Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > AGA - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Waardering: Waardering discussie: 39 stemmen, 4,85 gemiddeld. Weergave
Oud 10 november 2004, 23:58   #1
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Seborroïsch eczeem

Hallo mensen,

Bij mij is seborroïsch eczeem geconstateerd op m'n gezicht en op m'n behaarde hoofdhuid. Dat is opzich een onschuldige aandoening, maar in al z'n onschuld toch zeer venijnig. Ik ben er achter gekomen dat het mijn leven waarschijnlijk toch meer gaat beïnvloeden dan ik eerst dacht.

Seborroïsch eczeem (Engels: seborrheic dermatitis) is namelijk een chronische eczeemaandoening, dat zich meestal manifesteert op de hoofdhuid. Ik heb een goede informatiefolder op internet gevonden en die als attachment bij deze post gedaan. Bij mij komt het eczeem nu al langer dan een jaar in meer of mindere mate voor in de nasolabiale plooien (de neus-wangplooien), een bekende plek voor dit eczeem omdat daar meer talg wordt afgescheden dan elders. Gelukkig komt het nog nergens anders voor, want het kan in principe uiteindelijk op de gehele hoofdhuid actief worden.

Het probleem met deze eczeemaandoening is dat het chronisch is, en dus nooit meer overgaat. Het kan wel een tijdje weggaan, maar het zal vroeg of laat weer de kop op steken. Daarbij zijn er nog niet echt geschikte behandelmethodes voor. Roos is ook een variant van deze eczeemsoort, maar het is zeker niet hetzelfde! Roos zorgt namelijk alleen voor schilfering en jeuk van de huid, terwijl seborroïsch eczeem gepaard gaat met een dikkere, rode huid.

Het enige wat bij mij goed helpt ertegen is hydrocortison. Echter, als ik hier mee stop is het binnen een dag weer terug, maar dan erger. Hydrocortison is een zalf die je maar kort mag gebruiken en vooral op de dunne gezichtshuid voor onherstelbare schade kan zorgen. Daarbij helpt ketoconazol-zalf bij veel mensen, bij mij niet.

Ik moet nu helaas definitief stoppen met de hydrocortison en zoek nu naar tips om de eczeem toch verder onder controle te krijgen. Ik vraag me af of meer mensen op dit forum ermee te kampen hebben. Het schijnt dat 10% van de bevolking er in meer of mindere mate last mee heeft.

Daarbij schijnt de aandoening in verband te worden gebracht met alopecia androgenetica, daarom post ik het ook in deze rubriek. Er zijn wetenschappers die een relatie tussen deze twee "kwalen" suggereren. Op ieder groot Amerikaans haarforum lopen ook een of meer threads over dit onderwerp.

Dus als er mensen zijn die dit ook hebben of die hier ervaringen mee hebben gehad: jullie reacties zijn meer dan welkom.
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback


Laatst gewijzigd door Tiuri; 7 december 2005 om 12:26
Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 11 november 2004, 16:24   #2
Boris
HaarWeb lid
 
Boris's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 februari 2004
Locatie: Disney World
Berichten: 617
Ik heb ook wel eens gehoord van mensen die dat hebben. Ben jij toevallig (half) indonesisch Laurensj, want zij zijn dat wel.
__________________
My regimen:
  • Sinds 2011 weer 2 x per week keta 2% shampoo. met breaks van soms een maand of 2,3.
  • Sinds 2012 steeds een aantal maanden Inneov van Vichy

In the past:
  • La Biosthetique haarampullen (soort Aminexil)
  • jan 2003 - mei 2011 Proscar 0,8 tot 1,25 mg 6 x p/w
  • nov. 2004 - 2008 af en toe rooscure of keta 2%
  • Saw Palmetto 1 a 2 x per dag
  • 12/2001, 04/2002, 02/2004, 2010 aminexil kuur
Boris is offline   Met citaat reageren
Oud 11 november 2004, 17:23   #3
jaques
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 7 november 2004
Berichten: 1
collega van me heeft het ook, op de hoofdhuid alleen...


Het lijken net grote roos korsten, en de hoofdhuid is rood, ook treed er haaruitval op...
jaques is offline   Met citaat reageren
Oud 11 november 2004, 17:39   #4
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jaques
collega van me heeft het ook, op de hoofdhuid alleen...


Het lijken net grote roos korsten, en de hoofdhuid is rood, ook treed er haaruitval op...
sja zo ver kan het idd gaan. ik hoop dat mij dat bespaard blijft.

en nee, ik ben niet half indonesisch, gewoon 100% hollandse kaaskop (voor zover ik weet )
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback

Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 11 november 2004, 18:59   #5
kabouterplop
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 23 september 2003
Berichten: 146
Ik Heb Seborroisch eczeem al vanaf mijn 16 de jaar (ben nu 41) , het is een onderschatte vreselijke ziekte , heb (had)het ook op mijn hoofdhuid en gebruikte jaren Nizoral shampoo , (hielp een beetje ) maar bleef toch kleine korstjes houden en schilfertjes , MAAR gebruik nu al zeker 8 maanden rozemarijn GUHL antiroos shampoo (dagelijks) ,en sindsdien ZERO eczeem op mijn hoofdhuid , nul schilfertjes , nul korstjes ,nul jeuk ,, 100 x wat zeg ik 1000 x beter dan die hele verdomde nizoral shampoo.
Ik raad daarom iedereen aan (en heb dat al eerder gedaan) die last van deze aandoening heeft om deze shampoo dagelijks te gebruiken.
echter de eczeem op mijn wangen en neus kan ik alleen maar onderdrukken met inderdaad ja Nizoral zalf (moet bijna dagelijks smeren).
kabouterplop is offline   Met citaat reageren
Oud 11 november 2004, 21:30   #6
Haarmannetje
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 16 augustus 2002
Berichten: 4.021
Ik heb twee jaar geleden wel een ernstige vorm van eczeem gehad op mijn hoofdhuid. Ook van die grote plakken zeg maar. Ik ben toen langs de huisarts gegaan en die vertelde mij dat het een soort schimmelinfectie was als gevolg van stress (dat was de conclusie nadat we samen wat mogelijke oorzaken hadden doorlopen). Dat klopte ook wel, want ik had een periode daarvoor onder enorme stress gestaan. Maar herkent iemand dit? Of kan het alleen maar als je er aanleg voor hebt.

Wat ik wel weet is dat ook ik tussen mijn neus en mijn wangen vaak schilfertjes heb en achter mijn oren. Ik weet dat eczeem veel voorkomt in mijn familie. Een oom en een neef van mij moeten zich soms (bepaalde perioden) helemaal insmeren, omdat ze er van top tot teen onder zitten.
Haarmannetje is offline   Met citaat reageren
Oud 23 juli 2012, 23:17   #7
jokeadema
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 12 mei 2012
Locatie: heerenveen
Berichten: 22
sebborisch eczeem

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kabouterplop Bekijk bericht
Ik Heb Seborroisch eczeem al vanaf mijn 16 de jaar (ben nu 41) , het is een onderschatte vreselijke ziekte , heb (had)het ook op mijn hoofdhuid en gebruikte jaren Nizoral shampoo , (hielp een beetje ) maar bleef toch kleine korstjes houden en schilfertjes , MAAR gebruik nu al zeker 8 maanden rozemarijn GUHL antiroos shampoo (dagelijks) ,en sindsdien ZERO eczeem op mijn hoofdhuid , nul schilfertjes , nul korstjes ,nul jeuk ,, 100 x wat zeg ik 1000 x beter dan die hele verdomde nizoral shampoo.
Ik raad daarom iedereen aan (en heb dat al eerder gedaan) die last van deze aandoening heeft om deze shampoo dagelijks te gebruiken.
echter de eczeem op mijn wangen en neus kan ik alleen maar onderdrukken met inderdaad ja Nizoral zalf (moet bijna dagelijks smeren).
hallo
ik heb al jaren zulke korsten op mijn hoofd en schilfers er werd gezegd door een kapster dat ik goed mijn hoofdhuid moest masseren tijdens haarwassen en jeuk op mijn hoofd
ik ga die shampoo begruiken al is het geen eczeem dan helpt het waarschijnlijk ook
heb erge haaruitval vind het dood irritant draag nu een wig voldoet heel erg goed
want mijn haar is sowieso veel te dun pom het lang te hebben en dat is wat ik wil dus een wig van minstens 60 cm

mvrgr joke adema
jokeadema is offline   Met citaat reageren
Oud 21 november 2004, 16:55   #8
broekie
Banned user
 
Geregistreerd: 1 augustus 2004
Berichten: 59
[QUOTE=laurensj]Hallo mensen,

Bij mij is seborroïsch eczeem geconstateerd op m'n gezicht en op m'n behaarde hoofdhuid. Weet je zeker dat het geen schurft is.
broekie is offline   Met citaat reageren
Oud 21 november 2004, 17:19   #9
sigur
Registered User
 
Geregistreerd: 11 augustus 2004
Berichten: 1.040
Hé Laurensj,

Zou het kunnen dat je verbetering zult krijgen als je wat langer de Duta (ofzo) slikt? (die slik jij toch?) Want als het goed is moeten anti-androgenen ook verlichting brengen wat betreft Seborroe

Groetjes
sigur is offline   Met citaat reageren
Oud 10 november 2005, 18:43   #10
cyberella23
shit happens
 
Geregistreerd: 7 november 2005
Berichten: 9
Smile Duizenden haren vallen uit maar van schilfers op mn gezicht ben ik eindelijk af

Hallo,

Ik ben nieuw hier een studente van 23 jaar en heb al 5 jaar last van dit vieze eczeem. Ik heb (heel dom) het eczeem op mn hoofdhuid de laatste paar maanden verwaarloosd met als gevolg dat er nu gemiddeld duizend haren per dag uitvallen. De schilfers op mn gezicht heb ik al jaren onder controle door je huid 's ochtends en 's avonds goed schoon te maken met Ideal Balance reinigingsmelk en lotion van L'oreal. Het is absoluut geschikt voor mensen met een gevoeleige huid. Nu ga ik mbv Denorex, topicorte enz ff proberen mn hoofd beter te maken en hopelijk ben ik dan eindelijk weer even schilfervrij.

Greetz Cyberella!
cyberella23 is offline   Met citaat reageren
Oud 27 november 2005, 19:41   #11
Mezelf
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 26 november 2005
Berichten: 6
Is het mogelijk dat het Seborroïsch eczeem verdwijnt zonder dat je er iets aan doet? En is het mogelijk dat dit ontstaat doordat er tijdens de puberteit extra talg wordt geproduceerd door de talgklieren? Zou het dan automatisch kunnen verdwijnen na de puberteit?
Mezelf is offline   Met citaat reageren
Oud 28 november 2005, 10:47   #12
kas
kas
 
Geregistreerd: 29 juni 2005
Locatie: Eindhoven
Berichten: 1.797
mezelf

Hoi,

Mbt tot je vraag of seborr. eczeem uit zich zelf verdwijnt, het volgende :Van seborrisch eczeem zelf durf ik niet met zekerheid te zeggen hoe dit verloop is, ik denk dat een dermatoloog je hierover wel iets meer zou moeten kunnen vertellen.

Van constitutioneel eczeem, een eczeem dat zich uit in "natte schilfering, roodheid van de huid, talgbultjes etc. op "broeiplaatsen zoals knie- elleboogholtes etc., weet ik inmiddels (mijn dochter van 7 heeft hier in hoge mate last van) dat je vaak ziet dat het lichaam het uiteindelijk zelf zoveel afweer hiertegen opbouwt dat het na verloop van xx jaar afneemt en uiteindelijk verdwijnt.
Nogmaals dit is een andere vorm van eczeem, maar ik zou me kunnen voorstellen dat dit misschien vergelijkbaar is.

Ik zou sowieso al mijn vragen als ik jou was nog ff echt bij een dermatoloog neerleggen. .
Succes het is een vervelend probleem.

Kitty
__________________
diane 35 + androcur
kas is offline   Met citaat reageren
Oud 23 januari 2007, 22:58   #13
Joellie
HaarWeb lid
 
Joellie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 januari 2007
Berichten: 98
schilfervrij gezicht

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cyberella23
Hallo,

Ik ben nieuw hier een studente van 23 jaar en heb al 5 jaar last van dit vieze eczeem. Ik heb (heel dom) het eczeem op mn hoofdhuid de laatste paar maanden verwaarloosd met als gevolg dat er nu gemiddeld duizend haren per dag uitvallen. De schilfers op mn gezicht heb ik al jaren onder controle door je huid 's ochtends en 's avonds goed schoon te maken met Ideal Balance reinigingsmelk en lotion van L'oreal. Het is absoluut geschikt voor mensen met een gevoeleige huid. Nu ga ik mbv Denorex, topicorte enz ff proberen mn hoofd beter te maken en hopelijk ben ik dan eindelijk weer even schilfervrij.

Greetz Cyberella!

Hello there!

Cyberella! Leuke naam!

Wat versta je onder controle? dat je nooit schilfers meer hebt in het gezicht? Of heb je ze af en toe?
Graag ook je reactie met zwaar alcohol gebruik.
Ideal Balance reinigingsmelk en lotion van L'oreal is dat 1 flesje of zijn dat 2 flesjes? melk + lotion apart? Zelf had ik van mijn zusje namelijk de ooglotion om make up te verwijderen tevens vet. die werkt redelijk

Graag je reactie.
take care.
Joellie

ps.
Ik weet ook wel iets goeds voor je hoofdhuid waar het haar zich bevindt.
Zelf heb ik daar nergens last meer van. cider vinegar mengen met normale shampo, ik had daar pas echt korsten tot bloedens toe.
Joellie is offline   Met citaat reageren
Oud 28 januari 2007, 22:30   #14
Basjeva
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 19 september 2006
Berichten: 31
hoofdhuid

Hallo allemaal,

Al jaren loop ik met klachten op mijn hoofdhuid.
Ontstoken haarzakjes, bulten, korstjes, schilfers jeuk etc.
In deze thread kom ik ook veelal deze klachten tegen. De dermatologen hebben nog nooit seborroische exceem vastgesteld bij me.
Hebben jullie ook ontstoken haarzakjes die af en toe tot een ontsteking uiten met af en toe wat pus/bloed?
Of is het toch een andere kwaal bij me?

gr Bas
Basjeva is offline   Met citaat reageren
Oud 23 februari 2008, 22:02   #15
Jasmijntje
HaarWeb lid
 
Jasmijntje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 februari 2008
Berichten: 4
Hallo,

IK ben nieuw hier, kwam per toeval op deze site, maar ja wat heet toeval.
Sinds ongeveer een jaar ben ik overgestapt op volledig 100% natuurlijke verzorgingsproducten en dus ook shampoos. Ik kan echt zeggen dat het me goed doet, in de wetenschap dat je zo min mogelijk rotzooi op je lichaam smeert. Want het is nogal wat wat ik hier allemaal lees over seborroisch eczeem etc... Volgens mij komt het allemaal van die rommel die ze er steeds meer in lijken te stoppen. Wat betreft die roos e.d...... is er een goeie natuurlijke shampoo 100% BDIH keurmerk (zeg maar het eco keurmerk maar dan voor cosmetica) dat is antiroosshampoo van Harmonie, de Ambachtelijke (zie hun site) hierin zit o.a. Cade-olie (juniperus oxicedrus) etherische olie uit teer van jeneverbes en cassia olie, dit is een natuurlijk antibacterieel middel, een soort plantaardig teer wat goed is tegen roos, seborroe etc..... lees het maar eens na. Shampoo van Hauschka is ook goed, maar deze heeft geen specif. antiroosshampoo, welliswaar wel een hoofdlotion, dit heet Neem-haarlotion, hierin zit berk, kliswortel etc. en zonder conserveermiddelen.
Dit is ook heel verkwikkend voor een jeukerige hoofdhuid met allerlei 'kwalen'. Wat ik hier ook las is appelciderazijn, dit is idd goed voor de huid, bevat veel kalium. Inwendig is appelcider heilzaam maar ook voor de huid. Azijn is zowiezo antibacterieel, het is voor heel veel dingen toepasbaar.

Verder zou ik echt die hormonen middeltjes niet aanraden, het middel is vaak erger dan de kwaal en lokt wellicht nog meer meer allergische reacties uit. Daarbij lijkt me te vaak haarwassen heel slecht, dwz iedere dag is niet goed, en daarbij, hoe vaker je je haar wast hoe sneller het vet wordt. De natuurlijke zuurgraad wordt zo verstoord en zorgt ook weer voor allergieen e.d. Ik hoop dat ik hierbij mag bijdragen aan goeie tips, zoals er idd al vele op deze site zijn gegeven. En last but not least, kijk ook eens bij: "Ik eis een lichaam zonder gif".
Jasmijntje is offline   Met citaat reageren
Reageren

Labels
seborroisch eczeem

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
haaruitval door seborroisch eczeem sigur AGA - Algemeen 90 19 april 2022 20:21
[dutasteride] Algemeen Rob Medicijnen/haargroeimiddelen 1316 9 december 2020 18:37
Astma, Eczeem of nog wat anders? Lies86 AA - Algemeen 18 7 november 2006 10:59
Seborroïsch eczeem en haaruitval kortkoppie Haarproblemen bij vrouwen 4 1 oktober 2005 01:20
Haaruitval door eczeem? brandon AGA - Algemeen 1 11 april 2004 22:45


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 23:27.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.