Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > AGA - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 22 november 2012, 23:10   #1
Kniekous
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 7 juli 2006
Berichten: 935
BDD (Body Dysmorphic Disorder) Holadijee

Beste haarweb leden. Ik zie hier steeds vaker mensen met prima haardossen, die bang zijn voor kaalheid. Soms is Chewbacca er niks bij! Als er dan weer eens iemand foto's plaatst met een haarlijn die bijna onder NAP zit maak ik ze het liefst uit voor clown Bassie, rotte vis, en roep ik zo hard mogelijk dat ze niet op dit forum moeten zitten omdat ze moeten genieten van het leven. Maar eigenlijk, ben ik zelf minstens even erg.

Wat is BDD? Samengevat is een ingebeeld defect/lelijkheid/uiterlijk kenmerk waar iemand overmatig mee bezig is. Uitgebreide uitleg vind je hier; http://bdd-info.nl/wat-is-bdd.html.
-Mijn eerste vraag is dus eigenlijk, wie zit er hier nog meer en heeft eigenlijk BDD?
-Wie maakt zich eigenlijk ook onnodig zorgen om zijn haardos?
-Of heeft juist iedereen die met zijn haar/kaalheid bezig is BDD heeft omdat het eigenlijk geen werkelijk "defect" is?
-Is niet iedereen hier net iets te obsessief met zijn/haar haar bezig?


Om maar heel eerlijk te zijn. Zelf ben ik nu bijna 30 en heb ik een normale haarlijn en dik haar. Toch zit ik al tijden op een forum voor en door mensen met haarverlies. Ik zie dat ik zelfs al 765 maal iets gepost heb hier. Kortom, de vlag kan uit. Mocht je denken, wat een dom getal om feest te vieren; dat klopt, maar het telt zo lekker achteruit.

Ik betrapte me er deze week op dat ik foto's maak van mijn haar, het liefst met een dikke flits. Ik kam mijn haar bij voorkeur precies zo dat je helemaal geen hoofdhuid ziet. Want o wee... een gewone scheiding... dat kan niet! Straks denkt iemand dat er wat is. Ik ben daarnaast niet te beroerd allerlei supplementen, gevonden via een secure studie op pubmed, te slikken. Dit eigenlijk zonder enige gegronde reden. Toen mijn vriendin me vroeg wat ik met "prostaatpillen" pillen deed, sloeg ik eerst dicht. De waarheid wilde ik haar niet vertellen. Dus het enige dat ik durfde te zeggen was dat het mijn schietcapaciteit in de slaapkamer bevorderde. Je begrijpt dat er na die uitspraak, die avond weinig te schieten viel op dat gebied.

Daarnaast heb ik zo veel kennis van de genetische componenten van kaalheid, dat ik hier naast mijn bestaande studie een proefschrift over zou kunnen schrijven. Toen ik ooit ineens op een bruiloft verscheen met gemillimeterd hoofd (ik was op een nacht nieuwsgierig hoe mijn haar, en vooral mijn wervelwind, er uit zou zien) werd ik ook vaag aangekeken. Zo zou ik nog wel even door kunnen gaan. Maar ik ben benieuwd naar jullie verhalen.

Dus, Wie doet er mee met de BDD polonaise in deze thread? Wilde eigenlijk nog een foto plaatsen om mijn eigen gekte te illustreren, maar dat is wat ongepast denk ik. (Nee, maak je gene zorgen, geen naaktfoto!)

Laatst gewijzigd door Kniekous; 24 november 2012 om 21:31
Kniekous is offline   Met citaat reageren
Oud 24 november 2012, 21:33   #2
Kniekous
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 7 juli 2006
Berichten: 935
Helemaal niemand die soortgelijke verhalen heeft? Of iemand die in wil gaan op de discussie?
Kniekous is offline   Met citaat reageren
Oud 24 november 2012, 22:39   #3
Kuit
Banned user
 
Geregistreerd: 6 oktober 2012
Locatie: Amsterdam, waar anders?
Berichten: 379
kniekous, ik heb je andere en vroegere posts gelezen. Jij schreef dat kaalheid aan de moederskant overgebracht werd.

Stukje over mij: Ben 26 NW 1,5/2 ik zie verdunning naar NW2. Vader NW3/NW4 71 jaar, moeders kant: Opa dik haar NW0 tot zijn 80e, hij had zelfs een window peak :S.

Ik NW2 betekend dit dat ik de kaalheidsgenen van mijn vader heb? Als ik het niet zou hebben zou ik toch een NW1 hebben?
Kuit is offline   Met citaat reageren
Oud 24 november 2012, 23:13   #4
Kniekous
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 7 juli 2006
Berichten: 935
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kuit Bekijk bericht
kniekous, ik heb je andere en vroegere posts gelezen. Jij schreef dat kaalheid aan de moederskant overgebracht werd.

Stukje over mij: Ben 26 NW 1,5/2 ik zie verdunning naar NW2. Vader NW3/NW4 71 jaar, moeders kant: Opa dik haar NW0 tot zijn 80e, hij had zelfs een window peak :S.

Ik NW2 betekend dit dat ik de kaalheidsgenen van mijn vader heb? Als ik het niet zou hebben zou ik toch een NW1 hebben?
Nee, het is nog een stukje complexer. Het belangrijkste gen om kaal te worden zit op het het X chromosoom. Het X chromosoom krijg je van je moeder. Moeder heeft er twee; een van haar moeder en een van haar vader. je hebt dus vijftig procent kans dat je jouw opa achterna gaat. Daarnaast kun je kijken naar de broers van je moeder (25% kans) en de vader van je oma (12.5% kans) maar ook nog de broers van je oma. En zo voort.

Dan zijn er ook nog genen, op chromosoom twintig (van beide ouders) die meespelen, die in mindere mate een bijdrage leveren. Jouw opa had waarschijnlijk met beide geluk.

Norwood 1.5 of 2 op jouw leeftijd is niet kalend overigens. Dat wordt gezien als volwassen haarlijn. Volgens Rasman heeft dat niks met genetische kaalheid te maken. Meer met puberteit en volwassen worden. Overigens hebben vrouwen meestal ook korter haar bij de linker en rechterkant van hun haarlijn (en de eerste cm vaak kortere haren als overgangszone). Je zou, als je opa's genen hebt, ook een NW2 haarlijn kunnen krijgen en dat het daarna stopt. Zou je ene foto kunnen plaatsen?

Opa moeders kants had bij mij een NW1 (een kant iets hoger 1.5.) tot zijn 80e. Verder super dik, en lang haar. Zijn broer had een Norwood 2 en dik haar tot zijn dood. Ik gok dat die twee hetzelfde gen op het X-chromosoom hadden. Dus dat zegt niks.

Laatst gewijzigd door Kniekous; 24 november 2012 om 23:17
Kniekous is offline   Met citaat reageren
Oud 24 november 2012, 23:43   #5
Kniekous
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 7 juli 2006
Berichten: 935
Is de vraag natuurlijk; misschien heb jij ook wel BDD.....
Kniekous is offline   Met citaat reageren
Oud 24 november 2012, 23:59   #6
Kuit
Banned user
 
Geregistreerd: 6 oktober 2012
Locatie: Amsterdam, waar anders?
Berichten: 379
Broers van mijn moeder hebben een belachelijke nw0. Ik weet niet of ik bdd heb maar ik krijg mijn (uitgeleende camera) volgende week terug dan maak ik foto's.

Wat is de rol van de vader dan qua haaruitval?

ik weet overigens niet of ik bdd heb.
Kuit is offline   Met citaat reageren
Oud 25 november 2012, 01:32   #7
Kniekous
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 7 juli 2006
Berichten: 935
Ma geeft je het gen op het X chromosoom; eerste voorwaarde. Meer dan drie keer zoveel kans kaal te worden.

Pa geeft je aan een kant het gen op chromosoom 20, dat ma je ook geeft. Heb je het verkeerde gen heb je 1.4 keer zo vele kans op kaalheid.

Het zou ook wel eens zo kunnen zijn dat de haarlijn en kruin deels van elkaar af staan. Dit is puur speculatie van mijn kant. Finasteride werkt immers vooral op de kruin. Daar het androgen receptor gen van moeder komt en men dihydrotestosteron blokkeert met die medicatie zou het een iets ander proces kunnen zijn.

Simpel gezegd, genen van moeders kant zijn verreweg het belangrijkst. Vraag is vooral wat jij als NW2 ziet. Een NW2 is geen kaalheid.Misschien maak jij je onnodig zorgen.

http://www.baldingblog.com/2006/10/0...d-with-photos/
http://www.baldingblog.com/2010/11/0...ture-hairline/
http://www.baldingblog.com/2012/11/1...e-with-photos/

Laatst gewijzigd door Kniekous; 25 november 2012 om 01:38
Kniekous is offline   Met citaat reageren
Oud 25 november 2012, 01:36   #8
Kuit
Banned user
 
Geregistreerd: 6 oktober 2012
Locatie: Amsterdam, waar anders?
Berichten: 379
Ben erg op mijn privacy gesteld, kan ik je anders foto's mailen?
Kuit is offline   Met citaat reageren
Oud 25 november 2012, 09:12   #9
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
Ik heb al jaren in mijn achterhoofd dat ik last heb van BDD. Maar goed, waar houdt ijdelheid op en begint BDD?
__________________
Maatregelen:
04-2002: minoxidil (van NW3- naar NW2+, normale kruin)
07-2004: finasteride (dichter haar, ook frontaal)
11-2006: FUE (1400 grafts) frontaal (ProHair, van NW2+ naar NW2-)
05-2010: FUE ( 900 grafts) frontaal (ProHair, van NW2- naar NW1,5)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
_____________________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie
Haarwoordenboekje - Huishoudelijk reglement - Suggesties & feedback]
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Oud 25 november 2012, 12:49   #10
Kniekous
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 7 juli 2006
Berichten: 935
Goed punt. Als angst een rol gaat spelen? Als het meer dan een uur per dag van je gedachten in beslag neemt?

Zelf besef ik me al een tijdje dat het wel BDD is, maar mijn leven is verder prima, dus de gang naar de psychiater gaat me ook wat te ver.

Weet overigens nog precies hoe mijn obsessie begon. Tien jaar geleden had ik mijn haar vrij kort en gespiked met water en gel. Ik zat onder een super felle TL lamp in een gang. Zegt iemand: die op mijn hoofd kijkt; volgens mij wordt ook kaal, ik zie je hoofdhuid. Inwendig totale paniek. Thuis voor de spiegel, geen inhammen, geen kale plek, niks. Zonder liters gel geen hoofdhuid te zien. Waarschijnlijk het effect dat Brad Pitt op deze foto heeft; http://trendland.com/wp-content/uplo...ven-klein7.jpg



Laatst gewijzigd door Kniekous; 25 november 2012 om 12:51
Kniekous is offline   Met citaat reageren
Oud 2 december 2012, 11:57   #11
the_dude
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 24 maart 2009
Berichten: 45
Ik heb het zelf ook wel een beetje. Het is nu 3,5 jaar geleden begonnen toen ik mijn dermatoloog vertelde dat ik veel haar verloor tijdens een roaccutanekuur. Ze zei dat ik kaal ging worden na mijn inhammen te checken.

Ik moet zeggen, we zijn nu bijna 4 jaar verder en ik heb nog altijd een redelijke haardos, ik verlies wel nog altijd veel haar naar mijn gevoel en mijn haar bovenop lijkt dunner dan vroeger. Zeker mijn rechterkant is heel dun voor mijn gevoel, niet alleen aan de inham maar ook boven mijn oor en bij de templepoint. Mijn linkerkant ben ik zeer tevreden over :p. Mijn linkerkant is bijna perfect NW1 terwijl mijn rechter NW2 en overal dunnig is. Dit is zeker al 1,5 jaar zo. Dus ik zit een beetje in constante twijfel of ik nu kalend ben of niet. Of of mijn dunne haarstructuur geen gevolg is van de roa.
the_dude is offline   Met citaat reageren
Oud 3 december 2012, 15:44   #12
Kuit
Banned user
 
Geregistreerd: 6 oktober 2012
Locatie: Amsterdam, waar anders?
Berichten: 379
Ik heb misschien een beetje BDD
Kuit is offline   Met citaat reageren
Oud 3 december 2012, 18:58   #13
Elser
HaarWeb lid
 
Elser's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2011
Berichten: 3.972
Geslacht:
Buitensporige bezorgdheid over een lichte fysieke afwijking is BDD toch?
Dan heeft ieder forumlid met haarverlies hier last van. Of doel je op ingebeeld haarverlies?
Elser is offline   Met citaat reageren
Oud 3 december 2012, 23:23   #14
Kniekous
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 7 juli 2006
Berichten: 935
Goed punt, in principe is kaalheid hooguit een lichte fysieke afwijking; dus iedereen die er mee bezig is heeft min of meer BDD.
Kniekous is offline   Met citaat reageren
Oud 3 december 2012, 23:29   #15
Kuit
Banned user
 
Geregistreerd: 6 oktober 2012
Locatie: Amsterdam, waar anders?
Berichten: 379
Kniekous omdat jij best wel veel weet over XX-XY dingen heb ik een vraag.

Hoe krijgt een vrouw de genen van haar vader bij de bevruchting als zij 2x X krijgt.
Kuit is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 02:13.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.