Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Medicijnen/haargroeimiddelen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 13 februari 2015, 14:13   #1
calender
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 17 september 2013
Berichten: 13
1 jaar fina: graag jullie bevindingen

Hallo

Graag verneem ik van jullie wat er gaande is.
Eerst even situatie schetsen in puntjes:
- ik neem eind deze maand exact 1 jaar finasteride.
- geen bijwerkingen ondervonden (hooguit wat acne en bleek in het gezicht)
- laatste half jaar voortdurend juik (kruin, inhammen, scalp, haarlijn: overal dus)
- die constante juik verdween een tweetal weken geleden.
- haar werd vanaf begin medicatie dunner en dunner (vooral regio haarlijn), en de dichtheid werd kleiner (minder haar)
- nooit een plotse "shedding" ondervonden (geen massale haarberg op hoofdkussen, in bad,...). Ook nooit haarplukken kunnen losrukken.

Vorige week nog dacht ik dat de medicatie helemaal geen effect had.

Totdat ik vanmorgen in de spiegel keek:
Ik zag een heleboel kleine zwarte haartjes op - en voor mn haarlijn (welke nog vrij laag zit). -> haar zit naar achter, dus de kleine haartjes (2cm) zijn goed zichtbaar.

En ook die hevige juik die plots verdween...

Wat is hier aan de hand? Is dit een goed teken? Werkt de medicatie, en gaan er nog meer haren groeien?
Op mn kruin keek ik nog niet.
calender is offline   Met citaat reageren
Oud 16 februari 2015, 20:14   #2
kalekop28
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 13 december 2014
Berichten: 579
Geslacht:
jeuk is bij mij meestal een slechte teken, dat betekend haaruitval in mijn context. Fina begint binnen jaar zijn effect te tonen, als binnen jaar haaruitval stopt en hergroei(sommige gebruikers) treft dan kan je het blijven gebruiken. Anders moet je zwaardere dosis nemen of dutasteride(sterker) eens gaan proberen.
kalekop28 is offline   Met citaat reageren
Oud 16 februari 2015, 21:23   #3
sensation1992
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 2 januari 2015
Berichten: 19
Geslacht:
kijk heb je vooraleerst bloedwaardes laten controleren? evt ijzer tekort, jodium tekort, vitamine D tekort, Afwijkende balans schildklier hormonen ( T3,T4).

Verder na een jaar gebruik van fina;
haaruitval wordt veroorzaakt door twee soorten hormonen DHT-1 DHT-2
(1 en 2 als voorbeeld niet echte naamgeving). finasteride blokkeert alleen
DHT-1(weer voorbeeld 1 of 2). wat is de gesteldheid van je haar?
is er al heel veel weg? zo ja , dan moet je tenminste een HT laten verrichten,
en finasteride ZWS met minoxidil nemen. beiden zijn eigenlijk ter stabilisatie of voor haaruitval in beginnende stadia. De haren die TERUG komen zijn de haren die jij beschrijft en blijven ook zo meestal. Je kan proberen om finasteride blijven te gebruiken en eventueel weer na 3-4-6 maanden kijken of de haren wat dikker/groter worden.
Dutasteride blokkeert beiden maar de bijwerkingen kunnen wel heviger voordoen, maar geeft wel betere resultaat in het algemeen.
wat je moet weten over finasteride en minoxidil;
deze belemmeren vaak de haaruitval tot je 30ste( over t algemeen), daarna
gaan andere factoren meespelen( tot nu toe onbekend) vooralsnog je haar gaat kwijt raken.
sensation1992 is offline   Met citaat reageren
Oud 22 februari 2015, 18:50   #4
calender
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 17 september 2013
Berichten: 13
Bedankt voor de reacties.

Toen ik startte met finasteride (februari 2014) was mn haar op de kruin behoorlijk aan het uitdunnen (klein kaal plekje).
Ik merkte tijdens de medicatie geen verschil op: geen shedding, maar ook geen verslechtering.

Echter, de laatste twee weken merk ik veel meer uitval (zichtbaar frontaal, linker inham en vooraan scalp). Er liggen best wat haren (redelijk korte haren) in de badkuip en op mn jas bv. Zoveel uitval heb ik in m'n leven nog nooit meegemaakt.

Dus ik vermoed dat de shedding fase nu, na exact 1 jaar finasteride, is gestart. Is dat een mogelijkheid? En is er kans dat het haar vooraan (haarlijn) binnenkort terugkomt?
Ook heb ik de laatste paar weken geen jeuk meer, zoals dat voordien (vanaf ik startte met de medicatie) wel het geval was (jeuk haarlijn, inham-regio, kruin, scalp). Is er een verband tussen "geen jeuk" en "shedding fase"? En waarvan kwam die jeuk voordien?

bedankt nogmaals voor de reacties!
calender is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 06:00.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.