Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Medicijnen/haargroeimiddelen

Reageren
 
Discussietools Waardering: Waardering discussie: 4 stemmen, 5,00 gemiddeld. Weergave
Oud 18 september 2004, 19:30   #1
Vince001
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 maart 2004
Locatie: Ned
Berichten: 941
[finasteride] [dutasteride] Averechtse werking?

Het is me vaker opgevallen dat er hier en op buitenlandse forums personen zijn (naast mijzelf) waarbij het gebruik van finasteride een totaal averechtse werking heeft. In plaats van dat de haaruitval stopt, komt men in een soort van “permanente shedding” terecht waarbij de haaruitval heviger is dan ooit tevoren. (Belangrijk om te weten is dat een echte shedding, zoals deze bedoeld is, op z’n hoogst drie tot vier maanden duurt. Daarna moet de haaruitval sterk afnemen, stoppen of moet hergroei plaatsvinden.)
Aangezien het mij nu duidelijk is dat die “shedding” niet vanzelf stopt (eigen ervaring en enkele buitenlandse voorbeelden), lijkt het me goed hierover een thread te openen om meer mensen in de toekomst te behoeden voor grote teleurstellingen.
Ik zie dit niet als een persoonlijke thread aangezien ik mijn eigen coupe op dit punt wel zo’n beetje volledig vernacheld is… Maar als anderen door beschikbaar gekomen informatie tijdig kunnen ingrijpen is er toch nog iets positiefs aan behaald.

Verder zie ik deze thread als één “om op te schieten”. Wat klopt er niet aan de info die ik hier geef en wat vinden jullie wel aannemelijk.

Probleem:Blijvende shedding ook na drie tot vier maanden resulterend in zich snel ontwikkelende kaalheid.

Ook geconstateerd (Alle vier in zeer sterke mate aanwezig):
1. Verhoogde libido
2. Acne (bij mij voor t eerst sinds mn pubertijd)
3. Toename spiergroei (sinds een maand of zeven ben ik gegroeid als een aap)
4. Hogere talgproductie (zeer duidelijk in de vorm van vette huid, mee-eters, nooit eerder gehad)
Mogelijke oorzaken (sterk te betwisten, maar aangezien ik nog geen alternatieven heb…)
1. Het lichaam kan niet tegen de hormonale veranderingen en reageert als bij een allergie. Haren worden afgestoten (afkomstig van Dr. Lee, Minoxidil.com)

2. Ondanks eerdere veronderstellingen zou een hoge testosteron-level zelf ook invloed hebben op haaruitval, en niet alleen de DHT die uit testosteron voortkomt. Deze conclusie volgt uit een optelsom. Voor zover gezien, hebben de meeste personen die blijvende haaruitval ervaren, ook te kampen met bovengenoemde vier punten: verhoogde libido, sterke acne, forse toename spiergroei, hogere talgproductie. (Afkomstig van HLH- members)
Oplossing: Stoppen met finasteride, zoeken naar andere middelen (afkomstig van Dr. Lee)

Iedereen weet zo onderhand wel dat haaruitval een complex probleem is en ik verwacht hier geen hapklare antwoorden. Maar toch…. Heel graag zou ik reacties van mede forumleden krijgen als zij gelijksoortige ervaringen hebben of überhaupt denken iets zinnigs te kunnen toevoegen aan dit specifieke probleem.

Alvast bedankt!
__________________
AmazingLaserBrush

Laatst gewijzigd door Vince001; 18 september 2004 om 20:38
Vince001 is offline   Met citaat reageren
Oud 18 september 2004, 20:01   #2
pizzacat
Kraak eens een noot!
 
pizzacat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 januari 2004
Berichten: 1.428
hmmm interessant....bij jou lijkt finasteride tegenovergesteld te werken, zoals extra testosteron zou doen, meer spiermassa, pukkels, libido en meer haaruitval. meestal neemt de hoeveelheid estrogenen toe omdat die niet meer door de DHT geestearomiseerd (zoiets was het..SonofSam spring me ff bij) worden.

laat je hormoonlevels eens nameten.
__________________
-Duta sinds 2-8-04, om de 3 dagen
-Rooscure 2-3x per week
-Minoxidil (Xandrox 15 plus)
pizzacat is offline   Met citaat reageren
Oud 18 september 2004, 21:43   #3
Iemand
Warfare on Hair :D
 
Iemand's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 oktober 2003
Berichten: 291
Tja..

Dan heb je ook nog: Jij weet niet (en kan niet weten) hoe het zonder fina gegaan zou zijn. Er zijn mensen die rustig kaal worden.. en ineens binnen een half-jaar tot jaar een superversnelling zien en binnen no time heel erg kaal zijn. (ook zonder fina)

Maar goed...het verloopt bij iedereen anders dus een nuttig antwoord is niet mogelijk
__________________
Regime:

Intern:
2x Finasteride (1/4 van 5mg) (dru-online.com)
1x Saw Palmetto 160mg (CheapRegaine.nl)
Vitamine B-Complex (Etos)
Vitamine C (1000mg)
Selenium-Zink (Etos)
Visolie / Omega-3 Vetzuren (Etos)
Bio-MSM 1500mg (Pharma Nord)
Dagravit Totaal 30 (Dagravit)

Extern:

1x-2x Minoxidil 5% (Kirkland, CheapRegaine.nl)
of
2x Minoxidil 5% Day and Night kit (Dr Lee, Minoxidil.com)

Toekomst misschien:
Rooscure
een Anti-histamine
Iemand is offline   Met citaat reageren
Oud 18 september 2004, 23:05   #4
sonofsam
Banned user
 
sonofsam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 augustus 2004
Locatie: Aarde
Berichten: 591
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pizzacat
...meestal neemt de hoeveelheid estrogenen toe omdat die niet meer door de DHT geestearomiseerd (zoiets was het..SonofSam spring me ff bij) worden.

laat je hormoonlevels eens nameten.
DHT beschermt inderdaad tegen oestrogenen. Dat gebeurd op 3 manieren:

1.DHT remt direct de oestrogene werking op de weefsels: de "oestrogeen receptor binding" wordt verhinderd (dus oestrogeen kan zijn functie niet uitoefenen)

2. DHT remt de omzetting van androgenen (mannelijke hormonen) naar oestrogeen: het benodigde enzym "aromatase" wordt geremd. Dit is wat Pizzacat bedoeld (Pizzacat bedoeld eigenlijk "gedearomiseerd" i.p.v. "geestearomiseerd").

3. DHT werkt op de hypothalamus en de hypofyse zodat deze vermindered gonadotropines uitstorten. Door het verminderen van de uitstorting van gonadotropines verminderd de productie van de basis materialen voor de oestrogeen productie

Groet,
Son of Sam
sonofsam is offline   Met citaat reageren
Oud 19 september 2004, 01:01   #5
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Interessante thread, Vince001.

Sonofsam, denk jij dat het mogelijk is dat finasteride juist een soort omgekeerde reactie dan de gewenste kan veroorzaken?
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback

Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 19 september 2004, 13:51   #6
Vince001
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 maart 2004
Locatie: Ned
Berichten: 941
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pizzacat
meestal neemt de hoeveelheid estrogenen toe omdat die niet meer door de DHT geestearomiseerd (zoiets was het..SonofSam spring me ff bij) worden.

laat je hormoonlevels eens nameten.
Zoals SonofSam het uitlegt, lijkt het inderdaad dat dat hier niet het geval is. Een andere verklaring zou toch kunnen zijn diverse “producten” van testosteron (androstenedion, DHEA, bijv.) weldegelijk invloed hebben op de haarzakjes…

Het is jammer dat ik als "simpel rechten studentje” geen vinger krijg achter deze materie.. Net effe iets te technisch allemaal. Al lees ik me de laatste weken helemaal suf aan info (tussen werk en studie door). Wat er bijvoorbeeld aan mogelijkheden bestaan om tegen testosteron producten, zoals hierboven genoemd, op te treden, weet ik nog niet.
Suggesties zijn welkom!
__________________
AmazingLaserBrush
Vince001 is offline   Met citaat reageren
Oud 19 september 2004, 14:01   #7
Vince001
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 maart 2004
Locatie: Ned
Berichten: 941
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Iemand
Tja..

Dan heb je ook nog: Jij weet niet (en kan niet weten) hoe het zonder fina gegaan zou zijn. Er zijn mensen die rustig kaal worden.. en ineens binnen een half-jaar tot jaar een superversnelling zien en binnen no time heel erg kaal zijn. (ook zonder fina)

Maar goed...het verloopt bij iedereen anders dus een nuttig antwoord is niet mogelijk
Dit is ook de reden dat ik nog altijd aan de fina zit. Want wat gebeurt er als je daarmee stopt? Waarschijnlijk gaat dan de DHT volledig in de aanval (ervanuit gaande dat dit nog niet t geval is) en is het helemaal snel bekeken...

Dat dit een natuurlijk verloop zou zijn, ben ik echter niet met je eens. Alleen al het feit dat bijv. door Dr.Lee het bestaan van het verschijnsel wordt toegegeven, vind ik al een aardig bewijs. Hij verkoopt zelf fina en zijn eigen producten icm fina dus verwijzen naar toeval zou voor hem logische reactie zijn geweest. Alleen al om zn verkoopcijfers....
__________________
AmazingLaserBrush
Vince001 is offline   Met citaat reageren
Oud 19 september 2004, 15:12   #8
sonofsam
Banned user
 
sonofsam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 augustus 2004
Locatie: Aarde
Berichten: 591
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door laurensj
Interessante thread, Vince001.

Sonofsam, denk jij dat het mogelijk is dat finasteride juist een soort omgekeerde reactie dan de gewenste kan veroorzaken?
Kijk iedereen heeft het altijd over DHT, maar de reactie is;

Testosteron -> DHT (omgezet met behulp van 5-AR)...

Als je deze reactie maximaal remt (fina of duta) dan zal DHT omlaag gaan. Testosteron zal echter flink omhoog gaan. Wie heeft ooit gezegd dat testosteron niet schadelijk is voor haar? Testosteron bindt wel degelijk aan receptoren van de follikel, alleen effect is veel zwakker dan DHT. Heel veel testosteron betekent veel kleine negatieve impulsen. 1 mier is niet zo erg, miljoen kunnen echter wel wat uithalen...

Blijkbaar zullen sommige hier toch last van hebben...
sonofsam is offline   Met citaat reageren
Oud 19 september 2004, 15:45   #9
Vince001
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 maart 2004
Locatie: Ned
Berichten: 941
Is dit een verklaring voor het duta-probleem?

Bedankt voor jullie reacties. Dit is precies de richting ik uit wilde...
Er wordt hier en daar wel degelijk beweerd dat testosteron geen invloed heeft op haaruitval en de onderkenning van testosteron als probleem zou, naar mijn idee, kunnen zorgen voor een verfijning van de behandeling tegen haaruitval.

Daarnaast denk ik dat dit verschijnsel op meer personen betrekking heeft dan je in eerste instantie zou verwachten. Dit verklaart wellicht ook waarom sommigen onder ons toch zeer slecht reageren op Dutasteride tov goed voorgaande resultaten met fina...

Duta (remt flink meer DHT)= meer testosteron = meer kleine aanvallen op de haarzakjes.

Personen bij wie finasterie aansloeg en weinig problemen ondervonden van de overgebleven testosteron, krijgen nu te maken met een extra "shot" T en sommigen kunnen dat niet meer bolwerken. Gevolg: versneld kaalwordingsproces!
__________________
AmazingLaserBrush
Vince001 is offline   Met citaat reageren
Oud 12 december 2004, 17:44   #10
peter10
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 februari 2004
Berichten: 289
hey Vince, ik zie dat je ondanks deze post nog steeds fina gebruikt. Ben benieuwd hoe het nu gaat met je....
__________________
Regime :


4x per week Rooscure
Sinds 30-6-2005 Propecia (0,5 mg, halve pil per dag)

Heel af en toe Fluridil, om de laatste flesjes op te maken.
peter10 is offline   Met citaat reageren
Oud 12 december 2004, 21:48   #11
foobar
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 26 maart 2004
Berichten: 76
goede post vince,

alleen bij mij werkt het bijna hetzelfde haar valt mega uit, maar wordt wel dikker en donkerder als het overblijft.
foobar is offline   Met citaat reageren
Oud 12 december 2004, 22:36   #12
Dennis_2007
BALHAAR
 
Dennis_2007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2004
Berichten: 31
Goede Thread VINCE!!!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sonofsam
Kijk iedereen heeft het altijd over DHT, maar de reactie is;

Testosteron -> DHT (omgezet met behulp van 5-AR)...

Als je deze reactie maximaal remt (fina of duta) dan zal DHT omlaag gaan. Testosteron zal echter flink omhoog gaan. Wie heeft ooit gezegd dat testosteron niet schadelijk is voor haar? Testosteron bindt wel degelijk aan receptoren van de follikel, alleen effect is veel zwakker dan DHT. Heel veel testosteron betekent veel kleine negatieve impulsen. 1 mier is niet zo erg, miljoen kunnen echter wel wat uithalen...

Blijkbaar zullen sommige hier toch last van hebben...
Dus door vermindering van de DHT stijgt de Testosteron?
Wordt dit dan niet gecompenseerd mat het oestrogeen (vrouwelijke hormoon) waar jij het over hebt gehad, want er is dan maar weinig DHT over om dit uit te schakelen/verminderen?
Of heb ik het verkeerd, is hier geen sprake van compensatie,...maar wat moet een man met vrouwenhormonen Sonofsam???
__________________
Minox 5%
Rooscure

Laatst gewijzigd door Dennis_2007; 12 december 2004 om 22:38
Dennis_2007 is offline   Met citaat reageren
Oud 13 december 2004, 01:15   #13
kalevandaal
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 25 november 2004
Berichten: 152
Brute thread


Dit vroeg ik mij dus ook al af, en jullie hebben mn fotos gezien (misschien niet ). Zo lastig te bepalen ook hoe t zonder fina geweest zou zijn.

Nu is mijn vraag (waar ik al n topic voor open had, maar niemand reageert ):

Kan dit ook de reden zijn dat mijn haar aan de achter en zijkanten ook veel dunner is geworden dan voorheen? Dit zou bestand moeten zijn tegen DHT, maar misschien dus niet tegen teveel testosteron?? Of door de afwezigheid van DHT, omdat er geclaimd wordt dat bodyhair en dus ook zijkant en achterhoofdhaar DHT juist nodig hebben om te bloeien, groeien ze niet zoals t hoort?

Misschien ligt t allemaal dus niet zo makkelijk, voor zover ik al dacht dat t makkelijk was
__________________
.dec.2003 - dec 2004. - GESTOPT
Trix Capsules bij Intermedica vandaan.
.dec2004 - nu (en 2002 - 2003).
Finasteride Capsules bij Dr. Plinck vandaan (oa: 1mg fin. 25mg pyridoxine.)
.Erbij sinds dec.2004.
.Zinc (zinc citrate) 15 mg..Copper (copper glycinate) 2 mg.
.MSM 1000 mg..L-Proline 50 mg..L-Lysine 50 mg.
kalevandaal is offline   Met citaat reageren
Oud 13 december 2004, 11:31   #14
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dennis_2007
Dus door vermindering van de DHT stijgt de Testosteron?
Het is niet per se zo dat testo stijgt door vermindering van DHT. Bij finasteride en dutasteride gebeurt dit echter WEL. Bij duta meer dan bij fina.

Hoe aannemelijk ik de theorie van Vince ook vind, en hoe graag ik hem ook mag, (), ik geloof het niet. Ik ben ervan overtuigd dat dat in de vele (ook onafhankelijke) onderzoeken naar finasteride en dutasteride wel naar voren was gekomen als het ook een averechtse werking kan hebben. Vooralsnog is gebleken dat duta veel beter werkt dan fina, terwijl dit voor een veel hogere testosteronspiegel zorgt dan fina.

Mocht het echter wel het geval zijn dat testosteron bij SOMMIGEN ook schadelijk kan zijn voor het haar (ik geloof het dus niet, maar STEL ), dan is het middel turosteride misschien een uitkomst. Dit middel verlaagt wel DHT (ook dmv alleen type 2 5-alpha reductase), maar verhoogt niet de testosteronspiegel.
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback

Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 13 december 2004, 12:14   #15
kalevandaal
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 25 november 2004
Berichten: 152
Is er trouwens iets bekend over wat de effectiviteit nog is als je bijvoorbeeld fina 6 maanden staakt, en daarna weer begint?
__________________
.dec.2003 - dec 2004. - GESTOPT
Trix Capsules bij Intermedica vandaan.
.dec2004 - nu (en 2002 - 2003).
Finasteride Capsules bij Dr. Plinck vandaan (oa: 1mg fin. 25mg pyridoxine.)
.Erbij sinds dec.2004.
.Zinc (zinc citrate) 15 mg..Copper (copper glycinate) 2 mg.
.MSM 1000 mg..L-Proline 50 mg..L-Lysine 50 mg.
kalevandaal is offline   Met citaat reageren
Reageren

Labels
dutasteride, finasteride

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
[finasteride] [dutasteride] Gevolgen voor de vruchtbaarheid / zwangerschap elpa Medicijnen/haargroeimiddelen 247 8 januari 2017 00:08
[finasteride] Effect op de lange termijn Tiuri Medicijnen/haargroeimiddelen 111 15 juni 2011 09:01
[finasteride] [dutasteride] Seksproblemen Jaapie Medicijnen/haargroeimiddelen 180 9 mei 2009 17:35


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 17:33.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.