Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > AGA - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 5 juni 2004, 14:20   #1
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Lightbulb Doe de ZELFTEST: word jij kaal??

Met dit testje bereken je hoe groot de kans is dat jij kaal wordt (afkomstig uit haarboekje Men's Health).
Misschien leuk om je uitkomst hier te posten.

1. Ben jij blank, zwart of Aziatisch?
Blank = 25 punten
Zwart = 5 punten
Aziatisch = 5 punten

2. Is je vader kaal?
Ja = 10 punten
Nee = 0 punten

3. Is/was de vader van je moeder kalend?
Ja = 25 punten
Nee = 0 punten

4. Verlies je dagelijks flinke plukken haar tijdens het douchen?
Ja = 5 punten
Nee = 0 punten

5. Is je haar op je kruin en bij de slapen lichter van kleur dan de rest van je haar?
Ja = 15 punten
Nee = 0 punten

6. Bestudeer een haar die bij jou is uitgevallen. Zit er aan het eind een wit bolletje?
Ja = 0 punten
Nee = 20 punten


Score:
De punten staan voor procenten kans op kaalheid. Tel de punten bij elkaar op en je ontdekt hoeveel procent je kans hebt om kaal te worden.


Verklaring:
Vraag 1
Kaalheid komt bij blanke mannen veel vaker voor dan bij mannen van negroïde of mongoloïde (Aziatische) origine. Bijna alle blanken krijgen er vroeg of laat mee te maken.
Bij mannen in de leeftijd tussen 30 en 40 komt kaalheid bij ongeveer 45% voor. Zwarte mannen beschikken over dik kroeshaar: slechts een kwart van hen wordt kalend. Het stugge haar van Aziaten blijft het langst overeind staan: 10 tot 15% van de Oosterse mannen wordt kalend.

Vraag 2
Een kalende vader is een veeg maar geenszins fataal teken.

Vraag 3
De 'kaalheidsgenen' die je via de familie van je moeder hebt gekregen wegen zwaarder dan die uit het nest van je vader.

Vraag 4
Pas als je dagelijks meer dan 100 haren verliest, is er reden tot zorg. Na het wassen mag je 250 haren in het putje vinden zonder in paniek te raken.

Vraag 5
Haar dat op deze plekken lichter van kleur is, bevat minder pigment. Een aanwijzing dat je haar op deze plekken sneller kan uitvallen.

Vraag 6
Het witte bolletje is een stukje van het haarzakje. Ontbreekt dit, dan zal uit de follikel waar het haar is uit gevallen, geen nieuw haar groeien.
Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 5 juni 2004, 14:24   #2
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Ik heb maar 35%
Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 5 juni 2004, 14:27   #3
Dead simple
HaarWeb lid
 
Dead simple's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2004
Locatie: Lv-426
Berichten: 34
Joepieee 85 punten!!! K*tfamilie van mij
__________________
huidige status: NW 3,2 Rahhhh!!!
finasteride sinds 1-4-04
geen bijwerking, wel jeuk/vettige hoofdhuid
update: en het haar valt weer even sterk uit als vanouds

Laatst gewijzigd door Dead simple; 5 juni 2004 om 14:29
Dead simple is offline   Met citaat reageren
Oud 5 juni 2004, 14:34   #4
Andastra
HaarWeb lid
 
Andastra's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 mei 2004
Locatie: Kortrijk, België
Berichten: 439
55%

Naja
__________________
's Morgens en 's avonds 1ml Minoxidil 2% sinds 16.04.'04
Nizoral om de 3 dagen sinds 18.06.'04
Diane35 sinds 22.09.'04
Andastra is offline   Met citaat reageren
Oud 5 juni 2004, 14:43   #5
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andastra
55%

Naja
Haha ik denk dat het voor vrouwen niet helemaal opgaat.
Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 5 juni 2004, 14:55   #6
Andastra
HaarWeb lid
 
Andastra's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 mei 2004
Locatie: Kortrijk, België
Berichten: 439
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tiuri
Haha ik denk dat het voor vrouwen niet helemaal opgaat.

Vandaar ook die "naja" he
__________________
's Morgens en 's avonds 1ml Minoxidil 2% sinds 16.04.'04
Nizoral om de 3 dagen sinds 18.06.'04
Diane35 sinds 22.09.'04

Laatst gewijzigd door Tiuri; 31 augustus 2007 om 03:11
Andastra is offline   Met citaat reageren
Oud 5 juni 2004, 15:05   #7
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andastra
Vandaar ook die "naja" he
aha vandaar :-)
Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 5 juni 2004, 15:08   #8
Haarmannetje
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 16 augustus 2002
Berichten: 4.021
60% kans

Even een aantal opmerkingen/vragen/enzovoort met betrekking tot een aantal punten:

3) Is/was de vader van je moeder kalend?
Dit strookt dan toch al niet met de theorie dat de genen vooral via de moeder gaan? Want als je moeder die genen draagt, dan zou ze die voornamelijk van haar moeder moeten hebben gekregen. Dus je zou dan in die tak moeten kijken. Bovendien vraag ik mij af of de verhouding eigen vader en familie van moeder wel klopt. Er zijn genoeg mensen die kaal worden waarbij vader kaal/kalend is (en zijn familie) en moeders kant niet.

4) Verlies je flinke plukken haar tijdens het wassen?
Niet meer. Tenminste, ik heb wel eens een periode, maar dat is dan vooral een periode van stress. Geldt voor deze vraag dat je dan constant plukken haar verliest, of ook bij periodes?

6) Zit er aan het einde van je uitgevallen haar een wit bolletje?
Balen dit, normaal gesproken wil ik niet dat ik een haar meeneem wanneer ik door mijn haren ga en dan gebeurt het en nu ik het nodig heb gebeurt het niet. Maar oke, ik heb het wel eens gezien, soms zit er wel een wet bolletje aan, soms niet.
Haarmannetje is offline   Met citaat reageren
Oud 5 juni 2004, 18:02   #9
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Haarmannetje
3) Is/was de vader van je moeder kalend?
Dit strookt dan toch al niet met de theorie dat de genen vooral via de moeder gaan? Want als je moeder die genen draagt, dan zou ze die voornamelijk van haar moeder moeten hebben gekregen. Dus je zou dan in die tak moeten kijken. Bovendien vraag ik mij af of de verhouding eigen vader en familie van moeder wel klopt. Er zijn genoeg mensen die kaal worden waarbij vader kaal/kalend is (en zijn familie) en moeders kant niet.
Haarmannetje, ik denk dat je gelijk hebt wat betreft deze vraag. Ze hadden beter kunnen zeggen: "komt er veel kaalheid aan je moeders kant voor"?
Ik denk dat je gewoon even de twee families moet doorkijken. Bij mij is dat heel goed te doen, doordat IEDERE man aan mijn moeders kant nog al het haar heeft, en IEDERE man aan mijn vaders kant niet zo veel meer.
Het is ook niet zo dat deze regel altijd opgaat, want er zijn ook gevallen bekend van mannen die kaal worden terwijl dat verder in de familie niet voorkomt. Dus Alopecia Androgenetica kan altijd en overal toeslaan, er zijn geen zekerheden. Maar dit testje geeft wel een indicatie.
Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 5 juni 2004, 20:56   #10
Haarmannetje
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 16 augustus 2002
Berichten: 4.021
Trouwens, wat is de gedachte achter de vraag over de witte bolletjes aan het uiteinde van de haar? Waarom kun je daaraan aflezen wat voor type haaruitval het is? Bij mij is het namelijk zo, dat ik soms een wit bolletje eraan heb en soms ook niet. Ik dacht altijd dat dat gewoon opgedroogd talg was ofzo.
Haarmannetje is offline   Met citaat reageren
Oud 5 juni 2004, 20:58   #11
Haarmannetje
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 16 augustus 2002
Berichten: 4.021
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tiuri
Haarmannetje, ik denk dat je gelijk hebt wat betreft deze vraag. Ze hadden beter kunnen zeggen: "komt er veel kaalheid aan je moeders kant voor"?
Ik denk dat je gewoon even de twee families moet doorkijken. Bij mij is dat heel goed te doen, doordat IEDERE man aan mijn moeders kant nog al het haar heeft, en IEDERE man aan mijn vaders kant niet zo veel meer.
Het is ook niet zo dat deze regel altijd opgaat, want er zijn ook gevallen bekend van mannen die kaal worden terwijl dat verder in de familie niet voorkomt. Dus Alopecia Androgenetica kan altijd en overal toeslaan, er zijn geen zekerheden. Maar dit testje geeft wel een indicatie.
Ja ik begrijp het. Het is gewoon een samenloop van omstandigheden en zelfs toevalligheden. Lijkt me wel flink frustrerend om AGA te hebben, terwijl de rest van je familie het niet heeft. Niet omdat het anders leuker is, maar gewoon de frustratie van het lotgenoot zijn. Immers, als je het gewoon geërfd hebt, dan vind ik het meer acceptabel.

Laatst gewijzigd door Tiuri; 31 augustus 2007 om 03:11
Haarmannetje is offline   Met citaat reageren
Oud 5 juni 2004, 23:05   #12
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Haarmannetje
Trouwens, wat is de gedachte achter de vraag over de witte bolletjes aan het uiteinde van de haar? Waarom kun je daaraan aflezen wat voor type haaruitval het is? Bij mij is het namelijk zo, dat ik soms een wit bolletje eraan heb en soms ook niet. Ik dacht altijd dat dat gewoon opgedroogd talg was ofzo.
Hee Haarmannetje, het is dus geen opgedroogd talg. Zoals het haarboekje van Men's Health al zegt: het witte bolletje is een stukje van het haarzakje. Ontbreekt dit, dan zal uit de follikel waar het haar is uit gevallen, geen nieuw haar groeien. Dat jij zowel haren met als zonder bolletje hebt kan heel goed. De haren zonder bolletje zijn dan de laatste haren uit afstervende haarzakjes (afschuwelijk he ) en uit de haarzakjes waar een haar met bolletje uitkomt, gaat nog een nieuwe groeien. Omdat de haren op je hoofd zich altijd in alle haarstadia verkeren, verloopt de uitval van haren ook niet gelijk. Het is niet zo dat in één dag ineens al je haren uitvallen. (duh)
Maar overigens hoeft de afwezigheid van een bolletje niets te betekenen hoor. Het kunnen namelijk ook afgebroken haren zijn, of het bolletje is nog achtergebleven in het haarzakje, en valt er later nog uit.
Maar over het algemeen is het geen goed teken.
Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 6 juni 2004, 00:18   #13
Haarmannetje
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 16 augustus 2002
Berichten: 4.021
Ja, maar over het algemeen zijn de haren zonder bolletje nu niet bepaald dun of beschadigd. Iets wat ik wel zou verwachten van een dergelijke laatste haar. Ik bedoel, kaalheid gaat toch met het proces van steeds slechter wordende haren en steeds korter wordende haren. Toch niet opeens een gezonde lange haar, waar opeens niets meer teruggroeit?
Haarmannetje is offline   Met citaat reageren
Oud 6 juni 2004, 00:20   #14
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Haarmannetje
Ja, maar over het algemeen zijn de haren zonder bolletje nu niet bepaald dun of beschadigd. Iets wat ik wel zou verwachten van een dergelijke laatste haar. Ik bedoel, kaalheid gaat toch met het proces van steeds slechter wordende haren en steeds korter wordende haren. Toch niet opeens een gezonde lange haar, waar opeens niets meer teruggroeit?
Sja da's ook weer zo. Ik snap t niet meer
wat mij betreft kan die wittebolletjestheorie de prullenbak in.
Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 6 juni 2004, 00:37   #15
Haarmannetje
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 16 augustus 2002
Berichten: 4.021
Tja ik weet het verder ook niet , maar het lijkt mij gewoon onwaarschijnlijk dat ieder haar zonder zo'n bolletje niet meer vervangen wordt door een nieuwe. Kijk, het principe van AGA is dat de haarfollikels verschrompelen door toedoen van het immuumsysteem als gevolg van DHT-aanhechting. Die theorie lijkt me wel acceptabel. Maar oke, een effect daarvan is dat een dergelijke haar eerder uitvalt en een haar wat daar voor in de plaats komt, wordt dunner en steeds breekbaarder, groeit korter en valt eerder uit... totdat er alleen nog maar miniscule haartjes uitkomen (die uiteindelijk de kaalheid zichbaar maken).

Maar nu, als er een haar uit moet hoofd valt soms en toevallig zit daar geen wit bolletje aan, dan is het vaak een hele normale haar (niet altijd). Gewoon lang en recht en normale dikte. Dus ik kan mij niet voorstellen dat dat dan de laatste was der haricanen.
Haarmannetje is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Testmethoden om te bepalen of je kaal wordt bmazen100 AGA - Algemeen 9 2 augustus 2006 13:30
Geen inhammen, maar toch kaal? Jef_alberts AGA - Algemeen 6 19 maart 2004 02:11
Men's Health editie "Nooit meer kaal" Raymond79 Medicijnen/haargroeimiddelen 22 29 december 2003 23:26
kaal plekje bully AGA - Algemeen 0 5 november 2003 00:00


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 17:07.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.