Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Trichotillomanie > TTM - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 12 oktober 2011, 14:58   #1
Elizee
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 12 oktober 2011
Berichten: 41
TTM heb jullie hulp nodig!! Enkele vragen om te beantwoorden.

Geachte ttm'ers,

Ik ben elize en ben 20 jaar.
Vandaag ben ik erachter gekomen dat die nare gewoonte van mij iets is waar veel mensen last van hebben.
Aan de ene kant ben ik opgelucht dat ik niet de enige ben en veel mensen mij snappen, maar aan de andere kant kan ik wel janken omdat mensen dit tientallen jaren hebben en er nog niet van af zijn.

Ik heb last van ttm sinds ik een jaar was of 8/9.
Ik haalde mijn wenkbrauwen deruit. Ik deed dat vooral omdat het ontspande. Ik begon met het deruit halen van de wenkrauwen die dik zijn en volgens mij niet mooi zijn en zo ging ik verder naar derest. het resultaat was natuurlijk verre weg van mooi.
Mijn ma heeft veel dingen geprobeerd. Ik sliep bijv met handschoenen zodat ik niets deruit kon trekken. Verder had ik een pony, zodat je mijn lelijke wenkies niet goed kan zien.
Toen ik ong 11 was ben ik hiermee gestopt, hoe weet ik niet. En de jaren daarna leek het alsof ik het nooit gehad heb.

Rond een jaar of 16 begon ik ineens weer aan mijn wenkbrauwen te plukken. Waarom ik begon, heb geen idee. En nu nog steeds, ben 20 en haal het nog steeds weg.
Ik heb veel geprobeerd, egt veel!! mezelf belonen als ik bijv 10 of 15 dagen niets weg haalde. Of tegen mezelf zeggen als ik het weghaal dat moet ik dit doen etc. Nagels knippen en ga maar door.

Veel dingen over ttm zijn nog onduidelijk voor me. Ik vraag me af of iedereen het zelfde ervaart. Dus vandaar heb ik een aantal vragen.
Mijn doel is ervoor te zorgen dat ik en vele anderen nooit meer last zullen hebben van haren plukken!

Ik begin met enkele vragen, die een ttm'er dan beantwoord en daarna kunnen we kijken wat we samen kunnen doen om ervan af te komen.

Wat ik allereerst zou willen weten: Op internet las ik dat de oorzaak van ttm onbekend is. Maar ik vroeg me iets af. Ik las op deze forum weleens dat mensen iets weghaalde wat zij heel mooi hadden. Bijv haren trekken, terwijl ze heel mooi haar hadden. Of wimpers plukken, terwijl ze hele mooie, lange wimpers hebben.
Ik in elk geval pluk mijn wenkbrauwen, ik had hele mooie wenkbrauwen. Mooi gevormd, lang en ze maakte mijn ogen mooier.
Ik kreeg er toen ik klein was veel complimenten over, liet mijn ma weten.

1. Hoe oud ben je?
2. geslacht?
3. Hoelang heb je last van TTM?
4. Welke haren pluk jij deruit?
5. Heb je veel last van TTM?
6. Heb je het aan iemand verteld?
7. Wat ervaar je voor je je haar pluk en nadat het haar geplukt is?
8. Wat heb je tegen TTM geprobeerd? (hielp iets?)

Let me know!!
Elizee is offline   Met citaat reageren
Oud 12 oktober 2011, 16:25   #2
brmmb96
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 29 september 2011
Berichten: 5
1. Hoe oud ben je? 15
2. geslacht? Man
3. Hoelang heb je last van TTM? Heb er zo'n 2 maanden last van gehad, nu ben ik voor bijna een maand van m'n haar afgebleven
4. Welke haren pluk jij deruit? Alleen hoofdhaar
5. Heb je veel last van TTM? Lang verhaal, aan het begin dacht ik van oo wat leuk enzo beetje met je haren spelen, maar toen ik na ongeveer 5 maanden echte kale plekken begon te ontdekken ben ik meteen gestopt! ik schaamde me zo, het ziet er al beter uit dan een maandje geleden maar ik heb toch een paar minuten nodig om mn haar te camoufleren. Nu gaat het goed en als het weer volledig teruggegroeid is dan hoop ik(MOET EN ZOU IK) voor altijd met deze vreselijke stoornis willen stoppen!
6. Heb je het aan iemand verteld? Nee
7. Wat ervaar je voor je je haar pluk en nadat het haar geplukt is? Ervoor: gewoon doe het nou, wat maakt 1 haartje nou uit enzo! maar erna meteen boos enzo en wat doe je nu dan!?
8. Wat heb je tegen TTM geprobeerd? (hielp iets?)
Ben zo erg van de kale plekken geschrokken dat ik er meteen ben mee gestopt, blijkbaar zat het nog ''niet zo diep'' in mn hersenen dat ik echt verslaafd was!

Dit is mijn verhaaltje, als je nog vragen hebt of tips nodig hebt hoor ik het graag!
brmmb96 is offline   Met citaat reageren
Oud 12 oktober 2011, 19:02   #3
Lizzy1993
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 11 oktober 2011
Berichten: 6
1. Hoe oud ben je? 18
2. geslacht? vrouw
3. Hoelang heb je last van TTM? ongeveer 11 jaar ik weet niet meer precies waneer en waarom ik ben begonnen.
4. Welke haren pluk jij deruit?mijn hoofdhaar en soms de haartjes op mijn armen. Ook trek ik altijd de mascara van mijn wimpers af.
5. Heb je veel last van TTM?nee, ik heb er persoonlijk geen probleem mee al wil ik er wel heel graag mee stoppen. Ik heb nog geen kale plekken en ben er een paar dagen geleden pas achter gekomen dat het een naam heeft en dat ik ( gelukkig) niet de enige ben. Ik ben overigs wel heel echt geschrokken van de verhalen van mensen die het veel erger hebben.
6. Heb je het aan iemand verteld?alleen aan een hele goede vriendin. Van mijn moeder krijg ik wel vaak comentaar dat ik van mijn wimpers af moet blijven maar ik heb haar nog niets verteld.
7. Wat ervaar je voor je je haar pluk en nadat het haar geplukt is?ervoor: een soort wel/niet strijd met mezelf. erna: een pretig gevoel wat niet te omschrijven is maar het heeft wel een nare kant omdat ik weet dat ik het eigenlijk niet zo mogen doen. Ik heb soms ook weleens ineens een haartje in mijn hand zonder dat ik bewust was dat ik het er uit trok.
8. Wat heb je tegen TTM geprobeerd? (hielp iets?) ik ben nu heel bewust op aan het letten dat ik niet met mijn handen richting mijn hoofd ga omdat ik er echt mee wil stoppen. maar het heeft een paar haartjes gescheeld maar nog niet heel veel
Lizzy1993 is offline   Met citaat reageren
Oud 28 oktober 2011, 15:17   #4
Halla
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 20 oktober 2011
Berichten: 22
1. Hoe oud ben je?
23

2. geslacht?
Vrouw

3. Hoelang heb je last van TTM?
7 - 8 jaar

4. Welke haren pluk jij deruit?
Wimpers en wenbrauwen

5. Heb je veel last van TTM?
Nu minder als vroeger

6. Heb je het aan iemand verteld?
Ja veel mensen weten ervan.

7. Wat ervaar je voor je je haar pluk en nadat het haar geplukt is?
Voordat ik pluk voel ik een enorme drang, en een soort controle verlies, ik moet trekken ik moet trekken.
na het trekken:
spijt, boos, woede, verdriet.

8. Wat heb je tegen TTM geprobeerd? (hielp iets?)
Gedragstherapie, veel over praten. En nu veel aanmezelf denken, wat kan ik aan wat niet, veel naar mezelf luisteren..en dat helpt!
Halla is offline   Met citaat reageren
Oud 28 oktober 2011, 17:41   #5
Stefke
TTM'er

 
Stefke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 april 2006
Berichten: 304
Geslacht:
1. Hoe oud ben je? 27 herfsten

2. Geslacht? Man (zoveel mannen zijn er niet trouwens die TTM hebben)

3. Hoelang heb je last van TTM? Al vanaf mijn geboorte trek ik mijn haren, dus inmiddels ook alweer 27 herfsten.

4. Welke haren pluk jij deruit? Alleen hoofdhaar.

5. Heb je veel last van TTM? Vroeger wel, omdat niemand wist wat ik mankeerde en dat ik me ervoor schaamde had ik weinig sociale contracten in mijn jeugd wat resulteerde in een neerwaardse spiraal. Tegenwoordig heb ik het naast me neergelegd dat ik TTM heb en dat werkt ook positief door in mijn trekgedrag.

6. Heb je het aan iemand verteld? In principe weet iedereen die mij dierbaar is dat ik het heb; uiteraard mijn familie omdat ik het al sinds mijn geboorte heb. Op mijn werk weten het een paar collega's, maar voor de rest vind ik hbet best zo. (heb nu ook geen zichtbare kale plekken meer)

7. Wat ervaar je voor je je haar pluk en nadat het haar geplukt is? Spanning en stress zijn voor mij echte triggers. Vroeger deed ik het ik het alleen aan het einde van het schooljaar bij het overgangsrapport. Tijdens het plukken een gevoel van optimisme en overwinning en daarna slaat het in als een bom! "&#$*" ... weer een haar!

8. Wat heb je tegen TTM geprobeerd? (hielp iets?) Mijn ouders hebben vroeger echt alles geprobeerd, je kan het zo gek niet verzinnen of ze hebben het uitgeprobeerd. De laatste jaren heb ik het kunnen accepteren dat ik het heb en dat werkt ook op je gemoedstoestand. Ik word niet meer boos/verdrietig als ik een haar eruit heb getrokken. Daarnaast heb ik een masker met daaraan echt haar gekocht. Als ik de drang heb, trek ik gewoon een haar uit het masker.
__________________
Zeilen op een zee van haren
Stefke is offline   Met citaat reageren
Oud 28 oktober 2011, 21:56   #6
piekes
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 3 juni 2005
Berichten: 59
1. Hoe oud: 29 jaar
2. Geslacht: vrouw
3. Hoe lang: 18 jaar (sinds mijn 12de ongeveer)
4. Welke haren: enkel hoofdhaar
5. Veel last: ja, ik kan me niet voorstellen dat ik dit mijn heel leven blijf doen. Ik kan me hierbij niet neerleggen. Ik moet voortdurend mijn kale plekken bedekken, kruipt veel tijd in. Mijn man heeft me nog nooit met mijn kale plekken gezien, dat wil ik niet. Ik wil gewoon normaal zijn, niets moeten verbergen, geheimhouden. Ik wil zonder een kapje of een staart een zwembad in kunnen springen, ik wil dat mijn man in mijn haren kan wrijven als ik tegen hem aanlig, samen in de douche gaan en mijn haar kunnen wassen. Ja, ttm maakt me heel heel verdrietig.
6. Iemand verteld: enkel mijn ouders (aangezien ik nog zo jong was toen weten zij ervan), mijn zus en mijn man. Maar ik praat er met hen nooit over. Sinds deze week ben ik er terug over beginnen praten tegen mijn man, ik voel dat de eenzaamheid me te groot wordt.
7. Wat ervaar je ervoor en erna: ervoor ervaar ik meestal een enorme onbeheersbare drang, dit gaat wat over als ik trek, maar tegelijk krijg ik nog meer stress omdat ik weet dat ik zo nog kaler wordt, dit kan een heel tijdje duren en ik krijg mezelf heel moeilijk gestopt. Op het moment dat het me toch lukt om te stoppen, voelt het aan als een opluchting. Niet zozeer een opluchting omdat ik spanning heb kunnen wegtrekken, maar opluchting omdat ik het trekken zelf een halt heb kunnen toeroepen.
8. Wat geprobeerd: Vanaf het begin tot nu heb ik al vanalles geprobeerd. Vroeger deed ik handschoenen aan, pleisters, stressbal, opschrijven, gedragstherapie, medicatie. Sommige dingen werkten, maar ik herviel steeds weer. Op dit moment denk ik er terug aan om me te laten begeleiden, misschien dat ik er nu echt klaar voor ben? Ik wil alles op alles zetten, het is me genoeg geweest en het heeft me al teveel energie en geluk gekost.

Hoop dat je er wat wijzer van wordt!
piekes is offline   Met citaat reageren
Oud 11 november 2011, 21:58   #7
Elizee
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 12 oktober 2011
Berichten: 41
het is fijn om te lezen dan veel mensen hetzelfde ervaren als ik, dus jullie begrijpen precies wat ik voel! Maar dit moet afgelopen zijn!!! Vanaf vandaag probeer ik 20 dagen trekvrij te blijven!

Hopelijk van daaruit nooit meer wat trekken!!
Elizee is offline   Met citaat reageren
Oud 11 november 2011, 22:00   #8
Lizzy1993
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 11 oktober 2011
Berichten: 6
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elizee Bekijk bericht
het is fijn om te lezen dan veel mensen hetzelfde ervaren als ik, dus jullie begrijpen precies wat ik voel! Maar dit moet afgelopen zijn!!! Vanaf vandaag probeer ik 20 dagen trekvrij te blijven!

Hopelijk van daaruit nooit meer wat trekken!!
en hoe is het gegaan? is het je gelukt? en ben je nu nog steeds trekvrij?
ik vind het heel knap in iedergeval
Lizzy1993 is offline   Met citaat reageren
Oud 11 november 2011, 22:31   #9
Elizee
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 12 oktober 2011
Berichten: 41
@lizzy, nee ik begin vandaag pas.

De eerste 4 dagen zijn niet zo heel moeilijk, maar daarna gaat het vaak mis

Dus ik doe een nieuwe poging, 20 dagen. Elke dag zal ik dan reageren en zeggen of het lukt en hopelijk na 20 dagen heb ik een groot deel van mijn wenkbrauwen terug en van mijn zelfvertrouwen! En dan kijk ik verder.

Doe je mee! Kies een aantal dagen en laat elke dag weten of je de hele dag trekvrij geweest bent!!!

En we willen enkel positieve reacties, dus wees sterk en laat ons en jezelf zien dat we het kunnen!!
Elizee is offline   Met citaat reageren
Oud 4 december 2011, 21:09   #10
marian1985
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 12 mei 2010
Berichten: 3
1. Hoe oud: 26 jaar
2. Geslacht: vrouw
3. Hoe lang: ongeveer 9 jaar
4. Welke haren: hoofdhaar, wimpers en wenkbrauwen
5. Veel last: ja, elke dag is weer een nieuwe strijd om niet te trekken. Heb erg kort haar en kale plekken die niet meer te verbergen zijn. Daarnaast ga ik de deur niet uit als mijn wenkbrauwen niet getekend zijn. Als ze niet getekend zijn blijft er namelijk weinig over.
6. Iemand verteld: Mijn hele (schoon) familie weet het. Tevens een aantal vriendinnen van mijn moeder, mijn oude kapper etc.. Moeders praat nogal graag. Eerst zat ik er mee, maar heb nu zoiets van: Dit is wie ik ben, en ze nemen me maar zoals ik ben, doen ze dat niet dan hebben ze pech.
7. Wat ervaar je ervoor en erna: ervoor ervaar ik meestal een enorme onbeheersbare drang. erna, meestal een enorm schuldgevoel.
8. Wat heb je geprobeerd: Gedragstherapie. In het begin ging het super en naar ongeveer 5 sessie was ik compleet trekvrij. Daarna een kleine terugval gehad maar kon het redelijk goed weer oppakken. Was hier heel blij mee totdat ik een nieuwe psycholoog kreeg, hier klikte het minder mee en ben behoorlijk teruggevallen. Op dit moment probeer ik elke dag streng tegen mezelf te zijn.
marian1985 is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:00.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.