Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Hirsutisme > Hirsutisme - Behandelingen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 24 juli 2008, 14:40   #1
Marte
HaarWeb lid
 
Marte's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2005
Locatie: Leuven
Berichten: 905
Exclamation anticonceptiepil en medicatie tegen overbeharing

Aangezien Hanna me erop attendeerde dat er steeds meer jonge meisjes de anticonceptiepil slikken misschien toch een berichtje met uitleg hierover en mogelijke gevolgen, keuzes, …

Op mijn weblog heb ik de gangbaar voorgeschreven medicatie wat uitgebreider besproken(zie daar), maar over het algemeen betreft dit, diane 35 (en generische vormen), androcur(en generische vormen) en spironolactone. De eerste twee werken vooral in op de hypofyse en door voortplantingsorganen geproduceerde hormonen, spironolactone vooral op de door de bijnieren geproduceerde stresshormonen die eveneens een androgene werking hebben. Dit zijn de enige pilsoorten die een specifieke antiandrogene werking hebben. Er zijn wel andere pilsoorten die een meerdere of mindere of zo min mogelijke androgene werking hebben.

Afhankelijk van de oorzaken en effecten van het slikken van de medicatie wordt eerder het een of het ander, of in combinatie voorgeschreven. Aangezien de lijst van bijwerkingen en mogelijke risico’s niet gering is, is het belangrijk, wanneer je de medicatie slikt, regelmatig bloedwaarden te laten controleren, en een gynaecologisch onderzoek te laten doen.

Veel anticonceptiepillen hebben een androgene werking. Probeer dus altijd met de lichtste pil te beginnen als er geen reden is een zwaardere te nemen. Iedereen heeft een ander lichaam, andere hormoonhuishouding, andere vormen van beharing of overbeharing, dus de keuze van de pil is belangrijk en persoons- (of beter lichaams-)gebonden!

Als je dus gevoelig bent voor het ontwikkelen van overbeharing of meer beharing vraag dan bij je huisarts of gynaecologe naar een pil met een zo min mogelijk(tot anti-) androgene werking en die zo dicht mogelijk bij je eigen lichaam, noden, wensen en rekening houdend met jouw risico's ligt!!!

Laatst gewijzigd door Marte; 24 juli 2008 om 14:43
Marte is offline   Met citaat reageren
Oud 1 augustus 2008, 20:50   #2
Moii.
HaarWeb lid
 
Moii.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 juli 2008
Berichten: 74
Ik heb eigenlijk een rare vraag. In je bericht staat dat je het best een pil kunt nemen met een zo min mogelijke androgene werking, en ook dat er stresshormonen zijn die een androgene werking hebben. Zou het dus kunnen dat stress overbeharing kan verergeren?

Sorry, dit kan een héél domme vraag zijn, maar ik vroeg het me gewoon af, omdat ik best wel veel stress heb van school enzo, en dat het misschien daarom de laatste maanden héél fel verergerd is ...
Moii. is offline   Met citaat reageren
Oud 1 augustus 2008, 21:30   #3
Hanna
HaarWeb lid
 
Hanna's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 december 2004
Berichten: 16.459
Moii,

Domme vragen bestaan niet!

Volgens mij kan stress de zaak inderdaad verergeren.
Hanna is offline   Met citaat reageren
Oud 9 augustus 2008, 15:01   #4
Marte
HaarWeb lid
 
Marte's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2005
Locatie: Leuven
Berichten: 905
dag moii en hanna, stress kan idd(is een zeer belangrijke factor) de overbeharing versterken, daarom dat ik hier ook altijd vertel dat je je neit moet blindstaren op je beharing, want dat veroorzaakt ook stress, stress zorgt voor een verhoogde afscheiding van stresshormonen en androgenen, die op hun beurt weer de overbeharing stimuleren, waardoor je dus je eigen overbeharing nog eens extra stimuleert!!!

daarom ook dat het zo belangrijk is om zo rustig mogelijk te blijven en zo min mogelijk last te hebben van stress, hoewel natuurlijk niet iedereen erg stressgevoelig is en niet iedereen meteen overbeharing hiervan krijgt, (hangto ok van eigen gevoeligheid hiervoor af.)
Marte is offline   Met citaat reageren
Oud 9 augustus 2008, 16:31   #5
Moii.
HaarWeb lid
 
Moii.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 juli 2008
Berichten: 74
Dag Hanna & Marte,

blijkbaar ben ik op dit moment dus heel hard bezig met mijn overbeharing nog eens extra te stimuleren.
Ik probeer om er niet aan te denken, om het gewoon te vergeten, maar toch zit ik er 24 uur op 24 mee in mijn hoofd.
Ik vrees dat ik er inderdaad overgevoelig voor ben ...

Bedankt voor de informatie!
Moest ik ooit naar een dermatoloog kunnen gaan (als ik het thuis verteld heb) kan ik nu mijn hele verhaal doen,
en zou ik ook zelf kunnen vragen of de (anticonceptie)pil ofzo zouden kunnen helpen.
Dankzij dit forum weet ik nu wat de oorzaken kunnen zijn, wat het kan stimuleren en wat mogelijke oplossingen kunnen zijn.

Laatst gewijzigd door Moii.; 9 augustus 2008 om 16:36
Moii. is offline   Met citaat reageren
Oud 12 augustus 2008, 13:21   #6
Marte
HaarWeb lid
 
Marte's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2005
Locatie: Leuven
Berichten: 905
dat doet iedereen hoor, het blijft natuurlijk onbewust een cirkeltje, je bent ermee bezig, ziet het verergeren, stress, nog erger, nog meer stress, nog erger,..., daarom ,als je hiervoor gevoelig bent en merkt dat de overbeharing daardoor erger wordt, is de enige manier om dit (gedeeltelijk) te doorbreken, rustig worden en zo min mogelijk stress te hebben. En wat voor iemand stress is hangt dan ook weer van persoon tot persoon af.
Marte is offline   Met citaat reageren
Oud 21 augustus 2008, 19:52   #7
carollsummer
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 28 juli 2008
Berichten: 76
de pil

Zelf ben ik aan de pil maar ben dan ook 21, ik heb je berichtjes gelezen waarom gebruik je de pil eigenlijk, voor je vriendje of voor je cyclus?

Groet

Caroll

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Moii. Bekijk bericht
Dag Hanna & Marte,

blijkbaar ben ik op dit moment dus heel hard bezig met mijn overbeharing nog eens extra te stimuleren.
Ik probeer om er niet aan te denken, om het gewoon te vergeten, maar toch zit ik er 24 uur op 24 mee in mijn hoofd.
Ik vrees dat ik er inderdaad overgevoelig voor ben ...

Bedankt voor de informatie!
Moest ik ooit naar een dermatoloog kunnen gaan (als ik het thuis verteld heb) kan ik nu mijn hele verhaal doen,
en zou ik ook zelf kunnen vragen of de (anticonceptie)pil ofzo zouden kunnen helpen.
Dankzij dit forum weet ik nu wat de oorzaken kunnen zijn, wat het kan stimuleren en wat mogelijke oplossingen kunnen zijn.
carollsummer is offline   Met citaat reageren
Oud 21 augustus 2008, 22:40   #8
Hanna
HaarWeb lid
 
Hanna's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 december 2004
Berichten: 16.459
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carollsummer Bekijk bericht
Zelf ben ik aan de pil maar ben dan ook 21, ik heb je berichtjes gelezen waarom gebruik je de pil eigenlijk, voor je vriendje of voor je cyclus?
Het gaat hier om pillen tegen overbeharing!
Hanna is offline   Met citaat reageren
Oud 22 augustus 2008, 22:05   #9
Marte
HaarWeb lid
 
Marte's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2005
Locatie: Leuven
Berichten: 905
waarschijnlijk idd een misvatting, de diane 35 (en generische vormen hiervan) is een pil tegen overbeharing of hormonale haaruitval, maar heeft als nevenwerking dat ze ook contraceptief werkt, waardoor ze vaak als "de pil" wordt gezien, wat eigenlijk niet helemaal klopt omdat het er maar een nevenwerking van is.
Marte is offline   Met citaat reageren
Oud 2 oktober 2008, 19:59   #10
Moii.
HaarWeb lid
 
Moii.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 juli 2008
Berichten: 74
Hey,

ik vroeg me eigenlijk af dat als de overbeharing met de hormonen te maken heeft,
de pil het probleem helemaal kan oplossen..
Dus dat door een paar jaar de pil te nemen alles weer normaal kan worden.
Of kan de pil het enkel een beetje verminderen?

xxx
Moii. is offline   Met citaat reageren
Oud 2 oktober 2008, 20:22   #11
Marte
HaarWeb lid
 
Marte's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2005
Locatie: Leuven
Berichten: 905
zucht, was dat maar waar, het hangt nogal van persoon tot persoon af hoe iemand erop reageert, maar over het algemeen, de haren die er zitten, vallen meestal niet meer uit, maar blijven mooi zitten. De pil kan in veel gevallen wel vertragen of verminderen(let er wel op dat het minstens een half jaar duurt voor je überhaupt resultaten mag verwachten), en sommige mensen krijgen bijwerkingen, niet iedereen verdraagt de pil(in het algemeen, want in elke pil zitten hormonen, alleen de samenstelling is anders bij elke pil) nu eenmaal even goed, bv hoofdpijn, depressie, ..., maar meestal vertraagt ze de overbeharing wel, en kan ze de hormonenspiegel wel wat stabiliseren, we is het zo dat bij veel mensen die stoppen, en zeker als het erfelijk is(want tegen erfelijkheid kun je helaas weinig doen, tenzij blijvende ontharingsmethoden, als die mogelijk zijn), het opnieuw begint.

ik slik het driedubbele van deze pil(een erg zware combinatie), en merk vooral dat veel afhangt van je eigen instelling en de manier waarop je met problemen omgaat. Probeer je dus niet blind te staren op elk haarsprietje dar erbij komt, en elke starende blik te vertalen in "o jee, ik zie er belachelijk uit", want werkelijk waar, je maakt jezelf hiermee echt gek, op den duur wordt je depressief, en vooral, kun je niet meer helder en realistisch kijken naar de gehele situatie en je beharing. Waar je eigenlijk helemaal niets mee opschiet, want de stress die dit met zich meebrengt, stimuleert op de koop toe nog eens de overbeharing.

sorry voor mijn helaas niet erg rooskleurige antwoorden, geloof me, ik had ook liever anders geantwoord, maar, t hangt gewoonweg nogal van persoon tot persoon, en oorzaak tot oorzaak af, en zeker als de medicatie niet werkt, merk ik dat het toch grotendeels valt en staat met je eigen houding, kennis van de oorzaken bij jezelf en hierop inspelen.

hopelijk hebben jullie hier iets aan??? alleszisn heel veel succes en sterkte!!!!
Marte is offline   Met citaat reageren
Oud 11 oktober 2008, 12:00   #12
lanny
Poster v/h Jaar 2008

 
lanny's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2007
Berichten: 464
pillen

Het lijkt mij nooit gezond pillen te nemen tegen overbeharing, misschien is dan wel het middel erger dan de kwaal.
lanny is offline   Met citaat reageren
Oud 11 oktober 2008, 20:47   #13
Marte
HaarWeb lid
 
Marte's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2005
Locatie: Leuven
Berichten: 905
dag lanny, we hebben het hier al eens eerder over gehad volgens mij, maar ja, ik ben ook geen voorstander als het niet moet, in sommige gevallen is het echter werkelijk het enige wat je kunt doen, en geloof me, dan ben je blij dat je IETS kunt doen.
Marte is offline   Met citaat reageren
Oud 12 oktober 2008, 03:52   #14
Hanna
HaarWeb lid
 
Hanna's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 december 2004
Berichten: 16.459
AGA-patiënten slikken aardig wat soorten pillen en gebruiken vaak ook nog medicinale lotions en/of een hele reeks voedingssupplementen...alleen maar vanwege hoofdhaaruitval.
Hanna is offline   Met citaat reageren
Oud 12 oktober 2008, 13:08   #15
Marte
HaarWeb lid
 
Marte's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2005
Locatie: Leuven
Berichten: 905
ja, ach, t blijft allemaal maar betrekkelijk he
Marte is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Overbeharing? Kruiden tegen overbeharing? Ukkie Hirsutisme - Behandelingen 7 13 juli 2009 21:07
Is er nou helemaal niets te doen tegen dat verdomde overbeharing?! Demalish Medicijnen/haargroeimiddelen 4 16 september 2007 01:09
Saw Palmetto tegen overbeharing? Fiona Hirsutisme - Behandelingen 3 22 augustus 2005 14:13
Flossen tegen haarverlies?? Ja, flossen tegen haarverlies! Tiuri Medicijnen/haargroeimiddelen 10 7 april 2005 09:10


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 18:21.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.