Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Areata > AA - Behandelingen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 6 oktober 2005, 09:46   #1
belle
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 16 september 2004
Berichten: 74
Lichttherapie

Hallo,

heeft iemand met alopecia al lichttherapie uitgeprobeerd en daar resultaten mee geboekt?
belle is offline   Met citaat reageren
Oud 6 oktober 2005, 10:24   #2
Lies86
Be a miracle
 
Lies86's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 september 2004
Berichten: 932
Hoi Belle!!

Ik ben momenteel bezig met UVA lichttherapie (zonder pilletje vooraf dus)
We zijn begonnen voor mijn eczeem want dat liep echt de spuigaten uit.
En dat is natuurlijk niet de bedoelling!!

Ik ben inmiddels een week of 6 onder behandeling en mag nu 1.32 onder de lamp.....
Ik ga er in zijn geheel onder en dus ook mijn hoofd wordt belicht.
De dermatoloog zei dt er inderdaad een kans is dat het terug komt maar dat hoeft niet!
Tot nu toe merk ik weinig verschil.... Mijn eczeem is nog altijd erg aanwezig, en mijn haar valt alleen maar meer uit.
(voor zover het nog uit kan vallen.)
Maar nu ben ik natuurlijk ook nog niet zo kei lang bezig.
Ik hou je op de hoogte!!

Overigens vind ik het maar een gedoe dat licht therapie.
3x in de week naar het ziekenhuis, wachten tot je aan de beurt bent, uitkleden onder de lamp, wachten totdat de lamp weer uit gaat.
aankleden en weer 20 minuten naar huis rijden..
In totaal ben ik dus een uur onderweg!
Onderschat dat niet!!!

Trouwens volgens mij zijn er hier verder weinig mensen die het geprobeerd hebben!
Ben jij het zelf ook van plan?

Annelies
__________________

Kaal of niet, je innerlijk verandert niet!
Lies86 is offline   Met citaat reageren
Oud 6 oktober 2005, 10:49   #3
belle
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 16 september 2004
Berichten: 74
Mja; ik overweeg het, heb elders op een forum gelezen van een dame met AU die 3x/week UVBtherapie volgde & volledige teruggroei heeft. Zou een zonnebankkuurtje niet helpen? Ben het moe om altijd zelf therapieen voor te stellen aan de dermatoloog, want uit eigen beweging stellen ze niks voor, je moet echt gaan smeken om een behandeling, althans, hier in Belgie toch. Lijkt me aangenamer, een zonnebankkuurtje. Ik heb trouwens nog verhalen gehoord van mensn met alopecia die dankzij de zon teruggroei hadden, of het definitief is is een andere zaak...
belle is offline   Met citaat reageren
Oud 6 oktober 2005, 11:41   #4
Lies86
Be a miracle
 
Lies86's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 september 2004
Berichten: 932
Heey Belle!

De zonnebank geeft hele andere straling weer dan de uva lampen!!

UVB
UVB is een bestanddeel uit natuurlijk zonlicht. Het wordt opgewekt in speciale TL-buizen die in een lichtcabine zijn een gemonteerd. Er zijn twee typen UVB: zogenaamd breed-spectrum UVB en smal-spectrum UVB. Het verschil tussen die twee is dat bij smal-spectrum UVB alleen het UVB-licht wordt gebruikt (golflengte 311 nm) dat voor het therapeutische effect zou zorgen. De kans op verbranding zou dan minder zijn. Voor de rest is er geen verschil.

Er moet meestal drie keer per week belicht worden, waarbij de duur van de belichting langzaam wordt opgevoerd. Meestal begint men bij enkele seconden, om dit langzaam op te voeren tot aantallen minuten. Meestal duurt een kuur ongveer 16 weken.

UVB-belichting kan naast het hele lichaam, ook per lichaamsdeel worden gedaan, bijvoorbeeld alleen handen en/of voeten.

UVA
UVA-belichting werkt in grote lijnen hetzelfde als UVB. UVA zit ook in zonlicht en werkt minder sterk dan UVB. Daarom wordt UVA alleen in combinatie met een geneesmiddel gebruikt. Dit geneesmiddel (Psoraleen) zorgt ervoor dat de huid gevoeliger is voor de UVA-stralen, vandaar de naam PUVA-behandeling. PUVA werkt sterker dan UVB.

Er zijn twee manieren psoraleen te gebruiken: 1) door het in capsule-vorm te nemen of 2) door het in badwater te doen en voor de belichting in bad te gaan met psoraleen in het water opgelost. Dit laatste heet ook wel bad-PUVA.

Ik denk dat ik bij nader inzien toch de uvb lichtbehandeling krijg.
Slik namelijk geen medicatie, en hier staat dat je altijd medicatie slikt
Maar of mijn haar ervan terug komt? Ik denk het niet!
MAar wie weet.......

Lies
__________________

Kaal of niet, je innerlijk verandert niet!
Lies86 is offline   Met citaat reageren
Oud 6 oktober 2005, 11:55   #5
belle
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 16 september 2004
Berichten: 74
Oei! Zo te horen ken ik er weinig van! Toch bedankt voor de info, Lies.
belle is offline   Met citaat reageren
Oud 6 oktober 2005, 12:27   #6
Lies86
Be a miracle
 
Lies86's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 september 2004
Berichten: 932
Graag gedaan!!

Overigens zijn er al meerdere toppics over dit onderwerp (klik maar even op zoeken en dan lichttherapie)

Overigens vond ik ook nog dit:
- Lichttherapie
Met behulp van een hoogtezonbehandeling (ultraviolette straling) kunnen bij een deel van de patiënten in het begin goede resultaten worden geboekt. Wanneer de haargroei zich echter heeft hersteld, kan het licht niet meer tot de huid doordringen en valt het haar meestal weer uit.

Googlen op lichttherapie, of lichttherapie bij alopecia areata helpt ook!!

Annelies
__________________

Kaal of niet, je innerlijk verandert niet!
Lies86 is offline   Met citaat reageren
Oud 6 oktober 2005, 13:27   #7
sassie
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 1 februari 2005
Berichten: 15
lichttherapie

Hoi Belle

Ik ben zelf al 7 keer voor de lichttherapie geweest.
Ik moet 2 keer per week naar het ziekenhuis toe en voordat ik daarheen ga moet ik psoraleen gel opsmeren en dat moet een half uur intrekken,
die gel schijnt uit bladeren te komen van bomen vertelde mij arts.
voor deze behandeling moet je geduld hebben.omdat je niet na een paar keer al resultaat ziet.Ik moet deze behandeling 2 keer per week doen en je begint eerst heel kort met 45 seconden en nu ben ik ondertussen al naar de 2 minuten.
oplopend naar een half uur.Dit moet ik 3 maanden lang doen.Op mijn hoofd zijn een klein beetje donsharen te zien maar nog niet erg veel.Dus ik hou goeie moed.Maar tis niet makkelijk.Als je nog vragen hebt hoor ik het wel van je.
sassie is offline   Met citaat reageren
Oud 6 oktober 2005, 15:38   #8
belle
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 16 september 2004
Berichten: 74
Hi Sassie,



bedankt voor de info. Heb je al lang alopecia?

Groetjes



Isabelle
belle is offline   Met citaat reageren
Oud 7 oktober 2005, 20:14   #9
sassie
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 1 februari 2005
Berichten: 15
Ik heb het nou bijna een jaar het begon met 1 plek in novemer 2004 en nu kan ik ze niet meer verbergen.
sassie is offline   Met citaat reageren
Oud 8 oktober 2005, 19:56   #10
Tsol
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 17 december 2003
Locatie: Nederland :D
Berichten: 44
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sassie
Ik heb het nou bijna een jaar het begon met 1 plek in novemer 2004 en nu kan ik ze niet meer verbergen.
Join the club
__________________
Tsol is offline   Met citaat reageren
Oud 9 oktober 2005, 15:42   #11
Lies86
Be a miracle
 
Lies86's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 september 2004
Berichten: 932
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sassie
Ik heb het nou bijna een jaar het begon met 1 plek in novemer 2004 en nu kan ik ze niet meer verbergen.
Tja das altijd vervelend!
Hopelijk vind je steun en erkenning hier op haarweb!

Annelies
__________________

Kaal of niet, je innerlijk verandert niet!
Lies86 is offline   Met citaat reageren
Oud 18 januari 2006, 13:44   #12
stressie
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 18 januari 2006
Berichten: 1
lichttherapie

Hallo lieverds,

Ik heb al heel wat berichten gelezen op de site en ben blij dat ik niet de enige ben met AA. Het is zeker geen pretje...... het is bij mij 6 jaar geleden begonnen na de geboorte van mijn 3e kind. Mijn haar viel uit, groeide weer aan, viel uit....enz. Nu is het hek echter van de dam en gaat het met bossen tegelijk, draag nu ook een pruikje. Best wel gemakkelijk, hoef ik me niet zo druk te maken over het stylen van mijn haar. Toch wil ik wel een behandeling proberen, de steroide spuiten en zalfjes werken niet. Ik ben bij Haarstudio Olpoda geweest in Raamsdonksveer. Iemand mee bekend??
Zij doet lichttherapie en zegt daar goede resultaten mee te hebben. Voor zover ik nu weet wordt dit echter niet vergoedt door de zorgverzekeraar en moet ik het dus zelf betalen........ sorry met 3 kids heb ik wel andere prioriteiten. Iemand hier ideeën over waar je het eventueel wel kan verhalen?
stressie is offline   Met citaat reageren
Oud 18 januari 2006, 13:55   #13
Lies86
Be a miracle
 
Lies86's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 september 2004
Berichten: 932
Hoi Stressie!!!

Er bestaan al diverse threads over dit onderwerp, daarom zal ik jou post straks bij de andere voegen.
Dan blijft het allemaal wat overzihtelijker !

Zelf heb ik ook lichttherapie. Niet voor mijn AA (die ik wel heb, over mijn hele lichaam heb ik geen enkele haar meer) maar voo rmijn eczeem.
Ik krijg de therapie gewoon bij de dermatoloog in het ziekenhuis.
Het is wel de zelfde lampsoort als bij de lichttherapie die voor AA gegeven wordt.
Bij mij wordt het ookg ewoon vergoed. Tenminste ik heb nog nooit een rekening ontvangen van de arts. En ben nu toch al sinds de zomer bezig!
Maar heb nog geen haar op mijn hoofd gezien.
Naar mijn inziens werkt het voo rmij voor mijn AA dus niet. Voo rmijn eczeem is het wel zeer goed!
Ik ben bijna eczeem vrij.
Inmiddels sta ik 5 minuten onder de lampen. Ik slik overigens geen tabletten ofzo.
Ik krijg UVA therapie.

Maar ik denk dat als je haar er van gaat groeien dat dit toch wer weg zal gaan als je stopt met de therapie. Of zelfs al tijdens de therapie.
Want zodra je haar gaat groeien kan het licht niet direct in je huid naar binnen op je hoofd!
Mar zkeer weten doe ik dat niet!

Succes ermee!!!

Annelies
__________________

Kaal of niet, je innerlijk verandert niet!
Lies86 is offline   Met citaat reageren
Oud 18 januari 2006, 17:06   #14
sassie
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 1 februari 2005
Berichten: 15
lichttherapie

Hoi stressie,
Ik ben al vanaf September bezig me lichttherapie.
En bij mij begint het wel aan te slaan na 3 maanden.Ik ben bij de arts teruggeweest.En hij zag ook al de resultaat dat me haar weer begint te groeien op bepaalde plekken..Dus ik mag nog 3 maanden doorgaan met de lichttherapie.Ondertussen is mijn haar wat al gegroeid is nog niet uitgevallen.Dus ik hoop dat het zo blijft.Nu nog 3 maanden doorgaan en dan zien we het resultaat wel.Het word trouwens vergoed door het ziekenfonds.En met deze therapie is een kwestie van geduld.
Maar ik weet dat het niet bij iedereen werkt.
sassie is offline   Met citaat reageren
Oud 18 januari 2006, 19:22   #15
Lies86
Be a miracle
 
Lies86's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 september 2004
Berichten: 932
Welke vorm licht gebruik jij Sassie???

UVA???
En slik je ook tabletjes? (zodat het PUVA wordt?)
Ben benieuwd!
Bij mij werkt het tot nu toe nog niet... heb zelden keren over geslagen dus daar ligt het niet aan.
Maar ik ga niet voor mijn haar dat is ook wel weer zo.
T zou wel een leuke bijkomstigheid zijn!!

Groetjes!
__________________

Kaal of niet, je innerlijk verandert niet!
Lies86 is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
moeder van 2 kinderen met aa sassie AA bij kinderen 17 24 maart 2006 17:06
lichttherapie Leen3 TTM - Algemeen 5 23 januari 2005 21:12
PUVA lichttherapie Lies86 AA - Behandelingen 5 4 januari 2005 19:33
PUVA lichttherapie Lies86 Overige behandelingen 0 3 januari 2005 21:05


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 03:44.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.