Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Medicijnen/haargroeimiddelen

Reageren
 
Discussietools Waardering: Waardering discussie: 6 stemmen, 5,00 gemiddeld. Weergave
Oud 30 augustus 2007, 16:46   #106
Spiderman
HaarWeb lid
 
Spiderman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 oktober 2006
Locatie: Noord Holland
Berichten: 3.313
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vertig Bekijk bericht
reactie op die manier was idd niet gepast.
Ik probeer niemand te overtuigen ofzo. Als je het wil slikken waarom niet be my guest. Ik zeg alleen dat het hoe dan ook schadelijk zal zijn voor je gezondheid, geef mij maar es bewijs wat het tegendeel bewijst (en ja genoeg bewijs klaarliggen dat het egt gewoon slecht voor je gezondheid is.)
Er zijn erg veel studies naar Finasteride gedaan waaruit het tegendeel is gebleken. Daarom vraag ik mijzelf ook sterk af hoe je dit punt denkt te kunnen scoren?
__________________
Regime:

1.25 mg Proscar (sept 06)

1e HT (FUT) + 1250 grafts (nov 06)

2e HT (FUT) + 1850 grafts (jan 08)
Spiderman is offline   Met citaat reageren
Oud 30 augustus 2007, 17:05   #107
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vertig Bekijk bericht
btw2 ik probeer geen paniek te zaaien. Gewoon mijn ervaringen te delen, en mss mensen zo helpen, de keuze ligt uiteindelijk bij jezelf. Het is wel goed om mensen op mogelijke gevolgen te wijzen, zodat ze een beter overwegen keuse kunnen maken.


greetz
Uiteraad is het goed dat je je ervaringen deelt, en het is ook heel goed dat deze thread bestaat. Alleen is het ook belangrijk om erbij stil te staan dat het feit dat jij en anderen een bepaald probleem constateren terwijl je fina slikt, het niet zo hoeft te zijn dat het ook door de fina komt.

Het is trouwens ook niet zo dat je van de bijwerking gehoord moet hebben om het in je hoofd te halen. Het kan ook dat je opeens merkt dat er iets aan jezelf is veranderd, en dat je dat onterecht toeschrijft aan de fina. Veel mensen vinden het toch eng om een medicijn te slikken en gaan dan te snel klachten toeschrijven aan dit middel.

Vergeet ook niet dat mensen die kaal worden en zich daar druk om maken sowieso psychisch wat instabiel zijn. Kijk eens in dit en dit topic rond, dan zie je dat het kaal worden alleen al voor de nodige stress, depressie en psychische klachten kan zorgen. We zijn op psychisch gebied dus al een wat kwetsbare groep, of we nu medicijnen slikken of niet.

Ik sluit me trouwens ook aan bij Balou die aangeeft dat finasteride er ook juist voor kan zorgen dat psychische klachten verdwijnen. Het kan voor een soort rust zorgen als je weet dat je in ieder geval iets probeert om je kaalheid te bestrijden.

Ikzelf denk dat finasteride niet voor psychische klachten kan zorgen. Daar heb ik 2 argumenten voor: 1) ik kan niet logisch beredeneren waarom het remmen van enzym 5AR-2 voor veranderingen in de hersenen kan zorgen; en 2) in de vele grootschalige onderzoeken is deze bijwerking ook niet naar voren gekomen. Finasteride is nu meer dan 15 jaar op de markt en in die tijd heeft de FDA geen wijzigingen aangebracht in de bijsluiter. Natuurlijk is de kans er altijd wel dat het middel toch voor deze bijwerking kan zorgen, hoe klein die kans ook is. En daarom is het ook wel goed dat mensen hun twijfels posten op forums zoals deze.
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback


Laatst gewijzigd door Tiuri; 30 augustus 2007 om 17:29
Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 30 augustus 2007, 17:36   #108
kevin
Poster v/h Jaar 2008

 
kevin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 4.019
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tiuri Bekijk bericht
Ikzelf denk dat finasteride niet voor psychische klachten kan zorgen. Daar heb ik 2 argumenten voor: 1) ik kan niet logisch beredeneren waarom het remmen van enzym 5AR-2 voor veranderingen in de hersenen kan zorgen;
Dit is natuurlijk onzin wat je zegt. Niet alleen wordt 5AR-2 geremd, hierdoor gebeuren er nog veel meer zaken in je lichaam. Testosteron gaat omhoog, oestrogeen kan teveel omhoog gaan en zorgen voor problemen. Dan heb je nog 3A-HSD, 17B-HSD, DHP, GABA etc etc. Dit heeft allemaal met DHT in je lichaam te maken die Finasteride beinvloed.
__________________
Experimentele aanpak:
-Topicals: nieuwste HW topical.
-Supplementen: gezondheidsblog o.a ter ondersteuning van haarverlies.
-Shampoo:
micellarin green shampoo.


kevin is offline   Met citaat reageren
Oud 30 augustus 2007, 17:42   #109
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kevin Bekijk bericht
Dit is natuurlijk onzin wat je zegt. Niet alleen wordt 5AR-2 geremd, hierdoor gebeuren er nog veel meer zaken in je lichaam. Testosteron gaat omhoog, oestrogeen kan teveel omhoog gaan en zorgen voor problemen. Dan heb je nog 3A-HSD, 17B-HSD, DHP, GABA etc etc. Dit heeft allemaal met DHT in je lichaam te maken die Finasteride beinvloed.
Ik weet wat er in je lichaam gebeurt als je finasteride slikt; dan nog kan ik niet beredeneren waarom je er depressief van zou worden.
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback

Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 30 augustus 2007, 17:52   #110
Strider
HaarWeb lid
 
Strider's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 oktober 2006
Berichten: 1.773
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tiuri Bekijk bericht
Ik weet wat er in je lichaam gebeurt als je finasteride slikt; dan nog kan ik niet beredeneren waarom je er depressief van zou worden.
Nou dat zou je kunnen uitzoeken, wat doet anti depressiva precies, en wat doet finasteride in je lichaam.

Als je daar een verband tussen kunt vinden, dan ben je er.
__________________
Regimen
-0.6mg finasteride (12-2006)
-HW-topicals (04-2007) 2x per dag
Strider is offline   Met citaat reageren
Oud 30 augustus 2007, 18:23   #111
benji
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 9 februari 2006
Berichten: 131
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnthonieH Bekijk bericht
Het is inderdaad niet verstandig om de schuld alleen bij finasteride te zoeken, daarmee loop je een groot risico de ware oorzaak niet te vinden.

Overigens moet een therapeut afgaan op wat jij vertelt, op wat hij uit je kan trekken. Als jij voor jezelf al had uitgemaakt dat het allemaal door finasteride kwam, dat er verder helemaal niks in je leven was waardoor je je mat of depri kon voelen, dan kon hij dat ook niet boven water krijgen

Moeilijk woord overigens, psychisch. Alleen al om het niet te hoeven spellen zou je de schuld aan finasteride geven

Hoe lang ben je overigens al gestopt en in welke mate tob je nog? Finasteride is met een paar dagen uit je bloed verdwenen en je hormoonbalans moet in een aantal weken weer gewoon hersteld zijn.

Benji had er anderhalf jaar voor nodig, las ik. Dat maakt finasteride als schuldige in mijn ogen een stuk onwaarschijnlijker.
pas een na ongeveer een jaar gebruik .. werden de hartkloppings en depri erger
ik zat soms in de auto en dacht echt dat ik flauw ging vallen.. verschrikkelijk kut gevoel!

nu na paar maandjes ik van de fina af ben.. ben ik nog nooit zo fit geweest en fijn gevoeld.. ook al word ik kaal! fina was dus echt de oorzaker! wat ik eerst niet wist.. maar toen las ik opeens zon site waar verhalen opstonden van mensen met bijwerkings en allemaal diezelfde bijwerkings.. hyperventilatie panic attacks depresief en fogbrain
die site of forum weet ik zo niet meer..

-edit http://finasteride.jconserv.net

Laatst gewijzigd door benji; 30 augustus 2007 om 18:28
benji is offline   Met citaat reageren
Oud 30 augustus 2007, 20:12   #112
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door benji Bekijk bericht
pas een na ongeveer een jaar gebruik .. werden de hartkloppings en depri erger
ik zat soms in de auto en dacht echt dat ik flauw ging vallen.. verschrikkelijk kut gevoel!

nu na paar maandjes ik van de fina af ben.. ben ik nog nooit zo fit geweest en fijn gevoeld.. ook al word ik kaal! fina was dus echt de oorzaker! wat ik eerst niet wist.. maar toen las ik opeens zon site waar verhalen opstonden van mensen met bijwerkings en allemaal diezelfde bijwerkings.. hyperventilatie panic attacks depresief en fogbrain
die site of forum weet ik zo niet meer..

-edit http://finasteride.jconserv.net
Nou ja, als je zo zeker weet dat finasteride voor hartkloppingen en dat soort bijwerkingen zorgde, dan is het goed dat je er mee gestopt bent!

Ik hoop dan maar dat het echt door de finasteride kwam en dat je niet een afwijking aan je schildklier hebt die je door dat zelfdokteren vrolijk genegeerd hebt en die daardoor later nog eens extra hevig komt opspelen. Want de verschijnselen die je beschrijft kunnen ook heel goed met zoiets samenhangen.
__________________
Maatregelen:
04-2002: minoxidil (van NW3- naar NW2+, normale kruin)
07-2004: finasteride (dichter haar, ook frontaal)
11-2006: FUE (1400 grafts) frontaal (ProHair, van NW2+ naar NW2-)
05-2010: FUE ( 900 grafts) frontaal (ProHair, van NW2- naar NW1,5)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
_____________________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie
Haarwoordenboekje - Huishoudelijk reglement - Suggesties & feedback]
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Oud 30 augustus 2007, 20:23   #113
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Hier een studie naar de gevolgen van finasteride op depressie.

In de studie hebben ze 174 (Iraanse) proefpersonen drie vragenlijsten voorgelegd: twee gingen over depressie, eentje over angst/paniek. Vervolgens kregen ze 2 maanden finasteride en daarna moesten ze de vragenlijsten weer invullen.

De resultaten van de eerste vragenlijst over depressie:
De proefpersonen bleken deze vragenlijst na 2 maanden somberder te hebben ingevuld: hun gemiddelde score ging omhoog van 12,11 naar 12,80. Deze stijging bleek significant. De schaalverdeling bij deze 'depressieschaal' is:
0-10: normaal
10-15: minimale depressie
16-31: milde depressie
32-47: gematigde depressie
>47: ernstige depressie
De proefpersonen waren dus zowel voor als na het invullen 'minimaal depressief'.

De resultaten van de tweede vragenlijst over depressie:
Ook deze vragenlijst werd na 2 maanden somberder ingevuld: de score ging omhoog van 4,04 naar 4,61. Ook dit verschil bleek significant. De schaalverdeling:
0-7: normaal
8-10: mild
11-15: gematigd
16-21: ernstig
De proefpersonen waren dus zowel voor als na het invullen 'normaal', ofwel niet depressief.

De resultaten van de vragenlijst over angst/paniek:
De proefpersonen gaven aan na 2 maanden angstiger te zijn geworden: de score ging van 6,24 naar 6,60. Dit verschil bleek echter niet significant wat zoveel betekent als dat er eigenlijk geen verschil is. De schaalverdeling is hierbij hetzelfde als bij de tweede depressievragenlijst. De proefpersonen waren dus zowel voor als na het invullen 'normaal angstig'.

Conclusie is dus dat verschillen voor en na minimaal zijn. Het slechte aan deze studie is bovendien dat er geen placebogroep bij zat. Daarmee blijft mijn vermoeden dat mensen zich de klachten vooral inbeelden overeind.

Hierbij nog een andere studie over dit onderwerp, maar je moet de fulltext hebben om de resultaten te kunnen zien.
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback


Laatst gewijzigd door Tiuri; 30 augustus 2007 om 20:43
Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 30 augustus 2007, 20:46   #114
gletscher
HaarWeb lid
 
gletscher's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juli 2005
Berichten: 126
Conclusie?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tiuri Bekijk bericht
Hier een studie naar de gevolgen van finasteride op depressie.
Ik begrijp niet hoe jij erbij komt dat jou conclusie is dat de verschillen minimaal zijn. De conclusie van het onderzoek is duidelijk:

CONCLUSION: This preliminary study suggests that finasteride might induce depressive symptoms; therefore this medication should be prescribed cautiously for patients with high risk of depression.

Dat vind ik al heel wat anders klinken, dan wat jij de hele tijd beweert.
Er staat letterlijk dat men uit moet kijken met finasteride bij patienten die gevoelig zijn voor depressiviteit.

Zijn niet alle finasteride gebruikers wel eens depressief geweest over hun haarsituatie? Waarom anders finasteride?

Laatst gewijzigd door gletscher; 31 augustus 2007 om 08:06
gletscher is offline   Met citaat reageren
Oud 30 augustus 2007, 20:48   #115
tellmemore
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 26 januari 2005
Berichten: 436
http://home.arcor.de/gekkehenk/HW/Fi...inasteride.pdf
__________________
Intern
(07.2005 - 4.2011 1/4 Proscar (1.25 mg finasteride) per dag)

Extern
07.2010 Spectral DNC-L
07.2010 Revita Shampoo

Status
NW2: situatie lijkt stabiel tot 2015


tellmemore is offline   Met citaat reageren
Oud 30 augustus 2007, 20:52   #116
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gletscher Bekijk bericht
Ik begrijp niet hoe jij erbij komt dat jou conclusie is dat de verschillen minimaal zijn. De conclusie van het onderzoek is duidelijk:

CONCLUSION: This preliminary study suggests that finasteride might induce depressive symptoms; therefore this medication should be prescribed cautiously for patients with high risk of depression.

Dat vind ik al heel wat anders klinken, dan wat jij de hele tijd beweert.
Er staat letterlijk dat men uit moet kijken met finasteride bij patienten die gevoelig zijn voor depressiviteit.
Inderdaad staat in de conclusie 'might induce', wat ook betekent 'might not induce', en ik heb in mijn vorige post beargumenteerd waarom dit laatste scenario mij meer waarschijnlijk lijkt.

Citaat:
Zijn niet alle finasteride gebruikers wel eens depressief geweest over hun haarsituatie? Waarom ander finasteride?
Precies, maar dat is dus iets anders dan dat de depressie wordt veroorzaakt door de finasteride.

PS bedankt weer, tellmemore!
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback

Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 30 augustus 2007, 20:58   #117
Vertig
HaarWeb lid
 
Vertig's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 maart 2005
Berichten: 97
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spiderman Bekijk bericht
Er zijn erg veel studies naar Finasteride gedaan waaruit het tegendeel is gebleken. Daarom vraag ik mijzelf ook sterk af hoe je dit punt denkt te kunnen scoren?
@Tiuri idd, zie reactie hierboven. Oftewel het is dus gewoon bewezen dat het zo is.Wat nou als het bij sommige erger omhoog gaat dan bij andere?

ennn spiderman.. ik ga het niet eens onderbouwen. Geef mij maar es een onderzoek waarin staat dat je gezond word van fina en je hebt me overtuigt.
Vertig is offline   Met citaat reageren
Oud 30 augustus 2007, 21:00   #118
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vertig Bekijk bericht
@Tiuri idd, zie reactie hierboven. Oftewel het is dus gewoon bewezen dat het zo is.
Nee, dan heb je niet goed gelezen.
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback

Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 30 augustus 2007, 21:07   #119
gletscher
HaarWeb lid
 
gletscher's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juli 2005
Berichten: 126
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tiuri Bekijk bericht
Nee, dan heb je niet goed gelezen.
Nou breekt me toch bijna de klomp:
De allerlaatste 2 zinnen van het rapport.

The fact that finasteride does
not appear to produce anxiety, depression, increased seizure susceptibility, sexual side ef-
fects or precipitate alcohol withdrawal in a large proportion of patients bodes well for its
continued clinical application for the treatment of BPH and androgenetic alopecia.

De schijn is dus dat finasteride de effecten niet produceert maar:

Nonetheless, side effects have been reported with finasteride in a small percentage of patients, suggesting that caution might be warranted regarding the use of finasteride in susceptible populations.

De effecten zijn wel door middel van de onderzoeken gerapporteerd, dus ontvankelijke groepen dienen gewaarschuwd te worden.

Welliswaar bij een kleine groep mensen waar ik er toevallig een van ben.
Nooit beweert dat iedereen er last van gaat krijgen.

En jij weet niet of degene die je adviseert tot deze groep behoort.
Rest my case....

Laatst gewijzigd door gletscher; 30 augustus 2007 om 21:13
gletscher is offline   Met citaat reageren
Oud 30 augustus 2007, 21:15   #120
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gletscher Bekijk bericht
Nou breekt me toch bijna de klomp:
De allerlaatste 2 zinnen van het rapport.

The fact that finasteride does
not appear to produce anxiety, depression, increased seizure susceptibility, sexual side ef-
fects or precipitate alcohol withdrawal in a large proportion of patients bodes well for its
continued clinical application for the treatment of BPH and androgenetic alopecia.

De schijn is dus dat finasteride de effecten niet produceert maar:

Nonetheless, side effects have been reported with finasteride in a small percentage of patients, suggesting that caution might be warranted regarding the use of finasteride in susceptible populations.

De effecten zijn wel door middel van de onderzoeken gerapporteerd.

Welliswaar bij een kleine groep mensen waar ik er toevallig een van ben.
Nooit beweert dat iedereen er last van gaat krijgen.
De bijwerking depressie is nooit vastgesteld in de grote placebo-gecontroleerde studies. Sterker nog, de placebogecontroleerde studies laten alleen enkele over het algemeen milde en te verwachten seksuele bijwerkingen zien, verder niks.

Dat er mensen zijn die beweren depressief te worden van fina weet ik zelf ook wel, maar mijn punt is dus dat nergens is aangetoond dat fina dit inderdaad veroorzaakt. Ik denk dat de kans het grootst is dat dit een ingebeelde bijwerking is.

Als de bijwerking wel echt bestaat is deze dusdanig zeldzaam en de effecten ervan zo mild dat deze zelfs in grote onderzoeken niet duidelijk naar voren komt.

Nu heb ik geloof ik alles wel zo'n beetje gezegd over dit onderwerp, doe ermee wat je wilt.
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback


Laatst gewijzigd door Tiuri; 30 augustus 2007 om 21:23
Tiuri is offline   Met citaat reageren
Reageren

Labels
bijwerkingen dutasteride, bijwerkingen finasteride


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
[finasteride] [dutasteride] Averechtse werking? Vince001 Medicijnen/haargroeimiddelen 529 24 juli 2020 12:34
[finasteride] [dutasteride] Gevolgen voor de vruchtbaarheid / zwangerschap elpa Medicijnen/haargroeimiddelen 247 7 januari 2017 23:08
[finasteride] [dutasteride] Seksproblemen Jaapie Medicijnen/haargroeimiddelen 180 9 mei 2009 16:35


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 18:22.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.