Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Medicijnen/haargroeimiddelen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 10 augustus 2007, 22:00   #1
Guoy
ataraxic 2.222
 
Guoy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juni 2005
Berichten: 2.345
Geslacht:
[finasteride] [dutasteride] Oorzaak van seksproblemen?

OK, fina en duta zorgen er dus voor dat DHT afneemt. Als gevolg daarvan nemen testosteron en oestrogeen toe. Ook hebben ongeveer 1-5% van de gebruikers last van bijwerkingen bij het geslachtsorgaan (verminderd libido, impotentie, etcetera). Toch begrijp ik nog steeds niet wat daar precies de hormonale verklaring voor is. Met andere woorden: door welke hormonen worden wij mannen geil? Is dat testosteron? DHT? Weinig oestrogeen? Iets anders? Ik heb geen idee.

Ik heb hier op Haarweb, en ook op andere plekken gelezen dat veel oestrogeen slecht is voor erecties & libido. Maar is de stijgende oestrogeenspiegel ook DE oorzaak waarom sommige mannen problemen krijgen als ze fina/duta slikken? Of worden we juist hitsig van veel DHT? En als dit zo is waarom heeft dan niet iedereen last van een verminderd libido?

Mijn vraag kort samengevat: Is een hoog oestrogeengehalte of een te laag DHT gehalte (of misschien wat anders) de oorzaak van seksproblemen bij sommige mannen die fina/duta slikken?

Dank voor de reacties.
__________________
Intern:
• Groene Thee (+- 1 liter per dag) juni '05
• Visolie omega-3 (De Tuinen) juli '05
• Pompoenpitten (handje per dag) juli '05
Extern:
• Rooscure shampoo (1% Ketoconazol) (om de 3 dagen) juni '05
• Folligen Creme op de haarlijn (paar keer in de week) juni '05
• 650 nm laser voor de haarlijn om de dag mei '06
• Spironolactone 5% 1x per dag op de haarlijn juni '06
• Carninetartraat 1x per dag (Schwarzkopf Activ M tonic) februari '08
Situatie:
25 jaar. NW2.

Gestopt:
• Finasteride juni '05 - juni '07
• Dutasteride (oraal) juni '07 - november '08

Laatst gewijzigd door Guoy; 10 augustus 2007 om 23:03
Guoy is offline   Met citaat reageren
Oud 10 augustus 2007, 22:24   #2
Guoy
ataraxic 2.222
 
Guoy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juni 2005
Berichten: 2.345
Geslacht:
Hier alvast een bijdrage van de Men's Health website:

Verlaag je oestrogeen
Zoek eerst uit wat je Body Mass Index (BMI) is. Als jouw BMI 25 of meer is, dan draag je waarschijnlijk al voldoende vet met je mee om je erecties naar beneden te halen. Bekend is dat zwaarlijvige mannen het hormoon testosteron omzetten in oestrogeen en dat een verlaagd testosterongehalte in verhouding tot een hoog oestrogeengehalte slecht is voor je erectie.
Gelukkig kan een beetje lichaamsbeweging en afvallen al helpen om je overtollige oestrogeen te dumpen en zo je sexleven weer nieuw leven in te blazen. Een publicatie in het Journal of the American Medical Association wees uit dat eenderde van de corpulente mannen (een BMI van 30 of meer) met erectiele dysfunctie al een aanzienlijke verbetering te zien gaven nadat zij 10 procent van hun lichaamsgewicht waren kwijtgeraakt.

bron: Men's Health
__________________
Intern:
• Groene Thee (+- 1 liter per dag) juni '05
• Visolie omega-3 (De Tuinen) juli '05
• Pompoenpitten (handje per dag) juli '05
Extern:
• Rooscure shampoo (1% Ketoconazol) (om de 3 dagen) juni '05
• Folligen Creme op de haarlijn (paar keer in de week) juni '05
• 650 nm laser voor de haarlijn om de dag mei '06
• Spironolactone 5% 1x per dag op de haarlijn juni '06
• Carninetartraat 1x per dag (Schwarzkopf Activ M tonic) februari '08
Situatie:
25 jaar. NW2.

Gestopt:
• Finasteride juni '05 - juni '07
• Dutasteride (oraal) juni '07 - november '08
Guoy is offline   Met citaat reageren
Oud 10 augustus 2007, 22:41   #3
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
Allereerst moet ik je even corrigeren over testosteron. Door fina te slikken neemt dit juist toe (het lichaam compenseert voor het verdwijnen van te veel DHT).

Maar alle schommelingen die je verder noemt zijn voor het lichaam zo groot niet. Het schommelt veel meer door bijvoorbeeld langdurige zware inspanning, een verkeerd dieet of geestesgesteldheid.

Die 1-5% met problemen met erecties, libido en dergelijke zagen ze ook in de placebogroep. Misschien heeft altijd wel 1-5% van de mannen er problemen mee. In ieder geval 1-5% van de mannen die over een probleem zitten te tobben, zoals de angst je haar te verliezen.

Ik betwijfelen ernstig of fina altijd wel de werkelijke schuldige is. Je hersenen zijn je grootste seksorgaan en die zijn echt niet zo gevoelig voor een dalende hoeveelheid DHT.
__________________
Maatregelen:
04-2002: minoxidil (van NW3- naar NW2+, normale kruin)
07-2004: finasteride (dichter haar, ook frontaal)
11-2006: FUE (1400 grafts) frontaal (ProHair, van NW2+ naar NW2-)
05-2010: FUE ( 900 grafts) frontaal (ProHair, van NW2- naar NW1,5)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
_____________________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie
Haarwoordenboekje - Huishoudelijk reglement - Suggesties & feedback]
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Oud 10 augustus 2007, 23:00   #4
Guoy
ataraxic 2.222
 
Guoy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juni 2005
Berichten: 2.345
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnthonieH Bekijk bericht
Allereerst moet ik je even corrigeren over testosteron. Door fina te slikken neemt dit juist toe (het lichaam compenseert voor het verdwijnen van te veel DHT).
Dank voor je reactie. Maar ik schrijf toch in mijn eerste bericht dat testosteron toe neemt?

Citaat:
Maar alle schommelingen die je verder noemt zijn voor het lichaam zo groot niet. Het schommelt veel meer door bijvoorbeeld langdurige zware inspanning, een verkeerd dieet of geestesgesteldheid.

Die 1-5% met problemen met erecties, libido en dergelijke zagen ze ook in de placebogroep. Misschien heeft altijd wel 1-5% van de mannen er problemen mee. In ieder geval 1-5% van de mannen die over een probleem zitten te tobben, zoals de angst je haar te verliezen.

Ik betwijfelen ernstig of fina altijd wel de werkelijke schuldige is. Je hersenen zijn je grootste seksorgaan en die zijn echt niet zo gevoelig voor een dalende hoeveelheid DHT.
Ja, ik dacht ook al dat dit een oorzaak kon zijn. Maar weet nooit zo goed hoe groot die bijdrage daarvan is. Misschien als niemand zou weten dat het een bijwerking is, ook niemand er over gaat nadenken en het dus als bijwerking zou krijgen. Dit soort problemen zijn inderdaad voor een groot deel psychisch, en als je denkt dat fina/duta de oorzaak is, is dit soms al genoeg om problemen te krijgen.

Toch is de stijging van oestrogeen in je lichaam al genoeg om bij sommige mannen gyno te creeren. En dit kan je je niet inbeelden. Ook is oestrogeen slecht voor je libido...... Maar is het ook DE oorzaak hiervan?

Er zijn namelijk zoveel mannen die stoppen vanwege bijwerkingen van fina/duta, maar als het om een stijging van oestrogeen gaat dan zijn er zat oplossingen. Als juist te weinig DHT de oorzaak is, zijn er geen oplossingen behalve stoppen met fina/duta.

Ik blijf hopen dat oestrogeen van alles de boosdoener is.
__________________
Intern:
• Groene Thee (+- 1 liter per dag) juni '05
• Visolie omega-3 (De Tuinen) juli '05
• Pompoenpitten (handje per dag) juli '05
Extern:
• Rooscure shampoo (1% Ketoconazol) (om de 3 dagen) juni '05
• Folligen Creme op de haarlijn (paar keer in de week) juni '05
• 650 nm laser voor de haarlijn om de dag mei '06
• Spironolactone 5% 1x per dag op de haarlijn juni '06
• Carninetartraat 1x per dag (Schwarzkopf Activ M tonic) februari '08
Situatie:
25 jaar. NW2.

Gestopt:
• Finasteride juni '05 - juni '07
• Dutasteride (oraal) juni '07 - november '08
Guoy is offline   Met citaat reageren
Oud 11 augustus 2007, 00:47   #5
Hanna
HaarWeb lid
 
Hanna's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 december 2004
Berichten: 16.459
Man, vrouw of kind, we krijgen ook allemaal zonder dat we 't weten xeno-estrogenen en phyto-estrogenen binnen; zie deze site: http://www.fibrocystic.com/xeno.htm


Hanna is offline   Met citaat reageren
Oud 11 augustus 2007, 01:17   #6
Guoy
ataraxic 2.222
 
Guoy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juni 2005
Berichten: 2.345
Geslacht:
Hier een bericht dat DHT niet verantwoordelijk is voor libidoveranderingen. Vreemd alleen dat ze finasteride ermee in connectie brengen.

"Recently, finasteride (sold as Propecia and Proscar) has been utilized to block the major steroid 5α steroid reductase enzyme that converts testosterone to DHT. This selective action allows the drug to block only the effects of DHT and not the effects of testosterone. In the adult, DHT appears to be especially important in mediating the testosterone effect in the prostate and the hair follicles. Thus, finasteride is active in these regions. (But since testosterone can act in other tissues without being converted to DHT, this drug does not block other characteristics such as libido, potency, sperm production, musculature, or voice."

bron
__________________
Intern:
• Groene Thee (+- 1 liter per dag) juni '05
• Visolie omega-3 (De Tuinen) juli '05
• Pompoenpitten (handje per dag) juli '05
Extern:
• Rooscure shampoo (1% Ketoconazol) (om de 3 dagen) juni '05
• Folligen Creme op de haarlijn (paar keer in de week) juni '05
• 650 nm laser voor de haarlijn om de dag mei '06
• Spironolactone 5% 1x per dag op de haarlijn juni '06
• Carninetartraat 1x per dag (Schwarzkopf Activ M tonic) februari '08
Situatie:
25 jaar. NW2.

Gestopt:
• Finasteride juni '05 - juni '07
• Dutasteride (oraal) juni '07 - november '08
Guoy is offline   Met citaat reageren
Oud 11 augustus 2007, 01:18   #7
Guoy
ataraxic 2.222
 
Guoy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juni 2005
Berichten: 2.345
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hanna Bekijk bericht
Man, vrouw of kind, we krijgen ook allemaal zonder dat we 't weten xeno-estrogenen en phyto-estrogenen binnen; zie deze site: http://www.fibrocystic.com/xeno.htm


Ja, dat is niet handig. Alleen staat dit wel los van medicijngebruik toch?
__________________
Intern:
• Groene Thee (+- 1 liter per dag) juni '05
• Visolie omega-3 (De Tuinen) juli '05
• Pompoenpitten (handje per dag) juli '05
Extern:
• Rooscure shampoo (1% Ketoconazol) (om de 3 dagen) juni '05
• Folligen Creme op de haarlijn (paar keer in de week) juni '05
• 650 nm laser voor de haarlijn om de dag mei '06
• Spironolactone 5% 1x per dag op de haarlijn juni '06
• Carninetartraat 1x per dag (Schwarzkopf Activ M tonic) februari '08
Situatie:
25 jaar. NW2.

Gestopt:
• Finasteride juni '05 - juni '07
• Dutasteride (oraal) juni '07 - november '08
Guoy is offline   Met citaat reageren
Oud 11 augustus 2007, 01:23   #8
Hanna
HaarWeb lid
 
Hanna's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 december 2004
Berichten: 16.459
Los van medicijngebruik: ja en nee. Ik bedoel dat je dus al moet oppassen met alles en nog wat, maar vooral als je medicijnen gebruikt, anders krijg je misschien een overdaad aan estrogenen in je lijf.




*

Laatst gewijzigd door Hanna; 11 augustus 2007 om 01:26
Hanna is offline   Met citaat reageren
Oud 11 augustus 2007, 01:37   #9
Guoy
ataraxic 2.222
 
Guoy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juni 2005
Berichten: 2.345
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hanna Bekijk bericht
Los van medicijngebruik: ja en nee. Ik bedoel dat je dus al moet oppassen met alles en nog wat, maar vooral als je medicijnen gebruikt, anders krijg je misschien een overdaad aan estrogenen in je lijf.
*
Oestrogenen kan je ook weer blocken. Ik weet niet of dat om specifieke soorten gaat of om alle.
__________________
Intern:
• Groene Thee (+- 1 liter per dag) juni '05
• Visolie omega-3 (De Tuinen) juli '05
• Pompoenpitten (handje per dag) juli '05
Extern:
• Rooscure shampoo (1% Ketoconazol) (om de 3 dagen) juni '05
• Folligen Creme op de haarlijn (paar keer in de week) juni '05
• 650 nm laser voor de haarlijn om de dag mei '06
• Spironolactone 5% 1x per dag op de haarlijn juni '06
• Carninetartraat 1x per dag (Schwarzkopf Activ M tonic) februari '08
Situatie:
25 jaar. NW2.

Gestopt:
• Finasteride juni '05 - juni '07
• Dutasteride (oraal) juni '07 - november '08
Guoy is offline   Met citaat reageren
Oud 11 augustus 2007, 11:48   #10
Hanna
HaarWeb lid
 
Hanna's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 december 2004
Berichten: 16.459
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guoy Bekijk bericht
Oestrogenen kan je ook weer blocken. Ik weet niet of dat om specifieke soorten gaat of om alle.
Blocken? 't Lijkt me verstandiger om te zorgen dat je ze niet binnen krijgt.
Hanna is offline   Met citaat reageren
Oud 11 augustus 2007, 12:42   #11
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guoy Bekijk bericht
Dank voor je reactie. Maar ik schrijf toch in mijn eerste bericht dat testosteron toe neemt?
Ik moet gewoon niet zo laat op de avond reageren, dan ben ik niet helemaal helder meer
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guoy Bekijk bericht
Ja, ik dacht ook al dat dit een oorzaak kon zijn. Maar weet nooit zo goed hoe groot die bijdrage daarvan is. Misschien als niemand zou weten dat het een bijwerking is, ook niemand er over gaat nadenken en het dus als bijwerking zou krijgen. Dit soort problemen zijn inderdaad voor een groot deel psychisch, en als je denkt dat fina/duta de oorzaak is, is dit soms al genoeg om problemen te krijgen.
Ik ben te lui om het terug te zoeken, maar we hebben op het forum wel eens de resultaten van een onderzoek naar bijwerkingen uitgebreid besproken. Er staat me bij dat de libidoproblemen bij degenen die fina slikten en bij de placebogroep ongeveer even groot waren. Ik meen ook dat er in het hele onderzoek 1 iemand was die was afgehaakt vanwege ernstige potentieproblemen ... en die zat in de placebogroep.

Potentie en libido zijn heel moeilijke begrippen. Als ik 100 willekeurige mannen op straat vraag of ze vitaminesupplementen met vitamine B erin slikt en als ze ja zeggen dan meteen vraag of ze hebben gemerkt dat sinds ze het slikken erecties minder sterk zijn geworden of dat de zin in seks is afgenomen, dat dan misschien wel 1 tot 5% van de mannen dat inderdaad heeft waargenomen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guoy Bekijk bericht
Toch is de stijging van oestrogeen in je lichaam al genoeg om bij sommige mannen gyno te creeren. En dit kan je je niet inbeelden. Ook is oestrogeen slecht voor je libido...... Maar is het ook DE oorzaak hiervan?

Er zijn namelijk zoveel mannen die stoppen vanwege bijwerkingen van fina/duta, maar als het om een stijging van oestrogeen gaat dan zijn er zat oplossingen. Als juist te weinig DHT de oorzaak is, zijn er geen oplossingen behalve stoppen met fina/duta.

Ik blijf hopen dat oestrogeen van alles de boosdoener is.
Bijwerkingen als gyno zijn buitengewoon zeldzaam, gelukkig. Maar als een dusdanige stijging van oestrogeen aan de orde is dat je lichaam erop gaat reageren, dan zou ik toch gewoon stoppen en niet de bijwerking gaan lopen bestrijden. Je bestrijdt dan de bijwerking van een bijwerking van een medicijn tegen prostaatvergroting!

Er zijn hier inderdaad schijnbaar veel mannen die stoppen vanwege bijverschijnselen van fina. Ik vermoed zelf dat het vooral paniekerige en meestal jongere mannen zijn die stoppen vanwege vermeende bijverschijnselen.

Misschien moet je er eens een enquete over houden. Ik denk dat je zult zien dat 'rijpere' mannen, de dertigers en veertigers, veel minder snel paniekeren over hun mannelijkheid. Die hebben al veel vaker te maken gehad met het wisselende humeur van dat onderdeel van hun anatomie. Ook toen ze nog geen fina gebruikten.
__________________
Maatregelen:
04-2002: minoxidil (van NW3- naar NW2+, normale kruin)
07-2004: finasteride (dichter haar, ook frontaal)
11-2006: FUE (1400 grafts) frontaal (ProHair, van NW2+ naar NW2-)
05-2010: FUE ( 900 grafts) frontaal (ProHair, van NW2- naar NW1,5)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
_____________________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie
Haarwoordenboekje - Huishoudelijk reglement - Suggesties & feedback]
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Oud 11 augustus 2007, 13:09   #12
vrosjnivosj
HaarWeb lid
 
vrosjnivosj's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2005
Berichten: 1.502
De hormonen die je genoemd hebt spelen allemaal mee in geilheid/sex... (er zijn er nog andere)
The key word voor hormonen is dat ze in ballans moeten blijven.
Dus door een kleine verlaging van oestrogeen zal je misschien wat geiler worden maar als er te weinig hebt dan is het gedaan met de pret.

Nu kun je misschien zeggen dat je DHT helemaal wegneemt en geen erectieproblemen hebt (door duta) dat DHT nieks te maken heeft ermee.
Maar hetzelfde is het niet zonder DHT ( mijn mening)

Maar in feite is testosteron het hoofdhormoon voor geilheid/sex.


De bijwerkingen van fina lopen te bestrijden is geen goed idee omdat er ook geen goed medicijn is, en de dosis kun je heel moeilijk inschatten.
Het zou dan een middel moeten zijn die een beetje de eigenschappen heeft van nolvadex en arimidex.

Zelf een een geringe stijging / gelijk blijven van je oestrogeen kan zorgen voor problemen, omdat je met een 5 alpha reductase remmer te nemen een veel mannelijker hormoon dan testosteron enorm verlaagd dat je een positieve omgeving creλrt voor oestrogeen.
__________________


Laatst gewijzigd door vrosjnivosj; 11 augustus 2007 om 13:44
vrosjnivosj is offline   Met citaat reageren
Oud 11 augustus 2007, 13:18   #13
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrosjnivosj Bekijk bericht
De hormonen die je genoemd hebt spelen allemaal mee in geilheid/sex...
Inderdaad, maar wat is oorzaak en gevolg in dit verhaal? Stijgen hormoonwaarden en wordt je het daardoor? Of gaan je gedachten steeds verder een bepaalde kant op en stijgen je hormoonwaarden daardoor?

Ik ben zelf sterk geneigd het tweede te denken. Je hersenen zijn je grootste seksorgaan. Of zijn er werkelijk middelen die je net zo snel opgewonden krijgen als een leuke fantasie?
__________________
Maatregelen:
04-2002: minoxidil (van NW3- naar NW2+, normale kruin)
07-2004: finasteride (dichter haar, ook frontaal)
11-2006: FUE (1400 grafts) frontaal (ProHair, van NW2+ naar NW2-)
05-2010: FUE ( 900 grafts) frontaal (ProHair, van NW2- naar NW1,5)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
_____________________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie
Haarwoordenboekje - Huishoudelijk reglement - Suggesties & feedback]
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Oud 11 augustus 2007, 13:32   #14
Hanna
HaarWeb lid
 
Hanna's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 december 2004
Berichten: 16.459
In een andere thread meldt Dundee dat Maca zijn door SP verminderd libido e.d. weer helemaal op peil heeft gebracht.

Hanna is offline   Met citaat reageren
Oud 11 augustus 2007, 13:52   #15
vrosjnivosj
HaarWeb lid
 
vrosjnivosj's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2005
Berichten: 1.502
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnthonieH Bekijk bericht
Inderdaad, maar wat is oorzaak en gevolg in dit verhaal? Stijgen hormoonwaarden en wordt je het daardoor? Of gaan je gedachten steeds verder een bepaalde kant op en stijgen je hormoonwaarden daardoor?

Ik ben zelf sterk geneigd het tweede te denken. Je hersenen zijn je grootste seksorgaan. Of zijn er werkelijk middelen die je net zo snel opgewonden krijgen als een leuke fantasie?
Ik denk althans bij mannen dat de hersennen bij seks niet zo'n grote rol spelen, maar toch zeker belangrijk zijn.(hierbij bedoel ik niet de zenuwen die samenkomen in de hersennen, maar gewoon de gedachten)Bv door gewoon een aanraking een erectie krijgen.

Met denken echt je hormoonwaardes beinvloeden neun. Wel door een stijging van hormonen en gedachten dat je geiler wordt.
Beetje van de 2 dus.
__________________

vrosjnivosj is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
[finasteride] Bijwerkingen Lars Medicijnen/haargroeimiddelen 1577 24 juli 2019 23:26
[finasteride] [dutasteride] Psychische klachten / depressies foobar Medicijnen/haargroeimiddelen 194 20 maart 2019 09:32
[finasteride] [dutasteride] Seksproblemen Jaapie Medicijnen/haargroeimiddelen 180 9 mei 2009 16:35
[finasteride] [dutasteride] Vergoed door de verzekering? MisterMojo Medicijnen/haargroeimiddelen 16 8 oktober 2007 11:09


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 06:30.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.