat er een dominant gen zit op de andere X chromosoom waardoor ze niet kaal worden.
ThinkVision is offline   Met citaat reageren
Oud 8 april 2010, 13:56   #17
Hanna
HaarWeb lid
 
Hanna's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 december 2004
Berichten: 16.459
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ThinkVision Bekijk bericht
Overigens verklaart dit ook waarom vrouwen veel minder vaak kaal worden. Vrouwen hebben immers XX. Dus wanneer ze op een X chromosoom het slechte recessief androgeen gen krijgen van de moeder, is er een grote kans dat er een dominant gen zit op de andere X chromosoom waardoor ze niet kaal worden.
Dat kan ik niet volgen. Vrouwen hebben XX en dus een dubbele kans op het androgene gen, waardoor ze een dubbele kans op kaalheid hebben.. lijkt me logischer, toch?
__________________
*
*
*_________________________________________________ _____________
Belangrijke linken: Haargroeimiddelen voor dummies Haarwoordenboekje Haarwerken FAQ
Hanna is offline   Met citaat reageren
Oud 8 april 2010, 16:06   #18
thomaspomas
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 12 september 2009
Berichten: 77
tja

dit is wat ik er uit begrijp: kaalheid is een recessief gen. (zoiets als blauwe oogkleur en blond haar)

dus vrouwen worden meestal niet kaal omdat op één van de 2 x chromosomen het gen zit voor niet kaal te worden.

nu dat doorstreept dan ook het fabeltje dat je naar de vader van je moeder moet krijgen want je moeder kan dan evengoed het x-chromosoom doorgeven waar het gen: niet-kaal op ligt.
thomaspomas is offline   Met citaat reageren
Oud 8 april 2010, 16:08   #19
thomaspomas
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 12 september 2009
Berichten: 77
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thomaspomas Bekijk bericht
tja

dit is wat ik er uit begrijp: kaalheid is een recessief gen. (zoiets als blauwe oogkleur en blond haar)

dus vrouwen worden meestal niet kaal omdat op één van de 2 x chromosomen het gen zit voor niet kaal te worden.

nu dat doorstreept dan ook het fabeltje dat je naar de vader van je moeder moet krijgen want je moeder kan dan evengoed het x-chromosoom doorgeven waar het gen: niet-kaal op ligt.

en moest dat toch waar zijn dan hadden er veel meer vrouwen kaal moeten zijn hoor.

vrouwen die een kale vader hebben en een moeder met een kale vader zouden dan 50% kans hebben om kaal te worden. neen dat lijkt me wat veel hoor
thomaspomas is offline   Met citaat reageren
Oud 8 april 2010, 16:33   #20
ThinkVision
HaarWeb lid
 
ThinkVision's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2007
Berichten: 94
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hanna Bekijk bericht
Dat kan ik niet volgen. Vrouwen hebben XX en dus een dubbele kans op het androgene gen, waardoor ze een dubbele kans op kaalheid hebben.. lijkt me logischer, toch?
Het androgene gen is recessief en kan alleen op X zitten. Recessieve genen worden gemaskeerd door dominante genen. Blijkbaar is de kans op twee X chromosomen met het androgene gen vele malen kleiner dan een X chromosoom met het androgene gen en eentje met een gen dat geen kaalheid veroorzaakt en dus het androgene gen buitenspel zet.
ThinkVision is offline   Met citaat reageren
Oud 8 april 2010, 17:57   #21
Haarbengeltje
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 20 mei 2009
Berichten: 13
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ThinkVision Bekijk bericht
It is interesting to note that genetic variation in AR, which is located on the X chromosome, cannot explain the resemblance of fathers and sons with respect to the development of AGA (Küster and Happle 1984; Ellis et al. 1998), since sons always inherit the X chromosome from their mothers. The fact that family studies of AGA have typically stressed the resemblance of fathers and sons is understandable, given the differences in patterns of hair loss between males and females. Our genetic data, however, stress the relative importance of the maternal line in the inheritance of AGA, since we estimate an etiological fraction of 0.46 that can be attributed to having 23 GGN repeats within AR. This suggests that the average phenotypic resemblance should be greater between affected males and their maternal grandfathers than between affected males and their fathers. It is likely that the remaining etiological fraction is due to genetic variation at autosomal loci, which could explain the similarity of the AGA pattern of fathers and sons. Some autosomal candidate genes have been investigated in the past, including the insulin gene (Ellis et al. 1999), the 5α-reductase genes (Ellis et al. 1998), and the hairless gene (Hillmer et al. 2001, 2002), but none of these has been associated with AGA. A systematic linkage-based approach should enable the identification of additional loci.

Bron: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1226186/

Wat er in principe staat is dat het androgene gen op de X chromosoom staat en dat krijg je van je moeder, waardoor de genetische lijn van je moeder bij de meesten van belang is. Echter zijn er ook nog genen die op de Y chromosoom staan (die je een man maken) die nog niet gekoppeld zijn aan AGA, maar ze verwachten wel in die studie dat ze een rol kunnen spelen bij alopecia.

Overigens verklaart dit ook waarom vrouwen veel minder vaak kaal worden. Vrouwen hebben immers XX. Dus wanneer ze op een X chromosoom het slechte recessief androgeen gen krijgen van de moeder, is er een grote kans dat er een dominant gen zit op de andere X chromosoom waardoor ze niet kaal worden.
Ik denk dat vrouwen niet kaal worden omdat ze, ook al hebben ze wel de aanleg op chromosoom X, vrijwel geen testosteron of DHT aanmaken wat dan vervolgens de haarzaakjes gaat aantasten...
__________________
regime:

- 1/5 proscar
- alpecin c1 caffeine shampoo
Haarbengeltje is offline   Met citaat reageren
Oud 8 april 2010, 18:11   #22
Georgie
HaarWeb lid
 
Georgie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2004
Berichten: 1.906
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Haarbengeltje Bekijk bericht
Ik denk dat vrouwen niet kaal worden omdat ze, ook al hebben ze wel de aanleg op chromosoom X, vrijwel geen testosteron of DHT aanmaken wat dan vervolgens de haarzaakjes gaat aantasten...
If only... Heel veel vrouwen krijgen, zeker op later leeftijd, met kaalheid te maken.
__________________
Has finally left the building!
Georgie is offline   Met citaat reageren
Oud 8 april 2010, 20:14   #23
Kniekous
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 7 juli 2006
Berichten: 935
Maar bij vrouwen speelt DHT een ander rol (meestal) want een vrouw die kaal wordt heeft vaka nog veel minder DHT dan een man die finasteride gebruikt!

Het belangrijkste gen zit op je X chromosoom. Dat is de eerste voorwaarde. Daarnaast heb je nog ene gen op chromosoom 20 dat meespeelt (je dus krijgt van je moeder en vader).

Heb je het androgen receptor gen dat kaalheid veroorzaakt. Dat je dus van moeder krijgt. Heb je bijna vier keer zo veel kans kaal te worden.

Dat gen op chromosoom 20 is een veel vage indicatie met een veel kleine invloed. Dat krijg je van zowel ma als pa. Heb je het risicogen op beide heb je 1.6 keer zo veel kans kaal te worden. Heb je een riscovariant en een niet risicovariant is de kans neutraal (1) en heb je twee keer geen risicovaraiant zou de kans op kaalheid nog verder verkleinen. (zie SNpedia).

Androgen receptor gen is hoe dan ook het belangrijkste.
Kniekous is offline   Met citaat reageren
Oud 9 april 2010, 10:12   #24
Georgie
HaarWeb lid
 
Georgie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2004
Berichten: 1.906
Er zulen bij vrouwen 0ok andere factoren meespelen. Maar dat vrouwen weinig testosteron aanmaken en dús niet kaal kunnen worden, klopt niet. Bij vrouwen in de vruchtbare leeftijd wordt het testosteron vaak in balans gehouden door oestrogeen en progesteron, op latere leeftijd is dat vaak niet meer het geval en krijgt het testosteron veel meer invloed.

En naar mijn idee krijgen jongere vrouwen steeds vaker haarproblemen door het gebruik van anticonceptiemiddelen met androgene bijwerkingen. Maar dat is weer een ander verhaal.
__________________
Has finally left the building!
Georgie is offline   Met citaat reageren
Oud 9 april 2010, 18:38   #25
Mitch.91
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 9 maart 2010
Berichten: 7
Bedankt voor al jullie reacties.

Maar, ik wil graag weten wat ik nú met mijn haar aanmoet. Daarom vraag ik om jullie tips en adviezen. Zouden jullie daarop willen reageren?

Heel erg bedankt!
Mitch.91 is offline   Met citaat reageren
Oud 9 april 2010, 22:53   #26
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitch.91 Bekijk bericht
Bedankt voor al jullie reacties.

Maar, ik wil graag weten wat ik nú met mijn haar aanmoet. Daarom vraag ik om jullie tips en adviezen. Zouden jullie daarop willen reageren?

Heel erg bedankt!
Zonder foto's blijft het voor ons een beetje gokken. Als je echt het gevoel hebt dat kaler worden al voorzichtig begonnen is en dat verdere kaalheid serieus op de loer ligt, dan zou je kunnen overwegen om de strijd toch maar te beginnen. De combinatie minoxidil / finasteride geeft je de meeste kans op winst in het begin en behoud op de langere termijn.
__________________
Maatregelen:
04-2002: minoxidil (van NW3- naar NW2+, normale kruin)
07-2004: finasteride (dichter haar, ook frontaal)
11-2006: FUE (1400 grafts) frontaal (ProHair, van NW2+ naar NW2-)
05-2010: FUE ( 900 grafts) frontaal (ProHair, van NW2- naar NW1,5)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
_____________________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie
Haarwoordenboekje - Huishoudelijk reglement - Suggesties & feedback]
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Oud 10 april 2010, 13:35   #27
phention
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 18 september 2009
Berichten: 2
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hanna Bekijk bericht
Het heeft geen zin om je haardos met die van je vader te vergelijken.
Als je überhaupt AGA hebt, heb je dat geërfd van de vader van je moeder, dus kijk naar die opa.
haha dit kan idd nooit kloppen. Als dit zo was zou ik nog een mooie volle haardos hebben net als mijn opa (van mijn moeders kant) welke op 73-jarige leeftijd met een volle haardos overleed.
Helaas lijkt mijn haaruitval net als bij de topicstarter exact op dat van mijn vader (bij hem begon het ook al in zijn 20er jaren). Dusss....
phention is offline   Met citaat reageren
Oud 10 april 2010, 18:39   #28
Hanna
HaarWeb lid
 
Hanna's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 december 2004
Berichten: 16.459
Weet je wel zeker dat 't je vader is?
__________________
*
*
*_________________________________________________ _____________
Belangrijke linken: Haargroeimiddelen voor dummies Haarwoordenboekje Haarwerken FAQ
Hanna is offline   Met citaat reageren
Oud 12 april 2010, 20:48   #29
Kniekous
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 7 juli 2006
Berichten: 935
Jawel, want dat X chromoom kan ook van je oma van moeders kant komen. Dus je kunt het delen met je ooms, of de vader van je oma aan moeders kant.

Laatst gewijzigd door Kniekous; 12 april 2010 om 20:50
Kniekous is offline   Met citaat reageren
Oud 26 april 2010, 14:06   #30
Mitch.91
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 9 maart 2010
Berichten: 7
Hoi!

Het is alweer een tijdje terug dat ik iets gepost heb, het leek mij wel weer tijd.

Ik was het de laatste tijd behoorlijk zat, zat me totaal niet lekker in mn vel vanwege mijn haar. Ik heb toen een afspraak gemaakt bij de huisarts en die schreef me meteen fina voor. Toen twijfelde ik en ben maar naar de dermatoloog geweest. Ook hij schreef mij fina 1mg voor.

Nu vroeg ik me af, zodra ik dit ga slikken, zijn er nog andere dingen die ik extra kan doen om een zo goed mogelijk resultaat te behalen wat haar/hoofdhuid voeding betreft? Vitaminen, drinken/voedsel etc? En is 1mg voldoende?

Ik ga morgen beginnen!

Alvast bedankt!

Laatst gewijzigd door Mitch.91; 26 april 2010 om 14:11
Mitch.91 is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Vraagjes over inhammen Hans90 AGA - Algemeen 30 13 januari 2010 16:50
22 en inhammen illuminatie AGA - Algemeen 2 11 juni 2009 16:54
Inhammen moet je dan perse kaal worden? cartel1905 AGA - Algemeen 22 11 februari 2009 00:24
Werken Finasteride en Minodoxil wel of niet op inhammen? SjonKanon Medicijnen/haargroeimiddelen 17 25 september 2006 16:20
inhammen ? of haargrens EEC AGA - Algemeen 15 11 oktober 2005 15:43


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 14:34.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.