Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Medicijnen/haargroeimiddelen

Reageren
 
Discussietools Waardering: Waardering discussie: 4 stemmen, 5,00 gemiddeld. Weergave
Oud 24 januari 2005, 12:46   #46
kevin
Poster v/h Jaar 2008

 
kevin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 4.019
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vince001
Hmm, één antwoord over dit onderwerp schijnt meteen weer 100 nieuwe vragen op te werpen...

Zelf denk ik eerder aan androgeen receptoren ipv oestrogeen of testosteron. Als ik kijk naar mn eigen patroon van haaruitval: lichte inhammen, uitval op de kruin, zijn omgezet in diffuse haaruitval (vooral frontaal). Oftewel, mijn vorm van haaruitval is veranderd in een vorm die bij vrouwen veel voorkomt. Als je er tenminste van uitgaat dat haaruitval bij vrouwen, zoals DHT-Killer hier schreef wordt veroorzaakt door overgevoelige receptoren, zou dat een hoop verklaren.

Stel dat gewoon DHT of oestrogeen verantwoordelijk zijn voor reflex hyperandrogenicity, zou het dan niet logischer zijn dat het oude haaruitvalpatroon zich gewoon voortzet, maar dan in sterk verhoogd tempo? En dat terwijl je juist de term "diffuse thinning" veel tegenkomt als het om rh gaat.

Ik probeer ook wat te redeneren... Het ligt allemaal wat gecompliceerder dan ik dacht.

Maar Kevinme, ben ook wel benieuwd wat jij denkt.
Maar als het om de androgeen receptoren zou gaan, dan zou ik er geen last van hebben sinds ik ook fluridil en spiro gebruik (uitgaande dat een van beide werkt).
__________________
Experimentele aanpak:
-Topicals: nieuwste HW topical.
-Supplementen: gezondheidsblog o.a ter ondersteuning van haarverlies.
-Shampoo:
micellarin green shampoo.


kevin is offline   Met citaat reageren
Oud 24 januari 2005, 13:07   #47
Vince001
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 maart 2004
Locatie: Ned
Berichten: 941
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kevinme
Maar als het om de androgeen receptoren zou gaan, dan zou ik er geen last van hebben sinds ik ook fluridil en spiro gebruik (uitgaande dat een van beide werkt).
Het probleem bij Fluridil is dat niet echt bekend is hoe lang het werkt en in welke mate. Houdt het de receptoren voor zes uur onder de duim of voor 24? En als het bijv. 24 uur zou werken, remt het de activiteit van die receptoren dan voor 100% of bijv. voor 40%? Hetzelfde geldt voor spiro.

Ik had dezelfde gedachten als jij bij Flu, maar als je er verder over nadenkt, is er zo weinig bekend... Het nare is, als je de lijn van hairloss-research volgt, je geen enkele DHT (of 5a-reductase) inhibitor meer kan gebruiken. Alleen nog middelen die re Androgeen receptoren aanpakken...

Daarom hoop ik toch dat het antwoord bij DHT, testosteron of oestrogeen ligt...
__________________
AmazingLaserBrush
Vince001 is offline   Met citaat reageren
Oud 24 januari 2005, 13:17   #48
kevin
Poster v/h Jaar 2008

 
kevin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 4.019
Geslacht:
Ik denk toch dat Testosteron (gedeeltelijk) verantwoordelijk kan zijn voor de versnelling sinds er door fina ook meer Testosteron vrij komt. Het is alleen jammer dat Soy extracten zo duur zijn. Als je het goed wilt aanpakken ben je 40 a 50 euro per maand kwijt :S
__________________
Experimentele aanpak:
-Topicals: nieuwste HW topical.
-Supplementen: gezondheidsblog o.a ter ondersteuning van haarverlies.
-Shampoo:
micellarin green shampoo.


kevin is offline   Met citaat reageren
Oud 24 januari 2005, 13:30   #49
Vince001
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 maart 2004
Locatie: Ned
Berichten: 941
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kevinme
Ik denk toch dat Testosteron (gedeeltelijk) verantwoordelijk kan zijn voor de versnelling sinds er door fina ook meer Testosteron vrij komt. Het is alleen jammer dat Soy extracten zo duur zijn. Als je het goed wilt aanpakken ben je 40 a 50 euro per maand kwijt :S
Als Testosteron een rol zou spelen, zou je veel kunnen hebben aan middelen die T met rust laten. Bijv. turosteride of de SOS-pil . Helaas zijn beide middelen (nog) niet verkrijgbaar. Moeilijk te checken dus.

Maareh, als Soy het antwoord is, heb ik daar gerust 40 a 50 euro pm voor over. Vraag me alleen af in hoeverre het echt onderzocht is... enne weet je dan waar je 't kan krijgen?
__________________
AmazingLaserBrush

Laatst gewijzigd door Vince001; 24 januari 2005 om 13:36
Vince001 is offline   Met citaat reageren
Oud 24 januari 2005, 13:48   #50
kevin
Poster v/h Jaar 2008

 
kevin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 4.019
Geslacht:
Ja onderzoeken kan ik er ook niet op vinden. Sinds ik al veel gebruik wil ik niet te snel mijn regime uitbreiden. Je kan het kopen op vitadvice.nl. NOW Iso. JE zou er hiervan 3 a 4 per dag moeten nemen (400-500mg).
__________________
Experimentele aanpak:
-Topicals: nieuwste HW topical.
-Supplementen: gezondheidsblog o.a ter ondersteuning van haarverlies.
-Shampoo:
micellarin green shampoo.


kevin is offline   Met citaat reageren
Oud 24 januari 2005, 14:07   #51
Vince001
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 maart 2004
Locatie: Ned
Berichten: 941
Tnx!. Al zou ik er eerst nog een en ander over willen weten...

Maar om 't nog even over de testosteron/ receptoren discussie te hebben. Wat me ook een beetje zorgen baart is de volgende zin in de tekst die je in de Finasteride Algemeen thread hebt geplaatst:

"Reflex hyperandrogenicity is proportional to the strength of an antiandrogen. It limits the use of antiandrogens in (e.g.) treatment of prostate cancer and is why most such patients get castrated."

ehhh, is Proctor hier in de war met DHT-inhibiters??? Dit zou betekenen dat je in het geval van RH geen enkel middel kunt gebruiken tegen AGA(!!) DHT-inhibiters verhogen nl. de T-levels en antiandrogens zorgen voor een geflipte reactie van de androgeen receptoren....

ps Hij beveelt bijv. wel spiro aan voor RH gevallen. Wellicht haalt hij twee verhalen doorelkaar??
__________________
AmazingLaserBrush
Vince001 is offline   Met citaat reageren
Oud 24 januari 2005, 14:46   #52
kevin
Poster v/h Jaar 2008

 
kevin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 4.019
Geslacht:
"It limits the use of antiandrogens"

Dit kan verklaren waarom fluridil niet werkt bij mij.

Citaat:
Dit zou betekenen dat je in het geval van RH geen enkel middel kunt gebruiken tegen AGA(!!)
HG krijg je toch alleen als bijwerking van fina? Dus als je met fina zou stoppen, dan zou je ze wel kunnen gebruiken.
__________________
Experimentele aanpak:
-Topicals: nieuwste HW topical.
-Supplementen: gezondheidsblog o.a ter ondersteuning van haarverlies.
-Shampoo:
micellarin green shampoo.



Laatst gewijzigd door kevin; 24 januari 2005 om 14:52
kevin is offline   Met citaat reageren
Oud 24 januari 2005, 14:53   #53
Vince001
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 maart 2004
Locatie: Ned
Berichten: 941
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kevinme
"It limits the use of antiandrogens"

Dit kan verklaren waarom fluridil niet werkt bij mij.
Pfff, 't wordt steeds leuker. Ik denk dat ik die kerel vandaag of morgen even een mailtje stuur. 'ns Zien of hij wat kan aanraden...

Hoe lang ben jij al bezig met Fluridil, Kevinme?
__________________
AmazingLaserBrush
Vince001 is offline   Met citaat reageren
Oud 24 januari 2005, 15:04   #54
kevin
Poster v/h Jaar 2008

 
kevin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 4.019
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vince001
Pfff, 't wordt steeds leuker. Ik denk dat ik die kerel vandaag of morgen even een mailtje stuur. 'ns Zien of hij wat kan aanraden...

Hoe lang ben jij al bezig met Fluridil, Kevinme?
Bijna 5 maanden en het heeft mij 0.0 geholpen qua haarbehoud. Dus of het komt npg allemaal terug rond maand 6 tot 9 en anders is het toch een geval van RH

Zou best wel dramatisch zijn sinds fina toch wel een erg goed middel qua behoud is voor de meeste mensen.
__________________
Experimentele aanpak:
-Topicals: nieuwste HW topical.
-Supplementen: gezondheidsblog o.a ter ondersteuning van haarverlies.
-Shampoo:
micellarin green shampoo.



Laatst gewijzigd door kevin; 24 januari 2005 om 15:07
kevin is offline   Met citaat reageren
Oud 24 januari 2005, 15:17   #55
Vince001
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 maart 2004
Locatie: Ned
Berichten: 941
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kevinme
Bijna 5 maanden en het heeft mij 0.0 geholpen qua haarbehoud. Dus of het komt npg allemaal terug rond maand 6 tot 9 en anders is het toch een geval van RH

Zou best wel dramatisch zijn sinds fina toch wel een erg goed middel qua behoud is voor de meeste mensen.
Zit nu zelf op twee maanden en het doet hier ook niet veel...

Zou idd dramatisch zijn want dat betekent dat je je voortaan alleen nog hoeft te richten op middelen als SOD's en de Lasrcomb.

Sh*t, ik was eerst wel blij dat het beestje (RH) eindelijk een naampje heeft, maar hoe meer ik erover lees, hoe beroerder 't allemaal lijkt...
__________________
AmazingLaserBrush
Vince001 is offline   Met citaat reageren
Oud 2 februari 2005, 11:20   #56
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vince001
"Reflex hyperandrogenicity is proportional to the strength of an antiandrogen. It limits the use of antiandrogens in (e.g.) treatment of prostate cancer and is why most such patients get castrated."

ehhh, is Proctor hier in de war met DHT-inhibiters???
Finasteride en dutasteride vallen ook onder de anti-androgenen. Je moet dat zien als een soort verzamelnaam voor alle middelen die de werking en/of productie van mannelijke hormonen tegengaan.

Dus:

Anti-androgenen
|
|
----->> 5AR-remmers (finasteride/dutasteride)
|
|
----->> AR-blockers (fluridil/spironolactone/flutamide/ketoconazol)

Er is dus geen enkele reden om aan te nemen dat AR-blockers niet zouden werken tegen reflex-hyperandrogeniciteit (RH). Sterker nog, Dr. Proctor (niet mijn favo dermatoloog, maargoed) zegt zelf ook dat topical anti-androgenen kunnen bijdragen om RH tegen te gaan:

And yes, topical antiandrogens such as spironolactone, which do not elicit the increase in testosterone, are likely helpful.

[bron]
========

EDIT: Ik heb de term opgenomen in het haarwoordenboekje. Ik plaats het tekstje ook hier, maar voor de laatste versie moet je altijd in het haarwoordenboekje zelf kijken.
Dit legt wel heel erg duidelijk uit wat het nu precies is. Eigenlijk zouden we - om helemaal correct te zijn - moeten spreken over significante RH, omdat iedereen die bijv. finasteride slikt te maken krijgt met een milde vorm van RH. Maargoed, laten wij op dit forum voor het gemak maar aanhouden dat RH gelijk staat aan significante RH.
Reflex-hyperandrogeniciteit (RH, Engels: reflex hyperandrogenicity)
Reflex-hyperandrogeniciteit (RH) ontstaat als de effecten van androgenen in het lichaam verminderd worden (bijvoorbeeld door het verlagen van DHT-waarden met finasteride). Het lichaam zoekt dan opnieuw een evenwicht (equilibrium) door een proces genaamd "upregulation". Het lichaam produceert tijdens deze upregulation meer testosteron. Ook lijkt het erop dat RH gepaard gaat met een toename van het aantal androgeenreceptoren. Of de receptoren ook gevoeliger worden voor androgenen is onduidelijk, maar het behoort tot de mogelijkheden.
Iedereen die finasteride gebruikt krijgt te maken met upregulation (en dus ook met een milde vorm van reflex-hyperandrogeniciteit). Dit is waarschijnlijk ook een van de redenen waarom bij finasteride- en dutasteride-gebruikers hogere testosteronwaarden worden gemeten en waarom de bijwerkingen van finasteride na verloop van tijd minder worden of verdwijnen. Ook zou het de oorzaak kunnen zijn van de afnemende werking van finasteride op de lange termijn.
Bij een zeer klein percentage van de gebruikers slaat het upregulation-proces echter door, en dat resulteert in significante RH. Dit verschijnsel is te herkennen aan een enorme toename van de talgproductie in het gezicht, puistjesvorming en een forse libidotoename. Het is mogelijk dat significante RH het haarbeschermende effect van bijvoorbeeld finasteride overstijgt, waardoor de haaruitval juist toeneemt in plaats van afneemt. Er is echter geen reden tot paniek: dit verschijnsel komt bij het overgrote deel van de finasteridegebruikers niet voor.

[informatie] Algemene informatie 1 | 2
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback


Laatst gewijzigd door Tiuri; 2 februari 2005 om 11:38
Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 2 februari 2005, 16:14   #57
The Dude
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 7 maart 2004
Berichten: 362
Als ik naar de bijwerkingen zie, lijk ik het te hebben
Ik gebruik fina nu bijna 17 maanden.
__________________
Regime:
-1 mg Fina (sinds midden september 2003) [ GESTOPT augustus 2006 ]
-Veel water
-Multivitaminen
-0.5 mg Duta (sinds augustus 2006)

21 jaar, NW 2
The Dude is offline   Met citaat reageren
Oud 2 februari 2005, 16:24   #58
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The Dude
Als ik naar de bijwerkingen zie, lijk ik het te hebben
huh? jij hebt toch stabilisatie + enige hergroei bereikt met fina?
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback

Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 2 februari 2005, 17:41   #59
jongen25
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 31 augustus 2004
Berichten: 579
Geslacht:
Zelf heb ik 'last' van toegenomen libido... Kan ook door de pompoenpitten komen, want geen puistjes/ vette huid. En idd Dude, stabilisatie + hergroei duidt niet echt op dit fenomeen.
__________________
Regime:

-1 mg finasteride per dag (sinds 12-7-04), later overstap naar 1/4, later 1/5 proscar.
Vanaf 22 mei 2006: spiro. Na 2010 mee gestopt, wellicht weer mee beginnen

Stand van zaken:
Zomer 2003 bemerkte ik diffuse uitdunning bovenop (achterkant scheiding,rond kruin), sinds halverwege 2004 geleidelijk oprukkende inhammen.
Na start regimen reageerde de haarlijn heftig. Bitemporale recessie zet zich nog voort, maar in latere jaren in een langzaam tempo.
Bovenop meende ik verslechtering te zien, maar anno 2012 kan ik zeggen dat de situatie redelijk stabiel is (afkloppen!).

Updat herfst 2019: laatste half jaar behoorlijk veel haar kwijtgeraakt - diffuus bovenop en bij haarlijn. Kan TE als gevolg van stress zijn, maar uiteraard ook van AGA die doorzet/ verminderde werking fina. Voorlopig soelaas: gezond leven en in gaten houden
jongen25 is offline   Met citaat reageren
Oud 2 februari 2005, 19:41   #60
The Dude
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 7 maart 2004
Berichten: 362
Ja idd, ma als ik dat nu lees dacht ik eraan. Ik heb laatste tijd meer last van puistjes, libio die raar doet en talgproductie op de voorhuid.
__________________
Regime:
-1 mg Fina (sinds midden september 2003) [ GESTOPT augustus 2006 ]
-Veel water
-Multivitaminen
-0.5 mg Duta (sinds augustus 2006)

21 jaar, NW 2
The Dude is offline   Met citaat reageren
Reageren

Labels
dutasteride, finasteride

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
[finasteride] [dutasteride] Gevolgen voor de vruchtbaarheid / zwangerschap elpa Medicijnen/haargroeimiddelen 247 8 januari 2017 00:08
[finasteride] Effect op de lange termijn Tiuri Medicijnen/haargroeimiddelen 111 15 juni 2011 09:01
[finasteride] [dutasteride] Seksproblemen Jaapie Medicijnen/haargroeimiddelen 180 9 mei 2009 17:35


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 12:12.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.