Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > AGA - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 24 april 2010, 22:48   #1
Sheldon
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 22 april 2010
Berichten: 10
heb AGA, hoe het best mn haar behouden??

hallo

ik ben nieuw hier. ik ben 19 jaar en kom uit belgië. ik heb nu nog een dikke bos haar, maar heb toch al een terugwijkende haarlijn en er beginnen zich inhammen te vormen. ook merk ik dat ik minder haar heb als pakweg 3 jaar geleden. mijn pa opa's en zowat al mijn nonkels zijn kaal, dus ik heb zeker AGA, je moet geen dokter zijn om dat te zien. Als ik nu begin, kan ik de vele haren die ik nu nog heb behouden, maar ik weet niet goed waar te beginnen.

ik dacht aan finasteride, maar zowat iedereen heeft daar precies (serieuze) bijwerkingen van. als er mensen zijn zonder enige (vervelende) bijwerkingen hoor ik het graag, misschien overweeg ik het dan toch.

verder, wat is het beste wat ik kan doen? ik heb al gelezen over minoxidil, maar ik heb nu al last van zeer vettig haar (en roos) en ik denk dat dat enkel nog gaat verergeren ermee. Zijn er bepaalde shampoos, voedingssupplementen of andere waar ik meer mee gebaat ben? (en die in belgië verkrijgbaar zijn). of beter zijn er shampoos en dergelijke die vettig haar en roos op een dermate wijze bestrijden dat ik wel minoxidil kan gebruiken zonder er als een frituurpot uit te zien?

ik hoor jullie reacties graag, die meestal een meer getrouw beeld geven dan wat de dokter uit zijn boekjes ken
Sheldon is offline   Met citaat reageren
Oud 24 april 2010, 23:09   #2
Fallen Dreams
HaarWeb lid
 
Fallen Dreams's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 september 2009
Berichten: 395
Ik ben toch al een tijdje aan de finasteride, en merk er zeer weinig van eigenlijk. Mijn haar valt ook beter in model, maar dat kan ook omdat het nu langer is. Ik gebruik het zo ongeveer 4 maanden denk ik, en heb geen bijwerkingen. Gezond eten zou hierbij moeten helpen denk ik.

Je kan het altijd uitproberen, en zo niet overstappen op Saw Palmetto (otw Zaagbladpalm bij de Tuinen, koste mij ook moeite om eerst te vinden) wat een 'natuurlijk' middel is, zonder chemische shit dus.

In ieder geval, succes!
__________________
Regime:
Dutasteride dagelijks
Minoxidil 2 x dagelijks
Ketaconazol shampoo 2, 3 x wekelijks

Ben altijd bereid om je Dutas of Minoxidil 5% over te kopen!
Fallen Dreams is offline   Met citaat reageren
Oud 24 april 2010, 23:22   #3
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sheldon Bekijk bericht
ik dacht aan finasteride, maar zowat iedereen heeft daar precies (serieuze) bijwerkingen van. als er mensen zijn zonder enige (vervelende) bijwerkingen hoor ik het graag, misschien overweeg ik het dan toch.
Als je op Internet leest, dan krijg je inderdaad de indruk dat bijna iedereen ellende heeft met finasteride. Maar als je de onderzoeksresultaten naziet, dan lijkt het eerder mee te vallen (kijk in het Haarwoordenboekje in mijn handtekening). Echt serieuze bijwerkingen lijkt dan statistisch 1 op de 50 te treffen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sheldon Bekijk bericht
verder, wat is het beste wat ik kan doen? ik heb al gelezen over minoxidil, maar ik heb nu al last van zeer vettig haar (en roos) en ik denk dat dat enkel nog gaat verergeren ermee.
Ik denk dat het wel los loopt daarmee. Van minox wordt je haar niet vetter. Het voelt eerder droger omdat je met de alcohol in de minox ook vet oplost. Alleen de variant van Kirkland (als ik me niet vergis) voelt vettig aan.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sheldon Bekijk bericht
Zijn er bepaalde shampoos, voedingssupplementen of andere waar ik meer mee gebaat ben? (en die in belgië verkrijgbaar zijn). of beter zijn er shampoos en dergelijke die vettig haar en roos op een dermate wijze bestrijden dat ik wel minoxidil kan gebruiken zonder er als een frituurpot uit te zien?

ik hoor jullie reacties graag, die meestal een meer getrouw beeld geven dan wat de dokter uit zijn boekjes ken
Tja, een shampoo met ketoconazol maakt je haar droger en bestrijdt roos. Als je het zo bekijkt lijkt het in jouw geval een soort 'match made in heaven'
__________________
Maatregelen:
04-2002: minoxidil (van NW3- naar NW2+, normale kruin)
07-2004: finasteride (dichter haar, ook frontaal)
11-2006: FUE (1400 grafts) frontaal (ProHair, van NW2+ naar NW2-)
05-2010: FUE ( 900 grafts) frontaal (ProHair, van NW2- naar NW1,5)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
_____________________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie
Haarwoordenboekje - Huishoudelijk reglement - Suggesties & feedback]
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Oud 25 april 2010, 01:12   #4
Hanna
HaarWeb lid
 
Hanna's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 december 2004
Berichten: 16.459
De minoxidil-lotion van het merk Kirkland wordt inderdaad vaak "vettig" genoemd, maar volgens mij zit er echt geen vet in, hoogstens glycerine wat glibberig aan voelt en als vettig wordt ervaren.

Maar tja, als 't haar niet vettig is, smeert men er vaak gel in....
__________________
*
*
*_________________________________________________ _____________
Belangrijke linken: Haargroeimiddelen voor dummies Haarwoordenboekje Haarwerken FAQ
Hanna is offline   Met citaat reageren
Oud 25 april 2010, 14:15   #5
Sebastien
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 10 april 2010
Berichten: 131
Hey, ik ben net als jij 19 jaar. Ik had net als jij ook mijn twijfels bij het gebruik van finasteride maar ik heb het toch gedaan na een lang gesprek met zowel apotheker als dermatoloog. Ik ben nu bijna een maand onderweg en ik heb nog (even afkloppen) totaal niets gemerkt.
Sebastien is offline   Met citaat reageren
Oud 25 april 2010, 14:27   #6
roloff
HaarWeb lid
 
roloff's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juni 2008
Locatie: Helmond / Alkmaar
Berichten: 561
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Dreams Bekijk bericht
Ik ben toch al een tijdje aan de finasteride, en merk er zeer weinig van eigenlijk. Mijn haar valt ook beter in model, maar dat kan ook omdat het nu langer is. Ik gebruik het zo ongeveer 4 maanden denk ik, en heb geen bijwerkingen. Gezond eten zou hierbij moeten helpen denk ik.

Je kan het altijd uitproberen, en zo niet overstappen op Saw Palmetto (otw Zaagbladpalm bij de Tuinen, koste mij ook moeite om eerst te vinden) wat een 'natuurlijk' middel is, zonder chemische shit dus.

In ieder geval, succes!
Hey FD,

Even een opmerking: van SP (Saw Palmetto) moet je minimaal 320 mg (85-95% actieve vetten en sterolen) per dag nemen, dat zijn de actieve stoffen waar het om gaat.

SP is een natuurlijke DHT-remmer, het gaat de miniaturisering van je haren tegen, je haren blijven daardoor de volle omvang houden [haren bij kalende mensen met AGA zijn er nog wel, maar worden zo klein dat ze eigenlijk onzichtbaar worden].

Gr Roloff
ps. ik gebruik SP nu bijna een jaar en mijn haar is weer mooi dicht van boven [je kijkt er niet meer doorheen, ook niet bij volle zon]. Dat komt niet van de Minox [die ervoor zorgt dat je haren in de groeifase blijven], want Minox gebruik ik pas 2 maanden.
__________________
2007 Haarstamceltransplantatie [Coen Gho / HASCI] 910 grafts
2008 Haarstamceltransplantatie [Coen Gho / HASCI] 760 grafts
2009 Haarstamceltransplantatie [Coen Gho / HASCI] 610 grafts
2010 Haarstamceltransplantatie [Coen Gho / HASCI] 640 grafts

Druivenpit Extract OPC [Masquelier's]
Duanwood Reishi Drops [Tonics]
Saw Palmetto HE [PerfectBody]
Astragalus Root [Solgar]
Multivitamine [Pool]
GLA [Lamberts]
Maca [Joyvit]
Vitamine C

Ik focus al een 10-tal jaren op hart & bloedvaten [via OPC/GLA] en een gezond en goed functionerend immuunsysteem [via polysacchariden: Reishi, Astragalus], dus niet alleen maar op mijn haren.

Ik ben 55 jaar en een gezond en gelukkig leven bestaat immers uit méér dan alleen je haren !!

Laatst gewijzigd door roloff; 25 april 2010 om 14:36
roloff is offline   Met citaat reageren
Oud 25 april 2010, 23:06   #7
Sheldon
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 22 april 2010
Berichten: 10
danku voor de snelle reacties. ik denk dat ik kan besluiten best minoxidil te proberen samen met die shampoo met ketoconazol.

over het geval finasteride/Saw Palmetto toch nog even dit:

dit las ik in het haarwoordenboekje:
Finasteride is geen goede oplossing voor jongens die al op jonge leeftijd kaal worden. DHT speelt dan nog een te grote rol in de groei en ontwikkeling van het lichaam, en onderdrukking van dit hormoon kan dan leiden tot verstoringen. Vaak wordt 18 jaar als de minimumleeftijd gezien voor dit middel.


nu ben ik wel zeer vroeg in mijn puberteit gekomen en reeds geruime tijd gestopt met groeien maar misschien toch de mening van wat mensen hier over leeftijd/finasteridegebruik


Het wetenschappelijk bewijs voor de werking van saw palmetto tegen AGA is echter vrij mager.

buiten de reactie van roloff, zijn er nog mensen waarbij het werkt of is het effect eerder van een placebo-aard?
verder, ik ben gaan kijken op de site van de tuinen over zaagblad palm, maar dat zou de Sabal serrulata zijn, is dit hetzelfde als de saw palmetto? en ook, er staan 3 verschillende potjes (450g - 320 g - en een zonder vermelding; de prijs van de 450g is wel opmerkelijk goedkoper als de 320g) welke is het meest geschikt?
als laatste, kan ik aannemen dat ik ook zo'n 4 maanden moet wachten om resultaat te zien van saw palmetto als het zou werken?
Sheldon is offline   Met citaat reageren
Oud 25 april 2010, 23:50   #8
Hanna
HaarWeb lid
 
Hanna's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 december 2004
Berichten: 16.459
Als je hier foto's plaatst van jouw inhammen, dan kunnen wij beter beoordelen of je finasteride zou moeten gaan slikken of niet.
Van finasteride en saw palmetto mag je alleen stabilisatie verwachten en hopen op een beetje nieuwe haargroei, maar je hebt daarvoor wel een jaar geduld nodig.
__________________
*
*
*_________________________________________________ _____________
Belangrijke linken: Haargroeimiddelen voor dummies Haarwoordenboekje Haarwerken FAQ
Hanna is offline   Met citaat reageren
Oud 26 april 2010, 11:05   #9
thomaspomas
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 12 september 2009
Berichten: 77
heeft het eigenlijk nut om finas in combinatie met SP te nemen? of doen hebben ze geen versterkende werking op elkaar?
thomaspomas is offline   Met citaat reageren
Oud 26 april 2010, 18:52   #10
Sheldon
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 22 april 2010
Berichten: 10
ik ben niet zo happig om zomaar foto's op het net te plaatsen, ook al is dat maar van mij haar. ik denk dat je gewoon naar de feiten moet kijken: ik heb AGA (ook al naar 2 dermathologen geweest) en ik heb nu nog veel haar. vraag is: hoe behouden (of alleszins toch sterk vertragen)?
het antwoord dat ik tot nu heb is: die keto-shampoo + minoxidil + saw palmetto/finasteride.

het enige is dat ik nog wat vragen heb over die saw palmetto/finasteride (zie mijn vorige comment), waar ik graag jullie advies over hoor.
Sheldon is offline   Met citaat reageren
Oud 26 april 2010, 20:10   #11
Fallen Dreams
HaarWeb lid
 
Fallen Dreams's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 september 2009
Berichten: 395
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roloff Bekijk bericht
Hey FD,

Even een opmerking: van SP (Saw Palmetto) moet je minimaal 320 mg (85-95% actieve vetten en sterolen) per dag nemen, dat zijn de actieve stoffen waar het om gaat.

SP is een natuurlijke DHT-remmer, het gaat de miniaturisering van je haren tegen, je haren blijven daardoor de volle omvang houden [haren bij kalende mensen met AGA zijn er nog wel, maar worden zo klein dat ze eigenlijk onzichtbaar worden].

Gr Roloff
ps. ik gebruik SP nu bijna een jaar en mijn haar is weer mooi dicht van boven [je kijkt er niet meer doorheen, ook niet bij volle zon]. Dat komt niet van de Minox [die ervoor zorgt dat je haren in de groeifase blijven], want Minox gebruik ik pas 2 maanden.
De goede vetten moet je innemen dan neem ik aan? De onverzadigde dus? Komt goed bij mij, want ben verslaafd aan cashew noten

Overigs slik ik altijd Saw Palmetto gelijk na fitness. Heb geen idee waarom, maar ik heb het idee dat het helpt. Want met fitness stijgt je testosteron enorm, dus ook je DHT productie.

Sheldon; finasteride en Saw Palmetto zijn dus middelen om het hormoon dat mannen kaal maken tegen te gaan. Je kan hier meer over lezen in het Haarwoordenboekje.
__________________
Regime:
Dutasteride dagelijks
Minoxidil 2 x dagelijks
Ketaconazol shampoo 2, 3 x wekelijks

Ben altijd bereid om je Dutas of Minoxidil 5% over te kopen!
Fallen Dreams is offline   Met citaat reageren
Oud 27 april 2010, 19:38   #12
Sheldon
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 22 april 2010
Berichten: 10
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sheldon Bekijk bericht
danku voor de snelle reacties. ik denk dat ik kan besluiten best minoxidil te proberen samen met die shampoo met ketoconazol.

over het geval finasteride/Saw Palmetto toch nog even dit:

dit las ik in het haarwoordenboekje:
Finasteride is geen goede oplossing voor jongens die al op jonge leeftijd kaal worden. DHT speelt dan nog een te grote rol in de groei en ontwikkeling van het lichaam, en onderdrukking van dit hormoon kan dan leiden tot verstoringen. Vaak wordt 18 jaar als de minimumleeftijd gezien voor dit middel.


nu ben ik wel zeer vroeg in mijn puberteit gekomen en reeds geruime tijd gestopt met groeien maar misschien toch de mening van wat mensen hier over leeftijd/finasteridegebruik


Het wetenschappelijk bewijs voor de werking van saw palmetto tegen AGA is echter vrij mager.

buiten de reactie van roloff, zijn er nog mensen waarbij het werkt of is het effect eerder van een placebo-aard?
verder, ik ben gaan kijken op de site van de tuinen over zaagblad palm, maar dat zou de Sabal serrulata zijn, is dit hetzelfde als de saw palmetto? en ook, er staan 3 verschillende potjes (450g - 320 g - en een zonder vermelding; de prijs van de 450g is wel opmerkelijk goedkoper als de 320g) welke is het meest geschikt?
als laatste, kan ik aannemen dat ik ook zo'n 4 maanden moet wachten om resultaat te zien van saw palmetto als het zou werken?
iemand die hierop kan antwoorden??
Sheldon is offline   Met citaat reageren
Oud 27 april 2010, 20:56   #13
Hanna
HaarWeb lid
 
Hanna's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 december 2004
Berichten: 16.459
Dat ligt eraan hoe agressief de AGA is. Als het op jonge leeftijd al behoorlijk ver gevorderd is, zal SP niet veel helpen. Daarom vroeg ik je om foto's te plaatsen.
Zowel bij SP als finasteride kun je het resultaat pas na een jaar beoordelen.
__________________
*
*
*_________________________________________________ _____________
Belangrijke linken: Haargroeimiddelen voor dummies Haarwoordenboekje Haarwerken FAQ
Hanna is offline   Met citaat reageren
Oud 27 april 2010, 22:13   #14
Sheldon
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 22 april 2010
Berichten: 10
ik heb geprobeerd een foto te maken, maar die geeft voor jullie niet veel duidelijkheid. ik heb namelijk een vrij groot voorhoofd (ik bedoel dus een ver ingeplante haarlijn) zodat je de inhammen op foto niet zo goed ziet. je kan natuurlijk aan een foto ook niet zien hoe agressief de aga is, omdat het maar een momentopname is.

ik heb eerder het gevoel dat het geleidelijk gaat en er nu nog iets aan te doen is. alhoewel, dit was bij mijn pa ook zo toen hij 19 was en tussen 21 en 24 verloor hij bijna al zijn haar, waarna het terug afnamen en elk jaar een beetje minderde. je zou zogezegd naar je opa langs moeders kant moeten kijken, maar die is niet kaal en heeft een totaal andere haarlijn als ik, terwijl ik echt het patroon van mijn vader lijk te volgen (wat volgens de genetica overigens perfect is uit te leggen; kaal worden is gewoon een genetische lotto waarbij je meer kans maakt om "te winnen" als bepaalde factoren zich voordoen, zoals bv een kale opa langs moeders kant, maar dus ook een kale pa).

met alles wat ik tot nu toe weet denk ik dat ik ga gaan voor

ketoconazolshampoo
minoxidil (zonder die ene irriterende stof)
saw palmetto

resterende vragen:
1) zijn er nog kleinere zaken die ik kan doen? (vitamines of zo, weet ik veel...)
2) moet ik de minoxidil ook aanbrengen waar ik nog veel haar heb of enkel op de inhammen? want het lijkt mij bijna onbegonnen werk om overal op je hoofd dit aan te brengen, zeker omdat mijn haar op vele plaatsten nog dik staat en ik dus moeilijk bij mijn hoofdhuid zelf kan
3) heeft er iemand ervaring met SP? werkte dit niet/wel? welke van detuinen is de beste (320g - 450g)?
Sheldon is offline   Met citaat reageren
Oud 28 april 2010, 03:03   #15
Hanna
HaarWeb lid
 
Hanna's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 december 2004
Berichten: 16.459
ad 1) als je gezond eet en er zijn geen tekorten in je bloed vastgesteld, heeft het slikken van voedingssupplementen geen nut
ad 2) minoxidil breng je aan op de kalende plekken
ad 3) er is al veel over SP geschreven op het forum, gebruik de zoekfunctie, dan kom je o.a. hier
__________________
*
*
*_________________________________________________ _____________
Belangrijke linken: Haargroeimiddelen voor dummies Haarwoordenboekje Haarwerken FAQ
Hanna is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Aan Do: wat is het verschil tussen geschubt en ontschubt haar? Chris Haarwerken 3 16 februari 2017 12:07
Hoe krijg ik mijn haar weer schoon? Golioth Overige (haar)discussies - Algemeen 10 9 mei 2012 17:25
Synthetisch, of echt haar, of een combinatie? Chris Haarwerken 11 5 juni 2006 18:50
Je haar is ook niet alles! swickie TTM - Algemeen 2 14 mei 2005 14:00
Artikel Monique3 in Brabants Dagblad: 'Haren uittrekken als ziekte'. Webmaster Boeken en artikelen 12 18 september 2002 00:02


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:55.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.