Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > AGA - Algemeen

Bekijk resultaten enquête: jeuk en alopecia androgenetica
Ik heb AGA en ervaar WEL een jeukend/stekend gevoel op mijn hoofdhuid. 163 75,81%
Ik heb AGA en ervaar NIET een jeukend/stekend gevoel op mijn hoofdhuid. 52 24,19%
Aantal stemmers: 215. Je mag niet stemmen in deze enquête

Reageren
 
Discussietools Waardering: Waardering discussie: 2 stemmen, 5,00 gemiddeld. Weergave
Oud 28 september 2004, 01:13   #16
Cloud
Moderator

 
Geregistreerd: 19 februari 2004
Locatie: België
Berichten: 1.466
Inderdaad Jennifer, telogene haaruitval is altijd tijdelijk.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jennifer
Dat de haarfollikels gevoelig zijn voor DHT geloof ik ook wel, alleen denk ik dus dat die gevoeligheid ergens vandaan moet komen, er is een"trigger" voor nodig.
Wanneer het genetisch bepaald is, waarom dan niet vanaf je geboorte al?
Omdat pas vanaf je puberteit al die hormonen een grote rol beginnen te spelen. Bij mij was er geen trigger, en is de ellende begonnen vanaf de puberteit, tienerjaren.
Wat zou jij dan als voorbeeld van een trigger zien?

Groetjes
Cloud
__________________

"Yes, in this immense confusion one thing alone is clear. We are waiting for the laser helmet to come." (Samuel Beckett, Waiting for Godot, p.78)

minoxidil 5% (sinds dec 2003)
Hairmax lasercomb (2004-2008)
Aculas laser 5x50mW (2008-2009)
Laserhelm met 150 diodes tot de fatale kortsluiting
Sinds aug 2010 laserhelm met 360 diodes
Terug naar mijn Aculas laser sinds okt 2011
MKW laser sinds 2014

Finasteride sinds nov 2011

HaarWeb | De support-site voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
Haarwoordenboekje | Huishoudelijk Reglement (Richtlijnen/Privacy/Disclaimer)
Cloud is offline   Met citaat reageren
Oud 28 september 2004, 02:42   #17
pizzacat
Kraak eens een noot!
 
pizzacat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 januari 2004
Berichten: 1.428
Zoals we in ander threads eerder aangaven en wat ook als de meest waarschijnlijke theorie wordt beschouwd is AGA een afwijking in het imuunsysteem. Het imuunsysteem valt bij mensen met DHT gevoelige haarzakjes de haarzakjes aan, die kwijnen weg en produceren steeds slechtere haren.
Zowel vrouwen als mannen hebben mannelijke en vrouwelijke hormonen, en bij bijna alle AGA-lijders zijn die ook keurig in balans (tenzij ze fina of duta slikken). De crux is dus de genetische aanleg voor DHT-gevoelige haarzakjes maar net zoals vele andere imuunsysteemafwijking zoals allergieen lijkt het ook spontaan te kunnen ontstaan, als in; de trigger is niet te herleiden, maar zo iets in de trant van medicijngebruik, ziekte of stress kunnen zijn. meestal manifesteert AGA zich rond de late puberteit, vanaf een jaar of 16.

daarnaast kan ook tijdelijke haaruitval optreden door gebrek aan voedingsstoffen, stress, slechte doorbloeding, medicijnen, etc. Dit staat echter los van AGA.
__________________
-Duta sinds 2-8-04, om de 3 dagen
-Rooscure 2-3x per week
-Minoxidil (Xandrox 15 plus)
pizzacat is offline   Met citaat reageren
Oud 28 september 2004, 10:50   #18
jennifer
jennifer
 
jennifer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juni 2004
Locatie: Friesland
Berichten: 178
Cloud,

Als voorbeeld van een "trigger" zie ik in het geval van telogene haaruitval de respons op medicijnen, stress, traumatische gebeurtenis enz.
In het geval van de DHT- gevoeligheid bij AGA zie ik vooral het ingrijpen in de hormoonbalans als veroorzaker van die gevoeligheid.

Toen ik 16 was en de pil nog niet slikte, was er niks aan de hand, mooi krullend haar. Op m'n 18e ben ik de pil gaan slikken. Vanaf toen kreeg ik sluik steil haar, maar het viel niet uit. Op m'n 47e ben ik gestopt met de pil en kreeg prompt haaruitval en als aardigheidje kreeg ik m'n vroegere krullen weer terug.
Ik kan simpelweg geen andere reden bedenken dan dat die pil iets heeft veroorzaakt in de hormoonhuishouding wat er eerst niet was.
Verder heeft m'n vader van 75 nog een stevig bos haar en m'n moeder ook, evenals m'n beide broers en m'n beide oma's ook. M'n beide opa's waren ook niet kaal.
Ik vraag me dan ook af of jehet in zo'n (mijn) geval wel AGA mag noemen, het ligt dichter bij een telogene haaruitval.

In jouw geval is het moeilijk voor mij hierover iets te zeggen omdat ik niet weet wat er vanaf jouw puberteit voor veranderingen zijn geweest die eventueel als veroorzaker zijn aan te wijzen, behalve dan de aanmaak van specifieke vrouwelijke en mannelijke hormonen, zoals bij elke puber.Kan dan zijn:
Te laag oestrogeengehalte, slecht functionerende eierstokken, o.i.d.
Sommige mensen hebben ook gewoon een slechte kwaliteit haar. Net als een slecht gebit, of slechte ogen. Je zegt dat je nooit last hebt gehad van haaruitval, waarom ben je dan destijds naar de dermatoloog gestapt?
(Dit vraag ik niet om daarmee te zeggen dat je geen probleem hebt, maar uit belangstelling en nieuwsgierigheid)
Brak het haar snel af, zag het er erg slecht uit?
Ik probeer gewoon een oorzaak te vinden voor de gevoeligheid die op een bepaald moment optreed. Je kunt genetisch misschien gevoelig zijn maar dat wordt dan toch door iets opgewekt zou je zeggen, "wakker gemaakt" a.h.w.
__________________
de mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest

Wapens in deze strijd:
1 x dgs 1 tabl. 50 mg spironolacton sinds okt 2004
2x dgs 1 capsule phyto-soya
2x dgs 2 kopjes rooibos/brandnetel/of groene thee
1x dgs 1 eetl. lijnzaadolie
af en toe extra vit. C / E

Laatst gewijzigd door jennifer; 28 september 2004 om 15:28
jennifer is offline   Met citaat reageren
Oud 28 september 2004, 13:17   #19
jennifer
jennifer
 
jennifer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juni 2004
Locatie: Friesland
Berichten: 178
Pizzacat,

). De crux is dus de genetische aanleg voor DHT-gevoelige haarzakjes maar net zoals vele andere imuunsysteemafwijking zoals allergieen lijkt het ook spontaan te kunnen ontstaan

Dat is nou net waar het om draait, dat het uit het niets kan ontstaan, daar kan ik me dus niet zomaar bij neerleggen.
En een afwijking in het immuunsysteem, dat vind ik toch nog steeds meer van toepassing op Alopecia Areata, dan op AGA.
(omdat daar de haargroei vaak weer terugkeert na een immuuntherapie zoals b.v Hoge Darmspoelingen)

Helaas zijn er gewoon nog geen aantoonbare bewijzen voor de verschillende theorieen, en dat het zich per persoon zo verschillend uit, maakt het des te ingewikkelder. Alleen door dit soort discussies op gang te brengen krijg je dan iets meer duidelijkheid in je eigen "afwijkende" gedragingen die zich in je lichaam afspelen.
__________________
de mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest

Wapens in deze strijd:
1 x dgs 1 tabl. 50 mg spironolacton sinds okt 2004
2x dgs 1 capsule phyto-soya
2x dgs 2 kopjes rooibos/brandnetel/of groene thee
1x dgs 1 eetl. lijnzaadolie
af en toe extra vit. C / E
jennifer is offline   Met citaat reageren
Oud 28 september 2004, 15:16   #20
Cloud
Moderator

 
Geregistreerd: 19 februari 2004
Locatie: België
Berichten: 1.466
Hoi Jennifer,

In jouw geval denk ik dan inderdaad dat je niet van AGA kan spreken, maar eerder van TE, of chronische TE. Het is bij jouw dan eerder door hormonale veranderingen of verstoringen, en heeft geen genetische component.

Wat ik heb zou ik eerder pure AGA noemen. Het is overduidelijk genetisch, aangezien mijn moeder het ook heeft. Mijn gezondheid en hormonen zijn altijd OK geweest, dit is ook bij mijn moeder het geval. Bij mij is het begonnen zo rond mijn zestiende. Voordien had ik wel een goeie kwaliteit haar.

Citaat:
Je zegt dat je nooit last hebt gehad van haaruitval, waarom ben je dan destijds naar de dermatoloog gestapt?
Brak het haar snel af, zag het er erg slecht uit?
Ik had wel haaruitval, ik merkte dat mijn haar minder werd, alleen heb ik nooit abnormaal haarverlies opgemerkt bij het douchen of wassen van mijn haar. Het was eerder zo dat uitgevallen haren niet teruggroeiden, of dat ze veel dunner en fijner terugkwamen (miniaturisatie, wat typisch is voor AGA).

Verder is het mij ook een raadsel waarom AGA bij sommigen al in de tienerjaren toeslaat, en bij anderen pas later tot uiting komt.

Cloud
__________________

"Yes, in this immense confusion one thing alone is clear. We are waiting for the laser helmet to come." (Samuel Beckett, Waiting for Godot, p.78)

minoxidil 5% (sinds dec 2003)
Hairmax lasercomb (2004-2008)
Aculas laser 5x50mW (2008-2009)
Laserhelm met 150 diodes tot de fatale kortsluiting
Sinds aug 2010 laserhelm met 360 diodes
Terug naar mijn Aculas laser sinds okt 2011
MKW laser sinds 2014

Finasteride sinds nov 2011

HaarWeb | De support-site voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
Haarwoordenboekje | Huishoudelijk Reglement (Richtlijnen/Privacy/Disclaimer)
Cloud is offline   Met citaat reageren
Oud 28 september 2004, 15:27   #21
jennifer
jennifer
 
jennifer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juni 2004
Locatie: Friesland
Berichten: 178
Cloud, we schreven net even langs elkaar heen, heb m'n stukje nog een beetje aangepast. Maar het is me nu duidelijk geworden hoe het bij jouw zit.
Bij mij lijkt het idd wel iets chronisch te worden aangezien het al anderhalf jaar bezig is. Vraag is vanzelf: hoe dit te doorbreken?
Zou mooi wezen als ik daar nog eens iets op kon vinden.

Groetjes,
__________________
de mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest

Wapens in deze strijd:
1 x dgs 1 tabl. 50 mg spironolacton sinds okt 2004
2x dgs 1 capsule phyto-soya
2x dgs 2 kopjes rooibos/brandnetel/of groene thee
1x dgs 1 eetl. lijnzaadolie
af en toe extra vit. C / E
jennifer is offline   Met citaat reageren
Oud 28 september 2004, 16:37   #22
pizzacat
Kraak eens een noot!
 
pizzacat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 januari 2004
Berichten: 1.428
Citaat:
Dat is nou net waar het om draait, dat het uit het niets kan ontstaan, daar kan ik me dus niet zomaar bij neerleggen.
En een afwijking in het immuunsysteem, dat vind ik toch nog steeds meer van toepassing op Alopecia Areata, dan op AGA.
(omdat daar de haargroei vaak weer terugkeert na een immuuntherapie zoals b.v Hoge Darmspoelingen)

Helaas zijn er gewoon nog geen aantoonbare bewijzen voor de verschillende theorieen, en dat het zich per persoon zo verschillend uit, maakt het des te ingewikkelder. Alleen door dit soort discussies op gang te brengen krijg je dan iets meer duidelijkheid in je eigen "afwijkende" gedragingen die zich in je lichaam afspelen.
Het onstaat dus zeker wel om iets, we kunnen het meestal niet aantonen omdat er zoveel mogelijke oorzaken kunnen zijn, waaronder nog onbekende.
Het blijkt dat mensen met AGA die zware imuunsysteem kregen voorgeschreven weer hergroei kregen. DHT gevoeligheid is het probleem, sommigen hebben extreem DHT gevoelige follikels, resultaat: vroeg en volledig kaal. Anderen hebben minder gevoelige follikels en dan zie je een langzame progressie van DHT. Alopecia Areata lijkt een plaatselijke gevoeligheid voor DHT. Als dat zo is dan is het net zoveel imuunsysteem gevoelig als AGA, omdat het imuunsysteem de door DHT-aangetaste follikels attackeert.

Het maakt ook niet zoveel uit om een oorzaak te vinden, dat is alleen nuttig voor anderen die ook kans lopen op AGA. Als het systeem eenmaal op gang is dan is er geen houden aan, alleen verregaande gentherapie zou dan een halt kunnen toeroepen misschien (dan moet je wel een oorzaak weten).
Op dit moment zijn we voornamelijk bezig met symptoom bestrijding waar we haaruitval als symptoom van AGA beschouwen. Fina en duta verminderen de mogelijkheid van DHT om zich aan de Follikels te hechten, het pakt dus niet de oorzaak, de genetische gevoeligheid voor DHT aan.
__________________
-Duta sinds 2-8-04, om de 3 dagen
-Rooscure 2-3x per week
-Minoxidil (Xandrox 15 plus)
pizzacat is offline   Met citaat reageren
Oud 28 september 2004, 16:49   #23
jennifer
jennifer
 
jennifer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juni 2004
Locatie: Friesland
Berichten: 178
het pakt dus niet de oorzaak, de genetische gevoeligheid voor DHT aan

Wie weet, kan de SOS pil van Sonofsam hier nog eens de oplossing voor zijn.

Groeten,
__________________
de mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest

Wapens in deze strijd:
1 x dgs 1 tabl. 50 mg spironolacton sinds okt 2004
2x dgs 1 capsule phyto-soya
2x dgs 2 kopjes rooibos/brandnetel/of groene thee
1x dgs 1 eetl. lijnzaadolie
af en toe extra vit. C / E
jennifer is offline   Met citaat reageren
Oud 28 september 2004, 16:55   #24
jennifer
jennifer
 
jennifer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juni 2004
Locatie: Friesland
Berichten: 178
Alopecia Areata lijkt een plaatselijke gevoeligheid voor DHT.

Nou, ik dacht eerder: Alopecia is een auto-immuunziekte

Maar dat onderwerp kunnen we beter ergens anders bespreken .
__________________
de mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest

Wapens in deze strijd:
1 x dgs 1 tabl. 50 mg spironolacton sinds okt 2004
2x dgs 1 capsule phyto-soya
2x dgs 2 kopjes rooibos/brandnetel/of groene thee
1x dgs 1 eetl. lijnzaadolie
af en toe extra vit. C / E
jennifer is offline   Met citaat reageren
Oud 28 september 2004, 17:20   #25
pizzacat
Kraak eens een noot!
 
pizzacat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 januari 2004
Berichten: 1.428
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jennifer
Alopecia Areata lijkt een plaatselijke gevoeligheid voor DHT.

Nou, ik dacht eerder: Alopecia is een auto-immuunziekte

Maar dat onderwerp kunnen we beter ergens anders bespreken .
Ik heb dat geschreven omdat het er op lijkt dat Alopecia en Areata imuunsysteem afwijkingen zijn, de imuunsysteemremmers die weer haargroei opleveren ondersteunen dit. Er kan nog altijd een zogenaamde confounding factor zijn die beide, Alopecia/Areata en imuunsysteem, kan beinvloeden. Zolang dat niet uitgesloten kan worden kun je nooit met 100% zekerheid zeggen dat een imuunsysteemafwijking de oorzaak is, Er wordt dan gesproken van een correlatie, ze beinvloeden elkaar maar hoe het exact zit is vooralsnog niet te herleiden.
__________________
-Duta sinds 2-8-04, om de 3 dagen
-Rooscure 2-3x per week
-Minoxidil (Xandrox 15 plus)
pizzacat is offline   Met citaat reageren
Oud 28 september 2004, 17:27   #26
jongen25
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 31 augustus 2004
Berichten: 579
Geslacht:
Aardig, hoe die statistiekcolleges zijn blijven hangen. 'Padanalyse' e.d., goed opgelet pizzacat!
jongen25 is offline   Met citaat reageren
Oud 28 september 2004, 17:31   #27
pizzacat
Kraak eens een noot!
 
pizzacat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 januari 2004
Berichten: 1.428
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jongen25
Aardig, hoe die statistiekcolleges zijn blijven hangen. 'Padanalyse' e.d., goed opgelet pizzacat!
zit er weer middenin, bivariate en multivariate technieken...dikke pret
__________________
-Duta sinds 2-8-04, om de 3 dagen
-Rooscure 2-3x per week
-Minoxidil (Xandrox 15 plus)
pizzacat is offline   Met citaat reageren
Oud 28 september 2004, 18:49   #28
jennifer
jennifer
 
jennifer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juni 2004
Locatie: Friesland
Berichten: 178
Pizzacat,

Wat bedoel je met immuunsteemremmers?
Vallen daar ook anthistaminica onder?
__________________
de mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest

Wapens in deze strijd:
1 x dgs 1 tabl. 50 mg spironolacton sinds okt 2004
2x dgs 1 capsule phyto-soya
2x dgs 2 kopjes rooibos/brandnetel/of groene thee
1x dgs 1 eetl. lijnzaadolie
af en toe extra vit. C / E

Laatst gewijzigd door jennifer; 28 september 2004 om 19:06
jennifer is offline   Met citaat reageren
Oud 28 september 2004, 19:10   #29
pizzacat
Kraak eens een noot!
 
pizzacat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 januari 2004
Berichten: 1.428
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jennifer
Pizzacat,

Wat bedoel je met immuunsteemremmers?
Vallen daar ook anthistaminica onder?
imuunsysteemonderdrukkers, sommige mensen hebben echt gevaarlijke imuunsysteemafwijkingen en die gebruiken die middelen dan.
Antihistamine onderdrukken histamine, een stof die een rol speelt bij het signaleringssysteem van onsl lichaam maar ook wel eens door wil schieten (allergien bv)
__________________
-Duta sinds 2-8-04, om de 3 dagen
-Rooscure 2-3x per week
-Minoxidil (Xandrox 15 plus)
pizzacat is offline   Met citaat reageren
Oud 28 september 2004, 20:07   #30
jennifer
jennifer
 
jennifer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juni 2004
Locatie: Friesland
Berichten: 178
Oke, maar wanneer wij een immuunsysteemonderdrukker zouden gebruiken, dan kan het immuunsusteem de haarzakjes toch ook (minder) aanvallen?
(alleen waarschijnlijk niet zo verstandig omdat je dan ook vatbaarder wordt voor ziektes) Maar misschien zijn er hele lichte immuunsysteemonderdrukkers?
Andersom vraag ik me ook af: Wanneer wij het immuunsysteem gaan ondersteunen, dus versterken, zorgt dat er dan ook voor dat het de haarzakjes nog beter kan aanvallen?
__________________
de mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest

Wapens in deze strijd:
1 x dgs 1 tabl. 50 mg spironolacton sinds okt 2004
2x dgs 1 capsule phyto-soya
2x dgs 2 kopjes rooibos/brandnetel/of groene thee
1x dgs 1 eetl. lijnzaadolie
af en toe extra vit. C / E
jennifer is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Stress en haaruitval rickie rick AGA - Algemeen 97 12 mei 2011 15:54
Haaruitval...en al de rest Dawid AGA - Algemeen 15 21 augustus 2009 12:57
Haarproblemen, haaruitval, proscar adviesnodig Medicijnen/haargroeimiddelen 5 29 mei 2007 01:08
Haaruitval gepaard met jeuk en tintelling ? Haarem AGA - Algemeen 4 21 april 2007 15:10
Roos, jeuk en haaruitval, brede scheidingen michelangelo AGA - Algemeen 1 28 september 2006 23:25


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:37.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.