Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Trichotillomanie > TTM - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 12 oktober 2003, 16:26   #1
annabel
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 12 oktober 2003
Locatie: d
Berichten: 1
ik trek mijn haar uit

Ik vind het verschrikkelijk. Ik zit nu in het vijfde middelbaar en doe dit al sinds het 4e leerjaar.
achterop mijn hoofd, bij mijn oren,bovenaan...overal heb ik kale plekken die ik gelukkig met ander haar erboven nog kan verbergen
ik wil hier vanaf maar het lukt me niet
iemand die weet hoe ik deze ziekte wegkrijg ? :'(
__________________
ddddd
annabel is offline   Met citaat reageren
Oud 12 oktober 2003, 17:50   #2
sim
HaarWeb lid
 
sim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2003
Locatie: midden nederland
Berichten: 74
Hoi Annabel,

wat moedig dat je geschreven hebt. Je moet maar zo denken... de eerste stap is nu genomen.
Op jouw vraag hoe je van trichotillomanie af komt is helaas geen kant een klaar antwoord.
Hier op het forum zul je allerlei mensen van allerlei leeftijden tegenkomen die allemaal hetzelfde probleem hebben als jij; ze trekken haren uit. Sommigen uit hun hoofd, anderen trekken wimpers en wenkbrauwen en weer anderen doen het ook op andere plaatsen.
Een grote groep van ons vecht dagelijks tegen de trekdrang en velen hebben therapieen, medicijnen en van alles en nog wat geprobeerd. Maar wat voor de een werkt hoeft niet voor de ander te werken...
Feit is wel dat er mensen zijn die wel een heel eind zijn gekomen in hun strijd tegen trichotillomanie, sommige mensen trekken al een hele tijd niet meer. Het KAN dus wel... en dat geeft mij in ieder geval hoop!
Ik zou zeggen lees eens rustig wat verhalen hier op het forum en je zult vast ook reacties krijgen van mensen die je tips kunnen geven (ik kan dat niet echt, want ik heb wel al zo'n 15 jaar TTM, maar ik heb nog nooit ECHT geprobeerd er iets aan te doen).
Een van ons, Bolleke, heeft een boek geschreven. Het is net uit en het heet "met de handen in het haar", ik heb het net en ik herken er erg veel in. Misschien heb je daar ook wat aan...

Als je wilt en durft, zou je dan nog wat meer over jezelf willen vertellen (hoeft niet hoor!), bijvoorbeeld hoe oud je bent en of je omgeving weet van je TTM.

Sterkte, en als je wat kwijt wilt, dan kan dat altijd hier op het forum!
lieve groet, simone
sim is offline   Met citaat reageren
Oud 12 oktober 2003, 19:56   #3
eline
Disasterpiece
 
eline's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 oktober 2003
Locatie: Brasschaat, Antwerpen
Berichten: 89
enkele tips

hey annabel,

Ik ken je probleem, ik heb sinds 2.5 jaar trichotillomanie. Op mijn 14.5 begon ik en nu ben ik 17. Ik zit in mijn laatste jaar middelbaar.
Ik heb homeopathie, hypnose, psychiatorgesprekken, anti-depressiva en meer geprobeerd, maar niets hielp.
Maar 5maand geleden heb ik mijn haar volledig afgeschoren, op aanraden van mijn kapper. In het begin had ik daar enorm veel schrik voor maar nu ben ik enorm blij (en trots) dat ik dat gedaan heb. Het had wel een enorme emotionele impact omdat ik altijd lang haar heb gehad. Maar het is echt 1 van de enige manieren om van je probleem af te raken. Het kan wel zo zijn dat je je haar enkele maanden kort moet houden. Je moet wel weten dat, wanneer je denkt ervan af te zijn, je terug kan hervallen. Dat had ik ook, na 3maand liet ik men haar terug groeien maar deze week heb ik het terug afgedaan. Maar nu moet ik het minimum een maand zo houden. Het kan soms een half jaar duren (als je je haar kort doet) eer je ervan af bent.
Maar het gevaar zit em erin dat je terug hervalt, maar op zoon momenten moet je NEE kunnen zeggen tegen die neiging!

En als ik nog even een waarschuwing kan geven (niet om je angst aan te doen): wanneer je nog langer gaat trekken, dan gaat je haar na een tijd gewoonweg niet meer terug groeien.
Én de kans bestaat erin dat je teruggroeiend haar kroezelhaar wordt. Dit komt omdat wij ronde haarzakjes hebben en mensen met kroezelhaar hebben ovale haarzakjes. Maar naarmate je langer trekt, worden die zakjes ovaler! Het is maar dat je daar ff rekening mee houdt!

Ik hoop dat ik je misschien een stap verder help. Het belangrijkste is wel dat je het zelf wil, en je over de angst kan zetten om deze toch wel dramatische stap te ondergaan!

groetjes Eline
eline is offline   Met citaat reageren
Oud 12 oktober 2003, 22:16   #4
Madelief
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 26 januari 2002
Berichten: 580
Annabel en Elineke,

Welkom hier allebei op het forum! Neem er rustig de tijd voor om veel te lezen, jullie zullen veel herkenning vinden.
Schrijf van je af als dat je goed doet en vraag als je ergens mee zit.
Succes en sterkte, groetjes Madelief
Madelief is offline   Met citaat reageren
Oud 13 oktober 2003, 19:47   #5
monique3
HaarWeb lid
 
monique3's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 augustus 2001
Locatie: netherlands
Berichten: 642
Aan Annabel

Hoi Annabel, ik sluit me aan bij mijn voorgangsters, dus..rest me niets anders om je Welkom te heten op dit forum.
En dat je er maar veel aan mag hebben!

Ook jij sterkte en succes namens Monique3.
monique3 is offline   Met citaat reageren
Oud 14 oktober 2003, 15:21   #6
jolien
HaarWeb lid
 
jolien's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 oktober 2003
Locatie: Belgisch Limburg
Berichten: 180
Smile

Hoi

Ik ben Jolien, ik ben onlangs 18 geworden. Ik zocht net via een zoekmachine 'haar uittrekken' en kwam -en daar ben ik ontzettend blij voor- hier terecht. Ik vind het geruststellend dat deze 'ziekte' bekend is, dat er andere mensen zijn die het hebben. Want ik heb het ook, al 5 jaar lang zelfs, en ik schaam me er ontzettend voor. Maar nu zijn toch al mijn gevoelens van 'abnormaalheid' en 'alleen op de wereld' sterk verminderd. En de herkenning die ik hier vind, maakt me enorm emotioneel (positief dan )
Ik zou graag mailen met jullie!

Greets,
Jolien

ps: aan Bolleke; ik ga je boek vrijdag halen en jammer genoeg kan ik niet op de meeting aanwezig zijn.

Laatst gewijzigd door jolien; 14 oktober 2003 om 20:07
jolien is offline   Met citaat reageren
Oud 14 oktober 2003, 21:41   #7
bolleke
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 3 december 2001
Locatie: Antwerpen
Berichten: 1.670
Thumbs up welkom!

Dag Jolien,

Welkom bij ons. Er zijn wel leukere clubjes in het land, maar hier heb je natuurlijk niet om gevraagd hé...
Je bent nog jong en daarom vind ik het zo fijn voor jullie dat dit medium bestaat: Internet. Jullie hoeven tenminste geen jaaaaaaren te wachten vooraleer je lotgenoten kan ontmoeten!
Maar goed, je hebt TTM. Is wel klote hé? Toch niet panikeren... Waarschijnlijk hoeft het voor jou (jullie, jongeren) niet zo lang te duren als voor ons. Want ik ben er nog steeds van overtuigd dat het behalve psychologische oorzaken toch ook iets van een verslaving heeft. En hoe langer wij ons dat gedrag eigen maken, hoe moeilijker om er van af te komen. Is mijn ervaring hé.
Maar goed, je wil mailen... doe maar, hier kan je alles kwijt. En als het voor jou iets te persoonlijk wordt, dan kan je steeds een privé-mail sturen naar iemand, geen probleem.
Vertel je de volgende keer een beetje meer over jezelf?
Wat die meeting betreft, ik denk dat het goed is om niet te lang te wachten met een volgende ontmoeting...
Het is beter voor ieder van ons om een 'gezicht' te kunnen kleven en om elkaar face to face te kunnen ontmoeten.

Groetjes en sterkte!
Daniëla (Bolleke)
bolleke is offline   Met citaat reageren
Oud 14 oktober 2003, 22:06   #8
jolien
HaarWeb lid
 
jolien's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 oktober 2003
Locatie: Belgisch Limburg
Berichten: 180
hey Daniëla,

Tof dat uw reactie zo snel was.

Ik kan mij best inbeelden hoe ge u voelde toen er nog geen internet was, en dus geen info en/of forums als deze. Tot vandaag heb ik me ook 5 jaar zo gevoeld.

Iets meer over mezelf;
Ik ben dus onlangs 18 geworden, ik woon in West-Vlaanderen, zit op kot in Leuven, en mijn lief (die zoooooooo geweldig is, en met wie ik al ruim 2 jaar samen ben) woont in Limburg. Daar ben ik best wel een beetje trots op, da ik zo 'multicultureel ben' Voor de rest hou ik me bezig met mijn studies (criminologie - alhoewel, daar ben ik eigenlijk minst van al mee bezig Foei Jolien! ), vrienden, muziek beluisteren, uitgaan, zeveren, en chatten. Chatten is naast mijn TTM en naast het roken, eigenlijk ook al een verslaving . Ik heb eigenlijk een heel aangenaam leven, moet ik toegeven (waaaaaaarom dan toch die TTM?!?). Maar ik heb wel te weinig zelfvertrouwen, mede door mijn TTM.

En inderdaad, ik ga niet te lang wachten met een meeting. Wel een opmerking erover; ik doe weekendwerk en daarom is het voor mij nogal moeilijk om in het weekend te komen.

Zo, dat was het zowat
XxX

Laatst gewijzigd door jolien; 14 oktober 2003 om 22:18
jolien is offline   Met citaat reageren
Oud 14 oktober 2003, 22:27   #9
sim
HaarWeb lid
 
sim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2003
Locatie: midden nederland
Berichten: 74
Hey Jolien,

goed dat je ons gevonden hebt!!!
Schrijf zoveel je wilt en lees ook maar veel, erg fijn en herkenbaar al die verhalen!
Het valt me op dat er ineens veel jonge meiden nieuw zijn op het forum (jij, Elineke, Annabel...). Ik zou zeggen: profiteer ervan dat jullie zo vroeg een naam voor je ziekte hebt gevonden. Hoe eerder, hoe beter en hoe sneller je aan het werk kunt (als je daar ook klaar voor bent).
Ik ben zelf ook nog niet zo oud, 25, maar heb wel al 15 jaar TTM! Het zit dus al erg in m'n systeem en ik weet pas kort dat het TTM heet en wat het verder inhoudt...

Nou, tot schrijfs en misschien ooit tot ziens!
lieve groet, simone
sim is offline   Met citaat reageren
Oud 15 oktober 2003, 14:21   #10
monique3
HaarWeb lid
 
monique3's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 augustus 2001
Locatie: netherlands
Berichten: 642
Aan Jolien.

Dag Jolien, welkom op dit forum.
Ik hoop dat je veel zult hebben aan onze reacties en verhalen.
Heb je vragen stel ze dan gerust.
ik wens jou ook veel sterkte en succes toe in je strijd tegen ttm.

monique3.
monique3 is offline   Met citaat reageren
Oud 15 oktober 2003, 18:20   #11
jolien
HaarWeb lid
 
jolien's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 oktober 2003
Locatie: Belgisch Limburg
Berichten: 180
Thumbs up

Hoi

Ik wou gewoon ff vermelden, dat ik het heel fijn vind dat ik hier zoveel tips, herkenbare verhalen, en het belangrijkste van alles: steun kan vinden!

xxx
jolien is offline   Met citaat reageren
Oud 15 oktober 2003, 19:08   #12
monique3
HaarWeb lid
 
monique3's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 augustus 2001
Locatie: netherlands
Berichten: 642
Bedankt!

Dat is heel fijn om te horen, dat je veel aan dit forum hebt, Jolien.

sterkte meid, Monique.
monique3 is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:27.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.