Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Haarproblemen bij vrouwen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 13 januari 2015, 19:42   #1
Druktemakertje
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 17 november 2013
Berichten: 42
Geslacht:
Heeft het zin om hormonen te laten testen?

Hallo allemaal
Ik ben vandaag naar de huisarts geweest met de vraag om mijn hormonen eens goed te laten testen, ik heb vet haar, vette huid, haaruitval en acne dus waarschijnlijk zijn mijn androgene hormonen overactief. (Dit alles na stoppen met de yasminpil)

Ik dacht voordat ik eventueel aan een of andere behandeling zou gaan beginnen lijkt het me zinvol om te weten of al mijn vrouwelijke en mannelijke hormonen wel in orde zijn en ook wilde ik graag mijn cortisol laten testen want bij bijnieruitputting (door stress) kan je androgeen hormoon ook overuren maken.

De huisarts vond het allemaal niet nodig om te testen en aangezien mijn menstruatie normaal verloopt mankeer is niets aan mijn vrouwelijke hormonen!

En er is ooit testosteron geprikt en dat was mooi gemiddeld...en verder is er niets aan te doen misschien de Yasminpil? Of de Dianepil zei hij!

Ik ben 42 jaar en blij dat ik van de pil af ben met alle nodige ellende die ermee gepaard ging en nu moet ik er weer terug aan? De Diane is in veel landen al verboden en mag boven de 35 niet meer worden voorgeschreven in Nederland! En bovendien moet je er weer mee stoppen als je in de overgang komt dus begin je volgens mij weer van voor af aan met je haar en huid toch?

In ieder geval werd ik weggestuurd als een klein kind ik kon kletsen als brugman over het hoe en waarom ik het toch wel heel graag wilde maar kreeg geen prikbrief mee omdat hij dat niet nodig vond. Het was allemaal heel vervelend maar mocht ik ooit nog een verwijsbrief voor een andere dermatoloog willen dan hoorde hij het wel!

En ook voegde hij er tussen neus en lippen nog even aan toe dat een dermatoloog waar ik twee jaar geleden geweest was had gezegd dat ik AgA had want dat stond in de computer... Ik wist van niks en hij had het ook nooit tegen mij gezegd.... De Derma zei toen het kan TE zijn het kan dit zijn het kan dat zijn het kan misschien ook wel AgA zijn want dat hebben zoveel vrouwen van jouw leeftijd!

Ik ben dus naar huis gegaan zonder prikbrief en met een vreselijk rot gevoel.
Waarom mag ik voor mijn gemoedsrust niet gewoon mijn hormonen laten testen? En waarom heb ik mij laten wegsturen als een klein kind? Hij heeft er in ieder geval niet veel kaas van gegeten van haaruitval en bloedtesten enzo want hij wist ook niks over laag ferritine en haaruitval dat moest ik hem vertellen toen die van mij vorig jaar 19 was...



Hebben jullie ook je hormonen laten testen? En heeft het zin?
Graag hoor ik wat jullie ervan vinden...

Groetjes Druktemakertje
Druktemakertje is offline   Met citaat reageren
Oud 13 januari 2015, 20:20   #2
Helmgirlie
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 25 februari 2013
Berichten: 871
Geslacht:
Jeetje wat rot zeg!!! Misschien kun je een second opinion vragen. Dat mag volgens mij. En je huisarts moet volgens mij ook gewoon hormonen laten prikken als jij daarom vraagt.
Ik ben weleens overgestapt naar een andere huisarts omdat die ik had een dr@l was. Ik heb toen een vrouwelijke genomen die mij wel serieus nam.

Het scheelt wel als je een vrouw hebt. Die begrijpt vrouwen beter.Maar ja om meteen over te stappen. Ik zou toch nog terug gaan en vasthouden en uitleggen dat het heel belangrijk is. En anders toch naar een ander en second opinion vragen.
Helmgirlie is nu online   Met citaat reageren
Oud 13 januari 2015, 20:48   #3
Druktemakertje
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 17 november 2013
Berichten: 42
Geslacht:
Dank je Helmgirlie

Mijn huisrarts is ook een dr@l! alsof hij het moet betalen ook!
Ik heb besloten om ook niet meer maar hem toe te gaan, hij kijkt ook vaak zo van pfff daar is ze weer met haar haaruitval en gooit alles op psychisch.
ik wil graag naar een vrouwelijke arts dat lijkt mijn ook fijner...
In de dokterspraktijk zit ook een nieuwe vrouwelijke arts maar weet niet of zij blijft er zitten vaak nieuwe huisartsen in opleiding in de praktijk en na een poosje gaan ze weer weg.

Ook zou ik graag naar een goede vrouwelijke (vertand hebben van haar en huid)dermatoloog willen... Weten jullie iemand in Noord Holland? (Die moet vast nog geboren worden )
Druktemakertje is offline   Met citaat reageren
Oud 14 januari 2015, 13:21   #4
Astrid26
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 15 mei 2013
Berichten: 3.569
Geslacht:
Ik ben ook overgestapt van mannelijke naar vrouwelijke artsen, o.a. geswitcht van huisarts én dermatoloog én oogarts én MDL arts!
Ik heb zeer slechte ervaringen met mannelijke gefrustreerde betweterige eigenwijze mannelijke artsen en dokteren. Bah!
Astrid26 is offline   Met citaat reageren
Oud 14 januari 2015, 14:23   #5
Druktemakertje
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 17 november 2013
Berichten: 42
Geslacht:
Hihi... Dat is duidelijk Astrid!

Ik ben er zelf ook behoorlijk klaar mee, alleen mijn mannelijke tandarts is een schat.

Maar eh...is het nou zinvol om je hormonen te laten testen? Iemand? Graag ervaringen
Druktemakertje is offline   Met citaat reageren
Oud 14 januari 2015, 14:32   #6
Helmgirlie
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 25 februari 2013
Berichten: 871
Geslacht:
Volgens mij is dat wel degelijk zinvol. Alles valt of staat met een goede hormoonhuishouding. Men kan enorm aankomen of afvallen. Meestal aankomen. Puistjes krijgen of haaruitval.
Helmgirlie is nu online   Met citaat reageren
Oud 19 januari 2015, 15:41   #7
Aliciatje
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 4 december 2014
Berichten: 28
Geslacht:
Ik zit wat betreft haaruitval in hetzelfde schuitje..

Ik heb verder sinds de puberteit al last van acne, vette huid, en overbeharing (al is dat laatste een aantal jaar geleden verergerd). Verder heb ik hoge bloeddruk. En ik ben 30 jaar. Ik heb geen overgewicht, ben juist slank.

Ik vind dat ik echt wel PCOS achtige verschijnselen vertoon. Maar mijn menstruatie is hartstikke regelmatig.

Bij mij zijn wel een aantal dingen getest in mijn bloed, o.a. hormonen. Deze waren normaal. Blijkbaar kan het dus zijn dat je dit soort verschijnselen hebt, terwijl je bloedwaarden niet afwijkend zijn. Ik vind het zelf ook niet fijn.

Je zegt dat het bij jou is ontstaan na het stoppen met Yasmin. Ik begin me af te vragen of het lichaam erop kan reageren als je ooit zo'n pil hebt geslikt met een min of meer anti-androgene werking. Dat je lichaam na het stoppen heftiger reageert op mannelijke hormonen dan ervoor. Maar dat de hoeveelheid mannelijk hormoon wel normaal is.

Maargoed, ik vind wel dat je het recht hebt om dat te weten, ze kunnen best een uitgebreid bloedonderzoek doen. Je komt daar heus niet voor de lol, je hebt daadwerkelijk ergens last van!

Wat betreft cortisol: dat kun je wel laten testen, maar is iets ingewikkelder, omdat de waarden daarvan nogal kunnen variëren in je lichaam. Ook in je urine kunnen ze daar iets van zien.
Aliciatje is offline   Met citaat reageren
Oud 20 januari 2015, 11:54   #8
Jennaa
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 2 augustus 2013
Locatie: Brabant
Berichten: 194
Geslacht:
@Aliciatje

Ik ben ook van mening dat een pil met een anti-androge werking haaruitval (AGA) kan veroorzaken.
Heb daarover al veel onderwerpen en discussies gelezen. Ik heb zelf de Diane en de Yasmin geslikt. Ik ben van mening dat als ik dat niet had gedaan ik ook geen haaruitval had gehad.
Ik denk dat ik misschien wel een erfelijke gevoeligheid voor DHT heb, maar als ik de pil niet had geslikt ik misschien daar pas na mijn 60e of 70e iets van zou merken.
Er staat (of stond) in de bijsluiter van de Diane vroeger zoiets " het stoppen met de Diane pil kan mogelijk haaruitval veroorzaken, aangenomen wordt dat de haaruitval stopt als men weer met de Diane begint"
Die zin ben ik nooit vergeten en ze weten dat zelf ook wel bij de farmaceutische industrie. Maar dat zullen ze natuurlijk nooit toegeven.


@ Druktemakertje zorg dat je ferritine op pijl is. Want dat kan haaruitval veroorzaken en bij vrouwen met AGA zijn daar nog gevoeliger voor.
Ik zou niet meer aan de pil gaan. Een volle bos haar krijg je toch niet meer en verhoogt de kans op trombose en embolie e.d.
Wat heb je aan een bosje haar als je halfzijdig verlamd bent
Jennaa is offline   Met citaat reageren
Oud 6 maart 2015, 12:20   #9
paika
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 11 september 2012
Locatie: oss
Berichten: 25
Hoi Druktemakertje,
ook ik heb mijn hormonen laten testen toen ik plotsling veel aankwam in gewicht en mijn haar uitviel. Ik ben meteen naar een natuurarts gegaan. Deze stelde een trage schildklier vast ( waar de huisarts zei dat ik geen trage schildklier had..die geloof ik niet meer) en lage geslachtshormonen. ( ik ben 41 jaar en hij zie dat ik de hormonen had van een vrouw in de overgang, zo laag, ik ben trouwens niet in de overgang). de testen zijn duur maar zeer de moeite waard. ik ben ook getest op candida en homocysteine en dat zegt weer iets over de staat van je bloedvaten.
ik had bijnieruitputting en door alle stress zijn mijn geslachtshormonen uitgeput en dat kan, mede met de schilodklier , voor haaruitval zorgen. Ik ben een dieet gestart met veel dierlijk vet ( je hormonen bestaan uit vet...zie www.voedingisgezondheid.nl) en rauwe melk. Daarnaast veel supplementen en schildkkliermedicijnen ( dierlijk). Op deze manier en door te stoppen met de pil heb ik mijn hormoonhuishouding weer op orde gekregen. De haren zijn nog niet terug maar ik hoop op hergroei. de uitval is inmiddels gestopt. mijn menstruatie verloopt zonder pijn en ongemak en regelmatig. Ik eet ook veel groenten en soms wat fruit ( niet teveel is niet goed voor je bloedsuiker). Verder houd ik veel rust.
Mijn natuurarts heeft me goed begeleid maar de voeding heb ik zelf uitgezocht. Hij heet Ron velthuis in Zutphen. Misschien heb je er wat aan. Mijn ferritine was ook te laag, ik had maar 30 en je moet om je haren te behouden ongeveer 40 hebben, na een natuurlijk ijzersupplement heb ik nu 58! het heeft dus echt zin om je hormonen te laten testen, je moet weten dat de pil echt rommel is en je eigen hormonen onderdrukt en richting de overgang wil ik helemaal natuurlijk zijn. Om dat proces zo prettig mogelijk te laten verlopen. Voreger had ik enorme migraine tijdens de menstruatie en dat is nu allemaal verleden tijd. Dus dat zegt wel wat. Over de haargroei zal ik hier nog wel posten of het verbetert is. Op dit moment is dat nog echt niet goed, al is de uitval echt gestopt.
Succes

Laatst gewijzigd door paika; 6 maart 2015 om 12:31
paika is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 13:46.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.