Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Areata > AA - Behandelingen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 15 juli 2008, 22:51   #1
Maus74
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Berichten: 16
Uitval wenkbrauwen

Hallo allemaal,

Als kind van 6 had ik al AA. Sinds mn 15e was t over. En nu ben ik 34 en is het allemaal opnieuw begonnen. Eerst mn baard, daarna ook op andere plekken op mn lichaam, tenslotte ook mn hoofd. Het scheelt dat ik mn hoofd en mn baard al jaren scheer. Het is wel wat vervelend nu ik elke dag moet scheren omdat de plekjes waar nog haar groeit anders opvallen. Steeds accepteerde ik weer nieuwe kale plekken tot uiteindelijk ook mijn wenkbrauwen, tenminste de rechter, begon uit te vallen. Dit vind ik echt heel vervelend, ik ben me er heel erg bewust van wanneer ik met iemand praat. Niemand heeft nog wat gezegd, maar ik weet dat ze t zien.
Ik gebruik corticosteroiden voor mn wenkbrauw in de hoop dat niet ook de laatste haartjes gaan uitvallen, echter gaat t steeds verder. Ik verwacht over een week of twee mn wenkbrauw kwijt te zijn. Bovendien zit me die zalf (corticosteroiden) niet lekker. Ik gebruik het tenslotte boven mn oog met het risico dat t in mn oog komt.

Ik heb de volgende vragen:
1. Maak ik me wellicht te veel zorgen over die corticosteroiden? Ben bang dat ik er staar aan overhoudt, of gebeurd dat niet zo snel?
2. Heeft iemand ervaring met uitval van wenkbrauwen? Hoe lang duurt t voor wenkbrauwen terugkomen? Of is er niets over te zeggen?
3. Heeft iemand positieve ervaringen met corticosteroiden of is t meer een zoethoudertje en doet t meer kwaad dan goed?

In elk geval alvast bedankt voor je reactie.

Groeten, Maus
Maus74 is offline   Met citaat reageren
Oud 20 juli 2008, 13:52   #2
penake
penake
 
Geregistreerd: 21 september 2007
Locatie: Antwerpen
Berichten: 65
Hallo Maus,

wat die wenkbrauwen betreft, ik vond dat ook één van de moeilijkste dingen om vrede mee te nemen. Op een gegeven moment had ik van elke nog een halve. Bij mij hebben ze er cortisone ingespoten en dat doen ze nu regelmatig terug wanneer ik merk dat ze weer beginnen uitvallen. Op mijn hoofd doen ze dit trouwens ook. Lastiger zijn natuurlijk wimpers, daar is dit niet mogelijk.
penake is offline   Met citaat reageren
Oud 21 juli 2008, 22:25   #3
Maus74
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Berichten: 16
Hoi Penake,

Dank je voor je reactie. Hoe graag ik ook mijn haar (tenminste dan mijn wenkbrauwen) terug wil, ben ik toch wat huiverig voor medicijnen. Heb jij wellicht ook corticosteroiden gebruikt in lotionvorm? Weet je iets over mogelijke bijwerkingen? En komt het haar snel terug?
Ik heb wat berichten van je gelezen en in sommige dingen herken ik me wel. Zoals je hebt kunnen lezen scheer ik mijn hoofd al jaren vanwege de "gewone" mannelijke kaalheid. Vandaar dat dat voor mij niet perse een groot probleem is nu blijkt dat ik steeds meer plekjes op mijn hoofd krijg. Dat geldt dus ook voor mijn baard. Het is vooral lastig omdat ik dagelijks moet scheren en niet de deur uitga voor alles geschoren is, lastig lastig. Maar die wenkbrauwen en bovendien ook ander lichaamshaar dat uitvalt is echt iets dat opvalt. Mensen gaan t zien en dat vind ik vervelend. Ik kan alles redelijk accepteren, ik ben op t punt dat t haast niet erger meer kan. Alleen mn wimpers zijn nog ongeschonden en ik hoop dat dat zo blijft. Wat ik vervelend vind (en ik las dat jij dat ook ervaart) is dat mensen er soms heel makkelijk over denken. Het wordt vaak afgedaan met een opmerking als: "Er zijn ergere dingen". En daar moet je het dan mee doen. Het punt is gewoon dat mensen die geen AA hebben totaal geen idee hebben wat het met je doet. Voor vrouwen is het waarschijnlijk nog erger dan voor mannen omdat een kaal hoofd bij mannen meer geaccepteerd is. Wat ik ook merk als ik over mn wenkbrauw begin dat mensen bijna reageren of ik me aanstel. Anyway, ik zou wel es wat meer begrip willen en meer haar natuurlijk! hahaha
Zelf heb ik altijd geloofd dat AA door stress onstaan is bij mij, hoewel artsen dat dus tegenspreken. Ik kan soms erg "in mn hoofd zitten", waarmee ik bedoel dat ik me erg druk kan maken over dingen en zo kan malen dat ik er hoofdpijn van krijg. De laatste tijd gaat dat beter. Als ik het vast kan houden kan ik testen of t een oorzaak is. Indien ja, dan zou mn haar binnen een paar maanden terug moeten komen. Bovendien weet ik van vroeger dat mijn haar meestal in de zomer terug kwam. Herken jij je hierin?

Nou ja, misschien kun je bovenstaande vragen nog beantwoorden, ben benieuwd.

Gaat t met jou intussen wat beter?

Groet Maus
Maus74 is offline   Met citaat reageren
Oud 21 juli 2008, 23:03   #4
pietje84
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 29 juli 2007
Berichten: 18
Hoi Maus,

ik heb ook sinds een jaar erge haaruitval op mijn hoofd, en ik weet nog steeds niet of het nou AA is of iets anders. De dokter kan er in ieder geval niks van zeggen. Sinds een tijd begonnen ook mijn wenkbrauwen uit te vallen en ook hier konden de dokter en dermatoloog niks van zeggen. Ik heb ook cortisonen in lotion vorm gekregen en die een tijd gesmeerd. Van staar o.i.d. heb ik geen last gehad maar ik kreeg op een gegeven moment hele erge irritatie. Het is erg dunne huid boven je ogen, en ik heb ook het idee dat irritatie daarom sneller kan optreden. Ik kreeg rode uitslag en droge huid, ik ben er toen meteen mee gestopt maar de irritatie blijft nog af en toe terugkomen. Mijn mening is daarom dat het behoorlijke troep is, bij mij heeft het het eigenlijk alleen maar erger gemaakt.

Weet niet of anderen hiermee ervaring hebben, maar ben benieuwd hoe het bij jou gaat. Ik heb dermovate gebruikt overigens
pietje84 is offline   Met citaat reageren
Oud 21 juli 2008, 23:04   #5
pietje84
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 29 juli 2007
Berichten: 18
Overigens vind ik de uitval van wenkbrauwen ook erg moeilijk om mee om te gaan, mensen zeggen wel dat het meevalt maar ik vind het erg kut. Kaal worden op je hoofd is al vervelend maar dit helemaal....
pietje84 is offline   Met citaat reageren
Oud 22 juli 2008, 01:08   #6
penake
penake
 
Geregistreerd: 21 september 2007
Locatie: Antwerpen
Berichten: 65
Hallo Maus,

Zal het even voor je situeren:

Mijn haar is beginnen uitvallen in januari 2007, na jarenlange, onafgebroken stress. Omdat ik toen nog in het buitenland woonde, ben ik pas aan een behandeling begonnen in oktober van dat jaar, toen ik terug in België was. Op dat moment was ik ongeveer al mijn hoofdhaar, buiten een paar dappere plukken, en halve wenkbrauwen kwijt. Ik heb toen een eerste keer een intraveneuze cortisonebehandeling in het UZ Antwerpen gekregen. Mijn haar kreeg een boost en begon op vele plekken terug te groeien. Ik moest toen op maandelijkse controle bij mijn dermatoloog, die regelmatig cortisone bijspoot op plekken die niet (of niet genoeg) groeiden en in mijn wenkbrauwen. Ook smeerde ik mijn hoofd in met cortisonelotions. Toen mijn wimpers begonnen uit te vallen en enkele plekken toch niet dichtgroeiden, heb ik begin januari van dit jaar weer een intraveneuze behandeling gekregen. Nadien werden de hardnekkige plekken weer ingespoten. Toen ik dacht, dat het nu wel in orde zou komen, begon mijn haar weer uit te vallen, voor het goed en wel allemaal teruggegroeid was. Ik kreeg dan cortisonepillen en weer groeide het aan. In die periode ben ik ook naar Santiago de Compostela gelopen om eens helemaal tot rust te komen. (en te bidden voor haar, hahaha) Op 11 juni ben ik gestopt (toen was ik nog in Spanje) en nu heb ik voor het blote oog overal haar, maar ik ben ongeveer direct na het stoppen met de pillen terug kale plekken beginnen krijgen (5 + wenkbrauw op +/- 10 dagen). Ben direct cortisonelotion beginnen smeren en heb afspraak met dermatoloog gemaakt. Dit was vorige week woensdag. Die heeft onmiddellijk mijn hoofd en wenkbrauw weer met cortisone ingespoten. Zullen zien hoe het nu verder evolueert. Moet 12 augustus weer terug, maar heb tussen vorige week en nu weer 2 plekjes bijgevonden. Ik blijf dus dapper cortisone op m'n kop smeren en volg het proces met argusogen...
Verder ben ik voorlopig heel gelukkig met het feit, dat ik weer terug haar heb en probeer ik ervan te genieten zolang het duurt. Mijn haar krult nu ook trouwens, wat het voordien niet deed!
Het is prettig, zonder iets op je hoofd rond te kunnen lopen!
Wat je vroeg over de bijwerkingen...ik heb die van de lotions niet. Ben wel heel ziek geweest van de baxters en de pillen én serieus bijgekomen... Bij mij doen die lotions ook weinig. Ik smeer het nu wel, maar da's eerder voor de gemoedsrust, denk ik. Zo'n lotion is ook maar heel locaal hé, dus ziek zal je er niet direct van worden, maar misschien is de ene huid sneller geïrriteerd als de andere. Plus, het klopt wel, dat je huid er dunner van wordt.
Ik probeer er nu zo weinig mogelijk over te stressen, wat natuurlijk in de praktijk soms al wel eens durft tegenslagen, hahaha.

Laatst gewijzigd door penake; 22 juli 2008 om 01:33
penake is offline   Met citaat reageren
Oud 22 juli 2008, 15:57   #7
*Liejvurd*
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 19 juni 2004
Berichten: 114
Het is heel vervelend als de wenkbrauwen er niet meer zijn. Je raakt de expressie in je gezicht kwijt. Ik heb permanente make - up genomen (dat is nu al heel erg vervaagd), maar ik teken het zelf bij en dan heb ik toch weer een beetje wenkbrauwen. Over medicijnen kan ik heel weinig zeggen. Bij mij heeft niets geholpen en nu (vier jaar later na het ontstaan van alopecia) heb ik weer een koppie vol met haar. Het is een wonderlijke en grillige ziekte waar eigenlijk weinig tegen te doen is.. tenminste dat is mijn ervaring.
__________________
heel langzaam komt het terug?
*Liejvurd* is offline   Met citaat reageren
Oud 22 juli 2008, 22:44   #8
Maus74
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Berichten: 16
Hoi Pietje,

Ik gebruik Topicorte, dat is dus een corticosteroidenlotion. Ik ben nog maar een paar weken geleden begonnen. Ik mag t steeds 4 dagen achtereen smeren en dan weer 3 dagen niet. Tot nog toe merk ik alleen dat de huid wit uitslaat na een paar uur. Zodra ik het afgespoeld heb duurt t weer een paar uur voor mn huid de normale kleur heeft. Ik moet nog zien of het gaat werken maar eerlijk gezegd verwacht ik er niet veel van. Ik probeer me maar niet druk te maken en pak zoveel mogelijk zon mee. Mijn ervaring is dat het haar meestal juist in de zomer teruggroeid. Daar hoop ik dan maar op :-)

Groet Maus
Maus74 is offline   Met citaat reageren
Oud 22 juli 2008, 22:53   #9
Maus74
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Berichten: 16
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door *Liejvurd* Bekijk bericht
Het is heel vervelend als de wenkbrauwen er niet meer zijn. Je raakt de expressie in je gezicht kwijt. Ik heb permanente make - up genomen (dat is nu al heel erg vervaagd), maar ik teken het zelf bij en dan heb ik toch weer een beetje wenkbrauwen. Over medicijnen kan ik heel weinig zeggen. Bij mij heeft niets geholpen en nu (vier jaar later na het ontstaan van alopecia) heb ik weer een koppie vol met haar. Het is een wonderlijke en grillige ziekte waar eigenlijk weinig tegen te doen is.. tenminste dat is mijn ervaring.
Hoi Liejvurd,

Ja, ik heb al van alles overwogen. Maar als man denk ik niet dat permanente make-up een optie is. Heb zelfs een site gevonden waar je kunst wenkbrauwen kan kopen, maar volgens mij ziet er ook niet natuurlijk uit. Tenslotte is de vorm van je eigen wenkbrauwen uniek. Ik vrees ook dat er weinig aan te doen is. Ik hoop maar op betere tijden :-)

Groet Maus
Maus74 is offline   Met citaat reageren
Oud 27 juli 2008, 15:02   #10
Janus1
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 27 juli 2008
Berichten: 16
Haaruitval op mijn linker wenkbrauw gehad, opgevuld met make-up en je zag t praktisch niet, mits je er op lette, eigenlijk is het haar ook redelijk snel weer teruggegroeid. Begon met witte haren die ik zelf niet zag maar die werden weer donker, na 2.5 maanden is mijn wenkbrauw bijna weer volledig. Nu echter slaat t door naar mijn wimpers, links is boven praktisch kaal, rechts mis ik een paar wimpers in het midden, wat voor mij zichtbaar is maar voor anderen niet. Ik ben wel van mening dat wenkbrauw en wimpers super vervelend zijn omdat andere plekken enigzins nog makkelijk te verbergen zijn / daar gemakkelijk te gebruiken oplossingen voor zijn. Wenkbrauwen / wimpers behandel ik zelf met Nioxin Treatment.
Janus1 is offline   Met citaat reageren
Oud 28 juli 2008, 01:48   #11
pietje84
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 29 juli 2007
Berichten: 18
Hoi Maus,

ik kreeg dermovate voorgeschreven. In het begin had ik inderdaad ook dat de huid wit uitsloeg. Ik heb het ook afgewisseld, 2 weken wel, dan een paar dagen niet of zo (zo zij de dermatoloog het ook). Nu merk ik dat de huid daar nog steeds af en toe geirriteerd is, en ook witter blijft na het zonnen. Bij mij heeft het dus niet geholpen, misschien bij jou wel. (ik zou er alleen wel voorzichtig mee zijn...)

Verder vind ik het vooral kut om aan mijn omgeving te gaan vertellen over de alopecia. Maar nu je het, naar mijn mening, toch meer gaat zien zal het toch moeten... Niet dat ik denk dat ik kutreacties krijg, maar ik denk dat het toch iets van schaamte is of zo.
pietje84 is offline   Met citaat reageren
Oud 4 augustus 2008, 22:09   #12
Maus74
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Berichten: 16
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Janus1 Bekijk bericht
Haaruitval op mijn linker wenkbrauw gehad, opgevuld met make-up en je zag t praktisch niet, mits je er op lette, eigenlijk is het haar ook redelijk snel weer teruggegroeid. Begon met witte haren die ik zelf niet zag maar die werden weer donker, na 2.5 maanden is mijn wenkbrauw bijna weer volledig. Nu echter slaat t door naar mijn wimpers, links is boven praktisch kaal, rechts mis ik een paar wimpers in het midden, wat voor mij zichtbaar is maar voor anderen niet. Ik ben wel van mening dat wenkbrauw en wimpers super vervelend zijn omdat andere plekken enigzins nog makkelijk te verbergen zijn / daar gemakkelijk te gebruiken oplossingen voor zijn. Wenkbrauwen / wimpers behandel ik zelf met Nioxin Treatment.
Hey Janus,

Nou, bij mij vallen de wenkbrauwen vrij langzaam uit. Het lijkt alleen niet te stoppen. Na mn rechter, begint nu ook de linker. Ik hoop maar dat mn wimpers niet uit gaan vallen, als dat wel gebeurd kan t bij mij al bijna niet erger meer. Ik houd nog even hoop op de corticosteroiden die ik gebruik. Maar als t zonder resultaat blijft stop ik er maar mee, dan maar accepteren. Omdat ik als kind AA had en daarna heel lang niet schijnt t zo dat de kans dat het haar teruggroeid vrij klein is. Ik baal er enorm van, vooral ook omdat er zo weinig aan te doen is.

Sterkte!
Maus74 is offline   Met citaat reageren
Oud 4 augustus 2008, 22:20   #13
Maus74
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Berichten: 16
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pietje84 Bekijk bericht
Hoi Maus,

ik kreeg dermovate voorgeschreven. In het begin had ik inderdaad ook dat de huid wit uitsloeg. Ik heb het ook afgewisseld, 2 weken wel, dan een paar dagen niet of zo (zo zij de dermatoloog het ook). Nu merk ik dat de huid daar nog steeds af en toe geirriteerd is, en ook witter blijft na het zonnen. Bij mij heeft het dus niet geholpen, misschien bij jou wel. (ik zou er alleen wel voorzichtig mee zijn...)

Verder vind ik het vooral kut om aan mijn omgeving te gaan vertellen over de alopecia. Maar nu je het, naar mijn mening, toch meer gaat zien zal het toch moeten... Niet dat ik denk dat ik kutreacties krijg, maar ik denk dat het toch iets van schaamte is of zo.
Hey Piet,

Ja, ik heb ook niet zo´n vertrouwen in die lotion. Verder dan de lotion wil ik niet gaan. Ik denk dat de bijwerkingen van bepaalde medicijnen erger zijn dan de kwaal zelf.
Vandaag vond ik het tijd een directe collega over mijn AA te vertellen. Zegt ie dat t helemaal niet opgevallen was dat ik bijna geen wekbrouwen meer heb. Verder zei ie er ook niet veel over (was geen desinteresse overigens). Dus ik denk dat je t zelf vaak erger vindt dan de mensen om je heen, logisch ook wel natuurlijk.
Hoe is t nu met je wenkbrauwen, al wat beter?

Groeten Maus
Maus74 is offline   Met citaat reageren
Oud 28 juni 2011, 04:43   #14
bonito
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 28 juni 2011
Berichten: 1
Wenkbrouwen

hey mijn wenkbrauwen is in beetje gevalle zou er in kwaad zijnn of kan dit door stres zijn aubb laat me iets weten groertjes
bonito is offline   Met citaat reageren
Oud 28 januari 2012, 00:02   #15
katia f.
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 27 januari 2012
Locatie: Belgium
Berichten: 1
uitvallen wenkbrauwen

Hallo, ik ben nieuw, heb zonet deze site ontdekt waardoor ik besef dat ik niet de enige ben met dat vervelende probleem van wenkbrauwen die uitvallen.
Ik ben 33 jaar en verlies sinds een jaar mijn wenkbrauwen, alleen mijn wenkbrauwen!
Ben al naar verschillende dermatologen geweest die me allemaal vertellen dat het door stress komt.
Ook al vind ik dat ik niet zo stressie ben als pakweg een jaar geleden, (misschien dat de uitwerking langer op zich heeft laten werken)
Er is constant een jeukend gevoel boven mijn ogen en s'morgens zijn ze ook rood.
Ik probeer het te verdoezelen met een potloodlijntje (heel frustrerend)
Het rare is dat ik altijd al genoeg testosteron in mijn bloed heb gehad want ik ben voor een vrouw best sterk behaard, nog steeds, maar er schieten nog slechts een paar sprietjes haar over aan mijn wenkbrauwen


wie herkent dit en heeft er een oplossing voor?

ben ten einde raad
katia f. is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
modellen gezocht permanente make-up; wenkbrauwen en wimpers vaantje Camouflage 5 19 februari 2009 22:59
HELP -Te veel haartjes uitgetrokken (Wenkbrauwen) Sukkel Overige (haar)discussies - Algemeen 3 1 september 2006 03:07
nieuw met alleen geen wenkbrauwen aurora Camouflage 0 25 februari 2006 12:13
modellen gezocht: wenkbrauwen, eyeliners, lippen vaantje TTM - Algemeen 0 30 juni 2005 17:17
wenkbrauwen Giessen TTM - Algemeen 10 10 juni 2005 18:57


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 01:13.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.