Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Trichotillomanie > TTM - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 22 mei 2008, 20:09   #1
anijs
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 9 augustus 2006
Berichten: 61
TTM of niet?

Hallo,

Ik ben momenteel 16 jaar en ik weet niet zeker of ik deze ziekte heb.
Ik zit altijd met mijn hand in mijn haar, ik zit er niet aan te trekken, maar gewoon door te wrijven, altijd opnieuw. En dan komen er altijd wel een paar haren mee.
Ik heb hetzelfde probleem aan mijn schaamhaar, maar daar trek ik ze dus wel uit.
Wat denken jullie? Bestaat er varianten van deze ziekte waarbij je gwn door je halen pluist?
anijs is offline   Met citaat reageren
Oud 23 mei 2008, 08:02   #2
Tai
HaarWeb lid
 
Tai's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 december 2003
Berichten: 102
Niet dat ik weet nee. TTM wordt eigenlijk altijd geassocieerd met het trekken van de haren.

Volgens Wikipedia: Trichotillomanie is een psychische aandoening die in het DSM-IV is ingedeeld bij de stoornissen in de impulsbeheersing. Wie aan deze aandoening lijdt, heeft een overmatige aandrang om zijn haren uit te trekken, zowel hoofdhaar, wimpers en wenkbrauwen als haar op andere delen van het lichaam.

<knip>
De resultaten hangen mede af van de interpretatie van het begrip trichotillomanie.

Zo is het resultaat 0,6% verkregen door rekening te houden met onderstaande criteria:

* Recidiverend uittrekken van de eigen haren, hetgeen leidt tot waarneembaar haarverlies.
* Een toenemend gevoel van spanning vlak voor het uittrekken van het haar of bij pogingen dit gedrag te weerstaan.
* Lust, bevrediging of opluchting bij het uittrekken van het haar.
* De stoornis is niet eerder toe te schrijven aan een andere psychische stoornis en is niet het gevolg van een somatische aandoening (bijvoorbeeld dermatologische ziekte).
* De stoornis veroorzaakt in significante mate lijden of beperkingen in het sociaal of beroepsmatig functioneren of het functioneren op andere terreinen.

(Dit zijn de 5 criteria die de DSM-IV toeschrijft aan trichotillomanie.)


Er wordt aangegeven dat het dus primair om het 'trekken' gaat. Wat jij doet begint er wel lichtelijk naar te neigen, maar ik geloof dat jij eerder bezig bent met het 'voelen' van je haar en daarbij ongewild wat haren meeneemt (en haren verliest iedereen sowieso). Je bent, zoals ik het lees, niet bewust bezig haren op te zoeken om die eruit te trekken.

Als je bij jezelf echter de 5 criteria herkend, dan zou ik me pas 'zorgen' (is een groot woord, dat snap ik) maken over TTM.
Tai is offline   Met citaat reageren
Oud 23 mei 2008, 09:32   #3
Stefke
TTM'er

 
Stefke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 april 2006
Berichten: 304
Geslacht:
Ik noem TTM geen ziekte, dat klinkt zo ernstig en zo voelt het bij mij niet.
Ik zie het meer als een aandoening die ik heb en mee moet leren omgaan. Maar een ziekte zal ik het nooi noemen.

Mensen zoeken altijd een manier om met stress om te gaan, alleen doet iedereen dat anders. De één zet keiharde muziek aan, de ander trekt zijn haar eruit of frunnikt aan zijn haar. Dat laatste doen eigelijk behoorlijk wat mensen, en is daarom een normale reactie. Het is zeker geen TTM, dat heeft Tai al uitgelegd. Maak je geen zorgen.

Groetjes,
Stef
__________________
Zeilen op een zee van haren
Stefke is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
[dutasteride] Algemeen Rob Medicijnen/haargroeimiddelen 1316 9 december 2020 17:37
HaarWeb's Poster van het Jaar 2007 Webmaster Mededelingen 49 26 januari 2008 18:10
ACCEPTATIE als oplossing Rez Overige behandelingen 182 28 augustus 2007 01:28
Hallo allemaal! zonnestraal TTM - Algemeen 510 6 september 2006 12:21
scheren? Saar AA - Algemeen 27 21 juni 2004 11:40


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 19:12.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.